INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Szkołą nazywa się zgrupowanie uczniów wokół osoby nauczyciela (mistrza) z zamiarem zrealizowania ważnych celów, zwłaszcza dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Instytucja szkolna podlegała i podlega ewolucji, o czym pisze Autor, mówiąc o szkole bez klas, z klasami, szkole tradycyjnej, progresywnej i wreszcie współczesnej. Obiektywnie też ocenia dokonania antypedagogiki oraz rozważa problematykę granic swobody ucznia. Ważkie treści wnosi rozdział o szkole bez przymusu. Jerzy Kujawiński przedstawia analizy, koncepcje i propozycje, które powinny skłonić czytelnika do refleksji nad możliwościami ulepszenia szkoły XXI wieku.
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 162 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-2087-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Dedykacja | 7 |
Wspomnienie o moim Przyjacielu i Dobroczyńcy – Profesorze Januszu Gniteckim | 9 |
Wstęp | 11 |
ROZDZIAŁ PIERWSZY. Kolejne przeobrażenia szkoły | 15 |
1. Szkoła bez klas | 15 |
2. Szkoła z klasami | 16 |
3. Szkoła tradycyjna | 20 |
4. Szkoła progresywna | 22 |
5. Szkoła współczesna | 27 |
ROZDZIAŁ DRUGI. Próby likwidacji szkoły | 28 |
ROZDZIAŁ TRZECI. Granice swobody ucznia w szkole klasowo-lekcyjnej | 31 |
ROZDZIAŁ CZWARTY. „Szkoła” bez przymusu (obowiązku) | 35 |
ROZDZIAŁ PIĄTY. Wizja szkoły XXI wieku | 38 |
1. Wstęp | 38 |
2.Prekursorzy szkoły XXI wieku | 38 |
3. Osiągnięcia pedagogów umożliwiające tworzenie szkoły XXI wieku | 43 |
4. Szkoła XXI wieku i jej istotne cechy | 47 |
a. Ogólna charakterystyka szkoły dialogu i samodzielnego uczenia się uczniów realizującej swoje cele i zadania w procesie zintegrowanej działalności szkolno-pozaszkolnej uczniów | 47 |
b. Cele szkoły XXI wieku | 48 |
c. Role uczniów i nauczycieli w szkole XXI wieku | 53 |
d. Wartości metod preferowanych w szkole XXI wieku | 55 |
5. Koncepcje metodyczne preferowane w szkole XXI wieku | 74 |
a. Podstawy teoretyczne indywidualizowanej problemowo-grupowej koncepcji metodycznej | 75 |
b. Podstawy teoretyczne koncepcji metodycznej umożliwiającej uczniom uprawianie twórczej aktywności proosobistej | 81 |
c. Podstawy teoretyczne twórczej prospołecznej koncepcji metodycznej | 90 |
d. Podstawy teoretyczne integralnej koncepcji metodycznej | 100 |
6. Wizja szkoły XXI wieku w twórczości Profesora Janusza Gniteckiego | 115 |
Podsumowanie | 142 |
Spis rycin i zestawień | 150 |
Piśmiennictwo | 151 |
Suplement | 162 |