EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Olimpiada Informatyczna ma 25 lat. Pierwsza edycja Olimpiady odbyła się w roku szkolnym 1993/1994 i od tego czasu uczniowie polskich szkół mogą intelektualnie rywalizować na wiedzę i umiejętności, które są kluczowe w pracy każdego informatyka. Należą do nich przede wszystkim: układanie wydajnych algorytmów i programowanie.
Przez 25 lat Olimpiady Informatycznej wystartowało w niej łącznie 21989 uczniów (niektórzy wielokrotnie), do drugich etapów awansowało 7259 uczniów, a w finałach znalazło się 1590 uczniów. Przez te wszystkie lata uczniowie zmagali się z 387 oryginalnymi zadaniami, które są znakomitym materiałem dydaktycznym dla przyszłych olimpijczyków, a także dla każdego, kto chce podjąć się ciekawych i oryginalnych wyzwań algorytmicznych.
Książka prezentuje najważniejsze zagadnienia, które pojawiły się na Olimpiadzie Informatycznej. Znalazł się w niej reprezentatywny wybór 50 zadań ze wszystkich 25 edycji Olimpiady. Dla każdego zadania podano szczegółowy opis jego rozwiązania. Zadania są pogrupowane tematycznie i uporządkowane od najprostszych do najtrudniejszych. Przy każdym zadaniu zamieszczono odnośniki do podobnych zadań olimpijskich. Dla zrozumienia większości materiału zawartego w książce wystarczy znajomość elementarnych zasad projektowania i programowania algorytmów opisanych np. w książce Jacka Tomasiewicza zatytułowanej „Zaprzyjaźnij się z algorytmami” i wydanej przez PWN. Dla zrozumienia fragmentów bardziej zaawansowanych dołączono opisy wybranych zagadnień takich jak: drzewa przedziałowe, haszowanie napisów, kolejka minimów, drzewo palindromów.
Materiał prezentowany w książce został opracowany na podstawie sprawozdań z zawodów Olimpiady Informatycznej, tzw. „Niebieskich książeczek”, ukazujących się co roku po każdej edycji Olimpiady. Wyboru zadań i ich redakcji dokonali wytrawni algorytmicy, popularyzatorzy informatyki, od wielu lat zaangażowani w informatyczny ruch olimpijski: Tomasz Idziaszek, Jakub Łącki oraz Jakub Radoszewski, we współpracy z profesorem Krzysztofem Diksem. Cała czwórka zredagowała już dwie, cieszące się ogromnym powodzeniem książki z zadaniami algorytmiczno-programistycznymi: „W poszukiwaniu wyzwań” oraz „W poszukiwaniu wyzwań II”.
Liczba stron | 350 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-19854-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
25 lat Olimpiady Informatycznej | 9 |
Edycje Olimpiady Informatycznej | 13 |
Sukcesy w olimpiadach międzynarodowych | 13 |
Źródła sukcesów Olimpiady Informatycznej | 19 |
O zadaniach | 21 |
O książce | 21 |
O redaktorach | 24 |
Zadania – cześć pierwsza | 27 |
Rozgrzewka | 29 |
Lizak | 29 |
Minusy | 33 |
Trójkąty jednobarwne | 38 |
Liczby antypierwsze | 40 |
Koszt zamortyzowany | 45 |
Krążki | 45 |
Gdzie zbudować browar? | 51 |
Stos | 55 |
Plakatowanie | 55 |
Tetris Attack | 63 |
Przeszukiwanie grafów | 68 |
Równanie na słowach | 68 |
Jedynki i zera | 72 |
Agenci | 76 |
Algorytmy zachłanne | 80 |
Szeregowanie czynności | 80 |
Rozkład Fibonacciego | 86 |
Programowanie dynamiczne I | 93 |
Rezerwacja sal wykładowych | 93 |
Różnica | 97 |
Zająknięcia | 102 |
Drzewa | 109 |
Dostawca pizzy | 109 |
Łuk triumfalny | 117 |
Wielokąt | 122 |
Algorytmy grafowe I | 127 |
Odległość | 127 |
Zawody | 132 |
Dziuple | 137 |
żabka | 143 |
Zadania – cześć druga | 155 |
Drzewa przedziałowe | 157 |
Kurierzy | 157 |
Kopalnia złota | 165 |
Klocki | 170 |
Meteory | 181 |
Wilcze doły | 185 |
Algorytmy grafowe II | 189 |
Przedsięwzięcie | 189 |
Hazard | 196 |
Drogi zmiennokierunkowe | 201 |
Zadania na bibliotekę | 205 |
Kolekcjoner Bajtemonów | 205 |
Gdzie jest jedynka? | 210 |
Architekci | 215 |
Meet in the middle | 224 |
Szyfr | 224 |
Panele słoneczne | 230 |
Algorytmy tekstowe | 234 |
Korale | 234 |
Okresy słów | 238 |
Palindromy | 242 |
Programowanie dynamiczne II | 248 |
Kupno gruntu | 248 |
Szatnia | 256 |
Zapiekanki | 262 |
Algorytmy grafowe III | 270 |
Autostrady | 270 |
Magazynier | 276 |
Gońcy | 280 |
Kości | 286 |
Inne | 294 |
Pionek | 294 |
Lunatyk | 304 |
Gra | 309 |
Pionki | 315 |
Techniki algorytmiczne i struktury danych | 323 |
Drzewo przedziałowe | 325 |
Struktury dla uporządkowanego multizbioru | 325 |
Drzewo przedziałowe typu punkt–przedział | 335 |
Drzewo przedziałowe typu przedział–punkt | 340 |
Drzewo przedziałowe typu przedział–przedział | 344 |
Co dalej? | 348 |
Kolejka minimów | 349 |
Implementacja kolejki | 349 |
Kolejka dla dowolnej operacji łacznej | 352 |
Haszowanie napisów i słownik podsłów bazowych | 354 |
Słownik podsłów bazowych | 354 |
Haszowanie napisów | 356 |
Zastosowania | 357 |
Jak dobierac parametry w haszowaniu? | 360 |
Drzewo palindromów | 365 |
Opis drzewa | 365 |
Konstrukcja drzewa palindromów | 366 |
Zastosowania | 369 |
Rozwiazanie zadania Palindromy | 369 |
Kolejne tematy | 375 |
Bibliografia | 383 |
Indeks zadan | 384 |