Dyplomacja sportowa

Sport w działaniach dyplomatycznych państw i aktorów niepaństwowych

1 opinia

Format:

ibuk

W monografii zaprezentowano miejsce i znaczenie sportu w dyplomacji publicznej, co wiąże się z kategorią dyplomacji sportowej. Przedmiot badania w szczególności obejmował kwestie wykorzystywania sportu do poprawy stosunków międzynarodowych, ukazanie jego roli w kształtowaniu międzynarodowego wizerunku państw oraz omówienie podmiotowości dyplomatycznej międzynarodowych organizacji zarządzających sportem na przykładzie Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Istotnym elementem analiz było rozpatrzenie, z jakimi podmiotami może być łączone prowadzenie dyplomacji sportowej. Badania umożliwiły m.in. wyodrębnienie modeli dyplomacji sportowej ukierunkowanej na budowanie bliskości między krajami, przypisanie stosowania różnych metod wizerunkowej dyplomacji sportowej do różnych rodzajów państw oraz zaproponowanie modelu tłumaczącego dyplomatyczną podmiotowość organizacji sportowych.


Liczba stron496
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-158-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    9
  Wstęp    11
  ROZDZIAŁ 1. Konotacja kategorii „dyplomacja sportowa” – od oglądu potocznego do próby konceptualizacji    33
  1.1. Sport a dyplomacja    33
  1.1.1. Sport a dyplomacja publiczna    38
  1.2. Dyplomacja sportowa i jej ujęcia    48
  1.2.1. Dyplomacja sportowa środkiem kształtowania stosunków z innymi państwami    54
  1.2.2. Dyplomacja sportowa narzędziem kreowania wizerunku i prestiżu międzynarodowego państw    56
  1.2.3. Dyplomacja sportowa jako określenie dyplomatycznej aktywności międzynarodowych podmiotów sportowych    67
  1.3. Konkluzje    70
  ROZDZIAŁ 2. Dyplomacja sportowa jako aktywność na rzecz kształtowania pozytywnych stosunków pomiędzy państwami    73
  2.1. Dyplomacja pingpongowa pomiędzy Chińską Republiką Ludową a Stanami Zjednoczonymi    74
  2.2. Indyjsko-pakistańska dyplomacja krykietowa    80
  2.3. Dyplomacja futbolowa pomiędzy Turcją a Armenią    87
  2.4. Amerykańsko-radzieckie wymiany sportowe    92
  2.4.1. Wymiany lekkoatletyczne    94
  2.4.2. Wymiany koszykarskie    99
  2.5. Dyplomacja baseballowa pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Kubą    104
  2.6. Kanadyjsko-radziecka dyplomacja hokejowa    113
  2.7. Dyplomacja tenisowa pomiędzy Chińską Republiką Ludową a Republiką Korei    119
  2.8. Sport w kontaktach pomiędzy Koreą Północną a Koreą Południową    123
  2.9. Amerykańsko-irańskie wymiany sportowe    135
  2.10. Konkluzje    145
  ROZDZIAŁ 3. Dyplomacja sportowa jako środek kreowania pożądanego wizerunku państw    159
  3.1. Wizerunkowa dyplomacja sportowa Stanów Zjednoczonych    160
  3.1.1. Wymiany sportowe i sportowa pomoc rozwojowa    161
  3.1.2. Organizacja imprez sportowych    180
  3.1.3. Wysoki poziom sportowy    183
  3.2. Kształtowanie wizerunku Chińskiej Republiki Ludowej przez sport    188
  3.2.1. Organizacja imprez sportowych    189
  3.2.2. Wysoki poziom sportowy    198
  3.2.3. Wymiany sportowe i sportowa pomoc rozwojowa    204
  3.3. Sport a kreowanie wizerunku Wielkiej Brytanii    207
  3.3.1. Organizacja imprez sportowych    207
  3.3.2. Wysoki poziom sportowy    213
  3.3.3. Wymiany sportowe i sportowa pomoc rozwojowa    218
  3.4. Wizerunkowa dyplomacja sportowa ZSRR i Rosji    221
  3.4.1. Wysoki poziom sportowy    223
  3.4.2. Organizacja imprez sportowych    233
  3.4.3. Wymiany sportowe    239
  3.5. Wykorzystywanie sportu w kształtowaniu wizerunku Kosowa    242
  3.5.1. Udział w sporcie    244
  3.5.2. Wysoki poziom sportowy    251
  3.6. Sport a kształtowanie wizerunku Kataru    252
  3.6.1. Organizacja imprez sportowych    254
  3.6.2. Inwestycje sportowe    257
  3.6.3. Wysoki poziom sportowy    259
  3.7. Wizerunkowa dyplomacja sportowa Norwegii    260
  3.7.1. Sportowa pomoc rozwojowa    262
  3.7.2. Organizacja imprez sportowych    264
  3.7.3. Wysoki poziom sportowy    267
  3.8. Konkluzje    269
  ROZDZIAŁ 4. Dyplomacja organizacji zarządzających międzynarodowym sportem    289
  4.1. Dyplomatyczne znaczenie wybierania gospodarzy igrzysk olimpijskich    293
  4.2. Negocjacje związane z organizacją igrzysk    304
  4.2.1. Igrzyska olimpijskie w Seulu (1988)    309
  4.3. Uznawanie Narodowych Komitetów Olimpijskich a międzynarodowa legitymizacja państw    329
  4.3.1. MKOl a sprawa niemiecka    330
  4.4. Możliwości wywierania nacisku na państwa    344
  4.5. Specyfika kontaktów MKOl z przedstawicielami państw    359
  4.6. Międzynarodowy Komitet Olimpijski jako forum dyplomacji    365
  4.6.1. MKOl a kwestia chińska    366
  4.7. Inne aspekty dyplomatycznej roli Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego    378
  4.7.1. Współpraca z Organizacją Narodów Zjednoczonych    379
  4.7.2. Dyplomacja publiczna MKOl    383
  4.8. Konkluzje    390
  Zakończenie    399
  Bibliografia    413
  Aneksy    467
  Wykaz spotkań z przedstawicielami władz państwowych podczas zagranicznych podróży prezydenta MKOl Juana Antonio Samarancha    467
  Wykaz spotkań z przedstawicielami władz państwowych podczas zagranicznych podróży prezydenta MKOl Juana Antonio Samarancha z uwzględnieniem rangi spotkania    479
  Wykaz prezydentów Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego    483
  Spis tabel, rycin i wykresów    485
  Indeks osobowy    487
  Indeks rzeczowy    493
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia