Roboty budowlane

Przerwy w równomiernej realizacji prac

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

66,60  74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 74,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł  


66,60

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Podczas prac budowlanych występuje konieczność zachowania technologicznej kolejności robót i potrzeba ich realizacji przez specjalistyczne jednostki wykonawcze, tj. przez brygady wraz ze sprzętem lub przez większe, bądź mniejsze zespoły i poszczególnych pracowników. Zatrudnienie wielu wykonawców wymaga skoordynowania ich działań na budowie. Dla stabilizacji zatrudnienia, zużycia materiałów i pracy maszyn jest korzystna równomierna realizacja robót. W celu spełnienia tych różnych wymagań, szczególnie przy dużych zadaniach, w planowaniu organizacji wykonawstwa robót są niezbędne matematyczne metody obliczeniowe dostosowane do ograniczeń realizacyjnych występujących na poszczególnych budowach.
Celem niniejszej publikacji jest prezentacja działań zmierzających do zachowania równomierności realizacji procesów budowlanych oraz wskazanie przyczyn przerw technologicznych występujących podczas koordynacji pracy wielu wykonawców, jak również bezpośrednio współpracujących z jednostkami transportowymi, odwożącymi bądź dostarczającymi materiały.
W treści książki została zaprezentowana aktualna wiedza obejmująca m.in.:
zagadnienia racjonalnego stosowania wraz z oceną korzyści wynikających z poszczególnych metod organizacji robót budowlanych, wybór optymalnych rozwiązań wykonawczych przy zachowaniu planowanych oraz przy niestałych czasach pracy brygad na budowie, badania zmienności cykli realizacji zadań z uwagi na różnorodność charakterystyk procesów oraz liczebności działek roboczych. W pierwszym rozdziale scharakteryzowano podstawowe pojęcia oraz wskazano pożytki wynikające z ciągłości pracy brygad i ciągłego korzystania z działek. Następnie prześledzono składowe czasu pracy i okresu zmiany roboczej z przykładowymi wynikami badań empirycznych. W rozdziale 3 scharakteryzowano autorski system równomiernej realizacji procesów z przykładami zastosowań Recognition Security i Stereo-Vision System. Dalej, w kontekście metod organizacji budowy, został przeanalizowany klasyczny model pracy równomiernej, czasy trwania rytmów, liczebności działek i brygad roboczych oraz została przedstawiona przykładowa analiza długości cykli realizacji zadań. Ogólny model sieciowy realizacji robót budowlanych wraz z analizami oddziaływań nieterminowych rozpoczęć oraz przedłużeń okresów realizacji procesów, jak też wpływ wcześniejszych rozpoczęć i krótszych czasów trwania poszczególnych robót ujęto w rozdziale 5. Zbadano tam również oddziaływanie na cykl zadania losowości czasów trwania procesów, przy zastosowaniu przykładowych rozkładów gęstości prawdopodobieństw o charakterystycznych wartościach odchyleń standardowych, współczynników skośności i kurtoz, odwzorowujących przypadki zbliżone do często występujących na budowach oraz uogólnione. Następnie przeanalizowano względne okresy cykli zadań przy różnych liczebnościach brygad roboczych i działek oraz przy zmieniających się charakterystykach czasowych procesów. W rozdziale 6 ujęto badania bezpośredniej współpracy jednostek wykonawczych z jednostkami transportowymi, tj. z pominięciem magazynowania międzyoperacyjnego materiałów. W przykładach określono m.in. liczby jednostek transportowych optymalne, z uwagi na najniższe koszty oraz gwarantujące dostawy i wbudowanie mieszanki betonowej przed chwilami początków wiązania cementu. Na podstawie autorskiej metody reprezentacji modelu obsługi i analiz numerycznych zbadano różnice wyników obliczeń poszczególnych charakterystyk systemów, przy stosowaniu modeli teorii kolejek. Rozdział 8 obejmuje oceny wyników badań modelowych w kontekście rezultatów osiąganych w wykonawstwie.


Rok wydania2018
Liczba stron218
KategoriaBudownictwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20223-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Ważniejsze oznaczenia    9
  Wstęp    13
  1. Podstawowe pojęcia    17
    1.1. Praca produkcyjna    17
    1.2. Brygada pracowników, jednostki wykonawcze i transportowe    18
    1.3. Stanowisko robocze    20
    1.4. Front pracy i działka robocza    21
    1.5. Proces roboczy    21
    1.6. Ciągłość i cykliczność pracy    22
    1.7. Chwila, czas i okres cyklu pracy brygady    23
    1.8. Rytm pracy    24
    1.9. Warunek ciągłości pracy brygad    25
    1.10. Warunek ciągłości korzystania z działek    25
  2. Czas pracy, okres zmiany roboczej i przerwy    26
    2.1. Czas niezbędny realizacji zadania    27
      2.1.1. Obsługa stanowiska roboczego    28
      2.1.2. Praca operacyjna    29
      2.1.3. Przerwy technologiczne    30
      2.1.4. Przerwy konieczne    30
    2.2. Straty czasu    31
      2.2.1. Działania zbyteczne i źle wykonane    31
      2.2.2. Przestoje    31
      2.2.3. Nieprzestrzeganie dyscypliny pracy    32
    2.3. Oddziaływanie systemu zarządzania na elementy czasu dysponowanego zmiany roboczej    32
    2.4. Przykładowe wyniki badań    33
      2.4.1. Współczynnik wykorzystania czasu roboczego    36
      2.4.2. Procesy załadunku i „obiegu” jednostek transportowych    37
  3. Uwarunkowania systemu równomiernej realizacji procesów    45
    3.1. Standardy firm budowlanych    45
      3.1.1. Systemowe zasady wykonawcze    45
      3.1.2. e-INTEGRACJA    46
    3.2. System RR w organizacji    49
      3.2.1. Warstwa e-CENTRUM    49
      3.2.2. Warstwa DYSPOZYTOR    52
      3.2.3. Warstwa PRODUKCJA    53
    3.3. Zastosowania systemów RS, RFID i S-VS    54
      3.3.1. System poprawy bezpieczeństwa pracowników i maszyn RS    54
      3.3.2. Automatyczna ładowarka wyposażona w S-VS     55
  4. Klasyczne metody organizacji budowy    58
    4.1. Metoda kolejnego wykonania    58
    4.2. Oryginalny model pracy równomiernej    61
    4.3. Metoda równoległego wykonania    65
    4.4. Korzystne czasy trwania rytmów oraz liczebności działek i brygad roboczych    67
    4.5. Cykle realizacji zadania wg klasycznych modeli organizacji budowy    68
  5. Modelowanie realizacji robót budowlanych    71
    5.1. Sieć czynności dla równomiernej realizacji zespolonych procesów roboczych    71
      5.1.1. Terminy, najwcześniejszy i najpóźniejszy, zdarzeń w modelu sieci czynności    72
      5.1.2. Oddziaływanie nieterminowego rozpoczęcia oraz przedłużenia okresu realizacji procesu    74
      5.1.3. Wpływ wcześniejszego rozpoczęcia i krótszego czasu trwania procesu    75
      5.1.4. Czasy realizacji procesów    75
    5.2. Odwzorowanie przebiegu procesów budowlanych    76
      5.2.1. Rozkład beta    76
      5.2.2. Analizowane wartości odchylenia standardowego    77
      5.2.3. Współczynniki skośności    78
      5.2.4. Kurtozy rozkładów    79
      5.2.5. Przykładowe charakterystyki empiryczne procesów    79
    5.3. Analiza cyklu zadania    81
      5.3.1. Cykle realizacji zadań przy stałych oraz losowych czasach trwania procesów    83
      5.3.2. Oddziaływanie wartości odchylenia standardowego    84
      5.3.3. Zmienność względnego okresu cyklu zadania    84
      5.3.4. Oddziaływanie liczebności działek oraz liczby realizowanych procesów    87
      5.3.5. Oddziaływanie odchylenia standardowego i współczynnika skośności    88
      5.3.6. Oddziaływanie współczynnika skośności i kurtozy    88
      5.3.7. Przypadki szczególne    89
    5.4. Cykle realizacji zadań i niezbędne bufory czasowe    90
      5.4.1. Charakterystyka obiektu, działki i procesy robocze    91
      5.4.2. Cykle realizacji zadania oraz czasy przestojów działek i brygad    92
      5.4.3. Zmienność czasu realizacji zadania oraz przestojów działek i brygad    95
  6. Modelowanie współpracy jednostek wykonawczych    98
    6.1. Podejście deterministyczne i zasada „nieprzerwanego transportu poziomego”    98
    6.2. Systemy obsługi masowej    100
      6.2.1. MODEL M/M/FIFO/N/F    101
      6.2.2. Liczba jednostek transportowych z uwagi na najmniejszy koszt bezpośredni    105
    6.3. Modele sieci kolejkowych oraz sieci BCMP    106
    6.4. Analiza systemu koparka–środki transportowe przy wykorzystaniu różnych modeli    109
      6.4.1. Niezbędna liczba samochodów i wydajność zmianowa    109
      6.4.2. Koszty funkcjonowania systemu obsługi    111
      6.4.3. Sieci kolejkowe z trzema i pięcioma systemami obsługi    114
      6.4.4. Charakterystyki systemu i sieci kolejkowych    121
      6.4.5. Wnioski    122
    6.5. Zastosowanie modeli kolejkowych oraz systemów RR i RFID przy betonowaniu konstrukcji    123
      6.5.1. Systemy RR i rfid przy betonowaniu dużego monolitu    124
      6.5.2. Model kolejkowy M/M/N/-/N dla przypadku zamówień bezpośrednio po rozładunkach    125
      6.5.3. Najkorzystniejsza liczba jednostek transportowych    127
      6.5.4. Wyniki obliczeń    127
  7. Model numeryczny bezmagazynowej realizacji prac i wyniki analiz    133
    7.1. Metoda reprezentacji modelu obsługi    133
      7.1.1. Algorytm obliczeniowy    135
      7.1.2. Warunki rozpoczęcia    135
      7.1.3. Krok powtarzalny    137
      7.1.4. Wartości charakterystyk    142
    7.2. Analiza wyników obliczeń w układzie modeli tk i rmo    143
      7.2.1. Błędy pominięcia ograniczonego czasu trwania zmiany roboczej    143
      7.2.2. Błędy pominięcia warunków zakończenia zmiany roboczej    146
      7.2.3. Błędy nieuwzględnienia warunków rozpoczęcia    154
      7.2.4. Błędy brzegowe okresu zmiany roboczej    158
      7.2.5. Rezultaty obliczeń przy rozkładach wykładniczych przesuniętych    162
      7.2.6. Rozstępy błędów brzegowych przy rozkładach wykładniczych i wykładniczych przesuniętych    164
      7.2.7. Rezultaty obliczeń przy przesuniętych rozkładach gamma    165
      7.2.8. Rozstępy błędów brzegowych przy przesuniętych rozkładach wykładniczych i gamma    166
      7.2.9. Błędy częstości przestojów aparatu obsługi    167
      7.2.10. Błędy częstości przestojów zgłoszeń w kolejce    173
      7.2.11. Błędy średniej liczby zgłoszeń w kolejce    177
  8. Wyniki badań modelowych i empirycznych    179
    8.1. Częstości przestojów aparatu obsługi    180
    8.2. Częstości przestojów zgłoszeń    184
    8.3. Średnie liczby zgłoszeń w kolejce    186
    8.4. Wydajności jednostek wykonawczych    189
    8.5. Najkorzystniejsza liczba jednostek transportowych    192
  9. Synteza wykonanych analiz    195
    9.1. Badania empiryczne    195
    9.2. Rachunek deterministyczny    195
    9.3. Modele teorii obsługi masowej    196
    9.4. Sieci kolejkowe    197
    9.5. System równomiernej realizacji procesów    199
    9.6. Metoda reprezentacji modelu obsługi    201
    9.7. Rozbieżności wyników obliczeń ze względu na pominięcie warunków rozpoczęcia i zakończenia zmiany roboczej oraz ograniczonego okresu jej trwania    203
    9.8. Wydajności, rzeczywista i obliczone na podstawie modeli    206
    9.9. Jednostki wykonawcze o minimalnych kosztach bezpośrednich    207
    9.10. Dalsze badania    209
  Literatura    210
RozwińZwiń