INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
W niniejszej pracy starano się ukazać, co kryje się pod pojęciem przedsiębiorczości w istniejących organizacjach, a także – opierając się na różnych koncepcjach przedsiębiorczości – dostarczyć opisów metod i sposobów jej pomiaru oraz zbudować model, który opisywałby uwarunkowania i przesłanki pomiaru przedsiębiorczości w powiązaniu z efektywnością organizacyjną.
Obecnie najważniejszym celem rozwoju teorii zarządzania i badań w tym obszarze jest podwyższanie efektywności. Sam pomiar przedsiębiorczości służy zwiększeniu efektywności organizacji. Współcześnie wyróżnia się wiele czynników powodzenia firm w burzliwym otoczeniu, zaś coraz częściej teoretycy wskazują na przedsiębiorczość jako potencjalną przesłankę wysokiej efektywności. Stwierdzenie to jest na tyle interesujące poznawczo i obiecujące w zarządzaniu przedsiębiorstwami, że podjęto próbę sprawdzenia tego postulatu empirycznie. Przeprowadzenie kompleksowych badań dotyczących pomiaru przedsiębiorczości, a także ukazanie relacji pomiędzy przedsiębiorczością organizacji w Polsce a efektywnością, pozwoliło na wskazanie istoty paradygmatu przedsiębiorczości we współczesnym zarządzaniu, a zwłaszcza zarządzaniu strategicznym.
Problematyka pracy jest osadzona w nurcie badań postmodernistycznej ekonomicznej teorii organizacji. W tym kontekście rozpatrywany jest podstawowy problem metodologiczny obejmujący pomiar poziomu przedsiębiorczości w przedsiębiorstwach funkcjonujących w warunkach polskiej konkurencji rynkowej.
Zasadniczą tezą niniejszego opracowania jest stwierdzenie, że należy wzbogacić nauki o zarządzaniu wiedzą o pomiarze przedsiębiorczości w organizacjach, gdyż jest ona przesłanką efektywności funkcjonowania organizacji. Głównym celem naukowym jest pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej w organizacjach w Polsce, a także zbadanie złożonych relacji pomiędzy przedsiębiorczością a efektywnością organizacyjną. Praca próbuje pomóc odpowiedzieć na pytanie, jak efektywnie zarządzać przedsiębiorczością w istniejących organizacjach i ożywiać ją, celem zwiększania efektywności finansowej.
Rok wydania | 2008 |
---|---|
Liczba stron | 290 |
Kategoria | Zarządzanie, organizacja, strategie |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach |
ISBN-13 | 978-83-7246-919-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WSTĘP | 7 |
Rozdział 1. TEORETYCZNE PODSTAWY POMIARU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Z PUNKTU WIDZENIA EFEKTYWNOŚCI ORGANIZACYJNEJ | 15 |
1. Istota przedsiębiorczości w istniejących organizacjach i wyzwania dla jej pomiaru | 15 |
2. Modele przedsiębiorczości organizacyjnej | 33 |
3. O istocie pomiaru i przesłankach dla pomiaru przedsiębiorczości organizacyjnej | 43 |
4. Poziomy pomiaru przedsiębiorczości organizacyjnej | 54 |
5. Powiązania między przedsiębiorczością a efektywnością organizacyjną | 63 |
Rozdział 2. WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE POMIARU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ORGANIZACYJNEJ | 77 |
1. Pomiar podstawowych składników przedsiębiorczości w organizacjach | 77 |
2. Pomiar krajobrazu przedsiębiorczości | 88 |
3. Pomiar potencjału przedsiębiorczości organizacyjnej | 94 |
4. Pomiar orientacji przedsiębiorczej | 96 |
5. Pomiar zarządzania przedsiębiorczego | 110 |
6. Pomiar dokonań przedsiębiorczych | 118 |
7. Pomiar intraprzedsiębiorczości | 120 |
8. Pomiar przedsiębiorczości za pomocą wskaźników i równań funkcji | 129 |
Rozdział 3. POMIAR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ORGANIZACJI W POLSCE | 136 |
1. Uzasadnienie podjęcia badań i cele badań | 136 |
2. Model badawczy i hipotezy badawcze | 138 |
3. Metodyka badań, narzędzie i próba badawcza | 144 |
4. Pomiar teoretycznych składowych przedsiębiorczości organizacyjnej | 150 |
5. Pomiar empirycznych składników przedsiębiorczości organizacji w Polsce | 161 |
6. Charakter kontekstu przedsiębiorczości a poziom przedsiębiorczości w badanych organizacjach | 177 |
7. Związek pomiędzy przedsiębiorczością a efektywnością w badanych organizacjach | 181 |
Rozdział 4. PRZESŁANKI PODWYŻSZANIA EFEKTYWNOŚCI POPRZEZ POMIAR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ORGANIZACYJNEJ | 195 |
1. Pomiar przedsiębiorczości w organizacjach w Polsce - podsumowanie wyników badań empirycznych | 195 |
2. Przesłanki dla teorii i praktyki zarządzania | 199 |
3. Narzędzie do pomiaru przedsiębiorczości organizacji w Polsce | 209 |
4. Ograniczenia przeprowadzonych badań i przesłanki do dalszych analiz | 214 |
5. System pomiaru efektywności organizacyjnej oparty na przedsiębiorczości | 217 |
ZAKOŃCZENIE | 232 |
ZAŁĄCZNIKI | 242 |
LITERATURA | 268 |
SPIS RYSUNKÓW | 288 |
SPIS TABEL | 289 |