Uczniowie z chorobami przewlekłymi

Uczniowie z chorobami przewlekłymi

Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację

1 ocena

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W ostatnich latach znacznie zwiększyła się grupa dzieci i młodzieży z chorobami przewlekłymi, mająca specyficzne potrzeby w zakresie opieki medycznej, psychologicznej, a także edukacji. Nauczyciele, a zwłaszcza wychowawcy powinni być przygotowani do pracy z takimi uczniami. Autorzy książki, odpowiadając na tę potrzebę, dostarczają podstawowych informacji o istocie, przyczynach i specyfice najczęściej występujących chorób przewlekłych oraz ich wpływie na dziecko i jego funkcjonowanie w szkole. Udzielają praktycznych wskazówek na temat wspierania rozwoju uczniów z chorobami przewlekłymi oraz uczą, jak należy postępować w przypadku, gdy w czasie pobytu w szkole nasilają się objawy choroby, stanowiące zagrożenie dla zdrowia i życia uczniów.


Książka może jednocześnie pełnić funkcję poradnika dla nauczycieli kształcących dzieci z chorobami przewlekłymi, jak i podręcznika akademickiego, przydatnego w kształceniu studentów w zakresie pedagogiki terapeutycznej i kształcenia integracyjnego. Jeśli do grona potencjalnych czytelników dołączymy także rodziców tych dzieci, to łatwo dostrzeżemy, że proponowana praca ma charakter dość uniwersalny i może liczyć na stosunkowo duże grono odbiorców, co należy z pewnością do jej zalet.


(Z recenzji dr. hab. Grzegorza Szumskiego)


Rok wydania2010
Liczba stron322
KategoriaPedagogika specjalna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-16251-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp (Barbara Woynarowska)    11
  Część I. Dzieci i młodzież z chorobami przewlekłymi w szkole – zagadnienia ogólne    18
    1. Wpływ chorób przewlekłych na rozwój, zachowania i sytuację szkolną dzieci i młodzieży (Barbara Woynarowska)    19
      1.1. Definicja i częstość występowania chorób przewlekłych u dzieci i młodzieży    19
      1.2. Choroba przewlekła jako zagrożenie dla rozwoju dzieci i młodzieży    21
      1.3. Zdrowie uczniów z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami    24
      1.4. Zachowania ryzykowne uczniów z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnościami    25
      1.5. Utrudnienia w funkcjonowaniu w szkole    26
      1.6. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z chorobami przewlekłymi    28
      Literatura uzupełniająca    41
    2. Opieka zdrowotna nad uczniami z chorobami przewlekłymi w szkole (Barbara Woynarowska)    42
      2.1. Koncepcja i organizacja profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami    42
      2.2. Zadania pielęgniarki szkolnej w opiece nad uczniami z chorobami przewlekłymi    48
      Literatura uzupełniająca    50
  Część II. Wybrane choroby przewlekłe u uczniów    52
    1. Astma oskrzelowa (Andrzej Boznański)    53
      1.1. Informacje podstawowe    53
      1.2. Problemy dzieci z astmą oskrzelową    59
      1.3. Sytuacja szkolna dzieci z astmą oskrzelową i wspieranie ich leczenia    60
      1.4. Objawy zaostrzenia astmy oskrzelowej i postępowanie w przypadku ich wystąpienia    63
      Literatura uzupełniająca    65
    2. Białaczka i inne choroby nowotworowe (Teresa Jackowska)    67
      2.1. Informacje podstawowe    67
      2.2. Problemy dzieci z chorobą nowotworową    74
      2.3. Wspieranie dzieci z chorobą nowotworową    76
      2.4. Pomoc w powrocie do szkoły i wspieranie uczniów wyleczonych z choroby nowotworowej    80
      Literatura uzupełniająca    82
    3. Cukrzyca (Ewa Pańkowska)    84
      3.1. Informacje podstawowe    84
      3.2. Problemy dzieci z cukrzycą    88
      3.3. Sytuacja szkolna dzieci z cukrzycą    90
      3.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z cukrzycą    94
      3.5. Zasady postępowania i udzielania pierwszej pomocy w przypadku ciężkiej hipoglikemii i znacznej hiperglikemii    95
      Literatura uzupełniająca    98
    4. Fenyloketonuria (Dorota Korycińska-Chaaban)    100
      4.1. Informacje podstawowe    100
      4.2. Problemy dzieci z fenyloketonurią    104
      4.3. Sytuacja szkolna dzieci z fenyloketonurią    106
      4.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z fenyloketonurią    107
      Literatura uzupełniająca    110
    5. Hemofilia (Anna Klukowska)    112
      5.1. Informacje podstawowe    112
      5.2. Problemy dzieci z hemofilią    116
      5.3. Sytuacja szkolna dzieci z hemofilią    117
      5.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z hemofilią    119
      5.5. Zasady postępowania i udzielania pomocy w przypadku wystąpienia krwawienia    119
      Literatura uzupełniająca    122
    6. Mózgowe porażenie dziecięce (Marek Kaciński)    123
      6.1. Informacje podstawowe    123
      6.2. Problemy dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym    124
      6.3. Sytuacja szkolna dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym    128
      6.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym    131
      Literatura uzupełniająca    135
    7. Mukowiscydoza (Dorota Sands)    136
      7.1. Informacje podstawowe    136
      7.2. Problemy dzieci z mukowiscydozą    139
      7.3. Sytuacja szkolna dzieci z mukowiscydozą    141
      7.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z mukowiscydozą    142
      Literatura uzupełniająca    145
    8. Niedobór wysokości ciała (Barbara Woynarowska)    147
      8.1. Podstawowe informacje    147
      8.2. Problemy psychospołeczne związane z niedoborem wzrostu u chłopców    151
      8.3. Problemy psychospołeczne i sytuacja szkolna dziewcząt z zespołem Turnera    155
      Literatura uzupełniająca    158
    9. Niedosłuch (Małgorzata Mueller-Malesińska)    160
      9.1. Informacje podstawowe    160
      9.2. Problemy dzieci z niedosłuchem    165
      9.3. Sytuacja szkolna dzieci z niedosłuchem    168
      9.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z niedosłuchem    171
      9.5. Zasady postępowania w przypadku nasilenia się zaburzeń słuchu    174
      9.6. Profilaktyka zaburzeń słuchu u dzieci i młodzieży    174
      Literatura uzupełniająca    177
    10. Otyłość (Barbara Woynarowska)    179
      10.1. Informacje podstawowe    179
      10.2. Problemy dzieci z otyłością    183
      10.3. Sytuacja szkolna dzieci z otyłością    186
      10.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z otyłością    188
      Literatura uzupełniająca    192
    11. Padaczka (Tomasz Kmieć)    194
      11.1. Informacje podstawowe    194
      11.2. Problemy dzieci z padaczką    199
      11.3. Sytuacja szkolna oraz wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z padaczką    201
      11.4. Postępowanie i udzielanie pomocy w przypadku wystąpienia napadu padaczkowego    206
      Literatura uzupełniająca    209
    12. Zakażenie HIV (Magdalena Marczyńska, Małgorzata Szczepańska-Putz)    210
      12.1. Informacje podstawowe    210
      12.2. Problemy dzieci żyjących z HIV    214
      12.3. Sytuacja szkolna i wspieranie uczniów żyjących z HIV    216
      Literatura uzupełniająca    220
    13. Choroby układu sercowo-naczyniowego (Wanda Kawalec, Anna Turska-Kmieć, Monika Kowalczyk)    222
      13.1. Informacje podstawowe    222
      13.2. Problemy dzieci z chorobami układu sercowo-naczyniowego i ich sytuacja szkolna    226
      13.3. Rola i zadania szkoły we wspieraniu rozwoju i leczenia dzieci z chorobami układu sercowo-naczyniowego    230
      13.4. Zasady postępowania w przypadku wystąpienia/nasilenia się w szkole zaburzeń ze strony układu sercowo-naczyniowego    234
        13.4.1. Omdlenie    235
        13.4.2. Ból w klatce piersiowej    237
        13.4.3. Zaburzenia rytmu serca    238
        13.4.4. Pierwsza pomoc w przypadku zatrzymania krążenia    241
      Literatura uzupełniająca    242
    14. Choroby układu oddechowego (Henryk Mazurek)    244
      14.1. Alergiczne zapalenie błony śluzowej nosa    244
        14.1.1. Informacje podstawowe    244
        14.1.2. Sytuacja szkolna ucznia    247
        14.1.3. Wspieranie ucznia w szkole    248
        14.1.4. Zasady postępowania przypadku nasilenia objawów    250
      14.2. Rozstrzenie oskrzeli    250
        14.2.1. Informacje podstawowe    250
        14.2.2. Sytuacja szkolna i wspieranie ucznia    252
      14.3. Przewlekłe śródmiąższowe choroby płuc    253
        14.3.1. Informacje podstawowe    253
        14.3.2. Sytuacja szkolna i wspieranie ucznia    254
      14.4. Gruźlica    255
        14.4.1. Informacje podstawowe    255
        14.4.2. Sytuacja szkolna ucznia    256
      14.5. Nawrotowe infekcje układu oddechowego    257
        14.5.1. Informacje podstawowe    257
        14.5.2. Sytuacja szkolna ucznia    257
      Literatura uzupełniająca    259
    15. Przewlekłe choroby przewodu pokarmowego i wątroby (Marek Woynarowski)    260
      15.1. Choroby przewodu pokarmowego    260
        15.1.1. Bóle brzucha    261
        15.1.2. Zaparcia stolca    265
        15.1.3. Celiakia    268
      15.2. Żywienie pozajelitowe i przetoki żołądkowe lub jelitowe    271
      15.3. Choroby wątroby    274
        15.3.1. Wirusowe zapalenie wątroby    276
        15.3.2. Przeszczepienie wątroby    280
      Literatura uzupełniająca    283
    16. Wybrane zaburzenia psychiczne (Tomasz Wolańczyk, Tomasz Srebnicki)    284
      16.1. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej    284
        16.1.1. Informacje podstawowe    284
        16.1.2. Problemy w funkcjonowaniu dzieci z ADHD    286
        16.1.3. Sytuacja szkolna dzieci z ADHD    287
        16.1.4. Wspieranie rozwoju i leczenia uczniów z ADHD    288
        16.1.5. Postępowanie w przypadku zaburzeń koncentracji    289
        16.1.6. Postępowanie w przypadku impulsywności    291
        16.1.7. Postępowanie w przypadku objawów nadruchliwości    292
      16.2. Zaburzenia tikowe    293
        16.2.1. Informacje podstawowe    293
        16.2.2. Sytuacja szkolna dzieci z zaburzeniami tikowymi i wspieranie ich leczenia    296
      16.3. Odmowa chodzenia do szkoły    297
        16.3.1. Informacje podstawowe    297
        16.3.2. Sytuacja szkolna i wspieranie leczenia dzieci odmawiających chodzenia do szkoły    300
      Literatura uzupełniająca    304
  Aneks. Zasady kwalifikacji lekarskiej uczniów z zaburzeniami i chorobami przewlekłymi do zajęć wychowania fizycznego (Barbara Woynarowska)    306
  O Autorach    322
RozwińZwiń