Inspired By ʺSilly Novels”? The Role of Popular Literature Tropes in George Eliot’s Fiction

-20%

Inspired By ʺSilly Novels”? The Role of Popular Literature Tropes in George Eliot’s Fiction

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

13,78  17,22

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

13,7817,22

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Punktem wyjścia do rozważań autorki jest mało znany manuskrypt George Eliot zawierający pochodzące z drugiej polowy lat siedemdziesiątych XIX wieku notatki pisarki do planowanej powieści, której nie zdążyła już napisać. Notatki Eliot mają charakter zdumiewająco sensacyjny: akcja powieści miała toczyć się w czasach wojen napoleońskich oraz dotyczyć walki wywiadu angielskiego i francuskiego o plany nowo wynalezionej potężnej broni. Niestety, przedwczesna śmierć pisarki w 1880 roku w wieku zaledwie 61 lat nie pozwoliła jej rozwinąć pomysłu i ukończyć pracy nad książką.
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że planowana powieść byłaby całkiem odmienna od dotychczasowego dorobku Eliot. George Eliot uważana jest powszechnie za najwybitniejszą moralistkę powieści wiktoriańskiej, i nie ulega wątpliwości, że w swojej twórczości poruszała ważne tematy filozoficzne oraz była wnikliwym obserwatorem i krytykiem życia społecznego swojej epoki. Do niedawna w ocenie dorobku twórczego George Eliot panował konsensus – krytycy uważali ją za czołową przedstawicielkę wiktoriańskiej powieści realistycznej. Obecnie jednak wydaje się, że taka ocena pisarstwa Eliot jest zbyt symplicystyczna. Uwaga krytyków przenosi się na zaniedbane do tej pory obszary jej twórczości, analizując związki Eliot z powieścią gotycką czy melodramatem.
Analiza zawarta w książce udowadnia, ze notatki Eliot do planowanej powieści nie stanowią w istocie drastycznego zerwania z jej dotychczasowym credo pisarskim. Wręcz przeciwnie, Eliot już od swojego debiutu pisarskiego w 1856 roku widziała swoje pisarstwo jako żywy dialog z konwencjami literatury popularnej raz opartymi o nie oczekiwaniami czytelników.
Monografia omawia sposoby wykorzystania przez Eliot stereotypów postaci oraz konwencji znanych z dziewiętnastowiecznej literatury popularnej takie, jak romans Scottowski (rywalizacja dwóch młodych dziewcząt o względy jednego mężczyzny), romans Austenowski (w którym bohaterka wybiera męża spośród dwóch kandydatów reprezentujących przeciwstawne osobowości i systemy wartości) oraz opowieść sensacyjna, a w szczególności opowieść o bigamii.


Liczba stron218
WydawcaUniwersytet Jana Kochanowskiego
ISBN-13978-83-7133-726-0
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Acknowledgements    7
  Author’s Note    9
  Introduction    11
  formulas in The Mill on the Floss    21
  1.1. “Silly novels” as a context for The Mill on the Floss    25
  1.2. Maggie Tulliver: an unconventional heroine    43
  of popular novel character stereotypes    52
  1.4. Conclusion    70
  and mystery in Felix Holt, the Radical and Middlemarch    75
  2.1. Felix Holt as an Austenian Romance    79
  2.2. Sensation elements in Felix Holt    98
  2.3. Middlemarch: the heroine’s marriage to the wrong suitor    109
  2.4. Death and murder in Middlemarch    123
  2.5. Conclusion    140
  CHAPTER    3
  Daniel Deronda: a sensation novel for grown-ups?    143
  3.1. The reception of Daniel Deronda    145
  3.2. Gwendolen and her foils    153
  3.3. Near-bigamy and near-murder in Daniel Deronda    176
  3.4. Conclusion    205
  Conclusion    209
  Bibliography    215
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia