Kapitały przemysłu filmowego

Hollywood, Europa, Chiny

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

59,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 29,50 zł  


59,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Co to znaczy produkować film?
Jak handluje się filmami?
Czy w świecie produkcji filmowej istnieją odpowiedniki magazynów, w których zalegają niechciane przez kupujących produkty?
Na czym polegają różnice pomiędzy systemami filmowymi: amerykańskim, opartym na kumulacji kapitału ekonomicznego, i europejskim, odwołującym się do kapitału kulturowego oraz budowania prestiżu?
Jaką rolę w pejzażu kinematograficznym odgrywają rozwijające się w zawrotnym tempie Chiny?


Książka Marcina Adamczaka jest poświęcona kinu w optyce rynkowej i instytucjonalnej. Podejmuje m.in. takie tematy, jak:
• handel filmami,
• reguły ich rozpowszechniania,
• festiwale,
• światowy rynek filmowy.


Pierwszą część książki autor poświęca kształtowaniu się dominacji amerykańskiego przemysłu filmowego. Buduje historyczne tło, pozwalające czytelnikowi zrozumieć współczesność oraz funkcjonowanie rynków filmowych w czasach najnowszych. W drugiej części autor opisuje europejski subsystem filmowy oparty na kumulacji kapitałów kulturowych, a nie ekonomicznych, choć zarysowuje również połączenia obecne na tym polu.
W trzeciej części książki autor podejmuje próbkę odpowiedzi na wciąż otwarte pytanie o rolę, jaką w pejzażu kinematograficznym odgrywają Chiny. Podrozdział poświęcony twórczości Zhanga Yimou pokazuje, jakimi sposobami kumulacji kapitałów posługują się dziś chińscy twórcy. Część ta osadzona jest w szerokim kontekście historyczno-kulturowym, który pozwala spojrzeć na współczesną rywalizację mocarstw na arenie kinematograficznej w zupełnie inny sposób, i dostrzec w niej emanację znacznie poważniejszych konfliktów politycznych i kulturowych.


W badaniach produkcyjnych autor nie koncentruje się na luźno powiązanych studiach przypadków. Proponuje odmienne podejście, preferując szersze ujęcie systemu kosztem szczegółowego opisu jednostkowych zjawisk. Istotne jest tu połączenie aspektów produkcyjnych z tematyką handlu filmami, obrotu i wymiany, rynku i kapitałów, zarysowanie perspektywy filmowego świata.
Książka jest przeznaczona dla studentów i wykładowców kursów akademickich dotyczących filmu, procesów globalizacji czy kultury współczesnej. Może także być lekturą dla pasjonatów kina, którzy chcieliby poznać kulisy funkcjonowania przemysłów filmowych.


Rok wydania2018
Liczba stron234
KategoriaFilm
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20340-5
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp. Chwytając wiatr albo co znaczy: „wyprodukować i posiadać film”?    7
  Rozdział I. Hollywoodzki system kinematografii-świata    17
    Początki systemu    17
    Zagadka Charlesa Pathé    26
    Wielka wojna Europy, wielka ekspansja USA    30
    Druga wojna światowa i kilka kin w Berlinie    38
    Przejęcie studiów przez korporacje    48
    Ponowna stabilizacja modelu produkcji    60
    Kinematografia-świat    64
  
  Rozdział II. Europocentryczny podsystem festiwalowy    75
    Uniwersum festiwali    75
    Rynek i kapitały    79
    Społeczna gra nazywana festiwalem filmowym    82
    Agenci sprzedaży i dystrybutorzy    94
    Czy istnieją filmy festiwalowe?    106
    Literacka republika i jej południk Greenwich: dylematy postkolonialne     114
    Rumuńskie kino i polski handel zbożem    132
  
  Rozdział III. U progu nowego cyklu hegemonicznego?    141
    Pytanie o Chiny    141
    Trajektoria Zhanga Yimou    141
    Konsensus pekiński a warunki równoważności    156
    Wzrost rynku jako poszerzenie pola gry    159
    Drugi rynek świata    166
    Czynnik Hongkongu    182
    Nowy regionalizm    198
  
  Zakończenie. W małym kinie w Poznaniu    213
  Bibliografia    217
  Indeks osób    231
RozwińZwiń