Uczeń w drodze do doświadczania podmiotowości. Konteksty. Oblicza. Rzeczywistość

Uczeń w drodze do doświadczania podmiotowości. Konteksty. Oblicza. Rzeczywistość

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

27,30

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

27,30

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Doświadczanie podmiotowości przez uczniów kończących pierwszy etap edukacji szkolnej jest ważnym i istotnym zagadnieniem, rozpatrywanym zwłaszcza w naukach pedagogicznych. Podstawą badań tego problemu jest zapoznanie się z wypowiedziami dzieci na temat ich doświadczania podmiotowości oraz rozpoznanie tego, co na ten temat myślą i robią dorośli uczestnicy ich edukacji, czyli nauczyciele i rodzice. Ważność tej problematyki w codziennych warunkach szkolnych skłoniła autorkę do głębszego zainteresowania się tym zagadnieniem i do poszukiwań empirycznych na temat doświadczania podmiotowości przez uczniów. Monografia jest adresowana do szerokiego kręgu odbiorców: pedagogów, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, rodziców dzieci, ale i studentów – przyszłych nauczycieli. Należy mieć nadzieję, że stanie się ona źródłem głębszej refleksji nad podjętym problemem oraz zainspiruje do zgłębiania zagadnienia podmiotowości człowieka.


Liczba stron166
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
ISBN-13978-83-8018-220-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  1. Pojęcie podmiotowości w ujęciu interdyscyplinarnym    11
  
    1.1. Podmiotowość w ujęciu filozoficznym    11
    1.2. Podmiotowość w ujęciu socjologicznym    16
    1.3. Podmiotowość w ujęciu psychologicznym    19
    1.4. Podmiotowość w ujęciu pedagogicznym    31
      1.4.1. Podmiotowy charakter wychowania    32
      1.4.2. Podmiotowość jako cel wychowania    34
      1.4.3. Podmiotowość jako wartość edukacyjna    35
      1.4.4. Podmiotowość jako efekt działań edukacyjnych    37
  2. Doświadczanie podmiotowości przez dziecko w edukacji wczesnoszkolnej    40
    2.1. Założenia pierwszego etapu edukacji szkolnej – edukacji wczesnoszkolnej    40
    2.2. Możliwości i ograniczenia dziecka w wieku wczesnoszkolnym – kontekst wybranych teorii rozwoju (podmiotowość w perspektywie teorii rozwojowych)    51
      2.2.1. Teoria rozwoju psychospołecznego Erika Eriksona    52
      2.2.2. Teoria rozwoju poznawczego Jeana Piageta    55
      2.2.3. Teoria zadań rozwojowych Roberta J. Havighursta    57
    2.3. Doświadczanie podmiotowości jako czynnik prowadzący do podmiotowości    60
    2.4. Dziecko jako współtwórca doświadczania podmiotowości    63
      2.4.1. Rozwój osobowości    68
      2.4.2. Rozwój emocjonalny    69
      2.4.3. Rozwój moralny    70
      2.4.4. Rozwój poznawczy    72
      2.4.5. Rozwój społeczny    74
  3. Uczestnicy – współtwórcy doświadczania podmiotowości dziecka    76
    3.1. Nauczyciel jako współorganizator doświadczania podmiotowości przez uczniów    76
    3.2. Rodzice/opiekunowie jako współorganizatorzy doświadczania podmiotowości przez dziecko    85
  4. Zarys problematyki i wyniki badań empirycznych    94
    4.1. Doświadczanie podmiotowości jako podstawowa kategoria badań empirycznych    96
    4.2. Doświadczanie podmiotowości w deklaracjach uczniów klas trzecich    98
      4.2.1. Doświadczanie mocy sprawczej w deklaracjach uczniów    99
      4.2.2. Doświadczanie możliwości wyboru w deklaracjach uczniów    102
      4.2.3. Doświadczanie gotowości ponoszenia konsekwencji dokonywanych wyborów w deklaracjach uczniów    107
    4.3. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli    113
      4.3.1. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w zakresie mocy sprawczej w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli    117
      4.3.2. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w zakresie możliwości wyboru w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli    120
      4.3.3. Stwarzanie warunków sprzyjających doświadczaniu podmiotowości uczniów w zakresie gotowości ponoszenia konsekwencji w deklaracjach i obserwacjach pracy nauczycieli    124
    4.4. Zachowania rodziców/opiekunów sprzyjające doświadczaniu podmiotowości przez dziecko    132
      4.4.1. Postawa górowania przejawiana w stosunku do dziecka    132
      4.4.2. Postawa bezradności przejawiana w stosunku do dziecka    133
      4.4.3. Postawa koncentracji przejawiana w stosunku do dziecka    134
      4.4.4. Postawa dystansu przejawiana w stosunku do dziecka    136
  5. Podsumowanie, wnioski merytoryczne, rekomendacje dla praktyki    139
  Zakończenie    144
  Bibliografia    146
  Spis tabel    160
  Streszczenie    162
  Summary     165
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia