POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
ibuk
W ostatnich latach znacznie zwiększyła się grupa dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi, mająca specyficzne potrzeby w zakresie opieki medycznej, psychologicznej, a także edukacji. Nauczyciele, a zwłaszcza wychowawcy powinni być przygotowani do pracy z takimi uczniami. Autorzy książki, odpowiadając na tę potrzebę, dostarczają podstawowych informacji o istocie, przyczynach i specyfice najczęściej występujących chorób przewlekłych oraz ich wpływie na dziecko i jego funkcjonowanie w szkole. Udzielają praktycznych wskazówek na temat wspierania rozwoju uczniów z chorobami przewlekłymi oraz uczą, jak należy postępować w przypadku, gdy w czasie pobytu w szkole nasilają się objawy choroby, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.
Książka może jednocześnie pełnić funkcję poradnika dla nauczycieli kształcących dzieci z chorobami przewlekłymi, jak i podręcznika akademickiego, przydatnego w kształceniu studentów w zakresie pedagogiki terapeutycznej i kształcenia integracyjnego. Jeśli do grona potencjalnych czytelników dołączymy także rodziców tych dzieci, to łatwo dostrzeżemy, że proponowana praca ma charakter dość uniwersalny i może liczyć na stosunkowo duże grono odbiorców, co należy z pewnością do jej zalet.
(Z recenzji dr. hab. Grzegorza Szumskiego)
Rok wydania | 2010 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Pedagogika specjalna |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-16251-1 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp (Barbara Woynarowska) | 11 |
Część I. Dzieci i młodzież z chorobami przewlekłymi w szkole – zagadnienia ogólne | 18 |
1. Wpływ chorób przewlekłych na rozwój, zachowania i sytuację szkolną dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska) | 19 |
1.1. Definicja i częstość występowania chorób przewlekłych u dzieci i młodzieży | 19 |
1.2. Choroba przewlekła jako zagrożenie dla rozwoju dzieci i młodzieży | 21 |
1.3. Zdrowie uczniów z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami | 24 |
1.4. Zachowania ryzykowne uczniów z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami | 25 |
1.5. Utrudnienia w funkcjonowaniu w szkole | 26 |
1.6. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z chorobami przewlekłymi | 28 |
Literatura uzupełniająca | 41 |
2. Opieka zdrowotna nad uczniami z chorobami przewlekłymi w szkole (Barbara Woynarowska) | 42 |
2.1. Koncepcja i organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami | 42 |
2.2. Zadania pielęgniarki szkolnej w opiece nad uczniami z chorobami przewlekłymi | 48 |
Literatura uzupełniająca | 50 |
Część II. Wybrane choroby przewlekłe u uczniów | 52 |
1. Astma oskrzelowa (Andrzej Boznański) | 53 |
1.1. Informacje podstawowe | 53 |
1.2. Problemy dzieci z astmą oskrzelową | 59 |
1.3. Sytuacja szkolna dzieci z astmą oskrzelową i wspieranie ich leczenia | 60 |
1.4. Objawy zaostrzenia astmy oskrzelowej i postępowanie w przypadku ich wystąpienia | 63 |
Literatura uzupełniająca | 65 |
2. Białaczka i inne choroby nowotworowe (Teresa Jackowska) | 67 |
2.1. Informacje podstawowe | 67 |
2.2. Problemy dzieci z chorobą nowotworową | 74 |
2.3. Wspieranie dzieci z chorobą nowotworową | 76 |
2.4. Pomoc w powrocie do szkoły i wspieranie uczniów wyleczonych z choroby nowotworowej | 80 |
Literatura uzupełniająca | 82 |
3. Cukrzyca (Ewa Pańkowska) | 84 |
3.1. Informacje podstawowe | 84 |
3.2. Problemy dzieci z cukrzycą | 88 |
3.3. Sytuacja szkolna dzieci z cukrzycą | 90 |
3.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z cukrzycą | 94 |
3.5. Zasady postępowania i udzielania pierwszej pomocy w przypadku ciężkiej hipoglikemii i znacznej hiperglikemii | 95 |
Literatura uzupełniająca | 98 |
4. Fenyloketonuria (Dorota Korycińska-Chaaban) | 100 |
4.1. Informacje podstawowe | 100 |
4.2. Problemy dzieci z fenyloketonurią | 104 |
4.3. Sytuacja szkolna dzieci z fenyloketonurią | 106 |
4.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z fenyloketonurią | 107 |
Literatura uzupełniająca | 110 |
5. Hemofilia (Anna Klukowska) | 112 |
5.1. Informacje podstawowe | 112 |
5.2. Problemy dzieci z hemofilią | 116 |
5.3. Sytuacja szkolna dzieci z hemofilią | 117 |
5.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z hemofilią | 119 |
5.5. Zasady postępowania i udzielania pomocy w przypadku wystąpienia krwawienia | 119 |
Literatura uzupełniająca | 122 |
6. Mózgowe porażenie dziecięce (Marek Kaciński) | 123 |
6.1. Informacje podstawowe | 123 |
6.2. Problemy dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym | 124 |
6.3. Sytuacja szkolna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym | 128 |
6.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym | 131 |
Literatura uzupełniająca | 135 |
7. Mukowiscydoza (Dorota Sands) | 136 |
7.1. Informacje podstawowe | 136 |
7.2. Problemy dzieci z mukowiscydozą | 139 |
7.3. Sytuacja szkolna dzieci z mukowiscydozą | 141 |
7.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z mukowiscydozą | 142 |
Literatura uzupełniająca | 145 |
8. Niedobór wysokości ciała (Barbara Woynarowska) | 147 |
8.1. Podstawowe informacje | 147 |
8.2. Problemy psychospołeczne związane z niedoborem wzrostu u chłopców | 151 |
8.3. Problemy psychospołeczne i sytuacja szkolna dziewcząt z zespołem Turnera | 155 |
Literatura uzupełniająca | 158 |
9. Niedosłuch (Małgorzata Mueller-Malesińska) | 160 |
9.1. Informacje podstawowe | 160 |
9.2. Problemy dzieci z niedosłuchem | 165 |
9.3. Sytuacja szkolna dzieci z niedosłuchem | 168 |
9.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z niedosłuchem | 171 |
9.5. Zasady postępowania w przypadku nasilenia się zaburzeń słuchu | 174 |
9.6. Profilaktyka zaburzeń słuchu u dzieci i młodzieży | 174 |
Literatura uzupełniająca | 177 |
10. Otyłość (Barbara Woynarowska) | 179 |
10.1. Informacje podstawowe | 179 |
10.2. Problemy dzieci z otyłością | 183 |
10.3. Sytuacja szkolna dzieci z otyłością | 186 |
10.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z otyłością | 188 |
Literatura uzupełniająca | 192 |
11. Padaczka (Tomasz Kmieć) | 194 |
11.1. Informacje podstawowe | 194 |
11.2. Problemy dzieci z padaczką | 199 |
11.3. Sytuacja szkolna oraz wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z padaczką | 201 |
11.4. Postępowanie i udzielanie pomocy w przypadku wystąpienia napadu padaczkowego | 206 |
Literatura uzupełniająca | 209 |
12. Zakażenie HIV (Magdalena Marczyńska, Małgorzata Szczepańska-Putz) | 210 |
12.1. Informacje podstawowe | 210 |
12.2. Problemy dzieci żyjących z HIV | 214 |
12.3. Sytuacja szkolna i wspieranie uczniów żyjących z HIV | 216 |
Literatura uzupełniająca | 220 |
13. Choroby układu sercowo-naczyniowego (Wanda Kawalec, Anna Turska-Kmieć, Monika Kowalczyk) | 222 |
13.1. Informacje podstawowe | 222 |
13.2. Problemy dzieci z chorobami układu sercowo-naczyniowego i ich sytuacja szkolna | 226 |
13.3. Rola i zadania szkoły we wspieraniu rozwoju i leczenia dzieci z chorobami układu sercowo-naczyniowego | 230 |
13.4. Zasady postępowania w przypadku wystąpienia/nasilenia się w szkole zaburzeń ze strony układu sercowo-naczyniowego | 234 |
13.4.1. Omdlenie | 235 |
13.4.2. Ból w klatce piersiowej | 237 |
13.4.3. Zaburzenia rytmu serca | 238 |
13.4.4. Pierwsza pomoc w przypadku zatrzymania krążenia | 241 |
Literatura uzupełniająca | 242 |
14. Choroby układu oddechowego (Henryk Mazurek) | 244 |
14.1. Alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa | 244 |
14.1.1. Informacje podstawowe | 244 |
14.1.2. Sytuacja szkolna ucznia | 247 |
14.1.3. Wspieranie ucznia w szkole | 248 |
14.1.4. Zasady postępowania przypadku nasilenia objawów | 250 |
14.2. Rozstrzenie oskrzeli | 250 |
14.2.1. Informacje podstawowe | 250 |
14.2.2. Sytuacja szkolna i wspieranie ucznia | 252 |
14.3. Przewlekłe śródmiąższowe choroby płuc | 253 |
14.3.1. Informacje podstawowe | 253 |
14.3.2. Sytuacja szkolna i wspieranie ucznia | 254 |
14.4. Gruźlica | 255 |
14.4.1. Informacje podstawowe | 255 |
14.4.2. Sytuacja szkolna ucznia | 256 |
14.5. Nawrotowe infekcje układu oddechowego | 257 |
14.5.1. Informacje podstawowe | 257 |
14.5.2. Sytuacja szkolna ucznia | 257 |
Literatura uzupełniająca | 259 |
15. Przewlekłe choroby przewodu pokarmowego i wątroby (Marek Woynarowski) | 260 |
15.1. Choroby przewodu pokarmowego | 260 |
15.1.1. Bóle brzucha | 261 |
15.1.2. Zaparcia stolca | 265 |
15.1.3. Celiakia | 268 |
15.2. Żywienie pozajelitowe i przetoki żołądkowe lub jelitowe | 271 |
15.3. Choroby wątroby | 274 |
15.3.1. Wirusowe zapalenie wątroby | 276 |
15.3.2. Przeszczepienie wątroby | 280 |
Literatura uzupełniająca | 283 |
16. Wybrane zaburzenia psychiczne (Tomasz Wolańczyk, Tomasz Srebnicki) | 284 |
16.1. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej | 284 |
16.1.1. Informacje podstawowe | 284 |
16.1.2. Problemy w funkcjonowaniu dzieci z ADHD | 286 |
16.1.3. Sytuacja szkolna dzieci z ADHD | 287 |
16.1.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z ADHD | 288 |
16.1.5. Postępowanie w przypadku zaburzeń koncentracji | 289 |
16.1.6. Postępowanie w przypadku impulsywności | 291 |
16.1.7. Postępowanie w przypadku objawów nadruchliwości | 292 |
16.2. Zaburzenia tikowe | 293 |
16.2.1. Informacje podstawowe | 293 |
16.2.2. Sytuacja szkolna dzieci z zaburzeniami tikowymi i wspieranie ich leczenia | 296 |
16.3. Odmowa chodzenia do szkoły | 297 |
16.3.1. Informacje podstawowe | 297 |
16.3.2. Sytuacja szkolna i wspieranie leczenia dzieci odmawiających chodzenia do szkoły | 300 |
Literatura uzupełniająca | 304 |
Aneks. Zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów z zaburzeniami i chorobami przewlekłymi do zajęć wychowania fizycznego (Barbara Woynarowska) | 306 |
O Autorach | 322 |