Wczesnodziecięca edukacja w żłobku

Wczesnodziecięca edukacja w żłobku

Obraz i postrzeganie

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

24,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Wczesnodziecięca edukacja w żłobku postrzegana jest przez autorkę jako edukacja koncentrująca się na tworzeniu warunków do optymalnego rozwoju dziecka w wieku niemowlęcym oraz poniemowlęcym, edukacja polegająca na stosowaniu niedyrektywnych form pracy, wyzwalająca i podtrzymująca zasoby rozwojowe. Autorka przyjmuje, że kluczem w procesie wczesnej edukacji jest jakość animowanej dla dziecka przestrzeni społecznej oraz fizycznej, mniej istotne jest natomiast miejsce oddziaływań dorosłego określone przez dylemat: dom czy placówka.


Prezentowana monografia mieści się w nurcie badań z zakresu pedagogiki humanistycznej, w tym pedagogiki małego dziecka, z uwzględnieniem wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej i humanistycznej, pedagogiki społecznej, pedagogiki opiekuńczej, socjologii edukacji, filozofii, a także historii wychowania. Zawarta w niej analiza jest także próbą ustrukturyzowania pewnych pojęć, tradycji, celów, metod, refleksji dorosłych nad stymulowaniem rozwoju dzieci. Autorka zachęca również czytelnika do głębszego namysłu nad funkcjonowaniem małego dziecka w procesie wczesnodziecięcej pozarodzinnej edukacji w Polsce.


Liczba stron424
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3373-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    11
  1. Wybrane aspekty rozwoju dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym    33
    1.1. Rozwój dziecka do lat trzech – potrzeby rozwojowe małego dziecka w kontekście wczesnodziecięcej edukacji    35
    1.2. W „dialogu” z dzieckiem    43
    1.3. Dziecięce odkrywanie świata – droga poprzez aktywność i zabawę    55
    1.4. Dziecko w świecie sztuki – zarys problemu    64
    1.5. Odkrywanie własnego „ja”    70
    1.6. Emocjonalność dziecka    78
    1.7. Podsumowanie    82
  2. Wczesnodziecięca edukacja w wybranych krajach Unii Europejskiej    84
    2.1. Wczesnodziecięca edukacja w krajach Unii Europejskiej – wprowadzenie    85
    2.2. Standardy i organizacja wczesnodziecięcej edukacji w krajach europejskich    93
    2.3. Wczesnodziecięca edukacja – przykłady dobrych praktyk w wybranych krajach europejskich    106
    2.4. Podsumowanie    123
  3. Wczesnodziecięca edukacja w polskiej tradycji pedagogicznej    125
    3.1. Dwudziestowieczne i współczesne polskie piśmiennictwo dotyczące dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym (w kontekście funkcjonowania w żłobku)    126
    3.2. Funkcjonowanie i organizacja żłobków w Polsce do roku 1939    136
    3.3. Funkcjonowanie i organizacja żłobków w Polsce w latach 1945-1989    152
    3.4. Funkcjonowanie żłobków po roku 1989 do czasów współczesnych    155
    3.5. Podsumowanie    166
  4. Żłobek jako miejsce wczesnodziecięcej edukacji    167
    4.1. Edukacja, wychowanie, opieka – definicje pojęć w kontekście pracy z dzieckiem do lat trzech    168
    4.2. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – uwagi wstępne     173
    4.3. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – przesłanki metodyczne     182
    4.4. Edukacyjne pułapki w procesie stymulowania rozwoju dziecka do lat trzech     200
    4.5. Sylwetka opiekuna małego dziecka     206
    4.6.  Dziecko w żłobku – wyzwania dla środowiska rodzinnego – mity, stereotypy, dylematy     213
    4.7.  Wokół standardów pracy żłobka – debata o projekcie nowelizacji ustawy o opiece nad dzieckiem do lat trzech     225
    4.8. Podsumowanie     230
  5. Postrzeganiewczesnodziecięcejedukacjiwyrażoneprzezopiekunówdzieckadolattrzechiekspertów    232
    5.1. Wprowadzenie     232
    5.2.  Postrzeganie wczesnodziecięcej edukacji w żłobku wyrażone przez opiekunów dziecka do lat trzech     237
    5.3.  Postrzeganie wczesnodziecięcej edukacji w żłobku wyrażone przez ekspertów     245
      5.3.1. Początki edukacji człowieka     245
      5.3.2. Żłobek jako miejsce wczesnodziecięcej edukacji     248
      5.3.3. Stymulowanie rozwoju dziecka w żłobku     251
      5.3.4.  Cele wczesnodziecięcej edukacji i organizacja pracy edukacyjnej  w żłobku     255
      5.3.5. Rama programowa w pracy z dzieckiem do trzeciego roku życia     259
      5.3.6. Metody wczesnodziecięcej edukacji     261
      5.3.7. Współpraca ze środowiskiem rodzinnym     264
      5.3.8.  Rekomendowany model wczesnodziecięcej edukacji i sylwetka nauczyciela dziecka do lat trzech     266
      5.3.9.  Postrzeganie społeczne żłobków jako placówek wczesnodziecięcej edukacji     272
    5.4. Podsumowanie     277
  6. Sposoby postrzegania wczesnodziecięcej edukacji w ofertach żłobków na terenie Wielkopolski    279
    6.1.  Wczesnodziecięca edukacja w ofertach konkursowych żłobków niepublicznych w Poznaniu     280
    6.2.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie Wielkopolski (w świetle analizy przestrzeni elektronicznej żłobków w wybranych powiatach województwa wielkopolskiego)     291
      6.2.1.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kaliskiego i Kalisza     292
      6.2.2.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu  leszczyńskiego     300
      6.2.3.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu obornickiego     304
      6.2.4.  Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kolskiego     307
      6.2.5. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu kępińskiego     308
      6.2.6. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu gostyńskiego    323
      6.2.7. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu nowotomyskiego    328
      6.2.8. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu wrzesińskiego    331
      6.2.9. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatów: grodziskiego, wągrowieckiego i chodzieskiego    342
      6.2.10. Wczesnodziecięca edukacja w żłobkach na terenie powiatu średzkiego    344
    6.3. Podsumowanie    349
  7. Wczesnodziecięca edukacja w żłobku – implikacje praktyczne    357
    7.1. Determinanty konstruowania procesu wczesnodziecięcej edukacji w żłobku    360
    7.2. Cele wczesnodziecięcej edukacji, determinanty osiągania celów    361
    7.3. Filozofia działania – program i projekt pedagogiczny    363
    7.4. Metody wspierania rozwoju małego dziecka    366
    7.5. Przestrzeń    367
    7.6. Sylwetka opiekuna małego dziecka    369
    7.7. Podsumowanie    371
  Konkluzja    373
  Załączniki    381
  Bibliografia    397
  Summary    423
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia