EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Misja Python to praktyczny przewodnik po tworzeniu gry komputerowej w języku Python – języku programowania, który jest przyjazny dla początkujących i wykorzystywany przez miliony profesjonalistów oraz hobbystów, którzy po prostu chcą się dobrze bawić.
Dzięki Misji Python utworzysz opartą na łamigłówkach grę przygodową z grafiką, dźwiękiem i animacjami. Twoja misja: uciec ze stacji kosmicznej, zanim skończy Ci się powietrze. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo, musisz badać teren, zbierać różne przedmioty i rozwiązywać zagadki, unikając przy tym zabójczych dronów i toksycznych wycieków. Po zbudowaniu gry możesz udostępnić ją znajomym!
Rok wydania | 2019 |
---|---|
Liczba stron | 330 |
Kategoria | Programowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
Tłumaczenie | Natalia Chounlamany-Turalska |
ISBN-13 | 978-83-01-20532-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PODZIĘKOWANIA XVIII | |
WPROWADZENIE | 1 |
Jak korzystać z tej książki | 2 |
Co można znaleźć w tej książce? | 3 |
Instalowanie oprogramowania | 5 |
Instalowanie oprogramowania na Raspberry Pi | 5 |
Instalowanie programu Python w systemie Windows | 5 |
Instalowanie oprogramowania Pygame Zero w systemie Windows | 7 |
Instalowanie oprogramowania na innych maszynach | 8 |
Pobieranie plików gry | 9 |
Pobieranie i rozpakowywanie plików na komputerze Raspberry Pi | 9 |
Rozpakowywanie pliku na komputerze Windows | 10 |
Co zawiera plik ZIP | 11 |
Uruchamianie gry | 12 |
Uruchamianie programów Pygame Zero na komputerze Raspberry Pi | 12 |
Uruchamianie programów Pygame Zero w systemie Windows | 13 |
Jak grać | 15 |
1. PIERWSZY SPACER KOSMICZNY 17 | |
Uruchamianie edytora języka Python | 18 |
Uruchamianie edytora IDLE w systemie Windows 10 | 19 |
Uruchamianie edytora IDLE w systemie Windows 8 | 19 |
Uruchamianie edytora IDLE na komputerze Raspberry Pi | 20 |
Wprowadzenie do powłoki Pythona | 20 |
Wyświetlanie tekstu | 20 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 22 |
Wyświetlanie i używanie liczb | 23 |
Wprowadzenie do trybu skryptu | 23 |
Tworzenie obrazu nieba | 24 |
Wyjaśnienie dotychczasowego kodu programu | 28 |
Zatrzymywanie programu Pygame Zero | 30 |
Dodawanie planety i statku kosmicznego | 31 |
Zmiana perspektywy: lot za planetę | 32 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 34 |
Spacer kosmiczny! | 34 |
Misja szkoleniowa nr 3 | 36 |
Wyjaśnienie listingu programu spacer kosmiczny | 36 |
Misja szkoleniowa nr 4 | 39 |
Gotowi do lotu? | 39 |
Podsumowanie misji | 41 |
2. LISTY MOGĄ OCALIĆ ŻYCIE | 43 |
Tworzenie pierwszej listy: lista kontrolna startu | 44 |
Wyświetlanie listy | 45 |
Dodawanie i usuwanie elementów | 45 |
Stosowanie numerów indeksu | 46 |
Wstawianie elementu | 46 |
Uzyskiwanie dostępu do wybranego elementu | 47 |
Zastępowanie elementu | 48 |
Usuwanie elementu | 48 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 49 |
Tworzenie listy kontrolnej spaceru kosmicznego | 49 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 50 |
Lista list: instrukcja latania | 50 |
Tworzenie listy list | 50 |
Misja szkoleniowa nr 3 | 52 |
Odnajdowanie elementu w podręczniku latania | 52 |
Łączenie list | 53 |
Sporządzanie map na podstawie list: Pomieszczenie awaryjne | 54 |
Sporządzanie map | 55 |
Odnajdowanie wyposażenia awaryjnego | 56 |
Misja szkoleniowa nr 4 | 58 |
Zamienianie obiektów w pomieszczeniu | 58 |
Misja szkoleniowa nr 5 | 59 |
Gotowi do lotu? | 60 |
Podsumowanie misji | 61 |
3. POWTARZAJ ZA MNĄ 63 | |
Wyświetlanie map przy użyciu pętli | 64 |
Tworzenie mapy pokoju | 64 |
Wyświetlanie mapy w pętli | 65 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 67 |
Zapętlanie pętli | 67 |
Zagnieżdżanie pętli w celu otrzymania współrzędnych pokoju | 67 |
Porządkowanie widoku mapy | 70 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 71 |
Wyświetlanie trójwymiarowego obrazu pokoju | 71 |
Zrozumienie sposobu rysowania pokoju | 73 |
Wyznaczanie miejsca rysowania elementu | 75 |
Misja szkoleniowa nr 3 | 76 |
Gotowi do lotu? | 78 |
Podsumowanie misji | 79 |
4. BUDOWANIE STACJI KOSMICZNEJ 81 | |
Automatyzacja procesu tworzenia mapy | 81 |
W jaki sposób działa automatyczny generator map | 82 |
Tworzenie danych mapy | 83 |
Pisanie kodu MAPA_GRY | 85 |
Testowanie i debugowanie kodu | 89 |
Generowanie pokoi na podstawie danych | 91 |
W jaki sposób działa kod generujący pokój | 93 |
Tworzenie podstawowego kształtu pokoju | 95 |
Dodawanie wyjść | 97 |
Testowanie programu | 98 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 99 |
Badanie stacji kosmicznej w 3D | 100 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 104 |
Tworzenie własnych map | 104 |
Gotowi do lotu? | 105 |
Podsumowanie misji | 106 |
5. PRZYGOTOWANIE WYPOSAŻENIA STACJI KOSMICZNEJ 107 | |
Tworzenie prostego słownika planet | 107 |
Zrozumienie różnicy między listą a słownikiem | 108 |
Tworzenie ściągi z astronomii | 108 |
Wykrywanie błędów | 110 |
Umieszczanie list w słownikach | 112 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 111 |
Wyciąganie informacji z listy w słowniku | 114 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 115 |
Tworzenie słownika obiektów na stacji kosmicznej | 116 |
Dodawanie pierwszych obiektów w grze Escape | 117 |
Wyświetlanie obiektów przy użyciu eksploratora stacji | 120 |
Projektowanie pokoju | 121 |
Misja szkoleniowa nr 3 | 123 |
Dodawanie pozostałych obiektów | 123 |
Misja szkoleniowa nr 4 | 129 |
Gotowi do lotu? | 129 |
Podsumowanie misji | 130 |
6. INSTALOWANIE WYPOSAŻENIA STACJI KOSMICZNEJ 131 | |
Objaśnienie słownika danych scenografii | 131 |
Dodawanie danych scenografii | 134 |
Dodawanie ogrodzenia na powierzchni planety | 137 |
Dodawanie scenografii do mapy pokoju | 141 |
Dopracowywanie funkcji Explorer do zwiedzania stacji kosmicznej | 145 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 147 |
Gotowi do lotu? | 148 |
Podsumowanie misji | 149 |
7. PRZEPROWADZKA NA STACJĘ KOSMICZNĄ | 151 |
Pojawienie się na stacji kosmicznej | 152 |
Wyłączenie funkcji nawigowania po pokojach w sekcji EXPLORER | 152 |
Dodawanie nowych zmiennych | 153 |
Teleportowanie na stację kosmiczną | 156 |
Dodawanie kodu do poruszania się | 158 |
Wyjaśnienie kodu do animacji ruchu | 161 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 166 |
Przechodzenie między pokojami | 166 |
Gotowi do lotu? | 171 |
Podsumowanie misji | 172 |
8. NAPRAWIANIE STACJI KOSMICZNEJ | 173 |
Przesyłanie informacji do funkcji | 174 |
Tworzenie funkcji, która odbiera informacje | 174 |
Jak to działa | 175 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 176 |
Dodawanie zmiennych dla cieni, przezroczystości ścian i kolorów | 176 |
Usuwanie sekcji EXPLORER | 179 |
Dodawanie sekcji WYŚWIETLANIE | 181 |
Dodawanie funkcji do rysowania obiektów | 182 |
Rysowanie pokoju | 185 |
Zrozumienie nowej funkcji draw() | 187 |
Pozycjonowanie pokoju na ekranie | 191 |
Tworzenie efektu znikania i pojawiania się przedniej ściany | 194 |
Wyświetlanie podpowiedzi, wskazówek i ostrzeżeń | 197 |
Wyświetlanie nazwy pokoju po wejściu do pokoju | 199 |
Gotowi do lotu? | 201 |
Podsumowanie misji | 202 |
9. ROZPAKOWYWANIE RZECZY OSOBISTYCH 203 | |
Dodawanie informacji o rekwizytach | 203 |
Dodawanie rekwizytów do mapy pokoju | 207 |
Odnajdowanie numeru obiektu na mapie pokoju | 211 |
Podnoszenie obiektów | 214 |
Podnoszenie rekwizytów | 214 |
Dodawanie sterowania za pomocą klawiatury | 216 |
Dodawanie funkcji wyświetlania ekwipunku | 217 |
Wyświetlanie ekwipunku | 218 |
Dodawanie obsługi klawisza Tab | 221 |
Testowanie ekwipunku | 223 |
Upuszczanie obiektów | 223 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 226 |
Badanie obiektów | 226 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 229 |
Gotowi do lotu? | 229 |
Podsumowanie misji | 230 |
10. ZRÓB COŚ POŻYTECZNEGO | 231 |
Dodawanie funkcji sterowania klawiaturą do używania obiektów | 232 |
Dodawanie standardowych komunikatów do używania obiektów | 232 |
Dodawanie zmiennych postępu w grze | 235 |
Dodawanie działań do określonych obiektów | 236 |
Łączenie obiektów | 239 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 242 |
Dodawanie sekwencji ukończenia gry | 243 |
Badanie obiektów | 244 |
Gotowi do lotu? | 244 |
11. URUCHAMIANIE DRZWI BEZPIECZEŃSTWA 245 | |
Planowanie pozycji drzwi bezpieczeństwa | 246 |
Rozmieszczanie drzwi | 247 |
Dodawanie funkcji dostępu | 248 |
Otwieranie i zamykanie drzwi | 250 |
Dodawanie animacji drzwi | 253 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 255 |
Zamykanie automatycznych drzwi | 255 |
Dodawanie teleportu | 257 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 258 |
Uruchamianie drzwi zabezpieczających dostęp do śluzy powietrznej | 258 |
Usuwanie wyjść z własnego projektu gry | 262 |
Misja ukończona? | 262 |
Gotowi do lotu? | 263 |
12. UWAGA! NIEBEZPIECZEŃSTWO! DODAWANIE ZAGROŻEŃ 265 | |
Dodawanie paska stanu powietrza | 266 |
Wyświetlanie pasków powietrza i energii | 266 |
Dodawanie funkcji do odliczania ilości powietrza | 268 |
Rozpoczęcie odliczania i włączenie alarmu | 271 |
Misja szkoleniowa nr 1 | 272 |
Dodawanie ruchomych zagrożeń | 273 |
Dodawanie danych zagrożenia | 274 |
Obniżanie poziomu energii gracza | 275 |
Uruchamianie i zatrzymywanie zagrożeń | 276 |
Budowanie mapy zagrożeń | 280 |
Inicjowanie ruchu niebezpiecznych obiektów | 281 |
Wyświetlanie zagrożeń w pokoju | 284 |
Misja szkoleniowa nr 2 | 285 |
Powstrzymywanie gracza przed przechodzeniem przez zagrożenia | 286 |
Dodawanie toksycznych kałuż | 286 |
Ostatnie poprawki | 287 |
Wyłączanie teleportacji | 288 |
Oczyszczanie danych | 288 |
Czas rozpocząć przygodę | 289 |
Twoja kolejna misja: dostosowanie gry | 290 |
Gotowi do lotu? | 291 |
Podsumowanie misji | 292 |
A ESCAPE: PEŁNY LISTING GRY 293 | |
B TABELA ZMIENNYCH, LIST I SŁOWNIKÓW 327 | |
C DEBUGOWANIE KODU | 331 |
Wcięcia | 332 |
Wielkość liter | 333 |
Nawiasy okrągłe, kwadratowe i klamrowe | 334 |
Dwukropki | 334 |
Przecinki | 334 |
Pliki obrazów i dźwięków | 334 |
Literówki | 335 |
SKOROWIDZ | 337 |