INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Co to znaczy produkować film?
Jak handluje się filmami?
Czy w świecie produkcji filmowej istnieją odpowiedniki magazynów, w których zalegają niechciane przez kupujących produkty?
Na czym polegają różnice pomiędzy systemami filmowymi: amerykańskim, opartym na kumulacji kapitału ekonomicznego, i europejskim, odwołującym się do kapitału kulturowego oraz budowania prestiżu?
Jaką rolę w pejzażu kinematograficznym odgrywają rozwijające się w zawrotnym tempie Chiny?
Książka Marcina Adamczaka jest poświęcona kinu w optyce rynkowej i instytucjonalnej. Podejmuje m.in. takie tematy, jak:
• handel filmami,
• reguły ich rozpowszechniania,
• festiwale,
• światowy rynek filmowy.
Pierwszą część książki autor poświęca kształtowaniu się dominacji amerykańskiego przemysłu filmowego. Buduje historyczne tło, pozwalające czytelnikowi zrozumieć współczesność oraz funkcjonowanie rynków filmowych w czasach najnowszych. W drugiej części autor opisuje europejski subsystem filmowy oparty na kumulacji kapitałów kulturowych, a nie ekonomicznych, choć zarysowuje również połączenia obecne na tym polu.
W trzeciej części książki autor podejmuje próbkę odpowiedzi na wciąż otwarte pytanie o rolę, jaką w pejzażu kinematograficznym odgrywają Chiny. Podrozdział poświęcony twórczości Zhanga Yimou pokazuje, jakimi sposobami kumulacji kapitałów posługują się dziś chińscy twórcy. Część ta osadzona jest w szerokim kontekście historyczno-kulturowym, który pozwala spojrzeć na współczesną rywalizację mocarstw na arenie kinematograficznej w zupełnie inny sposób, i dostrzec w niej emanację znacznie poważniejszych konfliktów politycznych i kulturowych.
W badaniach produkcyjnych autor nie koncentruje się na luźno powiązanych studiach przypadków. Proponuje odmienne podejście, preferując szersze ujęcie systemu kosztem szczegółowego opisu jednostkowych zjawisk. Istotne jest tu połączenie aspektów produkcyjnych z tematyką handlu filmami, obrotu i wymiany, rynku i kapitałów, zarysowanie perspektywy filmowego świata.
Książka jest przeznaczona dla studentów i wykładowców kursów akademickich dotyczących filmu, procesów globalizacji czy kultury współczesnej. Może także być lekturą dla pasjonatów kina, którzy chcieliby poznać kulisy funkcjonowania przemysłów filmowych.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 234 |
Kategoria | Film |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20340-5 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp. Chwytając wiatr albo co znaczy: „wyprodukować i posiadać film”? | 7 |
Rozdział I. Hollywoodzki system kinematografii-świata | 17 |
Początki systemu | 17 |
Zagadka Charlesa Pathé | 26 |
Wielka wojna Europy, wielka ekspansja USA | 30 |
Druga wojna światowa i kilka kin w Berlinie | 38 |
Przejęcie studiów przez korporacje | 48 |
Ponowna stabilizacja modelu produkcji | 60 |
Kinematografia-świat | 64 |
Rozdział II. Europocentryczny podsystem festiwalowy | 75 |
Uniwersum festiwali | 75 |
Rynek i kapitały | 79 |
Społeczna gra nazywana festiwalem filmowym | 82 |
Agenci sprzedaży i dystrybutorzy | 94 |
Czy istnieją filmy festiwalowe? | 106 |
Literacka republika i jej południk Greenwich: dylematy postkolonialne | 114 |
Rumuńskie kino i polski handel zbożem | 132 |
Rozdział III. U progu nowego cyklu hegemonicznego? | 141 |
Pytanie o Chiny | 141 |
Trajektoria Zhanga Yimou | 141 |
Konsensus pekiński a warunki równoważności | 156 |
Wzrost rynku jako poszerzenie pola gry | 159 |
Drugi rynek świata | 166 |
Czynnik Hongkongu | 182 |
Nowy regionalizm | 198 |
Zakończenie. W małym kinie w Poznaniu | 213 |
Bibliografia | 217 |
Indeks osób | 231 |