Koszty jakości działań personalnych wspomagających zarządzanie wiedzą

Koszty jakości działań personalnych wspomagających zarządzanie wiedzą

Typologia, identyfikacja w praktyce, ewaluacja

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

     Przedmiotem opracowania jest wykorzystanie koncepcji kosztów jakości (stanowiącej przedmiot ekonomiki jakości/zarządzania jakością) w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi (ZZL). Skoro jakość jest pojęciem interdyscyplinarnym, to i koszty jakości jako jego pochodna mogą być za takie uznawane. Bardziej szczegółową podstawę badań stanowi założenie, iż procesy i projekty personalne (kadrowe) realizowane w ramach ZZL dostarczają dla pracowników-klientów produktów i usług, które mogą mieć różną jakość i wiążą się z powstawaniem różnego rodzaju kosztów jakości w zróżnicowanej wysokości.


     W badaniu raportowanym w niniejszej pracy przyjęto założenie, że produkty (np. system oceniania) i usługi personalne (np. wspieranie przez specjalistę ds. ZZL kierownika liniowego przy rozwiązywaniu określonych zadań, chociażby przy rozwiązywaniu konfliktów w zespole), podobnie jak prowadzące do ich uzyskania procesy (np. proces benchmarkingu personalnego) i projekty personalne (np. z zakresu work life-balance), mogą charakteryzować się zróżnicowaną jakością. Stanowi ona pochodną m.in. ponoszonych kosztów jakości.


     Celem publikacji jest ocena różnych, prezentowanych w literaturze przedmiotu typologii kosztów jakości pod względem przydatności ich stosowania w ZZL. Cel metodyczny stanowi opracowanie metodyki identyfikowania kosztów jakości w tym obszarze funkcjonalnym organizacji. Dalszym celem jest pokazanie na konkretnych przykładach (analizach przypadków), iż koszty jakości ZZL mogą być rzeczywiście identyfikowane w zaproponowany sposób w praktyce, a na podstawie przeprowadzonych identyfikacji, wzbogaconych studiami literatury przedmiotu, możliwe jest opracowanie „map” kosztów jakości wykorzystywanych przy ich ewaluacji. Kolejny cel metodyczny to podjęcie próby „przeszczepienia” innych stosowanych w zarządzaniu jakością metod związanych z jej kosztami na grunt ZZL (działań personalnych).


Rok wydania2009
Liczba stron158
KategoriaZarządzanie zasobami ludzkimi (HR)
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-539-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  ROZDZIAŁ I. ADAPTACYJNOŚĆ KONCEPCJI KOSZTÓW JAKOŚCI NA OBSZAR ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI    14
    1. Koszty jakości oraz modele strukturalne kosztów jakości w ujęciu tradycyjnym (ogólnym)    14
      1.1. Istota kosztów jakości    14
      1.2. Struktura kosztów jakości    16
    2. Typologia kosztów jakości zarządzania zasobami ludzkimi    25
      2.1. Obszary generowania kosztów jakości zarządzania zasobami ludzkimi    25
      2.2. Rodzaje kosztów jakości zarządzania zasobami ludzkimi    27
  ROZDZIAŁ II. IDENTYFIKACJA KOSZTÓW JAKOŚCI WYBRANYCH PRAKTYK ZARZĄDZANIA WIEDZĄ JAKO NOWEGO OBSZARU ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI    48
    1. Propozycja metodyki identyfikacji kosztów jakości    48
    2. Wyniki identyfikacji kosztów jakości na podstawie analizy przypadków    51
      2.1. Wicke GmbH und Co. KG    51
      2.2. Toyota Motor Corporation    52
      2.3. Volkswagen    53
      2.4. Bertelsmann-Fachinformation    55
      2.5. Hoffmann-La Roche    56
      2.6. FM Logistic    57
      2.7. Spedpol    59
      2.8. Hellmann Moritz International Forwarders    60
      2.9. Vigo System    61
      2.10. ComputerLand S.A    62
      2.11. Xeon    64
      2.12. Kabel S.A    66
      2.13. Inter sp. z o.o    68
      2.14. Buckman Laboratories    69
      2.15. Firma BDO    70
      2.16. Holding Holderbank    73
      2.17. Novartis    75
    3. Synteza rezultatów identyfikacji    77
  ROZDZIAŁ III. CONTROLLING PERSONALNY JAKO INSTRUMENT OCENY I KSZTAŁTOWANIA KOSZTÓW JAKOŚCI ZARZĄDZANIA ZASOBAMI LUDZKIMI    80
    1. Koszty jakości a treść i zakres controllingu personalnego    80
    2. Zasada ekonomicznego zarządzania zasobami ludzkimi jako podstawa identyfikacji odchyleń    87
    3. Kryteria controllingowej oceny kosztów jakości zarządzania zasobami ludzkimi    88
    4. Propozycje przykładowych mierników controllingu kosztów jakości zarządzania zasobami ludzkimi wspomagającego zarządzanie wiedzą    91
      4.1. Mierniki odzwierciedlające składniki kosztów jakości kluczowych procesów zarządzania wiedzą    92
      4.2. Mierniki dla kosztów zgodności    96
      4.3. Mierniki dla kosztów niezgodności    100
      4.4. Mierniki dla kosztów utraconych korzyści    114
    5. Przydatność wybranych metod zarządzania jakością i jej kosztami w controllingu personalnym    118
      5.1. Aplikacja diagramu K. Ishikawy do diagnozy przyczyn niezgodności w procesach personalnych    118
      5.2. Metoda FMEA    120
      5.3. Six Sigma    125
      5.4. Diagramy macierzowe    127
  ZAKOŃCZENIE    132
  ZAŁĄCZNIK    134
  LITERATURA    146
  SPIS RYSUNKÓW    152
  SPIS TABEL    153
  WYKAZ SYMBOLI ZE WZORÓW    154
RozwińZwiń