Wczesnodziecięca edukacja w żłobku

Wczesnodziecięca edukacja w żłobku

Obraz i postrzeganie

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

24,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wczesnodziecięca edukacja w żłobku postrzegana jest przez autorkę jako edukacja koncentrująca się na tworzeniu warunków do optymalnego rozwoju dziecka w wieku niemowlęcym oraz poniemowlęcym, edukacja polegająca na stosowaniu niedyrektywnych form pracy, wyzwalająca i podtrzymująca zasoby rozwojowe. Autorka przyjmuje, że kluczem w procesie wczesnej edukacji jest jakość animowanej dla dziecka przestrzeni społecznej oraz fizycznej, mniej istotne jest natomiast miejsce oddziaływań dorosłego określone przez dylemat: dom czy placówka.


Prezentowana monografia mieści się w nurcie badań z zakresu pedagogiki humanistycznej, w tym pedagogiki małego dziecka, z uwzględnieniem wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i humanistycznej, pedagogiki społecznej, pedagogiki opiekuńczej, socjologii edukacji, filozofii, a także historii wychowania. Zawarta w niej analiza jest także próbą ustrukturyzowania pewnych pojęć, tradycji, celów, metod, refleksji dorosłych nad stymulowaniem rozwoju dzieci. Autorka zachęca również czytelnika do głębszego namysłu nad funkcjonowaniem małego dziecka w procesie wczesnodziecięcej pozarodzinnej edukacji w Polsce.


Liczba stron424
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3373-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie     11
  1. Wybrane aspekty rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym     33
    1.1. Rozwój dziecka do lat trzech – potrzeby rozwojowe małego dziecka w kontekście wczesnodziecięcej edukacji     35
    1.2. W „dialogu” z dzieckiem     43
    1.3. Dziecięce odkrywanie świata – droga poprzez aktywność i zabawę     55
    1.4. Dziecko w świecie sztuki – zarys problemu     64
    1.5. Odkrywanie własnego „ja”     70
    1.6. Emocjonalność dziecka     78
    1.7. Podsumowanie     82
  2. Wczesnodziecięca edukacja w wybranych krajach Unii Europejskiej     84
    2.1. Wczesnodziecięca edukacja w krajach Unii Europejskiej – wprowadzenie     85
    2.2. Standardy i organizacja wczesnodziecięcej edukacji w krajach europejskich     93
    2.3. Wczesnodziecięca edukacja – przykłady dobrych praktyk w wybranych krajach europejskich     106
    2.4. Podsumowanie     123
  3. Wczesnodziecięca edukacja w polskiej tradycji pedagogicznej     125
    3.1. Dwudziestowieczne i współczesne polskie piśmiennictwo dotyczące dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym (w kontekście funkcjonowania w żłobku)     126
    3.2. Funkcjonowanie i organizacja żłobków w Polsce do roku 1939     136
    3.3. Funkcjonowanie i organizacja żłobków w Polsce w latach 1945-1989     152
    3.4. Funkcjonowanie żłobków po roku 1989 do czasów współczesnych     155
    3.5. Podsumowanie     166
  4. Żłobek jako miejsce wczesnodziecięcej edukacji     167
    4.1. Edukacja, wychowanie, opieka – definicje pojęć w kontekście pracy z dzieckiem do lat trzech     168
    4.2. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – uwagi wstępne      173
    4.3. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – przesłanki metodyczne      182
    4.4. Edukacyjne pułapki w procesie stymulowania rozwoju dziecka do lat trzech      200
    4.5. Sylwetka opiekuna małego dziecka      206
    4.6.  Dziecko w żłobku – wyzwania dla środowiska rodzinnego – mity, stereotypy, dylematy      213
    4.7.  Wokół standardów pracy żłobka – debata o projekcie nowelizacji ustawy o opiece nad dzieckiem do lat trzech      225
    4.8. Podsumowanie      230
  5. Postrzeganiewczesnodziecięcejedukacjiwyrażoneprzezopiekunówdzieckadolattrzechiekspertów     232
    5.1. Wprowadzenie      232
    5.2.  Postrzeganie wczesnodziecięcej edukacji w żłobku wyrażone przez opiekunów dziecka do lat trzech      237
    5.3.  Postrzeganie wczesnodziecięcej edukacji w żłobku wyrażone przez ekspertów     245
      5.3.1. Początki edukacji człowieka      245
      5.3.2. Żłobek jako miejsce wczesnodziecięcej edukacji      248
      5.3.3. Stymulowanie rozwoju dziecka w żłobku      251
      5.3.4.  Cele wczesnodziecięcej edukacji i organizacja pracy edukacyjnej  w żłobku      255
      5.3.5. Rama programowa w pracy z dzieckiem do trzeciego roku życia      259
      5.3.6. Metody wczesnodziecięcej edukacji      261
      5.3.7. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym     264
      5.3.8.  Rekomendowany model wczesnodziecięcej edukacji i sylwetka nauczyciela dziecka do lat trzech      266
      5.3.9.  Postrzeganie społeczne żłobków jako placówek wczesnodziecięcej edukacji      272
    5.4. Podsumowanie      277
  6. Sposoby postrzegania wczesnodziecięcej edukacji w ofertach żłobków na terenie Wielkopolski     279
    6.1.  Wczesnodziecięca edukacja w ofertach konkursowych żłobków niepublicznych w Poznaniu      280
    6.2.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie Wielkopolski (w świetle analizy przestrzeni elektronicznej żłobków w wybranych powiatach województwa wielkopolskiego)     291
      6.2.1.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kaliskiego i Kalisza      292
      6.2.2.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu  leszczyńskiego      300
      6.2.3.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu obornickiego      304
      6.2.4.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kolskiego     307
      6.2.5. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kępińskiego     308
      6.2.6. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu gostyńskiego     323
      6.2.7. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu nowotomyskiego     328
      6.2.8. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu wrzesińskiego     331
      6.2.9. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatów: grodziskiego, wągrowieckiego i chodzieskiego     342
      6.2.10. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu średzkiego     344
    6.3. Podsumowanie     349
  7. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – implikacje praktyczne     357
    7.1. Determinanty konstruowania procesu wczesnodziecięcej edukacji w żłobku     360
    7.2. Cele wczesnodziecięcej edukacji, determinanty osiągania celów     361
    7.3. Filozofia działania – program i projekt pedagogiczny     363
    7.4. Metody wspierania rozwoju małego dziecka     366
    7.5. Przestrzeń     367
    7.6. Sylwetka opiekuna małego dziecka     369
    7.7. Podsumowanie     371
  Konkluzja     373
  Załączniki     381
  Bibliografia     397
  Summary     423
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia