Liryka Mickiewicza

Uczucia. Świadectwa. Ekspresje

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Praca powstała z okazji 220. rocznicy urodzin Adama Mickiewicza. Tom zawiera prace poszukujące w liryce Mickiewicza nowych interpretacji oraz kontekstów egzystencjalnych, aksjologicznych i podmiotowych. Artykuły stanowią świadectwo współczesnych tendencji interpretacyjnych i metodologicznych, preferowanych przez dzisiejszych badaczy. Autorzy starają się opowiedzieć na pytanie, jak wiersze Mickiewicza kodyfikowały dynamikę różnorakich przemian i różnie pojmowanych transgresji oraz czym jest poezja twórcy Dziadów dla współczesnego odbiorcy.


Adam Mickiewicz w świadomości kolejnych pokoleń odbiorców jest przede wszystkim autorem wierszy, "wzorem poety doskonałego". Paradoksalnie trudno jednak, o czym wie każdy badacz romantycznej twórczości, pisać o jego wierszach, już choćby ze względu na nieostrość kategorii liryki w odniesieniu do tekstów romantycznych. Mimo to w niniejszym tomie pragniemy poddać namysłowi badawczemu i czytelniczej refleksji utwory klasyfikowane potocznie jako wiersze - i te pisane jako samodzielne teksty, i te wprowadzane przez poetę w obręb innych utworów. Jeśli uznamy za nadal aktualne słowa Czesława Zgorzelskiego o tym, że "liryka stanowi najczulszy sejsmograf przemian, zarówno w widzeniu świata, jak i w poszukiwaniu nowego wyrazu poetyckiego", to chcemy dziś pytać, jak wiersze Mickiewicza kodyfikowały dynamikę różnorakich przemian i różnie pojmowanych transgresji? Czym są wiersze Mickiewicza dla współczesnego odbiorcy? Które teksty uznać można za liryczne, które zaś nie? Okazuje się bowiem, że utwory, które weszły w krwiobieg polskiej kultury, utwory dobrze znane, wielokrotnie cytowane, owe – użyjmy sformułowania Ernesta Renana – "niewyczerpane źródła zmartwychwstań", mają zadziwiającą właściwość, którą określić można jako permanentną otwartość interpretacyjną. (Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska)


*********


Mickiewicz’s Lyric Poetry. Feelings. Testimonies. Expressions


The volume includes the works seeking new interpretations and existential, axiological and subjective contexts in Mickiewicz’s lyric poetry. The articles are testimony to contemporary interpretive and methodological tendencies. The authors attempt to answer the question of how Mickiewicz’s poems codified the dynamics of various transformations and different understanding of transgressions.


*********


Prof. dr hab. Andrzej Fabianowski – językoznawca i polonista. Rodowity warszawiak. Absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Pracownik Instytutu Literatury na tymże Wydziale. Specjalista z zakresu historii idei oraz interakcji, jakie zachodziły między literaturą i polityką romantyczną.


Dr hab. Ewa Hoffmann-Piotrowska – językoznawca, doktor habilitowana nauk humanistycznych, profesor Uniwersytetu Warszawskiego, adiunkt w Zakładzie Literatury Romantyzmu w Instytucie Literatury Polskiej na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół dojrzałej twórczości polskich romantyków, historii romantycznych idei, religijności w literaturze i kulturze romantycznej. Redaktor naczelna czasopisma „Prace Filologiczne. Literaturoznawstwo”. Członek Komisji Kadrowej Wydziału Polonistyki.
Autorka książek: "Mickiewicz-towiańczyk. Studium myśli" (2004), "W ustach jest otwór duszy… Szkice o romantykach i mistykach" (2012), "„Święte awantury”. Orto- i heterodoksje Adama Mickiewicza" (2014) oraz współredaktorka monografii poświęconych Mickiewiczowi i Słowackiemu (wraz z Andrzejem Fabianowskim): "Mickiewicz – wieszcz i przewodnik" (2019), "Liryka Mickiewicza. Uczucia. Świadectwa. Ekspresje" (2019), "Pan Tadeusz. Poemat – Postacie – Recepcja" (2017), "Słowacki mistyczny. Rewizje po latach" (2012). Opublikowała także korespondencję księdza Jana Twardowskiego "Otulona dobrocią" – 99 listów księdza do „wnuczki” Maryli i jej zapiski w "Sztuka Edycji" 1/2019: Informacje o Autorach z dziennika (2007). Autorka artykułów poświęconych twórczości Adama Mickiewicza i kulturze romantyzmu.


Rok wydania2018
Liczba stron440
KategoriaLiteraturoznawstwo
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3215-6
Numer wydania1
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Andrzej Fabianowski, Ewa Hoffmann-Piotrowska Wprowadzenie    7
  
  Magdalena Saganiak
  Ekspresja romantyczna jako formowanie    11
  
  Jarosław Ławski
  O Mickiewiczowskim „ja”. Szkic    30
  
  Olaf Krysowski
  O człowieczeństwie Boga i bóstwie człowieka. Paralele kreacjonistyczne w liryce Mickiewicza    50
  
  Bernadetta Kuczera-Chachulska
  Liryka Mickiewicza: co wiemy, co wiedzieć powinniśmy (o stanie badań nad poezją romantyka)    70
  
  W WILNIE I KOWNIE
  Tomasz Jędrzejewski
  "Zima miejska". Mickiewicz w „czadzie uciech miejskich”    83
  
  Maria Kalinowska
  Mickiewiczowska "Świteź" we współczesnej recepcji – zagadnienie tożsamości romantycznej Litwy    92
  
  Jerzy Fiećko
  Mowa Starca w I części "Dziadów": krótka nota o dwu powiązanych kontekstach    101
  
  Jerzy Borowczyk
  „Pamiątki kochanka”. Próby utrwalania uczuć w kilku wierszach wileńsko-kowieńskich    112
  
  Zbigniew Majchrowski
  Resztka liryczna    127
  
  W ROSJI
  Michał Masłowski
  "Przyjaźń" i "kochanie" w wierszach Mickiewicza    149
  
  Jacek Brzozowski
  Mickiewiczowskie wariacje sonetowe    161
  
  Wiesław Rzońca
  Natura „metafory unaoczniającej” – "Sonety krymskie" Adama Mickiewicza    170
  
  Dariusz Seweryn
  Symetria i entropia. Zarys antropologii "Sonetów krymskich"    187
  
  W SAKSONII, SZWAJCARII, FRANCJI
  Andrzej Fabianowski
  "Reduta Ordona". Rzeczywistość – historiozofia – mit    219
  
  Marek Piechota
  Czy w inwokacji "Pana Tadeusza" Mickiewicz użył rymów częstochowskich? Kilka dopowiedzeń z klamrą liryczną w tle    250
  
  Jan Tomkowski
  Gwiazdozbiór "Pana Tadeusza". O lirykach wokół poematu    265
  
  Ewa Hoffmann-Piotrowska
  "Zdania i uwagi" – dzieło nieoczywiste    278
  
  Katarzyna Fedorowicz
  Mickiewiczowskie pragnienia mocy. Mistyczne wykładnie "imitatio Christi (Zdania i uwagi, Broń mnie przed sobą samym…, Widzenie)"    304
  
  Maria Cieśla-Korytowska
  …w domku Jego ducha. Paradoks Mickiewicza    330
  
  Anita Całek
  "Broń mnie przed sobą samym…" jako modlitwa i kontemplacja Boga    338
  
  Ewa Szczeglacka-Pawłowska
  O liryku Adama Mickiewicza "Drzewo" w nawiązaniu do romantycznego owadoznawstwa    373
  
  Leszek Zwierzyński
  „Ja” i projekty egzystencji w Lirykach lozańskich Mickiewicza    388
  
  Karol Samsel
  Cykle poetyckie Adama Mickiewicza i Cypriana Norwida. Cykliczność, asocjacyjność, kołowość – różnice w realizacjach    407
  
  Indeks osób    428
  Spis ilustracji    439
RozwińZwiń