Transmisja kultury w rodzinie i w szkole

Teoria Basila Bernsteina

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

62,10  69,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 69,00 zł (-10%)

Najniższa cena z 30 dni: 34,50 zł  


62,10

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pierwsze całościowe omówienie dorobku Basila Bernsteina, w którym autorka:


przedstawia model transmisji kultury w obszarze socjolingwistyki i socjologii edukacji;
porządkuje podstawową terminologię dotyczącą procesu transmisji kultury w rodzinie i szkole;
analizuje wkład Bernsteina w rozwój nauk społecznych, poddając krytyce omawiany model oraz wskazując dalsze kierunki badań.


[...] teoria wyjaśnia przyczyny niepowodzenia w upowszechnianiu wykształcenia na poziomie średnim i wyższym oraz barier awansu społecznego w społeczeństwach nowoczesnych. Biorąc pod uwagę fakt, że system szkolnictwa w Polsce sprzyja segregacji i selekcji, przy jednoczesnym zapotrzebowaniu społeczeństwa polskiego na ludzi dobrze wykształconych, teoria Bernsteina może dostarczyć narzędzi teoretycznych stymulujących badania, które wskazałyby dalsze kierunki reformy polskiej oświaty.


(Ze Wstępu)


Rok wydania2010
Liczba stron384
KategoriaPedagogika ogólna
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-21074-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  Rozdział 1. Geneza modelu transmisji kultury Basila Bernsteina    27
    1.1. Rozwój teorii komunikowania społecznego    27
      1.1.1. Krytyka strukturalizmu językoznawczego na gruncie socjologii języka    28
      1.1.2. Od języka formalnego i publicznego do kodów socjolingwistycznych    36
      1.1.3. Od koncepcji kodów socjolingwistycznych do analizy dyskursu    64
    1.2. Miejsce teorii Bernsteina w brytyjskiej socjologii stratyfikacji i edukacji    69
      1.2.1. Językowe uwarunkowania niepowodzeń szkolnych: teoria deficytu językowego i jego krytyka    70
      1.2.2. Nowa socjologia edukacji    75
      1.2.3. Teorie reprodukcji ekonomicznej i kulturowej a teoria transmisji kultury    79
  Rozdział 2. Kody jako media transmisji kultury    89
    2.1. Kod jako „głęboka” zasada regulatywna    89
      2.1.1. Zasady klasyfikacji i ramy    95
      2.1.2. Reguły rozpoznawania kontekstu i użycia znaczeń    101
      2.1.3. Zmiana kodu w procesie komunikacji: „głos” i „przekaz”    108
      2.1.4. Kod a habitus    111
      2.1.5. Kody a procedury interpretacyjne w etnometodologii    113
    2.2. Klasowe podstawy kodów transmisji kultury    115
      2.2.1. Geneza kodów rozwiniętych i ograniczonych    115
      2.2.2. Dystrybucja orientacji kodowych a struktura społeczna    118
      2.2.3. Władza jako czynnik kontrolujący wytwarzanie i dystrybucję kodów    131
    2.3. Kontrola symboliczna w procesie transmisji kultury    136
      2.3.1. Pojęcie pola    137
      2.3.2. Pole produkcji    138
      2.3.3. Pole kontroli symbolicznej i jego struktura    140
      2.3.4. Pole edukacji jako część pola kontroli symbolicznej    145
  Rozdział 3. Proces przyswajania orientacji kodowych w rodzinie    153
    3.1. Socjalizacja jako proces komunikacyjny w ujęciu Bernsteina    154
      3.1.1. Podstawowe konteksty socjalizacji pierwotnej    160
      3.1.2. System ról w rodzinie a formy komunikacji między rodzicami i dziećmi    163
      3.1.3. Komunikowanie w regulacyjnym kontekście socjalizacyjnym    166
      3.1.4. Komunikowanie w instrukcyjnym kontekście socjalizacyjnym    168
    3.2. Miejsce rodziny w strukturze klasowej a orientacja kodowa dziecka    171
      3.2.1. Indywidualizacja procesu wychowania w rodzinach klasy średniej    176
      3.2.2. Kontrola dziecka w rodzinach robotniczych    179
      3.2.3. Forma kontroli symbolicznej a rozwój poznawczy i moralny dziecka    180
      3.2.4. Orientacje kodowe a płeć dziecka    182
      3.2.5. Krytyka modelu klasowego zróżnicowania przyswajania orientacji kodowych    183
  Rozdział 4. Kody transmisji wiedzy edukacyjnej    189
    4.1. Kod edukacyjny jako zasada regulująca przekaz wiedzy i praktyk pedagogicznych    189
      4.1.1. Komunikacja w klasie szkolnej    191
      4.1.2. Struktura programu nauczania    195
      4.1.3. Pedagogia jako forma transmisji wiedzy szkolnej    196
      4.1.4. Klasyfikacja i rama kodu edukacyjnego    200
      4.1.5. Przyswajanie zasad klasyfikacji i ramy w kontekstach pedagogicznych    204
    4.2. Kod kolekcji jako kod reprodukcji wiedzy edukacyjnej    206
      4.2.1. Program nauczania w kodzie kolekcji    206
      4.2.2. System organizacyjny szkoły    209
      4.2.3. Pedagogia widzialna: dominująca rola nauczyciela w przekazie kultury    212
      4.2.4. Typy kodów kolekcji    216
    4.3. Charakterystyka kodu integracji    217
      4.3.1. Program nauczania w kodzie integracji    217
      4.3.2. System organizacyjny szkoły    218
      4.3.3. Pedagogia niewidzialna: aktywna rola ucznia w transmisji kultury    220
    4.4. Problem instytucjonalizacji kodów integracji w instytucjach edukacyjnych    225
      4.4.1. Geneza pedagogii niewidzialnej    226
      4.4.2. Wprowadzenie kodu integracji do instytucji edukacyjnych    228
      4.4.3. Wpływ zmian w strukturze klasowej na instytucjonalizację kodu integracji    234
      4.4.4. Czynniki makro- i mikrospołeczne sprzyjające instytucjonalizacji kodów integracji    239
      4.4.5. Krytyka koncepcji kodów edukacyjnych    243
    4.5. Kulturowa reprodukcja nierówności społecznych w instytucjach edukacyjnych    247
      4.5.1. Kulturowe przyczyny niepowodzenia szkolnego    248
      4.5.2. Proces etykietyzacji dzieci z rodzin robotniczych    254
      4.5.3. Nierówności edukacyjne w kodzie kolekcji    257
      4.5.4. Nierówności edukacyjne w kodzie integracji    261
      4.5.5. Demokratyzacja procesu transmisji wiedzy w instytucjach edukacyjnych    263
  Rozdział 5. Społeczne konstruowanie dyskursów pedagogicznych    271
    5.1. Porządki znaczeń w dyskursie pedagogicznym    272
      5.1.1. Dyskurs pedagogiczny jako forma transmitowanej wiedzy    272
      5.1.2. Urządzenie pedagogiczne jako zespół reguł dyskursu pedagogicznego    276
      5.1.3. Reguły dystrybucyjne: społeczny podział wiedzy w społeczeństwie nowoczesnym    280
    5.2. Struktura pola rekontekstualizacji    286
      5.2.1. Pole intelektualne dyskursu pedagogicznego    289
      5.2.2. Oficjalne i pedagogiczne pole rekontekstualizacji dyskursu    290
      5.2.3. Nadzór państwa nad polem rekontekstualizacji    294
      5.2.4. Reguły oceniania w polu edukacyjnym    296
    5.3. Dyskurs instrukcyjny i regulacyjny: transmisja wiedzy i ładu moralnego    299
      5.3.1. Przekaz wiedzy i kompetencji w dyskursie instrukcyjnym    302
      5.3.2. Transmisja ładu społecznego za pośrednictwem dyskursu regulacyjnego    302
      5.3.3. Typy i funkcje rytuałów szkolnych    304
      5.3.4. Postawy rodziców i ich dzieci wobec dyskursów pedagogicznych    308
    5.4. Kształtowanie tożsamości uczniów w dyskursie pedagogicznym    311
      5.4.1. Tożsamość jako wytwór działań pedagogicznych    312
      5.4.2. Tożsamość pedagogiczna w społeczeństwie ponowoczesnym    317
      5.4.3. Krytyka koncepcji tożsamości pedagogicznej    320
  Zakończenie    325
  Bibliografia    335
  Słownik terminów teorii Basila Bernsteina    357
  Biogram Basila Bernsteina    361
  Zestawienie prac Basila Bernsteina    362
  Zestawienie prac o dorobku Basila Bernsteina    367
  Indeks nazwisk    369
  Indeks rzeczowy    376
RozwińZwiń