Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej

Pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

W niniejszej pracy starano się ukazać, co kryje się pod pojęciem przedsiębiorczości w istniejących organizacjach, a także – opierając się na różnych koncepcjach przedsiębiorczości – dostarczyć opisów metod i sposobów jej pomiaru oraz zbudować model, który opisywałby uwarunkowania i przesłanki pomiaru przedsiębiorczości w powiązaniu z efektywnością organizacyjną.


Obecnie najważniejszym celem rozwoju teorii zarządzania i badań w tym obszarze jest podwyższanie efektywności. Sam pomiar przedsiębiorczości służy zwiększeniu efektywności organizacji. Współcześnie wyróżnia się wiele czynników powodzenia firm w burzliwym otoczeniu, zaś coraz częściej teoretycy wskazują na przedsiębiorczość jako potencjalną przesłankę wysokiej efektywności. Stwierdzenie to jest na tyle interesujące poznawczo i obiecujące w zarządzaniu przedsiębiorstwami, że podjęto próbę sprawdzenia tego postulatu empirycznie. Przeprowadzenie kompleksowych badań dotyczących pomiaru przedsiębiorczości, a także ukazanie relacji pomiędzy przedsiębiorczością organizacji w Polsce a efektywnością, pozwoliło na wskazanie istoty paradygmatu przedsiębiorczości we współczesnym zarządzaniu, a zwłaszcza zarządzaniu strategicznym.


Problematyka pracy jest osadzona w nurcie badań postmodernistycznej ekonomicznej teorii organizacji. W tym kontekście rozpatrywany jest podstawowy problem metodologiczny obejmujący pomiar poziomu przedsiębiorczości w przedsiębiorstwach funkcjonujących w warunkach polskiej konkurencji rynkowej.


Zasadniczą tezą niniejszego opracowania jest stwierdzenie, że należy wzbogacić nauki o zarządzaniu wiedzą o pomiarze przedsiębiorczości w organizacjach, gdyż jest ona przesłanką efektywności funkcjonowania organizacji. Głównym celem naukowym jest pomiar przedsiębiorczości organizacyjnej w organizacjach w Polsce, a także zbadanie złożonych relacji pomiędzy przedsiębiorczością a efektywnością organizacyjną. Praca próbuje pomóc odpowiedzieć na pytanie, jak efektywnie zarządzać przedsiębiorczością w istniejących organizacjach i ożywiać ją, celem zwiększania efektywności finansowej.


 


Rok wydania2008
Liczba stron290
KategoriaZarządzanie, organizacja, strategie
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach
ISBN-13978-83-7246-919-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WSTĘP    7
  Rozdział 1. TEORETYCZNE PODSTAWY POMIARU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Z PUNKTU WIDZENIA EFEKTYWNOŚCI ORGANIZACYJNEJ    15
    1. Istota przedsiębiorczości w istniejących organizacjach i wyzwania dla jej pomiaru    15
    2. Modele przedsiębiorczości organizacyjnej    33
    3. O istocie pomiaru i przesłankach dla pomiaru przedsiębiorczości organizacyjnej    43
    4. Poziomy pomiaru przedsiębiorczości organizacyjnej    54
    5. Powiązania między przedsiębiorczością a efektywnością organizacyjną    63
  Rozdział 2. WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE POMIARU PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ORGANIZACYJNEJ    77
    1. Pomiar podstawowych składników przedsiębiorczości w organizacjach    77
    2. Pomiar krajobrazu przedsiębiorczości    88
    3. Pomiar potencjału przedsiębiorczości organizacyjnej    94
    4. Pomiar orientacji przedsiębiorczej    96
    5. Pomiar zarządzania przedsiębiorczego    110
    6. Pomiar dokonań przedsiębiorczych    118
    7. Pomiar intraprzedsiębiorczości    120
    8. Pomiar przedsiębiorczości za pomocą wskaźników i równań funkcji    129
  Rozdział 3. POMIAR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ORGANIZACJI W POLSCE    136
    1. Uzasadnienie podjęcia badań i cele badań    136
    2. Model badawczy i hipotezy badawcze    138
    3. Metodyka badań, narzędzie i próba badawcza    144
    4. Pomiar teoretycznych składowych przedsiębiorczości organizacyjnej    150
    5. Pomiar empirycznych składników przedsiębiorczości organizacji w Polsce    161
    6. Charakter kontekstu przedsiębiorczości a poziom przedsiębiorczości w badanych organizacjach    177
    7. Związek pomiędzy przedsiębiorczością a efektywnością w badanych organizacjach    181
  Rozdział 4. PRZESŁANKI PODWYŻSZANIA EFEKTYWNOŚCI POPRZEZ POMIAR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI ORGANIZACYJNEJ    195
    1. Pomiar przedsiębiorczości w organizacjach w Polsce - podsumowanie wyników badań empirycznych    195
    2. Przesłanki dla teorii i praktyki zarządzania    199
    3. Narzędzie do pomiaru przedsiębiorczości organizacji w Polsce    209
    4. Ograniczenia przeprowadzonych badań i przesłanki do dalszych analiz    214
    5. System pomiaru efektywności organizacyjnej oparty na przedsiębiorczości    217
  ZAKOŃCZENIE    232
  ZAŁĄCZNIKI    242
  LITERATURA    268
  SPIS RYSUNKÓW    288
  SPIS TABEL    289
RozwińZwiń