Rozwijanie sprawności mówienia w kształceniu neofilologicznym z perspektywy studentów uczących się języka angielskiego jako obcego. Badania jakościowe

Rozwijanie sprawności mówienia w kształceniu neofilologicznym z perspektywy studentów uczących się języka angielskiego jako obcego. Badania jakościowe

Badanie jakościowe

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

18,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Tematyka książki koncentruje się wokół zagadnień związanych z rozwijaniem sprawności mówienia w języku obcym. W obliczu mnogości ujęć proponowanych w literaturze przedmiotu, konieczne było zawężenie pola zainteresowań teoretycznych i badawczych poprzez skupienie się na wybranych aspektach sprawności mówienia, wskazanych w tytule pracy (kształcenie neofilologiczne na poziomie zaawansowanym) i rozdziałów. W części teoretycznej pracy rozważania dotyczą m.in. specyfiki procesu rozwijania umiejętności mówienia w języku obcym rozpatrywanego w kategoriach integracji wiedzy i sprawności, pozycji sprawności mówienia w obrębie wybranych podejść do nauczania języków obcych, teoretycznych podstaw dydaktyki mówienia, a także wybranych czynników indywidualnych (osobowość, motywacja, gotowość komunikacyjna), które mają szczególny wpływ na kształtowanie indywidualnych umiejętności mownych. Część empiryczna zawiera raport z badań jakościowych przeprowadzonych z udziałem studentów UAM w Poznaniu. Wnioski płynące z badań stanowiły podstawę proponowanego modelu dydaktyki mówienia – w zamierzeniu elastycznego, ale jednocześnie dostosowanego do potrzeb kształcenia neofilologicznego w warunkach polskiej szkoły wyższej.


Książka adresowana jest do osób zainteresowanych dydaktyką języków obcych, w szczególności (neofilologiczną) dydaktyką języka mówionego na poziomie zaawansowanym w jej aspekcie teoretycznym i praktycznym.


Liczba stron408
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3364-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     9
  Rozdział 1. Specyfika sprawności mówienia     15
  1.1. Rozwijanie umiejętności mówienia jako integracja wiedzy i sprawności     16
    1.1.1. Podejścia kognitywne     19
    1.1.2. Podejście socjokulturowe     23
    1.1.3. Podejścia interakcjonistyczne     28
    1.1.4. Mechanizmy produkcji mowy obcojęzycznej     34
  1.2. W kierunku modelu kompetencji     36
    1.2.1. Kompetencja komunikacyjna – kwestie terminologiczne i struktura     37
    1.2.2. Osobista kompetencja komunikacyjna (OKK)     47
    1.2.3. Wrażliwość językowo-komunikacyjna     51
    1.2.4. Indywidualna kompetencja w mówieniu jako komponent OKK     54
  1.3. Określanie poziomu zaawansowania w zakresie sprawności mówienia     60
    1.3.1. Trudności z określaniem poziomu biegłości     62
    1.3.2. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego     65
    1.3.3. Kontrowersje związane z ESOKJ w odniesieniu do sprawności mówienia     75
  1.4. Podsumowanie     77
  Rozdział 2. Teoretyczne podstawy dydaktyki mówienia na poziomie zaawansowanym     79
  2.1. Dydaktyka języka mówionego jako subdyscyplina dydaktyki językowej     80
    2.1.1. Treści nauczania i uczenia się w dydaktyce mówienia     83
    2.1.2. Ogólne problemy dydaktyki mówienia     89
  2.2. Podejścia do dydaktyki języka mówionego     93
    2.2.1. Dydaktyka zadaniowa     95
    2.2.2. Podejście oparte na gatunkach języka mówionego     100
  2.3. Dyskurs i interakcja w dydaktyce językowej     108
    2.3.1. Definicje i problemy terminologiczne     108
    2.3.2. Modele dyskursu szkolnego     113
    2.3.3. Typy interakcji dydaktycznych     118
  2.4. Sposoby rozwijania sprawności mówienia na poziomie zaawansowanym     122
    2.4.1. Ćwiczenia i zadania     123
    2.4.2. Formy aktywności uczących się w klasie językowej     127
  2.5. Problematyka autentyczności     138
    2.5.1. Interpretacje pojęcia autentyczności w kontekście dydaktyki językowej     139
    2.5.2. Komunikacja szkolna a dyskurs w warunkach naturalnych     142
    2.5.3. Autentyczność komunikacji szkolnej     144
  2.6. Podsumowanie     149
  Rozdział 3. Indywidualne wymiary rozwijania sprawności mówienia – wybrane aspekty     152
  3.1. Osobowość w relacji do sprawności mówienia     153
    3.1.1. Ekstrawersja i introwersja     158
    3.1.2. Lęk językowy     160
    3.1.3. Samoocena     166
    3.1.4. Skłonność do podejmowania ryzyka     171
  3.2. Motywacja     175
    3.2.1. Perspektywy i definicje     177
    3.2.2. Źródła i typy motywacji     180
    3.2.3. Motywacja a rozwijanie sprawności mówienia     186
  3.3. Gotowość komunikacyjna     191
    3.3.1. Struktura i charakterystyka gotowości komunikacyjnej     192
    3.3.2. Badania nad gotowością komunikacyjną     196
  3.4. Podsumowanie     201
  Rozdział 4. Wprowadzenie do projektu badawczego     203
  4.1. Problematyka badawcza i pytania szczegółowe     203
  4.2. Charakterystyka badań jakościowych i uzasadnienie wyboru metodologii     205
  4.3. Techniki zbierania danych     208
    4.3.1. Ankiety     209
    4.3.2. Obserwacja     210
    4.3.3. Wywiady     212
  4.4. Charakterystyka grupy badawczej     214
    4.4.1. Informacje ogólne     214
    4.4.2. Dane dotyczące kompetencji składowych (mówienie)     217
  Rozdział 5. Analiza materiału badawczego     223
  5.1. Badania ankietowe     223
    5.1.1. Ankieta 1 – lęk językowy     224
    5.1.2. Ankieta 2 – czynniki osobowościowe     226
    5.1.3. Ankieta 3 – motywacja     234
    5.1.4. Ankieta 4 – gotowość komunikacyjna     237
    5.1.5. Ankieta 5 (otwarta)     243
    5.1.6. Uwagi ogólne po przeprowadzeniu ankiet     246
  5.2. Obserwacja     247
    5.2.1. Wyniki obserwacji     248
    5.2.2. Uwagi ogólne po przeprowadzeniu obserwacji     250
  5.3. Wywiady indywidualne – przykładowe wypowiedzi studentów     253
    5.3.1. Znaczenie sprawności mówienia, obraz indywidualnej kompetencji     253
    5.3.2. Metody pracy i typy zadań     255
    5.3.3. Plany i postępy, studiowanie dwóch języków obcych     257
    5.3.4. Interpretacje pojęcia komunikacja autentyczna     259
    5.3.5. Uwagi ogólne po przeprowadzeniu wywiadów     261
  5.4. Profile respondentów     262
    5.4.1. Profile respondentów – poziom B1     263
    5.4.2. Profile respondentów – poziom B2     282
    5.4.3. Profile respondentów – poziom C1     300
  5.5. Odpowiedzi na pytania badawcze     319
    5.5.1. Problem główny 1     319
    5.5.2. Problem główny 2     329
    5.5.3. Problem główny 3     337
  Rozdział 6. Podsumowanie i perspektywy badawcze     350
  6.1. Wnioski końcowe i implikacje glottodydaktyczne     350
  6.2. Propozycja modelu dydaktyki języka mówionego     352
  6.3. Kierunki dalszych badań     358
  Bibliografia     361
  Aneks     385
  Spis tabel i rysunków     402
  Developing speaking skills from the perspective of advanced EFL learners in the context of university modern language studies – qualitative research (Summary)     405
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia