Ekranowe życie mitu

Ekranowe życie mitu

Powstanie warszawskie w polskim flmie fabularnym

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

23,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W społecznej świadomości powstanie warszawskie funkcjonuje w dużej mierze jako mit heroiczno-martyrologiczny – zespół określonych symboli, sensów i znaczeń przypisywanych temu wydarzeniu. Kino o tematyce powstańczej z jednej strony sytuuje się wobec mitu powstania, stworzonego przez zbiorową wyobraźnię i utrwalanego w społecznej świadomości kolejnych pokoleń Polaków, mitu w określony, zmienny historycznie sposób podlegającego presji, modyfikacjom na skutek zewnętrznych uwarunkowań politycznych i kulturalnych. Z drugiej strony, ze względu na mitotwórczy charakter filmu jako medium, kino samo w jakimś stopniu kreuje ów mit, tworzy społeczne wyobrażenie faktu historycznego, często symbolizując i metaforyzując jego przedstawienia.


Książka koncentruje się na charakterystyce zmian zachodzących w przedstawianiu tematyki powstańczej zarówno w okresie PRL-u, jak i po przełomie ustrojowym, wpływach uwarunkowań politycznych, kulturowych, technologicznych na filmowy obraz powstania warszawskiego. Specyfika tematu sprawia bowiem, że analizowane filmy nierzadko więcej niż o samym wydarzeniu historycznym, do którego się odwołują, mówią o czasie, w którym zostały zrealizowane.


Liczba stron410
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3357-2
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Podziękowania    7
  Wstęp    9
  
  Rozdział 1    17
  Historia, mit i kino    17
  
  Rozdział 2    47
  Poprawianie historii – nowa władza, nowe mity    47
  2.1. „Generałowie zdrady” i oszukane miasto. Powstanie warszawskie w polityce historyczno-kulturalnej okresu stalinowskiego    47
  2.2. Wymazywanie mitu – wątki powstańcze w polskim filmie fabularnym do roku 1956    56
  
  Rozdział 3    87
  Czas nadziei i rozczarowań    87
  3.1. Czy wyjść na spotkanie ludziom z AK? Odwilżowe zmiany tematu powstańczego    87
  3.2. Przywracanie kontrolowane – powstanie warszawskie w kinie fabularnym drugiej połowy lat 50    103
  
  Rozdział 4    146
  Przeszłość w służbie współczesności – wojenno-kombatancka aura lat 60    146
  4.1. Od klęski do zwycięstwa. Polityka historyczno-kulturalna dekady    146
  4.2. Zawłaszczanie lub marginalizacja – dwie strategie walki z mitem powstańczym w kinie fabularnym lat 60    162
  4.3. Kolumbowie – serialowi chłopcy z powstania    175
  4.4. Powstanie warszawskie po latach    182
  4.5. Młodzi i narodowe mity    189
  
  Rozdział 5    198
  Ku świetlanej przyszłości    198
  5.1. Zwrot prospektywiczny. Konteksty polityczno-kulturalne lat 1971–1980    198
  5.2. Odpolitycznienie mitu    202
  5.3. Powroty do ideologicznych sporów     217
  5.4. Polskie powstanie z niepolskiej perspektywy, czyli mity własne i cudze    227
  
  Rozdział 6    240
  Dwie barykady – wolnościowy potencjał mitu powstania    240
  6.1. Zaklęty krąg narodowej historii. Społeczne funkcjonowanie tematyki powstańczej w latach 1981–1989    240
  6.2. Wątki powstańcze w filmie fabularnym okresu 1981–1989    248
  
  Rozdział 7    266
  Zmęczenie historią. Odrzucenie paradygmatu romantycznego    266
  7.1. Historia i narodowe mity w czasach politycznych przełomów – lata 90    266
  7.2. Filmowe powroty do polskiej szkoły filmowej    273
  
  Rozdział 8    288
  Afirmacja narodowej historii. Powrót narracji mitotwórczej    288
  8.1. „Moda” na powstanie – powstańczy mit w polityce historycznej i kulturze popularnej po roku 2000    288
  8.2. Upamiętnianie, gloryfikacja i konsekracja    315
  8.3. Wątki powstańcze w filmach dla zagranicznej widowni    364
  
  Zakończenie    377
  Filmografia    385
  Bibliografia    389
  The On-screen Life of Myth. Warsaw Uprising in Polish Feature Films (Summary)    409
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia