Nauki społeczne wobec zmiany - alternatywa scalania

(inspiracje dla współczesnej pedagogiki)

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W pierwszej części monografii autorzy przedstawili swoiste vademecum wiedzy z zakresu nauk społecznych dedykowane przede wszystkim pedagogom. W drugiej zawarli studia nad różnymi obliczami i konsekwencjami zmian społecznych, wpisujące się w dyskurs traumy zmiany, dołączając analizę zagadnień podmiotowości jednostki, kapitału społecznego, sprawiedliwości społecznej, ekologii.


Zmiana społeczna nie może być całościowo badana na gruncie jednej dyscypliny naukowej. Jako przedmiot badań jest ze swej natury interdyscyplinarna. Powstało wiele teorii zmiany, sam termin używany jest bardzo często w różnorodnych znaczeniach, jednak analizy zmian są przeważnie zawężane do określonej dyscypliny.


Książka przeznaczona dla wszystkich eksplorujących fenomen zmiany społecznej. To lektura obowiązkowa dla badaczy, którzy prowadząc studia interdyscyplinarne, starają się przekraczać granice swojej dziedziny.


*********


Social Sciences in the Face of Change – Prospect of Integration. Inspirations for Contemporary Pedagogy


The monograph is a kind of compendium of knowledge in the field of social sciences primarily dedicated to all educators. In addition, the book contains the studies on various aspects and consequences of social changes corresponding with the discourse on trauma of change and includes analysis of the issues regarding subjectivity of the individual, social capital, social justice, and ecology.


*********


Prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka – pracuje na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują pedagogikę społeczną, patologię społeczną, resocjalizację, kryminologię. Laureatka nagrody Ministra Edukacji Narodowej i Sportu za monografię "Dzieciobójstwo. Przestępstwo uprzywilejowane czy zbrodnia" (Wydawnictwo Akademii Bydoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 2004). Najważniejsze publikacje: "Praca socjalna i polityka społeczna. Obszary współdziałania wobec wykluczenia społecznego" (współred. K. Marzec, A. Rutkowska, M. Joachimowska, 2008), "Kapitał społeczny a nierówności kumulacja i redystrybucja" (red., 2009), "Przemoc seksualna wobec dziecka – studium pedagogiczne-kryminologiczne" (2011), "Powroty dzieci z rodzin zastępczych do placówek opiekuńczo-wychowawczych" (2012), "Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności" (współred. K. Marzec-Holka, T. Głowik, E. Bilska, 2012), "Współczesne uwarunkowania i wzory procesów resocjalizacji, reintegracji, inkluzji społecznej" (współred. K. Marzec-Holka, K. Mirosław-Nawrocka, J. Moleda, 2014), "Kapitał społeczny a wspólnoty wiejskie w obronie "małych szkół". Przykład województwa kujawsko-pomorskiego" (2015), "Szkoła Naukowa Pedagogiki Społecznej Edmunda Trempały inspiracją zmiany społecznej,dzieł i życiorysów" (2015).


Prof. Andrzej Radziewicz-Winnicki – socjolog, pedagog, emerytowany profesor Uniwersytetu Śląskiego i Uniwersytetu Zielonogórskiego, obecnie zatrudniony w Społecznej Akademii Nauk w Łodzi. Visiting professor w wielu zagranicznych ośrodkach naukowych, m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Niemczech, Austrii, Danii, Grecji i Wietnamie. Członek Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN. Promotor wielu prac doktorskich. Jego zainteresowania naukowe obejmują socjologię edukacji, pedagogikę społeczną, socjologię i pedagogikę transformacji. Najważniejsze publikacje: "Żywiołowość otaczającej współczesności a szansa na homeostazę społeczną" (2014), "Pedagogika społeczna w obliczu realiów codzienności" (2008), "Społeczeństwo w trakcie zmiany" (2004), "Podręczny słownik terminów nauk o wychowaniu, angielsko-niemiecko-polski" (z R. Seebauer i E. Górnikowską-Zwolak, 2004), "Tradition and Reality in Educational Ethnography of Post-Communist Poland" (1998).


Prof. dr hab. Anna Wiłkomirska – dziekan Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka George Washington University, ekspert Instytutu Spraw Publicznych ds.. Edukacji, członkini Rady Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych, biegła sądowa ds. Edukacji. Jest promotorem prac doktorskich z zakresu polityki edukacji, pracy szkół, socjalizacji młodzieży. Uczestniczy w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Jej zainteresowania naukowe obejmują socjologię edukacji, politykę edukacji, socjalizację młodzieży. Najważniejsze publikacje: "Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży" (z R. Dolatą, K. Kosełą, A. Zielińską, 2004), "Ocena kształcenia nauczycieli w Polsce" (2005), "Ocena systemu awansu zawodowego nauczycieli w Polsce" (z A. Zielińską, 2013), "Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem" (2013), "Jaki patriotyzm" (z A. Fijałkowskim, 2016).


Rok wydania2018
Liczba stron276
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3500-3
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    9
  
  CZĘŚĆ I
  SEKULARYZACJA TRADYCYJNEJ MYŚLI SPOŁECZNEJ DOTYCZĄCEJ
  POJĘCIA ZMIANY (z teorii nauk bliskich pedagogice)    17
  
  Rozdział pierwszy
  Ewolucjonizm i neoewolucjonizm (Anna Wiłkomirska) 23
   1.1. Ewolucjonizm    23
   1.2. Neoewolucjonizm    27
   1.2.1. Socjobiologia    28
   1.2.2. Psychologia ewolucyjna    31
   1.2.3. Neoewolucyjna antropologia    32
   1.2.4. Ewolucja społeczna w ujęciu Niklasa
   Luhmanna    38
  
  Rozdział drugi
  Zmiana w głównych perspektywach teoretycznych (Anna Wiłkomirska) 41
   2.1. William Thomas i Florian Znaniecki – zmiana w
   procesie dezorganizacji-reorganizacji    41
   2.2. Talcott Parsons – zmiana funkcjonalna    43
   2.3. Materializm historyczny    45
   2.4. Teorie konfliktu i władzy    47
   2.5. Lewis Coser – (neo)funkcjonalna teoria konfliktu
       49
   2.6. Steven Lukes i Michel Foucault – władza w
   warunkach konfliktu, radykalne ujęcie władzy    50
  
  Rozdział trzeci
  Teorie modernizacji (Anna Wiłkomirska) 53
   3.1. Od teorii konwergencji do teorii zależności    58
   3.2. Teorie rozwoju endogennego    61
   3.3. Cykliczne wizje dziejów i wybrane teorie
   cywilizacji    62
   3.3.1. Koncepcje rozwoju cyklicznego    62
   3.3.2. Nowoczesność jako światowa cywilizacja    66
   3.4. Zmiany kulturowe przełomu tysiącleci – przykład
   ujęcia antropologicznego    71
   3.5. Odwroty i powroty – trwałość i krytyka,
   sinusoida teorii modernizacji    74
  
  Rozdział czwarty
  Postmodernizm-ponowoczesność – w walce z modernizacją
  (Anna Wiłkomirska) 81
   4.1. Globalizacja – źródło i proces zmian    86
   4.2. Teorie globalizacji    92
  
  Rozdział piąty
  Rewolucje, ruchy społeczne i transformacje (Anna Wiłkomirska) 98
   5.1. Rewolucje    98
   5.2. Ruchy społeczne    103
   5.3. Transformacja – przykład Polski    109
   5.4. Zakończenie    116
  
  CZĘŚĆ II
  ZINDYWIDUALIZOWANE PERCEPCJE NIEKTÓRYCH OBLICZ
  WSPÓŁCZESNOŚCI Z PERSPEKTYWY PEDAGOGIKI    119
  
  Rozdział szósty
  Względnie trwałe czynniki sprawcze towarzyszące dobie transformacji w obszarze upośledzenia społecznego. Symptomy anomii, chaosu i dezorientacji a rehabilitacja publiczna (Krystyna Marzec-Holka, Andrzej Radziewicz-Winnicki) 121
   6.1. Geneza i ewolucja przemian    121
   6.2. Asynchronizacja rozwoju społeczno-gospodarczego,
   nierówności społeczne i zjawisko pauperyzacji    124
   6.3. Ujęcie poznawcze ubóstwa społecznego    128
   6.4. Traumatogenne przemiany w życiu jednostek i grup
   a upośledzenie społeczne    135
   6.5. Anomia, anarchia i pojawiające się zręby
   fundamentalizmu w sferze organizacji publicznej a
   rehabilitacja społeczna    141
   6.6. Zakończenie    147
  
  Rozdział siódmy
  Kapitał społeczny i jego funkcje. Kontrowersje wokół kapitału społecznego zbiorowego i indywidualnego (Krystyna Marzec-Holka) 149
   7.1. Kapitał społeczny, prekursorzy, koncepcje
   teoretyczne    149
   7.2. Kapitał społeczny a partycypacja publiczna
   na poziomie edukacji    156
   7.3. Relacje społeczne w środowiskach lokalnych.
   Między zaangażowaniem a neutralnością    166
  
  Rozdział ósmy
  Kapitał społeczny w perspektywie indywidualnej i rodzinnej oraz możliwości stymulacji kapitału zbiorowego
  (Krystyna Marzec-Holka) 172
   8.1. Przykłady empiryczne    172
   8.2. Młodzi dorośli a syndrom rozwiedzionych
   rodziców. Kolejne egzemplifikacje    176
   8.3. Bariery w tworzeniu zbiorowego kapitału
   społecznego     183
   8.4. Teoria pola integrująca wizje życia społecznego
       197
   8.5. Mieszkańcy lokalnego środowiska wiejskiego w
   obronie szkoły    205
   8.6. Rodzice i nauczyciele w obronie edukacji    209
  
  Rozdział dziewiąty
  Komunitaryzm na tle teorii sprawiedliwości społecznej Johna Rawlsa. Utopijna próba obniżenia poczucia względnej deprywacji we współczesnej polskiej rodzinie (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 221
   9.1. Uwagi wprowadzające    221
   9.2. John Rawls i teoretyczne ramy komunitaryzmu    224
   9.3. Zasady sprawiedliwości a realia publiczne    227
   9.4. Podsumowanie    233
  
  Rozdział dziesiąty
  Magia rewitalizacji w dobie niepokojącej współczesności
  (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 235
   10.1. Magia jako swoista wizja percepcji świata    237
   10.2. Fenomen rewitalizacji    241
   10.3. Racjonalność przekonań magicznych i wiara w
   rewitalizację    244
   10.4. Refleksje końcowe    246
  
  Rozdział jedenasty
  Ekologia społeczna. Podmiotowość człowieka a inwestowanie w naturę w refleksjach ekspertów (Andrzej Radziewicz-Winnicki) 248
   11.1. Pojmowanie ekologii społecznej    248
   11.2. Postępowanie ekologiczne jako równoważnik
   podmiotowości jednostki    250
   11.3. Refleksje końcowe    254
  
  Zakończenie    257
  Bibliografia    259
RozwińZwiń