Przygody Bajtazara 25 lat Olimpiady Informatycznej - wybór zadań

-20%

Przygody Bajtazara 25 lat Olimpiady Informatycznej - wybór zadań

Wybór zadań

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

35,6044,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Olimpiada Informatyczna ma 25 lat. Pierwsza edycja Olimpiady odbyła się w roku szkolnym 1993/1994 i od tego czasu uczniowie polskich szkół mogą intelektualnie rywalizować na wiedzę i umiejętności, które są kluczowe w pracy każdego informatyka. Należą do nich przede wszystkim: układanie wydajnych algorytmów i programowanie.
Przez 25 lat Olimpiady Informatycznej wystartowało w niej łącznie 21989 uczniów (niektórzy wielokrotnie), do drugich etapów awansowało 7259 uczniów, a w finałach znalazło się 1590 uczniów. Przez te wszystkie lata uczniowie zmagali się z 387 oryginalnymi zadaniami, które są znakomitym materiałem dydaktycznym dla przyszłych olimpijczyków, a także dla każdego, kto chce podjąć się ciekawych i oryginalnych wyzwań algorytmicznych.
Książka prezentuje najważniejsze zagadnienia, które pojawiły się na Olimpiadzie Informatycznej. Znalazł się w niej reprezentatywny wybór 50 zadań ze wszystkich 25 edycji Olimpiady. Dla każdego zadania podano szczegółowy opis jego rozwiązania. Zadania są pogrupowane tematycznie i uporządkowane od najprostszych do najtrudniejszych. Przy każdym zadaniu zamieszczono odnośniki do podobnych zadań olimpijskich. Dla zrozumienia większości materiału zawartego w książce wystarczy znajomość elementarnych zasad projektowania i programowania algorytmów opisanych np. w książce Jacka Tomasiewicza zatytułowanej „Zaprzyjaźnij się z algorytmami” i wydanej przez PWN. Dla zrozumienia fragmentów bardziej zaawansowanych dołączono opisy wybranych zagadnień takich jak: drzewa przedziałowe, haszowanie napisów, kolejka minimów, drzewo palindromów.
Materiał prezentowany w książce został opracowany na podstawie sprawozdań z zawodów Olimpiady Informatycznej, tzw. „Niebieskich książeczek”, ukazujących się co roku po każdej edycji Olimpiady. Wyboru zadań i ich redakcji dokonali wytrawni algorytmicy, popularyzatorzy informatyki, od wielu lat zaangażowani w informatyczny ruch olimpijski: Tomasz Idziaszek, Jakub Łącki oraz Jakub Radoszewski, we współpracy z profesorem Krzysztofem Diksem. Cała czwórka zredagowała już dwie, cieszące się ogromnym powodzeniem książki z zadaniami algorytmiczno-programistycznymi: „W poszukiwaniu wyzwań” oraz „W poszukiwaniu wyzwań II”.


Liczba stron350
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19854-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  25 lat Olimpiady Informatycznej    9
  Edycje Olimpiady Informatycznej    13
  Sukcesy w olimpiadach międzynarodowych    13
  Źródła sukcesów Olimpiady Informatycznej    19
  O zadaniach    21
  O książce    21
  O redaktorach    24
  Zadania – cześć pierwsza    27
  Rozgrzewka    29
  Lizak    29
  Minusy    33
  Trójkąty jednobarwne    38
  Liczby antypierwsze    40
  Koszt zamortyzowany    45
  Krążki    45
  Gdzie zbudować browar?    51
  Stos    55
  Plakatowanie    55
  Tetris Attack    63
  Przeszukiwanie grafów    68
  Równanie na słowach    68
  Jedynki i zera    72
  Agenci    76
  Algorytmy zachłanne    80
  Szeregowanie czynności    80
  Rozkład Fibonacciego    86
  Programowanie dynamiczne I    93
  Rezerwacja sal wykładowych    93
  Różnica    97
  Zająknięcia    102
  Drzewa    109
  Dostawca pizzy    109
  Łuk triumfalny    117
  Wielokąt    122
  Algorytmy grafowe I    127
  Odległość    127
  Zawody    132
  Dziuple    137
  żabka    143
  Zadania – cześć druga    155
  Drzewa przedziałowe    157
  Kurierzy    157
  Kopalnia złota    165
  Klocki    170
  Meteory    181
  Wilcze doły    185
  Algorytmy grafowe II    189
  Przedsięwzięcie    189
  Hazard    196
  Drogi zmiennokierunkowe    201
  Zadania na bibliotekę    205
  Kolekcjoner Bajtemonów    205
  Gdzie jest jedynka?    210
  Architekci    215
  Meet in the middle    224
  Szyfr    224
  Panele słoneczne    230
  Algorytmy tekstowe    234
  Korale    234
  Okresy słów    238
  Palindromy    242
  Programowanie dynamiczne II    248
  Kupno gruntu    248
  Szatnia    256
  Zapiekanki    262
  Algorytmy grafowe III    270
  Autostrady    270
  Magazynier    276
  Gońcy    280
  Kości    286
  Inne    294
  Pionek    294
  Lunatyk    304
  Gra    309
  Pionki    315
  Techniki algorytmiczne i struktury danych    323
  Drzewo przedziałowe    325
  Struktury dla uporządkowanego multizbioru    325
  Drzewo przedziałowe typu punkt–przedział    335
  Drzewo przedziałowe typu przedział–punkt    340
  Drzewo przedziałowe typu przedział–przedział    344
  Co dalej?    348
  Kolejka minimów    349
  Implementacja kolejki    349
  Kolejka dla dowolnej operacji łacznej    352
  Haszowanie napisów i słownik podsłów bazowych    354
  Słownik podsłów bazowych    354
  Haszowanie napisów    356
  Zastosowania    357
  Jak dobierac parametry w haszowaniu?    360
  Drzewo palindromów    365
  Opis drzewa    365
  Konstrukcja drzewa palindromów    366
  Zastosowania    369
  Rozwiazanie zadania Palindromy    369
  Kolejne tematy    375
  Bibliografia    383
  Indeks zadan    384
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia