Przygody Bajtazara 25 lat Olimpiady Informatycznej - wybór zadań

Wybór zadań

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

59,25  79,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

59,2579,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Olimpiada Informatyczna ma 25 lat. Pierwsza edycja Olimpiady odbyła się w roku szkolnym 1993/1994 i od tego czasu uczniowie polskich szkół mogą intelektualnie rywalizować na wiedzę i umiejętności, które są kluczowe w pracy każdego informatyka. Należą do nich przede wszystkim: układanie wydajnych algorytmów i programowanie.
Przez 25 lat Olimpiady Informatycznej wystartowało w niej łącznie 21989 uczniów (niektórzy wielokrotnie), do drugich etapów awansowało 7259 uczniów, a w finałach znalazło się 1590 uczniów. Przez te wszystkie lata uczniowie zmagali się z 387 oryginalnymi zadaniami, które są znakomitym materiałem dydaktycznym dla przyszłych olimpijczyków, a także dla każdego, kto chce podjąć się ciekawych i oryginalnych wyzwań algorytmicznych.
Książka prezentuje najważniejsze zagadnienia, które pojawiły się na Olimpiadzie Informatycznej. Znalazł się w niej reprezentatywny wybór 50 zadań ze wszystkich 25 edycji Olimpiady. Dla każdego zadania podano szczegółowy opis jego rozwiązania. Zadania są pogrupowane tematycznie i uporządkowane od najprostszych do najtrudniejszych. Przy każdym zadaniu zamieszczono odnośniki do podobnych zadań olimpijskich. Dla zrozumienia większości materiału zawartego w książce wystarczy znajomość elementarnych zasad projektowania i programowania algorytmów opisanych np. w książce Jacka Tomasiewicza zatytułowanej „Zaprzyjaźnij się z algorytmami” i wydanej przez PWN. Dla zrozumienia fragmentów bardziej zaawansowanych dołączono opisy wybranych zagadnień takich jak: drzewa przedziałowe, haszowanie napisów, kolejka minimów, drzewo palindromów.
Materiał prezentowany w książce został opracowany na podstawie sprawozdań z zawodów Olimpiady Informatycznej, tzw. „Niebieskich książeczek”, ukazujących się co roku po każdej edycji Olimpiady. Wyboru zadań i ich redakcji dokonali wytrawni algorytmicy, popularyzatorzy informatyki, od wielu lat zaangażowani w informatyczny ruch olimpijski: Tomasz Idziaszek, Jakub Łącki oraz Jakub Radoszewski, we współpracy z profesorem Krzysztofem Diksem. Cała czwórka zredagowała już dwie, cieszące się ogromnym powodzeniem książki z zadaniami algorytmiczno-programistycznymi: „W poszukiwaniu wyzwań” oraz „W poszukiwaniu wyzwań II”.


Liczba stron350
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-19854-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  25 lat Olimpiady Informatycznej     9
  Edycje Olimpiady Informatycznej     13
  Sukcesy w olimpiadach międzynarodowych     13
  Źródła sukcesów Olimpiady Informatycznej     19
  O zadaniach     21
  O książce     21
  O redaktorach     24
  Zadania – cześć pierwsza     27
  Rozgrzewka     29
  Lizak     29
  Minusy     33
  Trójkąty jednobarwne     38
  Liczby antypierwsze     40
  Koszt zamortyzowany     45
  Krążki     45
  Gdzie zbudować browar?     51
  Stos     55
  Plakatowanie     55
  Tetris Attack     63
  Przeszukiwanie grafów     68
  Równanie na słowach     68
  Jedynki i zera     72
  Agenci     76
  Algorytmy zachłanne     80
  Szeregowanie czynności     80
  Rozkład Fibonacciego     86
  Programowanie dynamiczne I     93
  Rezerwacja sal wykładowych     93
  Różnica     97
  Zająknięcia     102
  Drzewa    109
  Dostawca pizzy     109
  Łuk triumfalny     117
  Wielokąt     122
  Algorytmy grafowe I     127
  Odległość     127
  Zawody     132
  Dziuple     137
  żabka     143
  Zadania – cześć druga     155
  Drzewa przedziałowe     157
  Kurierzy     157
  Kopalnia złota     165
  Klocki     170
  Meteory     181
  Wilcze doły     185
  Algorytmy grafowe II     189
  Przedsięwzięcie     189
  Hazard     196
  Drogi zmiennokierunkowe     201
  Zadania na bibliotekę     205
  Kolekcjoner Bajtemonów     205
  Gdzie jest jedynka?     210
  Architekci     215
  Meet in the middle     224
  Szyfr     224
  Panele słoneczne     230
  Algorytmy tekstowe     234
  Korale     234
  Okresy słów     238
  Palindromy     242
  Programowanie dynamiczne II     248
  Kupno gruntu     248
  Szatnia     256
  Zapiekanki     262
  Algorytmy grafowe III     270
  Autostrady     270
  Magazynier     276
  Gońcy     280
  Kości     286
  Inne     294
  Pionek     294
  Lunatyk     304
  Gra     309
  Pionki     315
  Techniki algorytmiczne i struktury danych     323
  Drzewo przedziałowe     325
  Struktury dla uporządkowanego multizbioru     325
  Drzewo przedziałowe typu punkt–przedział     335
  Drzewo przedziałowe typu przedział–punkt     340
  Drzewo przedziałowe typu przedział–przedział     344
  Co dalej?     348
  Kolejka minimów     349
  Implementacja kolejki     349
  Kolejka dla dowolnej operacji łacznej     352
  Haszowanie napisów i słownik podsłów bazowych     354
  Słownik podsłów bazowych     354
  Haszowanie napisów     356
  Zastosowania     357
  Jak dobierac parametry w haszowaniu?     360
  Drzewo palindromów     365
  Opis drzewa     365
  Konstrukcja drzewa palindromów     366
  Zastosowania     369
  Rozwiazanie zadania Palindromy     369
  Kolejne tematy     375
  Bibliografia     383
  Indeks zadan     384
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia