Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji

Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

O postrzeganiu dziecka jako artysty, o dziecięcej wyobraźni twórczej stanowiącej ważny
instrument wychowawczy, pozwalający dziecku pełnić określone funkcje życiowe pisano
wielokrotnie. Sztuka dla dziecka traktowana jako najwyższa wartość etyczna, narzędzie
poznawania świata, czynnik autokreacji i estetycznej samowiedzy stanowi z całą pewnością
symbol wielkości człowieka. To dzięki niej ujawniają się humanistyczne dyspozycje
człowieka: wrażliwość estetyczna, wyobraźnia, indywidualność twórcza. [...]
Czytanie i komentowanie dzieł sztuki uczy dziecko postrzegania świata za pomocą
zmysłów, daje szansę na rozwój w sferze intelektualnej, emocjonalnej, uczy empatii,
a przede wszystkim uczy dzielności etycznej i dianoetycznej. Ta pierwsza jest skutkiem
przyzwyczajenia, ta druga jest owocem nauki, wymaga doświadczenia i czasu.
Obie Arystotelesowskie intelektualne „dzielności” pozostają w etymologicznym związku
z „dziełem” sztuki, z jego wartością i funkcją, którą dzieło spełnia. W naturalny sposób
łączą się więc z fenomenem języka sztuki doświadczanego na różne sposoby.
Aby tak się stało, sztuka – tak jak baśń i poezja – powinna się pojawiać w najwcześniejszym
okresie życia człowieka jako czynnik rozwijania wrażliwości, aktywności i wyobraźni.
Wiedziała o tym doskonale Romana Kaszczyc z Barlinka...
Urszula Chęcińska


Rok wydania2018
Liczba stron213
KategoriaEdukacja przedszkolna i wczesnoszkolna
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego
ISBN-13978-83-7972-196-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Urszula Chęcińska Dziecko i sztuka we wczesnej edukacj i. Ars longa, vita brevis (1)    9
  1. O wielowymiarowości sztuki, projektowaniu pedagogicznym i plastycznych talentach    20
  Wiesław Andrukowicz Sztuka, piękno, twórczość i dziecko    21
  Hanna Krauze-Sikorska Wielowymiarowość artystycznej twórczości – dziecko w poszukiwaniu mikro- i makroświata    37
  Radmila Burkovičová Projektowanie pedagogiczne jako proces twórczy nauczycielki przedszkola    53
  Beata Marcinkowska Rozwijanie percepcji siebie i świata u dzieci w wieku wczesnoszkolnym – propozycja aktywności plastycznych inspirowanych dziełami sztuki    67
  Agnieszka Łagoda O potrzebie wychowania do twórczości ucznia we wczesnej edukacji – refleksja o inwestycji w uczniowskie talenty i uzdolnienia    79
  2. O edukacji muzycznej dziecka. Od rytmiki Jaques-Dalcroze’a do metody Suzuki    92
  Ewa Szatan Interpretacje ruchowe muzyki instrumentalnej i wokalnej w edukacji muzycznej dziecka    93
  Joanna Szczyrba Rozwijanie postawy twórczej dziecka w zakresie edukacji muzycznej. Studium teoretyczne    103
  Mikołaj Materne Szczecińska filharmonia w malarskich impresjach dzieci    115
  Mirosław Kordowski Sztuka dla dzieci w ramach edukacji artystycznej w orkiestrze dętej    127
  3. O myśleniu metaforycznym, humorze dziecięcym i japońskich bajkach    140
  Monika Wiśniewska-Kin Dźwiękiem malowane, słowem poruszane, czyli o wyzwalaniu dziecięcego myślenia metaforycznego    141
  Jolanta Bonar Humor w twórczości dzieci    153
  Kinga Łapot-Dzierwa Tekst literacki jako źródło inspiracji do twórczości plastycznej dziecka    161
  Agnieszka Materne „Japońskie bajki”. Twórczość plastyczna niekoniecznie dla dzieci    171
  4. O wychowaniu do twórczości. Ku homo artifex…    182
  Joanna Belzyt Polska baśń ludowa – warsztat twórczości    183
  Agnieszka Materne Dziecko i sztuka w pedagogiczno-artystycznej refleksji Władysława Lama    197
  Urszula Chęcińska Dziecko i sztuka we wczesnej edukacji. Ars longa, vita brevis (2)    211
RozwińZwiń