Liryka Mickiewicza

Uczucia. Świadectwa. Ekspresje

1 opinia

Format:

pdf, epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

26,00

Format: pdf, epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

26,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca powstała z okazji 220. rocznicy urodzin Adama Mickiewicza. Tom zawiera prace poszukujące w liryce Mickiewicza nowych interpretacji oraz kontekstów egzystencjalnych, aksjologicznych i podmiotowych. Artykuły stanowią świadectwo współczesnych tendencji interpretacyjnych i metodologicznych, preferowanych przez dzisiejszych badaczy. Autorzy starają się opowiedzieć na pytanie, jak wiersze Mickiewicza kodyfikowały dynamikę różnorakich przemian i różnie pojmowanych transgresji oraz czym jest poezja twórcy Dziadów dla współczesnego odbiorcy.


Adam Mickiewicz w świadomości kolejnych pokoleń odbiorców jest przede wszystkim autorem wierszy, "wzorem poety doskonałego". Paradoksalnie trudno jednak, o czym wie każdy badacz romantycznej twórczości, pisać o jego wierszach, już choćby ze względu na nieostrość kategorii liryki w odniesieniu do tekstów romantycznych. Mimo to w niniejszym tomie pragniemy poddać namysłowi badawczemu i czytelniczej refleksji utwory klasyfikowane potocznie jako wiersze - i te pisane jako samodzielne teksty, i te wprowadzane przez poetę w obręb innych utworów. Jeśli uznamy za nadal aktualne słowa Czesława Zgorzelskiego o tym, że "liryka stanowi najczulszy sejsmograf przemian, zarówno w widzeniu świata, jak i w poszukiwaniu nowego wyrazu poetyckiego", to chcemy dziś pytać, jak wiersze Mickiewicza kodyfikowały dynamikę różnorakich przemian i różnie pojmowanych transgresji? Czym są wiersze Mickiewicza dla współczesnego odbiorcy? Które teksty uznać można za liryczne, które zaś nie? Okazuje się bowiem, że utwory, które weszły w krwiobieg polskiej kultury, utwory dobrze znane, wielokrotnie cytowane, owe – użyjmy sformułowania Ernesta Renana – "niewyczerpane źródła zmartwychwstań", mają zadziwiającą właściwość, którą określić można jako permanentną otwartość interpretacyjną.
Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska


The volume includes the works seeking new interpretations and existential, axiological and subjective contexts in Mickiewicz’s lyric poetry. The articles are testimony to contemporary interpretive and methodological tendencies. The authors attempt to answer the question of how Mickiewicz’s poems codified the dynamics of various transformations and different understanding of transgressions.


Liczba stron440
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3215-6
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska Wprowadzenie    7
  Magdalena Saganiak Ekspresja romantyczna jako formowanie    11
  Jarosław Ławski O Mickiewiczowskim „ja”. Szkic    30
  Olaf Krysowski O człowieczeństwie Boga i bóstwie człowieka. Paralele kreacjonistyczne w liryce Mickiewicza    50
  Bernadetta Kuczera-Chachulska Liryka Mickiewicza: co wiemy, co wiedzieć powinniśmy (o stanie badań nad poezją romantyka)    70
  
  W WILNIE I KOWNIE
  Tomasz Jędrzejewski Zima miejska. Mickiewicz w „czadzie uciech miejskich”    83
  Maria Kalinowska Mickiewiczowska Świteź we współczesnej recepcji – zagadnienie tożsamości romantycznej Litwy    92
  Jerzy Fiećko Mowa Starca w I części Dziadów: krótka nota o dwu powiązanych kontekstach    101
  Jerzy Borowczyk „Pamiątki kochanka”. Próby utrwalania uczuć w kilku wierszach wileńsko-kowieńskich    112
  Zbigniew Majchrowski Resztka liryczna    127
  
  W ROSJI
  Michał Masłowski ,,Przyjaźń” i ,,kochanie” w wierszach Mickiewicza    149
  Jacek Brzozowski Mickiewiczowskie wariacje sonetowe    161
  Wiesław Rzońca Natura „metafory unaoczniającej” – Sonety krymskie Adama Mickiewicza    170
  Dariusz Seweryn Symetria i entropia. Zarys antropologii Sonetów krymskich    187
  
  W SAKSONII, SZWAJCARII, FRANCJI
  Andrzej Fabianowski Reduta Ordona. Rzeczywistość – historiozofia – mit    219
  Marek Piechota Czy w inwokacji Pana Tadeusza Mickiewicz użył rymów częstochowskich? Kilka dopowiedzeń z klamrą liryczną w tle    250
  Jan Tomkowski Gwiazdozbiór Pana Tadeusza. O lirykach wokół poematu    265
  Ewa Hoffmann-Piotrowska Zdania i uwagi – dzieło nieoczywiste    278
  Katarzyna Fedorowicz Mickiewiczowskie pragnienia mocy. Mistyczne wykładnie imitatio Christi (Zdania i uwagi, Broń mnie przed sobą samym…, Widzenie)    304
  Maria Cieśla-Korytowska …w domku Jego ducha. Paradoks
  Mickiewicza    330
  Anita Całek Broń mnie przed sobą samym… jako modlitwa i kontemplacja Boga    338
  Ewa Szczeglacka-Pawłowska O liryku Adama Mickiewicza Drzewo w nawiązaniu do romantycznego owadoznawstwa    373
  Leszek Zwierzyński „Ja” i projekty egzystencji w Lirykach lozańskich Mickiewicza    388
  Karol Samsel Cykle poetyckie Adama Mickiewicza i Cypriana Norwida. Cykliczność, asocjacyjność, kołowość – różnice w realizacjach    407
  Indeks osób    428
  Spis ilustracji    439
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia