Dwa systemy emocji i ich konsekwencje dla procesów poznawczych

Nowe podejście do zrozumienia związków emocji i poznania oraz umysłu jako całości

1 opinia

Format:

epub, pdf, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

17,00

Format: epub, pdf, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

17,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor przedstawia nowy model interakcji emocji i procesów poznawczych, wyjaśniający zachodzące między nimi związki z perspektywy teorii dwusystemowych, opisujących działanie umysłu w kategoriach procesów automatycznych i kontrolowanych. Prezentuje wyniki własnych badań behawioralnych i neurofizjologicznych dotyczących przetwarzania słów. Wyniki te dowodzą, że emocje mogą prowadzić do pogorszenia poziomu wykonywania zadań poznawczych albo, w przypadku emocji o genezie refleksyjnej, do polepszenia funkcjonowania poznawczego dzięki aktywizacji systematycznych mechanizmów przetwarzania.


Publikacja adresowana do studentów psychologii, doktorantów i badaczy procesów poznawczych, a także do osób zainteresowanych wpływem emocji na pracę mózgu.


The book discusses a new model of interaction of emotions and cognitive processes explaining the relationships between them from the perspective of dual-system theories describing the mind’s operation in terms of automatic and controlled processes. The author presents the results of his own behavioral studies and neurophysiological measurements, which prove that emotions can lead to the deterioration or improvement of cognitive functioning.


Liczba stron200
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-3237-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  1. Przedmowa    11
  2. Teorie dwusystemowe w psychologii    17
  2.1. Najważniejsze ogólne teorie podkreślające dualizm poznania    20
  2.2. Dualizm emocji    29
  2.3. Krytyka teorii dwusystemowych    32
  3. Proponowany model teoretyczny związków emocji i procesów poznawczych    36
  3.1. Lista założeń    37
  3.1.1. Dualizm mechanizmów aktywacyjnych    40
  3.2. Prezentacja modelu    44
  3.2.1. Emocje o genezie automatycznej i przetwarzanie heurystyczne    45
  3.2.2. Emocje o genezie refleksyjnej i przetwarzanie systematyczne    48
  3.2.3. Emocje o genezie automatycznej i przetwarzanie systematyczne    50
  3.2.4. Emocje o genezie refleksyjnej i przetwarzanie heurystyczne    52
  3.3. Przewidywania i hipotezy płynące z modelu    53
  4. Metody badań – w stronę obiektywizacji metody porównań
  między dwoma systemami    56
  4.1. Normy afektywne jako narzędzie przydatne w tworzeniu badań
  eksperymentalnych    58
  4.2. Sposoby operacjonalizacji właściwości emocjonalnych bodźców
  w badaniach własnych    62
  4.2.1. Badania nad normami afektywnymi dla słów    64
  4.2.2. Uzupełniające badania nad normami afektywnymi: krótkie
  teksty i muzyka    71
  4.2.3. Wnioski z badań nad normami afektywnymi    73
  4.3. Założenia operacyjne leżące u podstaw badań własnych    74
  5. Rola genezy ładunku emocjonalnego w procesach przetwarzania
  słów    84
  5.1. Mechanizmy przetwarzania słów i rola afektu w tym przetwarzaniu    85
  5.2. Badania EEG w warunkach spontanicznego przetwarzania słów
  emocjonalnych zróżnicowanych ze względu na znak i genezę ładunku
  emocjonalnego    90
  5.3. Badania EEG w warunkach kierowanego instrukcją przetwarzania
  słów emocjonalnych    93
  5.3.1. Znak i geneza ładunku emocjonalnego    94
  5.3.2. Pobudzenie i subiektywna waga regulacyjna    96
  5.4. Wnioski z badań elektrofizjologicznych    97
  6. Rola typów aktywacji w zadaniach wymagających kontroli
  poznawczej    100
  6.1. Zadanie typu Stroopa w świetle teorii dwusystemowych    101
  6.2. Rola dwóch rodzajów aktywacji w zadaniu Stroopa – badania
  behawioralne    104
  6.2.1. Badanie 1. z użyciem emocjonalnej wersji Testu Stroopa    105
  6.2.2. Badanie 2. z użyciem standardowego Testu Stroopa
  połączonego z prezentacją słów emocjonalnych jako
  dystraktorów    107
  6.2.3. Wnioski z badań behawioralnych    109
  6.3. Rola dwóch rodzajów aktywacji w zadaniu Stroopa –
  korelaty EEG    110
  6.4. Wnioski z badań nad kontrolą poznawczą    114
  7. Wpływ genezy emocji na preferowany typ przetwarzania
  w sytuacjach ambiwalentnych    117
  7.1. Zadania ambiwalentne w świetle teorii dwusystemowych    118
  7.2. Rola genezy ładunku emocjonalnego w przypisywaniu znaczenia
  bodźcom ambiwalentnym    119
  7.2.1. Metoda badania    122
  7.2.2. Wyniki    125
  7.2.3. Wnioski    128
  7.3. Postrzeganie bodźców ambiwalentnych przez pryzmat wymiarów
  ciepła i kompetencji    129
  7.3.1. Metoda    133
  7.3.2. Rola genezy i znaku ładunku emocjonalnego    136
  7.3.3. Rola subiektywnej wagi regulacyjnej i pobudzenia    140
  7.3.4. Wnioski z badania nad interpretacją bodźców na wymiarach
  ciepła i kompetencji    144
  7.4. Rola genezy i znaku ładunku emocjonalnego w interpretowaniu
  sekwencji losowych    146
  7.4.1. Metoda    148
  7.4.2. Wyniki    149
  7.4.3. Wnioski    152
  8. Podsumowanie i wnioski płynące z badań    154
  9. Status proponowanego modelu teoretycznego i dalsze pytania
  badawcze    164
  Literatura cytowana    167
  Załącznik 1. Wszystkie słowa użyte w poszczególnych warunkach
  manipulacji znakiem i genezą ładunku emocjonalnego    189
  Załącznik 2. Wszystkie słowa użyte w poszczególnych warunkach
  manipulacji ładunkiem pobudzenia i subiektywnej wagi regulacyjnej    190
  Indeks nazwisk    191
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia