POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja Wydawnictwa WNT, dodruk Wydawnictwo Naukowe PWN.
Poprawność działania systemów mechanicznych jest jednym z zasadniczych zagadnień w wielu dziedzinach techniki. W dużej mierze zależy ona od stanu wiedzy technicznej konstruktorów, wytwórców oraz użytkowników tych systemów. Wiedzę z tego zakresu zwykle zdobywa się na studiach technicznych, między innymi w ramach przedmiotu Podstawy konstrukcji maszyn, który stanowi interdyscyplinarną dziedzinę naukowo-dydaktyczną w obszarze inżynierii mechanicznej, a zwłaszcza w zakresie budowy maszyn.
Podręcznik Podstawy konstrukcji maszyn (tom 3) jest dopełnieniem treści zawartych w tomach 1. i 2. wydanych nakładem WNT w latach 2006 i 2008 [104], [105]. Każdy z trzech tomów stanowi odrębną całość. Starano się w nich w możliwie przystępny sposób przedstawić ogólne podstawy, kierunki i praktyczne zastosowania metod wytrzymałościowej analizy elementów i układów konstrukcyjnych stosowanych w budowie maszyn. Zaakcentowano znaczenie badań doświadczalnych, które powinny stanowić podstawę dociekań teoretycznych i umożliwiać ich weryfikację w praktyce. Opanowanie przedstawionych w tych pracach zależności teoretycznych umożliwi konstruktorowi maszyny ocenę wpływu poszczególnych parametrów na uzyskane wyniki, a tym samym właściwy ich dobór, bądź też ewentualne świadome zmodyfikowanie danych wejściowych.
Książka Podstawy konstrukcji maszyn (tom 1, 2 i 3) zawiera szeroko pojętą tematykę związaną z konstruowaniem maszyn, nie stanowi więc podręcznika akademickiego w ścisłym tego słowa znaczeniu. Jest dostosowana przede wszystkim do przedmiotu podstawy konstrukcji maszyn, jednak znacznie wykracza poza jego zakres. Może być pomocna w studiowaniu innych przedmiotów związanych z budową maszyn, takich jak teoria konstrukcji, niezawodność, maszynoznawstwo itp. Poszczególne rozdziały są tak napisane, aby mogli z niej korzystać Czytelnicy o różnym poziomie posiadanej wiedzy ogólnej i zawodowej. Sposób ujęcia omawianych problemów, w tym interpretacja fizyczna zjawisk im towarzyszących, sprawia, że książka może być użyteczna w praktyce inżynierskiej – zarówno w procesie konstruowania, jak i odnawiania urządzeń technicznych bądź ich podzespołów, uzupełniania i uogólniania wiedzy przez konstruktorów, wytwórców i użytkowników maszyn.
Tom trzeci jest poświęcony problemom konstruowania, wytwarzania i eksploatacji przekładni mechanicznych powszechnie stosowanych w budowie maszyn. Omawiane w poszczególnych rozdziałach zagadnienia są połączone od początku do końca nieprzerwanym wątkiem, który wiąże podstawowe pojęcia, rozbudowuje je w systemy bardziej złożone i prowadzi do coraz bardziej wyszukanych metod ich analizy.
Opracowując poszczególne rozdziały, starano się zwrócić uwagę Czytelnika na wzajemne uwarunkowania elementów składowych przekładni. Przy doborze materiału uwzględniano zalecenia zawarte w Polskich Normach (PN), a także w normach międzynarodowych (ISO) oraz europejskich (EN). Treść tomu 3. została tak rozplanowana, aby Czytelnik mógł poznać istotne pojęcia związane geometrią elementów składowych przekładni różniących się postacią konstrukcyjną, a także aktualnie stosowane metody (ISO) obliczeń projektowych tych przekładni oraz możliwości doboru i zastosowania określonego układu napędowego (rodzaju przekładni) w nowoczesnych systemach mechanicznych. W książce są zaakcentowane te pojęcia techniczne, które ułatwiają zrozumienie fizycznej strony zjawisk towarzyszących pracy przekładni. W szczególności dotyczy to reakcji współpracujących elementów na działanie stałego i zmiennego obciążenia oraz analizy i syntezy wynikającego stąd ruchu kół i związanych z nim zjawisk dynamicznych pojawiających się w czasie pracy przekładni.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 742 |
Kategoria | Mechanika |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19695-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PRZEDMOWA | 15 |
1. Wprowadzenie do problematyki przekładni mechanicznych | 19 |
1.1. Funkcje użytkowe przekładni w napędach maszyn | 19 |
1.2. Klasyfikacja ogólna przekładni mechanicznych | 21 |
1.3. Ogólne zasady wyboru przekładni mechanicznych | 24 |
2. Ogólna charakterystyka przekładni zębatych | 27 |
2.1. Wymagania stawiane przekładniom zębatym | 27 |
2.2. Klasyfikacja kół zębatych, podstawowe pojęcia i określenia | 29 |
2.3. Klasyfikacja przekładni zębatych | 33 |
2.4. Podstawy teorii zazębienia, prawo zazębienia | 35 |
2.5. Zarysy boczne zębów | 40 |
2.5.1. Zarys ewolwentowy | 41 |
2.5.1.1. Współpraca zębów o zarysie ewolwentowym | 43 |
2.5.1.2. Podstawowe własności geometryczne uzębienia ewolwentowego | 44 |
2.5.1.3. Zalety i wady zazębienia ewolwentowego | 48 |
2.5.2. Zarys cykliczny i kołowy | 49 |
3. Przekładnie zębate ewolwentowe walcowe o stałych osiach, geometria i kinematyka | 53 |
3.1. Koła walcowe o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym prostym zerowym | 53 |
3.1.1. Podstawowe własności uzębienia | 53 |
3.1.2. Znormalizowany standardowy zarys odniesienia | 60 |
3.1.3. Przegląd podstawowych metod obróbczych kół walcowych | 62 |
3.1.4. Graniczna liczba zębów | 68 |
3.1.4.1. Graniczna liczba zębów w kole o uzębieniu zewnętrznym | 68 |
3.1.4.2. Graniczna liczba zębów w kole o uzębieniu wewnętrznym | 71 |
3.1.4.3. Graniczna liczba zębów w kole o uzębieniu zewnętrznym współpracującym z kołem o uzębieniu wewnętrznym | 72 |
3.1.5. Interferencja zazębienia | 73 |
3.1.6. Odległość między osiami obrotu kół | 78 |
3.1.7. Wskaźnik zazębienia | 79 |
3.2. Koła walcowe o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym prostym z przesuniętym zarysem | 83 |
3.2.1. Uwagi ogólne | 83 |
3.2.2. Korekcja uzębienia | 84 |
3.2.2.1. Dolna granica przesunięcia zarysu zęba | 87 |
3.2.2.2. Górna granica przesunięcia zarysu zęba | 88 |
3.2.3. Korekcja zazębienia zewnętrznego | 90 |
3.2.3.1. Korekcja V-O | 91 |
3.2.3.2. Korekcja V | 92 |
3.2.4. Korekcja zazębienia wewnętrznego | 98 |
3.2.5. Dobór współczynników korekcji | 101 |
3.3. Koła walcowe o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym skośnym zerowym | 107 |
3.3.1. Podstawowe własności uzębienia skośnego | 107 |
3.3.2. Wymiary geometryczne kół i relacje między nimi | 112 |
3.3.3. Zastępcza liczba zębów | 116 |
3.3.4. Graniczna liczba zębów | 118 |
3.3.5. Odległość między osiami obrotu kół | 119 |
3.3.6. Wskaźnik zazębienia | 119 |
3.4. Koła o uzębieniu zewnętrznym i wewnętrznym skośnym z przesuniętym zarysem | 123 |
3.4.1. Uwagi ogólne | 123 |
3.4.2. Korekcja V-O | 125 |
3.4.3. Korekcja V | 125 |
3.5. Koła walcowe o uzębieniu daszkowym (strzałkowym) | 126 |
3.6. Luz międzyzębny, przesunięcie obróbcze | 127 |
3.6.1. Uwagi ogólne | 127 |
3.6.2. Luz wierzchołkowy | 128 |
3.6.3. Luz boczny normalny i obwodowy | 129 |
3.6.4. Obróbcze przesunięcie zarysu w aspekcie luzu międzyzębnego | 130 |
3.6.4.1. Wzory obliczeniowe dla niektórych wielkości geometrycznych kół z uwzględnieniem korekcji obróbczej | 133 |
3.7. Modyfikacja powierzchni bocznej zęba | 134 |
3.7.1. Modyfikacja zarysu | 134 |
3.7.2. Modyfikacja linii zęba | 138 |
3.8. Kinematyka zazębienia ewolwentowego, poślizg międzyzębny | 142 |
3.8.1. Ruch względny współpracujących zarysów | 142 |
3.8.2. Poślizg międzyzębny | 144 |
3.9. Straty mocy w zazębieniu, sprawność przekładni | 147 |
3.10. Przykłady obliczeń | 149 |
4. Przekładnie walcowe o kołowo-łukowym zarysie zębów | 159 |
4.1. Uwagi ogólne | 159 |
4.2. Podstawy geometrii zazębienia o kołowo-łukowym zarysie zębów | 161 |
4.3. Wymiary geometryczne uzębienia o kołowo-łukowym zarysie zębów | 164 |
4.4. Zalety i wady przekładni o kołowo-łukowym zarysie zębów | 167 |
5. Przekładnie stożkowe, geometria i kinematyka | 169 |
5.1. Ogólna charakterystyka przekładni stożkowych | 169 |
5.2. Podstawowe własności zazębienia kół stożkowych | 174 |
5.3. Geometria przekładni stożkowych | 177 |
5.3.1. Stożki dopełniające | 177 |
5.3.2. Zarys odniesienia | 179 |
5.3.3. Koła stożkowe o zębach prostych oraz odpowiadające im zastępcze koła walcowe wytrzymałościowo równoważne | 182 |
5.3.4. Koła stożkowe o zębach skośnych i krzywoliniowych oraz odpowiadające im zastępcze koła walcowe wytrzymałościowo równoważne | 187 |
5.3.5. Wymiary wysokościowe zębów | 194 |
5.3.6. Zasady doboru liczby zębów dla zębnika i koła | 197 |
5.3.7. Graniczna liczba zębów | 198 |
5.3.8. Przesunięcie zarysu | 199 |
5.4. Wskaźnik zazębienia | 202 |
5.5. Luzy międzyzębne | 206 |
5.5.1. Luz wierzchołkowy | 206 |
5.5.2. Luz boczny | 208 |
5.6. Kinematyka przekładni, kąty stożków podziałowych | 208 |
5.7. Straty mocy w zazębieniu, sprawność przekładni | 210 |
5.8. Przykłady obliczeń | 211 |
6. Obciążenie przekładni zębatych walcowych i stożkowych o stałych osiach | 219 |
6.1. Wprowadzenie | 219 |
6.2. Siły nominalne w przekładni walcowej | 220 |
6.2.1. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu prostym | 220 |
6.2.2. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu skośnym | 222 |
6.3. Siły nominalne w przekładni stożkowej | 224 |
6.3.1. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu prostym | 224 |
6.3.2. Siły międzyzębne w kołach o uzębieniu skośnym i krzywoliniowym | 226 |
6.4. Obciążenie obliczeniowe, sztywność zazębienia | 228 |
6.4.1. Uwagi ogólne | 228 |
6.4.2. Współczynnik zastosowania KA | 231 |
6.4.3. Współczynnik sił dynamicznych Kv | 233 |
6.4.3.1. Uwagi ogólne | 233 |
6.4.3.2. Wyznaczanie współczynnika sił dynamicznych Kv | 234 |
6.4.4. Współczynnik nierównomiernego rozkładu obciążenia wzdłuż linii styku zębów Kβ | 246 |
6.4.4.1. Rozkład obciążenia wzdłuż linii styku w świetle ogólnym | 246 |
6.4.4.2. Współczynnik rozkładu obciążenia wzdłuż linii styku zębów według metody B | 251 |
6.4.5. Współczynnik rozdziału obciążenia na pary zębów w przyporze Kα | 260 |
7. Wytrzymałość kół walcowych | 263 |
7.1. Informacje wstępne | 263 |
7.2. Ogólne uwagi o rodzajach uszkodzeń i trwałości eksploatacyjnej zębów | 265 |
7.3. Wytrzymałość podstawy zęba na zginanie | 270 |
7.3.1. Warunek wytrzymałości | 270 |
7.3.2. Naprężenia u podstawy zęba | 270 |
7.3.3. Naprężenie obliczeniowe u podstawy zęba | 272 |
7.3.3.1. Współczynnik kształtu zęba YF | 274 |
7.3.3.2. Współczynnik korekcji naprężeń YS | 279 |
7.3.3.3. Współczynnik kąta pochylenia linii zęba Yα | 281 |
7.3.4. Naprężenie dopuszczalne i graniczna wytrzymałość podstawy zęba na zginanie | 282 |
7.3.4.1. Współczynnik trwałości YNT | 284 |
7.3.4.2. Współczynnik korekcji naprężeń YST dla standardowego koła próbki | 286 |
7.3.4.3. Względny współczynnik wrażliwości na działanie karbu Yδ rel T (Yδ rel TS) | 287 |
7.3.4.4. Względny współczynnik stanu powierzchni YR rel T | 289 |
7.3.4.5. Współczynnik wielkości zęba YX | 291 |
7.3.4.6. Bazowa wytrzymałość zmęczeniowa podstawy zęba koła-próbki na zginanie σF lim | 292 |
7.3.5. Sprawdzanie wytrzymałości podstawy zęba na zginanie | 296 |
7.3.5.1. Współczynnik bezpieczeństwa SF dla naprężeń u podstawy zęba | 296 |
7.4. Wytrzymałość stykowa boku zęba | 298 |
7.4.1. Warunek wytrzymałości stykowej boku zęba | 298 |
7.4.2. Naprężenia stykowe | 299 |
7.4.3. Obliczeniowe naprężenie stykowe | 302 |
7.4.3.1. Współczynniki miarodajnego naprężenia ZB i ZD | 303 |
7.4.3.2. Współczynnik strefy nacisku ZH | 305 |
7.4.3.3. Współczynnik przyporu Zε | 305 |
7.4.3.4. Współczynnik kąta pochylenia linii zęba Zβ | 307 |
7.4.4. Dopuszczalne naprężenie stykowe, graniczna wytrzymałość boku zęba na pitting | 308 |
7.4.4.1. Współczynnik trwałości ZNT | 310 |
7.4.4.2. Wpływ warstewki smaru na wytrzymałość stykową zęba, współczynniki ZL, ZV i ZR | 311 |
7.4.4.3. Współczynnik umocnienia materiału ZW | 317 |
7.4.4.4. Współczynnik wielkości zęba ZX | 317 |
7.4.5. Umowna (bazowa) granica wytrzymałości boku zęba na zmęczenie stykowe σH lim | 318 |
7.4.6. Sprawdzanie wytrzymałości stykowej boku zęba | 321 |
7.4.6.1. Współczynnik bezpieczeństwa SH dla naprężeń stykowych | 322 |
7.5. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie | 323 |
7.5.1. Charakterystyka ogólna zjawiska zatarcia, zasady oceny odporności boku zęba na zatarcie | 323 |
7.5.2. Ogólne czynniki i wielkości wpływające na temperaturę obliczeniową – maksymalną i średnią | 325 |
7.5.2.1. Lepkość środka smarowego | 325 |
7.5.2.2. Współrzędna punktu przyporu, zastępczy promień krzywizny | 325 |
7.5.2.3. Prędkość przemieszczania się źródła ciepła | 327 |
7.5.2.4. Współczynnik tarcia | 328 |
7.5.2.5. Rozkład siły wzdłuż odcinka zazębienia | 330 |
7.5.3. Chwilowy przyrost temperatury wzdłuż odcinka przyporu | 331 |
7.5.4. Średnia wartość temperatury chwilowej | 335 |
7.5.5. Temperatura powierzchni zębów przed wejściem w strefę obciążenia | 338 |
7.5.6. Kryterium zatarcia z uwagi na maksymalną temperaturę powierzchni zębów w strefie kontaktu | 339 |
7.5.7. Kryterium zatarcia z uwagi na średnią temperaturę powierzchni zębów w strefie kontaktu | 340 |
7.5.8. Temperatura zatarcia | 341 |
7.5.9. Współczynnik bezpieczeństwa ze względu na zatarcie | 344 |
7.6. Sprawdzanie kół na zagrzanie | 345 |
8. Wytrzymałość kół stożkowych | 347 |
8.1. Uwagi ogólne o stosowanych metodach obliczeń wytrzymałościowych | 347 |
8.2. Obciążenie obliczeniowe | 348 |
8.2.1. Współczynnik zastosowania KA | 348 |
8.2.2. Współczynnik sił dynamicznych KV | 348 |
8.2.3. Współczynnik rozkładu obciążenia Kβ po szerokości wieńca zębatego | 349 |
8.2.4. Współczynnik rozdziału obciążenia Kα na pary zębów w przyporze | 351 |
8.3. Wytrzymałość podstawy zęba na zginanie | 353 |
8.3.1. Uwagi ogólne | 353 |
8.3.2. Warunek wytrzymałości zęba na zginanie | 353 |
8.3.3. Naprężenia obliczeniowe u podstawy zęba | 353 |
8.3.4. Naprężenie dopuszczalne i graniczna wytrzymałość podstawy zęba na zginanie | 354 |
8.4. Wytrzymałość stykowa boku zęba | 355 |
8.4.1. Uwagi ogólne | 355 |
8.4.2. Naprężenie obliczeniowe | 355 |
8.4.3. Naprężenie dopuszczalne i graniczna wytrzymałość stykowa boku zęba | 356 |
8.5. Sprawdzanie zazębienia na zatarcie | 357 |
8.6. Sprawdzanie kół na zagrzanie | 357 |
9. Przekładnie obiegowe | 359 |
9.1. Informacje ogólne | 359 |
9.2. Podstawowe własności przekładni obiegowych | 360 |
9.2.1. Ogólne pojęcia i terminy | 360 |
9.2.2. Przełożenie | 362 |
9.2.2.1. Wyznaczanie przełożenia metodą analityczną | 364 |
9.2.2.2. Wyznaczanie przełożenia metodą graficzno-analityczną | 366 |
9.2.3. Liczba stopni swobody | 371 |
9.3. Podstawowe równania charakteryzujące przekładnie obiegowe | 374 |
9.4. Sprawność i obciążenie przekładni | 375 |
9.4.1. Uwagi wstępne | 375 |
9.4.2. Sprawność bazowa | 376 |
9.4.3. Momenty obrotowe i siły obwodowe | 378 |
9.4.4. Sprawność przekładni | 378 |
9.5. Przepływ mocy | 382 |
9.6. Przykłady obliczeń | 384 |
10. Przekładnie śrubowe o wichrowatych osiach obrotu kół | 391 |
10.1. Właściwości i rodzaje przekładni | 391 |
10.2. Przekładnie walcowe o wichrowatych osiach | 393 |
10.2.1. Wielkości geometryczne, przełożenie oraz wskaźnik zazębienia | 393 |
10.2.2. Poślizg międzyzębny | 395 |
10.2.3. Obciążenie przekładni | 397 |
10.2.4. Sprawność przekładni | 398 |
10.2.5. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie, smarowanie przekładni | 399 |
10.3. Przekładnie stożkowe o wichrowatych osiach | 401 |
10.3.1. Uwagi ogólne | 401 |
10.3.2. Prędkości poślizgu międzyzębnego | 403 |
10.3.3. Właściwości przekładni hipoidalnych | 405 |
11. Przekładnie ślimakowe | 407 |
11.1. Ogólna charakterystyka przekładni ślimakowych | 407 |
11.2. Wielkości geometryczne ślimaka walcowego | 410 |
11.3. Wielkości geometryczne koła ślimakowego | 416 |
11.3.1. Graniczna liczba zębów, przesunięcie zarysu | 419 |
11.4. Współpraca ślimaka z kołem ślimakowym | 419 |
11.5. Dokładność wykonania ślimaka i ślimacznicy | 425 |
11.6. Siły międzyzębne, sprawność przekładni | 426 |
11.7. Sztywność ślimaka | 431 |
11.8. Wytrzymałość przekładni ślimakowej | 434 |
11.8.1. Uwagi ogólne | 434 |
11.8.2. Wytrzymałość stykowa zębów ślimacznicy | 435 |
11.8.3. Wytrzymałość zębów ślimacznicy na zginanie | 438 |
11.8.4. Sprawdzanie stanu termicznego przekładni | 441 |
12. Dokładność wykonania przekładni, wiadomości podstawowe | 445 |
12.1. Znaczenie systemu tolerancji i pasowań w wytwarzaniu kół zębatych | 445 |
12.2. Dobór dokładności wykonania | 448 |
13. Materiały stosowane na koła zębate | 453 |
13.1. Wymagania stawiane materiałom na koła zębate | 453 |
13.2. Stale i staliwa stosowane na koła zębate | 455 |
13.2.1. Stale i staliwa zwykłej jakości | 456 |
13.2.2. Stale w stanie normalizowanym | 457 |
13.2.3. Stale do ulepszania cieplnego | 457 |
13.3. Żeliwa stosowane na koła zębate | 459 |
13.4. Inne materiały stosowane na koła zębate | 460 |
13.5. Obróbka cieplna i cieplno-chemiczna kół | 461 |
13.5.1. Utwardzanie powierzchni zębów | 461 |
13.5.1.1. Nawęglanie | 461 |
13.5.1.2. Węgloazotowanie (cyjanowanie) | 463 |
13.5.1.3. Azotowanie | 464 |
13.5.1.4. Hartowanie indukcyjne i płomieniowe | 465 |
13.5.1.5. Mechaniczne umacnianie warstwy wierzchniej zębów | 466 |
14. Smarowanie przekładni zębatych | 467 |
14.1. Zasadnicze cele smarowania przekładni | 467 |
14.2. Klasyfikacja i właściwości środków smarowych | 468 |
14.3. Dobór środka smarowego według teorii smarowania elastohydrodynamicznego | 473 |
14.4. Sposoby smarowania przekładni zębatych | 478 |
14.4.1. Smarowanie zanurzeniowe | 478 |
14.4.2. Smarowanie obiegowe | 480 |
15. Hałasowanie przekładni zębatych, przyczyny | 485 |
15.1. Informacje wstępne | 485 |
15.2. Przyczyny powstawania hałasu w przekładniach zębatych | 486 |
15.2.1. Wpływ odchyłek wykonawczych uzębienia | 487 |
15.2.2. Wpływ wskaźnika zazębienia | 489 |
15.2.3. Wpływ liczby zębów | 490 |
15.2.4. Wpływ szerokości koła (wieńca zębatego) | 491 |
15.2.5. Wpływ modyfikacji zarysu i linii zęba | 491 |
15.2.6. Wpływ stanu bocznych powierzchni zębów | 493 |
15.2.7. Wpływ smarowania | 493 |
15.2.8. Wpływ postaci konstrukcyjnej korpusu | 494 |
15.3. Środki zaradcze podejmowane w celu redukcji hałasu emitowanego przez przekładnię zębatą | 496 |
16. Projektowanie przekładni zębatych | 499 |
16.1. Uwagi wstępne | 499 |
16.2. Projektowanie przekładni walcowych o nieruchomych osiach obrotu kół | 500 |
16.2.1. Wytyczne doboru podstawowych cech konstrukcyjnych | 500 |
16.2.1.1. Ustalanie liczby stopni redukcji oraz przełożeń na danym stopniu | 500 |
16.2.1.2. Wytyczne dobru względnej szerokości wieńca zębatego b/d1 | 503 |
16.2.1.3. Wytyczne doboru kąta pochylenia linii zęba β | 505 |
16.2.1.4. Wytyczne doboru liczby zębów zębnika z1 | 506 |
16.2.1.5. Wyznaczanie liczby zębów koła z2 | 508 |
16.2.1.6. Wytyczne doboru korekcji zazębienia | 509 |
16.2.1.7. Wytyczne doboru zarysu odniesienia | 509 |
16.2.1.8. Wytyczne doboru środka smarowego | 510 |
16.2.1.9. Wytyczne doboru klasy dokładności wykonania | 512 |
16.2.2. Wielkości wyjściowe do wyznaczania podstawowych parametrów przekładni | 512 |
16.2.2.1. Moment równoważny | 513 |
16.2.2.2. Przełożenie całkowite, liczba stopni redukcji oraz przełożenie na poszczególnych stopniach | 515 |
16.2.3. Wyznaczanie podstawowych wielkości geometrycznych kół | 516 |
16.2.3.1. Średnica podziałowa zębnika | 516 |
16.2.3.2. Moduł normalny zęba | 518 |
16.2.3.3. Liczba zębów w kole | 519 |
16.2.3.4. Szerokość czynna wieńca zębatego | 520 |
16.2.3.5. Sprawdzanie podstawowych warunków geometrycznych | 520 |
16.2.4. Obliczanie wielkości geometrycznych kół | 521 |
16.2.4.1. Zakres zastosowania | 521 |
16.2.4.2. Parametry geometryczne przekładni o uzębieniu nacinanym narzędziem-zębatką | 521 |
16.2.4.3. Parametry geometryczne kół o uzębieniu nacinanym dłutakiem Fellowsa | 527 |
16.2.4.4. Parametry geometryczne walcowych kół zastępczych w przekroju czołowym | 528 |
16.2.5. Sprawdzanie warunków wytrzymałościowych | 529 |
16.2.5.1. Uwagi wstępne | 529 |
16.2.5.2. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej podstawy zęba na zginanie | 530 |
16.2.5.3. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej boku zęba na pitting | 532 |
16.2.5.4. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie | 534 |
16.2.6. Zasady wyznaczania wielkości podstawowych przekładni walcowej oraz sprawdzania warunków wytrzymałościowych zazębienia | 535 |
16.2.7. Algorytm komputerowego wspomagania projektowania walcowej przekładni zębatej | 538 |
16.2.8. Przykład obliczeń | 540 |
16.2.9. Uwagi ogólne o kształtowaniu kół zębatych oraz o postaciach konstrukcyjnych przekładni walcowych | 552 |
16.3. Projektowanie przekładni stożkowych, sprawdzanie warunków wytrzymałościowych | 559 |
16.3.1. Wyznaczanie podstawowych wielkości geometrycznych kół | 559 |
16.3.1.1. Średnica podziałowa w przekroju środkowym zębnika | 560 |
16.3.1.2. Moduł normalny zęba w przekroju środkowym koła | 561 |
16.3.2. Obliczanie wielkości geometrycznych kół | 562 |
16.3.2.1. Uwagi wstępne | 562 |
16.3.2.2. Parametry geometryczne kół stożkowych | 563 |
16.3.2.3. Parametry geometryczne zastępczych kół walcowych | 570 |
16.3.3. Sprawdzanie warunków wytrzymałościowych | 572 |
16.3.3.1. Uwagi wstępne | 572 |
16.3.3.2. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej podstawy zęba na zginanie | 573 |
16.3.3.3. Sprawdzanie wytrzymałości zmęczeniowej i statycznej boku zęba na pitting | 576 |
16.3.3.4. Sprawdzanie odporności zazębienia na zatarcie | 578 |
16.3.4. Zasady postępowania przy określaniu wielkości podstawowych oraz sprawdzaniu warunków wytrzymałościowych przekładni stożkowych | 579 |
16.3.5. Algorytm komputerowego wspomagania projektowania przekładni zębatej | 581 |
16.3.6. Przykład obliczeń | 583 |
16.3.7. Uwagi ogólne o kształtowaniu kół zębatych oraz o postaciach konstrukcyjnych przekładni stożkowych | 603 |
16.4. Projektowanie prostych przekładni obiegowych | 607 |
16.4.1. Wprowadzenie | 607 |
16.4.2. Warunek współosiowości i montażu kół | 608 |
16.4.2.1. Wyznaczanie liczby zębów i przełożeń | 610 |
16.4.3. Warunek sąsiedztwa kół obiegowych | 612 |
16.4.4. Warunek równomiernego rozmieszczenia kół obiegowych | 613 |
16.4.5. Siła obwodowa w kołach | 613 |
16.4.6. Spostrzeżenia końcowe, przykłady rozwiązań konstrukcyjnych | 614 |
16.5. Projektowanie przekładni ślimakowych | 616 |
16.5.1. Uwagi wstępne | 616 |
16.5.2. Wyznaczanie modułu zęba ślimaka i ślimacznicy oraz odległości między osiami obrotu kół | 617 |
16.5.3. Zasady określania wielkości podstawowych oraz sprawdzania warunków wytrzymałościowych przekładni ślimakowych | 618 |
16.5.4. Przykład obliczeń | 620 |
16.5.5. Przykłady rozwiązań konstrukcyjnych przekładni ślimakowych | 629 |
17. Przekładnie pasowe | 635 |
17.1. Cechy użytkowe oraz podstawowe parametry i układy konstrukcyjne | 635 |
17.1.1. Cięgna przekładni pasowych | 639 |
17.1.2. Podstawowe parametry użytkowe przekładni pasowych | 642 |
17.2. Zjawisko sprzężenia ciernego cięgna pasowego z kołem | 644 |
17.2.1. Przenoszenie obciążenia w przekładni z pasami klinowymi | 649 |
17.3. Przekładnie pasowe z cięgnem zębatym | 650 |
17.4. Podstawy obliczeń konstrukcyjnych przekładni pasowych o sprzężeniu ciernym | 651 |
17.4.1. Obliczenia wielkości geometrycznych | 651 |
17.4.2. Określenie sił oddziałujących na główne elementy przekładni pasowej | 653 |
17.4.3. Określenie parametrów kinematycznych przekładni pasowej wynikających z przenoszonego obciążenia roboczego | 655 |
17.5. Zagadnienie napięcia wstępnego cięgna przekładni pasowej o sprzężeniu ciernym | 657 |
17.6. Główne zasady projektowania przekładni pasowych | 659 |
17.7. Przykład obliczeniowy | 661 |
18. Przekładnie łańcuchowe | 667 |
18.1. Budowa i zasada działania przekładni łańcuchowych | 668 |
18.2. Rodzaje cięgien łańcuchowych | 672 |
18.3. Koła przekładni łańcuchowych | 675 |
18.4. Nierównomierność współpracy cięgna z kołem łańcuchowym | 677 |
18.5. Podstawowe obliczenia przekładni łańcuchowych | 680 |
18.5.1. Określanie podstawowych wielkości geometrycznych przekładni łańcuchowej | 680 |
18.5.2. Siły występujące podczas pracy przekładni łańcuchowej | 683 |
18.6. Projektowanie przekładni łańcuchowych | 689 |
18.7. Smarowanie i zasady użytkowania przekładni łańcuchowych | 692 |
18.8. Przykład obliczeniowy | 694 |
19. Przekładnie cierne | 699 |
19.1. Istota przenoszenia obciążenia przez przekładnie cierne | 700 |
19.2. Zagadnienie współczynnika tarcia i materiałów stosowanych w konstruowaniu przekładni ciernych | 702 |
19.3. Rodzaje przekładni ciernych | 708 |
19.4. Podstawy konstruowania przekładni ciernych | 710 |
19.4.1. Przekładnie o stałym przełożeniu | 710 |
19.4.2. Przekładnie o regulowanym przełożeniu (przekładnie bezstopniowe) | 713 |
19.4.3. Zagadnienie poślizgu w przekładniach ciernych | 715 |
19.5. Obliczenia konstrukcyjne przekładni ciernych | 717 |
19.5.1. Nośność przekładni ze względu na kryterium sprzężenia ciernego kół | 717 |
19.5.2. Weryfikacja wytrzymałościowa przekładni ciernych ze względu na naprężenia stykowe | 719 |
19.5.3. Weryfikacja trwałości kół ciernych ze względu na zużycie ścierne | 721 |
19.5.4. Weryfikacja stanu cieplnego kół ciernych | 722 |
19.6. Przykłady obliczeniowe | 722 |
BIBLIOGRAFIA | 729 |
SKOROWIDZ | 737 |