EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
mobi, epub, pdf, ibuk
Antologia przekładów kilkudziesięciu tekstów dotyczących rozmaitych aspektów badań nad pamięcią. Redaktorzy i tłumacze dobrali je w taki sposób, by publikacja w pełni odzwierciedlała różnorodność zagadnień podejmowanych w ramach memory studies.
Materiały zostały zgrupowane w dziewięciu działach tematycznych, ukazujących problem pamięci kulturowej w kontekście antropologii ciała, rzeczy, mediów, przestrzeni, a także różnych odmian antropologii społecznej i historycznej. Wybrano teksty autorstwa najważniejszych współczesnych badaczy oraz teksty dawniejsze, stanowiące podbudowę lub ważny kontekst dla dorobku współczesnych autorów.
Celem twórców antologii jest podsumowanie memory studies jako nowoczesnej dziedziny badań i refleksji antropologicznej oraz udostępnienie polskim czytelnikom nietłumaczonych dotychczas, istotnych dla tej dziedziny artykułów i rozpraw powstałych w ostatnich dekadach w Europie i Stanach Zjednoczonych. Publikacja adresowana jest do studentów i pracowników naukowych kierunków humanistycznych, a w szczególności kulturoznawstwa, socjologii, historii.
An anthology of translations of several dozen texts on various aspects of memory studies as a modern field of research and anthropological reflection. The texts present the problem of cultural memory in the context of anthropology of the body, things, media, space, as well as different types of social and historical anthropology.
Liczba stron | 486 |
---|---|
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-3362-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Marcin Napiórkowski | |
Od teoretyzowania na temat praktyk do praktykowania teorii | |
O projekcie | |
Struktura podręcznika | |
Antropologia pamięci a sprawa polska | |
Marcin Napiórkowski | |
Epidemia pamięci | |
1. Pacjent zero, czyli rozpoznanie objawów | |
2. Punkt przełomowy, czyli przyczyny epidemii | |
a) Zakwestionowanie obiektywizmu historii | |
b) Gorączka upamiętniania | |
c) Przyspieszenie kultury | |
d) Przyczyny pomniejsze | |
3. Mapy epidemii, czyli geografie badań nad pamięcią | |
4. Dynamika, czyli historia epidemii i rokowania | |
I. CIAŁO, CIELESNOŚĆ, NAWYK | |
Aleksander Łuria | |
Świat utracony i odzyskany | |
Pierwsze kroki w rozbitym świecie | |
Wzrok | |
Ciało | |
Przestrzeń | |
Czytanie | |
Henri Bergson | |
Materia i pamięć | |
Maurice Merleau-Ponty | |
Fenomenologia percepcji | |
Paul Connerton | |
Praktyki cielesne | |
Praktyki wcielania i praktyki zapisu | |
Między wcieleniem a zapisem | |
Nawyki | |
II. RZECZ, ŚLAD, ZAPIS | |
Marcel Proust | |
W poszukiwaniu straconego czasu | |
Bjornar Olsen | |
Jak rzeczy pamiętają | |
Archeologie pamięci | |
Przeszłość jako to, co minione | |
Trwanie i nawykowa pamięć: pamiętanie rzeczy | |
Materializując pamięć | |
Konkluzja: coraz bardziej teraźniejsza przeszłość | |
Layla Renshaw | |
Otwarty grób | |
Medycyna sądowa w służbie pamięci | |
Masowe groby z czasów hiszpańskiej wojny domowej i republikańska kampania pamięci | |
Otwarty grób | |
Rzeczy należące do zmarłego | |
Zdjęcia | |
Krzysztof Pomian | |
Historia kultury, historia semioforów | |
Różnorodność semioforów | |
Jan Assmann | |
Hipolepsa – kultura piśmienna i rewolucja ideowa w Grecji | |
Proces hipoleptyczny jako instytucjonalizacja autorytetu i krytyki | |
Czy myślenie posiada historię? Historia ducha jako proces hipoleptyczny | |
III. OBRAZ, FILM, WIDOWISKO | |
José van Dijck | |
Pamięć zmediatyzowana jako narzędzie pojęciowe | |
Pamięć kulturowa jednostki | |
Indywidualna vs. zbiorowa pamięć kulturowa | |
Mediatyzacja pamięci | |
Pamięci zmediatyzowane jako przedmiot analizy antropologicznej | |
Peter Burke | |
Narracje wizualne | |
Obrazy aktualnych wydarzeń | |
Obrazy pojedyncze | |
Sceny batalistyczne | |
Historia kulturowa obrazów | |
Georges Didi-Huberman | |
Obrazy mimo wszystko | |
Cztery kawałki kliszy wyrwane piekłu | |
Wbrew i na przekór niewyobrażalnemu | |
W samym oku historii | |
Podobny, niepodobny, ocalały | |
Alison Landsberg | |
Ameryka, Holokaust i masowa kultura pamięci. W stronę radykalnej polityki empatii | |
Daniel Levy, Natan Sznaider | |
Amerykanizacja Holokaustu jako imperatyw moralny | |
Schindler wraca do ojczyzny | |
Spielberg w Izraelu | |
Fragmentaryzacja wyobrażeń pamięciowych | |
Iwona Irwin-Zarecka | |
Pamięć błyskawiczna | |
Diana Taylor | |
Nadawanie płci narodowemu „ja” | |
Naród i płeć | |
Narodziny maczystowskiego autorytaryzmu | |
Siły zbrojne | |
Evita | |
IV. PRZESTRZEŃ, MIEJSCE, KRAJOBRAZ | |
Pim den Boer | |
Loci memoriae – Lieux de mémoire | |
1. Cyceron i Kwintylian: loci memoriae | |
2. Pierre Nora: lieux de mémoire i tożsamość narodowa | |
3. Francuska specifité: republikański uniwersalizm | |
4. Tłumaczenie lieux de mémoire | |
5. Porównywanie lieux de mémoire | |
Andreas Huyssen | |
Pustki Berlina | |
Tim Ingold | |
Czasowość krajobrazu | |
Krajobraz | |
Czasowość | |
Uczasowienie krajobrazu | |
Żniwa | |
Wzgórza i doliny | |
Drogi i ścieżki | |
Drzewo | |
Ludzie | |
Epilog | |
V. WSPÓLNOTY PAMIĘCI | |
Émile Durkheim | |
Obrzędy przedstawieniowe lub komemoratywne | |
Maurice Halbwachs | |
Społeczne ramy pamięci | |
Frederic C. Bartlett | |
Pamiętanie jako przedmiot psychologii społecznej | |
Psychologia społeczna a przedmiot przypominania | |
Sposób przypominania sobie | |
Konwencjonalizacja | |
Czy grupa pamięta? | |
Avishai Margalit | |
Imię i troska168 | |
VI. ZAPOMINANIE, WYPIERANIE, POWROTY | |
Sigmund Freud | |
O zapominaniu, przejęzyczeniach, czynnościach pomyłkowych, zabobonach i błędach | |
Zapominanie imion własnych | |
Zapominanie wyrazów obcych | |
Zapominanie wrażeń i zamiarów | |
Zapominanie wrażeń i wiadomości | |
Zapominanie postanowień | |
Harald Weinrich | |
Przechowane, czyli zapomniane | |
Nowy zawód: niszczyciel (Böll, Borges) | |
Epilog – obliwionizm naukowy | |
Jay Winter | |
Powrót umarłych | |
Armia umarłych | |
Powroty do domu | |
Lawrence Wright | |
Pamiętając szatana | |
Musiałbym odpowiedzieć, że tak | |
Zwyczajni ludzie, którzy kochali swoje dzieci | |
Zupełnie jakbym oglądał film | |
Epidemia satanizmu | |
Profesor Ofshe | |
Odzyskane wspomnienia | |
Polowanie na czarownice | |
VII. METAFORY I MODELE | |
Jean-Pierre Vernant | |
Mityczne aspekty pamięci | |
Mary J. Carruthers | |
Sztuki pamięci | |
Karol Berger | |
„Ręka Gwidona” a sztuka pamięci | |
VIII. PRZESZŁOŚĆ, KALENDARZ, HISTORIA | |
Eviatar Zerubavel | |
Mapy czasu | |
Społeczna struktura pamięci | |
Wzory pamięci | |
Fabuły i narracje | |
Postęp i zmierzch | |
Zygzak w czasie | |
Drabiny i drzewa | |
Kręgi i rymy | |
Góry i doliny | |
Legato i staccato | |
Yael Zerubavel | |
Odzyskane korzenie | |
Dynamika zbiorowego pamiętania | |
Periodyzacja historii Żydów według syjonistów | |
Historyczna ciągłość / symboliczne nieciągłości | |
Historyczne punkty zwrotne. Liminalność i przejście | |
Paul Connerton | |
Obrzędy upamiętniania | |
Jan Assmann | |
Mnemohistoria i konstruowanie Egiptu | |
Rozróżnienie Mojżeszowe | |
Opowieść o dwóch krajach | |
Cele mnemohistorii | |
Mnemohistoria i historia dyskursu | |
IX. KONFLIKT, POLITYKA, TRANSFORMACJA | |
Iwona Irwin-Zarecka | |
Konflikty pamięci | |
Dario Gamboni | |
Upadek komunistycznych pomników | |
Bastylia i mur | |
Z góry i z dołu | |
Sprzeczne pamięci | |
Sposoby traktowania pomników | |
Jeffrey K. Olick | |
Pamięć gatunkowa i gatunki pamięci | |
Gatunki pamięci | |
8 maja 1945 r. w historii Niemiec Zachodnich | |
Okres 1. Porażka, wyzwolenie i niemiecka ofiara | |
Okres 2. Wyzwolenie i paneuropejska przyszłość | |
Okres 3. Normalność i normalizacja | |
Okres 4. Normalizacja poprzez relatywizację | |
Okres 5. Upamiętnienia w nowych Niemczech | |
Charles S. Maier | |
Nadmiar pamięci? | |
Summary | |
Anthropology of Memory. Issues and Selection of Texts | |
Informacje o prawach autorskich do tekstów z tomu | |