INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
O postrzeganiu dziecka jako artysty, o dziecięcej wyobraźni twórczej stanowiącej ważny
instrument wychowawczy, pozwalający dziecku pełnić określone funkcje życiowe pisano
wielokrotnie. Sztuka dla dziecka traktowana jako najwyższa wartość etyczna, narzędzie
poznawania świata, czynnik autokreacji i estetycznej samowiedzy stanowi z całą pewnością
symbol wielkości człowieka. To dzięki niej ujawniają się humanistyczne dyspozycje
człowieka: wrażliwość estetyczna, wyobraźnia, indywidualność twórcza. [...]
Czytanie i komentowanie dzieł sztuki uczy dziecko postrzegania świata za pomocą
zmysłów, daje szansę na rozwój w sferze intelektualnej, emocjonalnej, uczy empatii,
a przede wszystkim uczy dzielności etycznej i dianoetycznej. Ta pierwsza jest skutkiem
przyzwyczajenia, ta druga jest owocem nauki, wymaga doświadczenia i czasu.
Obie Arystotelesowskie intelektualne „dzielności” pozostają w etymologicznym związku
z „dziełem” sztuki, z jego wartością i funkcją, którą dzieło spełnia. W naturalny sposób
łączą się więc z fenomenem języka sztuki doświadczanego na różne sposoby.
Aby tak się stało, sztuka – tak jak baśń i poezja – powinna się pojawiać w najwcześniejszym
okresie życia człowieka jako czynnik rozwijania wrażliwości, aktywności i wyobraźni.
Wiedziała o tym doskonale Romana Kaszczyc z Barlinka...
Urszula Chęcińska
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 213 |
Kategoria | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego |
ISBN-13 | 978-83-7972-196-2 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Urszula Chęcińska Dziecko i sztuka we wczesnej edukacj i. Ars longa, vita brevis (1) | 9 |
1. O wielowymiarowości sztuki, projektowaniu pedagogicznym i plastycznych talentach | 20 |
Wiesław Andrukowicz Sztuka, piękno, twórczość i dziecko | 21 |
Hanna Krauze-Sikorska Wielowymiarowość artystycznej twórczości – dziecko w poszukiwaniu mikro- i makroświata | 37 |
Radmila Burkovičová Projektowanie pedagogiczne jako proces twórczy nauczycielki przedszkola | 53 |
Beata Marcinkowska Rozwijanie percepcji siebie i świata u dzieci w wieku wczesnoszkolnym – propozycja aktywności plastycznych inspirowanych dziełami sztuki | 67 |
Agnieszka Łagoda O potrzebie wychowania do twórczości ucznia we wczesnej edukacji – refleksja o inwestycji w uczniowskie talenty i uzdolnienia | 79 |
2. O edukacji muzycznej dziecka. Od rytmiki Jaques-Dalcroze’a do metody Suzuki | 92 |
Ewa Szatan Interpretacje ruchowe muzyki instrumentalnej i wokalnej w edukacji muzycznej dziecka | 93 |
Joanna Szczyrba Rozwijanie postawy twórczej dziecka w zakresie edukacji muzycznej. Studium teoretyczne | 103 |
Mikołaj Materne Szczecińska filharmonia w malarskich impresjach dzieci | 115 |
Mirosław Kordowski Sztuka dla dzieci w ramach edukacji artystycznej w orkiestrze dętej | 127 |
3. O myśleniu metaforycznym, humorze dziecięcym i japońskich bajkach | 140 |
Monika Wiśniewska-Kin Dźwiękiem malowane, słowem poruszane, czyli o wyzwalaniu dziecięcego myślenia metaforycznego | 141 |
Jolanta Bonar Humor w twórczości dzieci | 153 |
Kinga Łapot-Dzierwa Tekst literacki jako źródło inspiracji do twórczości plastycznej dziecka | 161 |
Agnieszka Materne „Japońskie bajki”. Twórczość plastyczna niekoniecznie dla dzieci | 171 |
4. O wychowaniu do twórczości. Ku homo artifex… | 182 |
Joanna Belzyt Polska baśń ludowa – warsztat twórczości | 183 |
Agnieszka Materne Dziecko i sztuka w pedagogiczno-artystycznej refleksji Władysława Lama | 197 |
Urszula Chęcińska Dziecko i sztuka we wczesnej edukacji. Ars longa, vita brevis (2) | 211 |