EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Format:
ibuk
Tematyka książki koncentruje się wokół zagadnień związanych z rozwijaniem sprawności mówienia w języku obcym. W obliczu mnogości ujęć proponowanych w literaturze przedmiotu, konieczne było zawężenie pola zainteresowań teoretycznych i badawczych poprzez skupienie się na wybranych aspektach sprawności mówienia, wskazanych w tytule pracy (kształcenie neofilologiczne na poziomie zaawansowanym) i rozdziałów. W części teoretycznej pracy rozważania dotyczą m.in. specyfiki procesu rozwijania umiejętności mówienia w języku obcym rozpatrywanego w kategoriach integracji wiedzy i sprawności, pozycji sprawności mówienia w obrębie wybranych podejść do nauczania języków obcych, teoretycznych podstaw dydaktyki mówienia, a także wybranych czynników indywidualnych (osobowość, motywacja, gotowość komunikacyjna), które mają szczególny wpływ na kształtowanie indywidualnych umiejętności mownych. Część empiryczna zawiera raport z badań jakościowych przeprowadzonych z udziałem studentów UAM w Poznaniu. Wnioski płynące z badań stanowiły podstawę proponowanego modelu dydaktyki mówienia – w zamierzeniu elastycznego, ale jednocześnie dostosowanego do potrzeb kształcenia neofilologicznego w warunkach polskiej szkoły wyższej.
Książka adresowana jest do osób zainteresowanych dydaktyką języków obcych, w szczególności (neofilologiczną) dydaktyką języka mówionego na poziomie zaawansowanym w jej aspekcie teoretycznym i praktycznym.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 408 |
Kategoria | Językoznawstwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3364-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Rozdział 1. Specyfika sprawności mówienia | 15 |
1.1. Rozwijanie umiejętności mówienia jako integracja wiedzy i sprawności | 16 |
1.1.1. Podejścia kognitywne | 19 |
1.1.2. Podejście socjokulturowe | 23 |
1.1.3. Podejścia interakcjonistyczne | 28 |
1.1.4. Mechanizmy produkcji mowy obcojęzycznej | 34 |
1.2. W kierunku modelu kompetencji | 36 |
1.2.1. Kompetencja komunikacyjna – kwestie terminologiczne i struktura | 37 |
1.2.2. Osobista kompetencja komunikacyjna (OKK) | 47 |
1.2.3. Wrażliwość językowo-komunikacyjna | 51 |
1.2.4. Indywidualna kompetencja w mówieniu jako komponent OKK | 54 |
1.3. Określanie poziomu zaawansowania w zakresie sprawności mówienia | 60 |
1.3.1. Trudności z określaniem poziomu biegłości | 62 |
1.3.2. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego | 65 |
1.3.3. Kontrowersje związane z ESOKJ w odniesieniu do sprawności mówienia | 75 |
1.4. Podsumowanie | 77 |
Rozdział 2. Teoretyczne podstawy dydaktyki mówienia na poziomie zaawansowanym | 79 |
2.1. Dydaktyka języka mówionego jako subdyscyplina dydaktyki językowej | 80 |
2.1.1. Treści nauczania i uczenia się w dydaktyce mówienia | 83 |
2.1.2. Ogólne problemy dydaktyki mówienia | 89 |
2.2. Podejścia do dydaktyki języka mówionego | 93 |
2.2.1. Dydaktyka zadaniowa | 95 |
2.2.2. Podejście oparte na gatunkach języka mówionego | 100 |
2.3. Dyskurs i interakcja w dydaktyce językowej | 108 |
2.3.1. Definicje i problemy terminologiczne | 108 |
2.3.2. Modele dyskursu szkolnego | 113 |
2.3.3. Typy interakcji dydaktycznych | 118 |
2.4. Sposoby rozwijania sprawności mówienia na poziomie zaawansowanym | 122 |
2.4.1. Ćwiczenia i zadania | 123 |
2.4.2. Formy aktywności uczących się w klasie językowej | 127 |
2.5. Problematyka autentyczności | 138 |
2.5.1. Interpretacje pojęcia autentyczności w kontekście dydaktyki językowej | 139 |
2.5.2. Komunikacja szkolna a dyskurs w warunkach naturalnych | 142 |
2.5.3. Autentyczność komunikacji szkolnej | 144 |
2.6. Podsumowanie | 149 |
Rozdział 3. Indywidualne wymiary rozwijania sprawności mówienia – wybrane aspekty | 152 |
3.1. Osobowość w relacji do sprawności mówienia | 153 |
3.1.1. Ekstrawersja i introwersja | 158 |
3.1.2. Lęk językowy | 160 |
3.1.3. Samoocena | 166 |
3.1.4. Skłonność do podejmowania ryzyka | 171 |
3.2. Motywacja | 175 |
3.2.1. Perspektywy i definicje | 177 |
3.2.2. Źródła i typy motywacji | 180 |
3.2.3. Motywacja a rozwijanie sprawności mówienia | 186 |
3.3. Gotowość komunikacyjna | 191 |
3.3.1. Struktura i charakterystyka gotowości komunikacyjnej | 192 |
3.3.2. Badania nad gotowością komunikacyjną | 196 |
3.4. Podsumowanie | 201 |
Rozdział 4. Wprowadzenie do projektu badawczego | 203 |
4.1. Problematyka badawcza i pytania szczegółowe | 203 |
4.2. Charakterystyka badań jakościowych i uzasadnienie wyboru metodologii | 205 |
4.3. Techniki zbierania danych | 208 |
4.3.1. Ankiety | 209 |
4.3.2. Obserwacja | 210 |
4.3.3. Wywiady | 212 |
4.4. Charakterystyka grupy badawczej | 214 |
4.4.1. Informacje ogólne | 214 |
4.4.2. Dane dotyczące kompetencji składowych (mówienie) | 217 |
Rozdział 5. Analiza materiału badawczego | 223 |
5.1. Badania ankietowe | 223 |
5.1.1. Ankieta 1 – lęk językowy | 224 |
5.1.2. Ankieta 2 – czynniki osobowościowe | 226 |
5.1.3. Ankieta 3 – motywacja | 234 |
5.1.4. Ankieta 4 – gotowość komunikacyjna | 237 |
5.1.5. Ankieta 5 (otwarta) | 243 |
5.1.6. Uwagi ogólne po przeprowadzeniu ankiet | 246 |
5.2. Obserwacja | 247 |
5.2.1. Wyniki obserwacji | 248 |
5.2.2. Uwagi ogólne po przeprowadzeniu obserwacji | 250 |
5.3. Wywiady indywidualne – przykładowe wypowiedzi studentów | 253 |
5.3.1. Znaczenie sprawności mówienia, obraz indywidualnej kompetencji | 253 |
5.3.2. Metody pracy i typy zadań | 255 |
5.3.3. Plany i postępy, studiowanie dwóch języków obcych | 257 |
5.3.4. Interpretacje pojęcia komunikacja autentyczna | 259 |
5.3.5. Uwagi ogólne po przeprowadzeniu wywiadów | 261 |
5.4. Profile respondentów | 262 |
5.4.1. Profile respondentów – poziom B1 | 263 |
5.4.2. Profile respondentów – poziom B2 | 282 |
5.4.3. Profile respondentów – poziom C1 | 300 |
5.5. Odpowiedzi na pytania badawcze | 319 |
5.5.1. Problem główny 1 | 319 |
5.5.2. Problem główny 2 | 329 |
5.5.3. Problem główny 3 | 337 |
Rozdział 6. Podsumowanie i perspektywy badawcze | 350 |
6.1. Wnioski końcowe i implikacje glottodydaktyczne | 350 |
6.2. Propozycja modelu dydaktyki języka mówionego | 352 |
6.3. Kierunki dalszych badań | 358 |
Bibliografia | 361 |
Aneks | 385 |
Spis tabel i rysunków | 402 |
Developing speaking skills from the perspective of advanced EFL learners in the context of university modern language studies – qualitative research (Summary) | 405 |