INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
Cyberkultura i krytyczne studia nad jej historią oraz konstytuowaniem się jako nowego paradygmatu kulturowego stanowią jeden z najważniejszych fenomenów technospołeczeństwa, którego funkcjonowanie determinują nowe media cyfrowe oraz sieć. Fundamentalną tezą, wyznaczającą kierunek podejmowanych w niniejszej pracy teoretycznych i interpretacyjnych wysiłków, jest przekonanie, że cyberkultura opiera się na syntopii sztuki, nauki i technologii. Nim jednak zdefiniowana zostaje cyberkultura zarysowane są historyczne konteksty tego zjawiska. Koncepcje trzeciej kultury i Nowego Renesansu, zaproponowane przez Johna Brockmana, traktuję jako bazę teoretyczną dla formowania się społeczeństwa sieci. Cyberkulturę uznać należy za zwieńczenie procesów zapoczątkowanych w latach 60. wystąpieniami kontrkulturowymi.
Rozdział drugi szeroko rozwija koncept syntopii sztuki, nauki i technologii. Sztuka technologii i technologie sztuki odwołują się do zaplecza naukowego, korzenie tego zjawiska tkwią w pierwszych manifestacjach sztuki komputerowej w latach 60. Po zdefiniowaniu cyberkultury w rozdziale trzecim w kolejnym rozpatrywane jest miejsce sztuki w cyberprzestrzeni i cyberkulturze.
W rozdziale piątym przedstawione są kluczowe dla cybersztuki formy partycypacji, to znaczy zagadnienia interaktywności (i interpasywności), immersji i interfejsu. Rozdział szósty poświęcony jest teorii i praktyce dokumentacji oraz prezentacji sztuki mediów cyfrowych w dobie rewolucji informatycznej i telematycznej. Kluczowe pojęcia oddające zmieniające się warunki kultury zorientowanej dotychczas na magazynowaniu, a obecnie na transmisji danych, to immaterialność, meatmedialność i sieciowość. Archiwa bez fizycznej lokalizacji, platformy sieciowe przejmujące rolę galerii, muzeów, bibliotek i magazynów wyznaczają zupełnie nowe standardy myślenia o funkcjonowania sztuki w obiegu publicznym.
W ostatnim rozdziale podejmowane są zagadnienia wirtualnych muzeów jako nowego terytorium sztuki, zarówno tej posługującej się tradycyjnymi mediami, jak i cybersztuki. Cyberkulturę traktuję w zakończeniu pracy jako rodzaj rewitalizacji ekonomii i kultury daru proklamującej w digitalnej rzeczywistości nową rewolucję życia codziennego.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 334 |
Kategoria | Teoria kultury |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3616-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Materia sztuki
do koszyka
Blok jako dzieło sztuki. Trzy modele...
do koszyka
Budowanie nad Bałtykiem. Studia z...
do koszyka
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | |
Sztuka życia w cyberkulturze / | 7 |
Rozdział pierwszy | |
Trzecia kultura a cyberkultura / | 19 |
1. Trzecia kultura albo nowy renesans / | 19 |
2. Społeczeństwo sieci – rzeczywista wirtualność / | 26 |
3. Od kontrkultury do cyberkultury / | 37 |
Rozdział drugi | |
Syntopia sztuki, nauki i technologii / | 42 |
1. Ars sine scientia nihil est / | 42 |
2. Nauka jako praktyka estetyczna – sztuka jako praktyka badawcza / | 56 |
3. Sztuka – nauka – technologia. Przekraczanie granic / | 67 |
Rozdział trzeci | |
Cyberkultura – definiowanie nowego paradygmatu kultury / | 77 |
1. Cyberprzestrzeń / | 77 |
2. Cyberkultura – zakres zjawiska / | 95 |
Rozdział czwarty | |
Cybersztuka jako ekspresja cyberkultury / | 117 |
1. Estetyki cybersztuki / | 117 |
2. Cybersztuka jako awangarda epoki cyfrowej / | 135 |
3. Od teorii mediów do teorii software’u / | 144 |
Rozdział piąty | |
Cybersztuka – formy partycypacji. Interaktywność. Immersja. Interfejs / | 150 |
1. Interaktywność versus interpasywność / | 150 |
2. Immersja zamiast iluzji? / | 172 |
3. Ciało jako interfejs / | 190 |
Rozdział szósty | |
Teoria i praktyka dokumentacji oraz prezentowania sztuki mediów cyfrowych / | 208 |
1. Teoria. Immaterialność – metamedialność – sieciowość / | 208 |
2. Praktyka. Archiwizacja, prezentacja i dyseminacja cybersztuki w sieci / | 223 |
2.1. Database of Virtual Art / | 228 |
2.2. ArtBase / | 232 |
2.3. netzspannung.org / | 238 |
2.4. Media Art Net / | 241 |
Rozdział siódmy | |
Wirtualne muzea – nowe terytoria sztuki / | 247 |
1. „Muzea bez ścian” w epoce cyfrowej / | 247 |
2. Media niestałe i zmienne jako wyzwanie dla cybermuzeologii / | 259 |
3. Artyści – kuratorzy – wirtualne muzea / | 265 |
Zakończenie | |
Cyberkulturowa rewitalizacja ekonomii daru / | 277 |
Posłowie do II wydania / | 288 |
Bibliografia / | 292 |
Indeks rzeczowy / | 318 |
Indeks osobowy / | 325 |