Zbożność i bezbożność w kulturze Greków

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

20,86  27,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 27,45 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,57 zł  


20,86

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autorka bada przejawy greckiej pobożności i śledzi reguły rządzące tą sferą w obszarze religii i obyczajowości starożytnych Greków. Opiera się na zachowanych źródłach literackich oraz szeroko pojmowanym piśmiennictwie, np. na materiałach inskrypcyjnych. Ze względu na zakres tematyczny praca wykracza daleko poza analizy filologiczne i sytuuje się na pograniczu religioznawstwa, antropologii kulturowej i filozofii. Jej niewątpliwym walorem jest kompleksowe ujęcie omawianej problematyki, zwłaszcza w obliczu obszernego i wielowątkowego zakresu badań. Czytelnik zapozna się z dyskusją na takie tematy, jak: Czy istniały normy religijne i instytucje o panhelleńskim znaczeniu, które kształtowały relacje Greków z bogami, czy też możemy mówić jedynie o religii poszczególnych poleis? Jaką rolę odgrywały niepisane normy religijne w życiu społecznym mieszkańców Hellady i jaki miały one wpływ na ukształtowanie się pojęcia prawa zwanego koinos nomos i koinos nomos kata fyseos? Dlaczego wystąpienia sofistów były wymierzone przeciwko tradycyjnie pojmowanej pobożności? Czy oskarżenie Sokratesa było wymierzone przeciwko bezbożnikowi? Dlaczego Sokrates, mogąc uniknąć kary śmierci, dobrowolnie poddał się wymierzonej mu karze?


Rok wydania2017
Liczba stron603
KategoriaHistoria Europy
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-722-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    11
  A. Therapeia sive religio antiquorum Graecorum? Kult czy religia starożytnych Greków?    11
  B. Jedna religia czy wiele religii?    16
  Podsumowanie    24
  C. Czy pobożność Greków może być zdefiniowana?    28
  
  Rozdzia1 I. W poszukiwaniu znaczenia słów określających pobożność Greków i związanych z nimi nakazów i zakazów    39
  1. ἡ ὁσίη, ἡ θέμις (ἐστίν)    39
  2. τὸ ὅσιον, τὰ ὅσια    53
  3. Przymiotnik ὅσιος oraz czasownik σέβομαι i ich derywaty    59
  4. ὅσιος, ἱερός, βέβηλος    66
  5. ὅσιος, δίκαιος    72
  Podsumowanie    75
  
  Rozdzia1 II. Prawa boskie i ludzkie w koncepcji starożytnych Greków    77
  1. Agrapha – prawa czy normy moralne?    77
  2. Agrapha jako νόμοι θεῶν    90
  3. Agrapha jako τὰ κοινὰ νόμιμα i ὁ κοινὸς νόμος    99
  4. Prawo natury (νόμος φύσεως) a koinos nomos kata fyseos u Arystotelesa    108
  5. Jońscy filozofowie przyrody a teologiczna koncepcja jednego prawa bogów i ludzi u Heraklita    118
  Podsumowanie    136
  6. Bogini Themis i themistes    138
  7. Zeus jako dawca praw i najwyższy sędzia    143
  8. Niepisane prawa Kreteńczyków i Spartan    162
  Podsumowanie    164
  
  Rozdzia1 III. Eusebeia w praktyce    167
  1. Świat bogów i ludzi    167
  1.1. Pantes theoi. Phasma, epiphaneia    167
  1.2. Bogowie natury i hiera    179
  1.3. Nowi, obcy bogowie (ξενικοὶ θεοὶ, ksenikoi theoi)    186
  1.4. Rola i znaczenie znaków w kontaktach ludzi z bogami     189
  1.4.1. Wyrocznie    197
  1.4.2. Asklepiejony    203
  1.5. Święte igrzyska olimpijskie – „agony pod boskim przewodnictwem”     211
  1.6. Amfiktionie    220
  1.7. Od ludzi do bogów timē i charis     222
  1.7.1. Anathēmata (ἀναθήματα)    228
  1.7.2. Modlitwy (εὐχαί) i zaklęcia (κατάδεσμοι)    239
  1.7.3. Thysia i jej przeciwnicy    260
  Podsumowanie    300
  1.8. Świat bogów i ludzi w koncepcji filozoficznej Epikura    302
  Podsumowanie    309
  2. Timē okazywana rodzicom jako przejaw pobożności i posłuszeństwa prawom ludzkim i boskim    310
  2.1. Agrapha w Państwie i w Prawach Platona    323
  2.2. Arystoteles o szacunku rodziców jako jednej z norm etycznych    334
  3. Rytuały przejścia związane ze śmiercią, czyli opowieść Greków o zbożnym bądź bezbożnym końcu ludzkiego żywota    337
  3.1. Słowo o zjawisku śmierci z różnych perspektyw    337
  3.2. Sposób chowania zamarłych jako oznaka pobożności    340
  3.3. Podstawowe nakazy nomima    341
  3.4. Geras thanontōn – dar jako wyraz czci dla zmarłych (dary podstawowe)    344
  3.5. Nomima w trudnych czasach    355
  3.6. Śmierć w oikos i w polis    361
  3.7. Pamięć o zmarłych    372
  3.8. Nomima pod kontrolą nomoi    374
  3.9. Prawa zabraniające grzebania bezbożników w ziemi ojczystej     378
  Podsumowanie    382
  4. Horkia, horkos i Zeus Horkios    384
  Podsumowanie    412
  5. Ksenia i Zeus Ksenios    413
  6. Hiketeia i Zeus Hikēsios    427
  6.1. Hiera asylia    443
  Podsumowanie    457
  
  Rozdzia1 IV. Czym jest to, co zbożne i bezbożne?    461
  1. Atimia, hierosilia, atheotēs a asebeia    461
  A. Atimia    462
  Podsumowanie    476
  B. Hierosylia    477
  C. Atheotēs    482
  2. Procesy o bezbożność    486
  Podsumowanie    514
  3. Pytania stawiane przez sofistów: Czy istnieją agrapha?    515
  Podsumowanie    532
  3.1. Krytiasz, syn Kallaischrosa    534
  4. O Sokratesie, czyli o człowieku, który chciał służyć bogu    541
  4.1. Sokrates obywatel Aten    541
  4.2. Daimonion Sokratesa, czyli co?    548
  4.3. Sokrates a bogowie ateńskiej polis    551
  4.4. Bogowie Sokratesa i krytyka tradycyjnie pojmowanej therapheia theōn    555
  4.5. Rozmowa Sokratesa z Eutyfronem O świętości (Peri hosiou)    559
  4.6. Proces Sokratesa (399 r. p.n.e.)    565
  
  Podsumowanie i wnioski    576
  
  Ilustracje    581
  Indeks verborum    603
  Indeks autorEw nowoFytnych    610
  Bibliografia    618
  Summary    668
  Od Redakcji    672
RozwińZwiń