INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Główną inspiracją do napisania tej książki była jedna z tez współczesnej pedeutologii mówiąca, że nie jest możliwe pełne przygotowanie zawodowe nauczyciela, ponieważ uczenie się nieustannie towarzyszy wykonywaniu tego zawodu.
Dotąd prowadzone były badania nad wzajemnym uczeniem się nauczycieli, ich wewnątrzszkolnym doskonaleniem zawodowym i międzypokoleniowym uczeniem się, ale nie zajmowano się problematyką międzypokoleniowego uczenia się nauczycieli w środowisku szkoły, która jest miejscem pracy większości z nich. Autor publikacji podjął więc próbę ukazania dotychczasowego stanu wiedzy na temat międzypokoleniowego uczenia się nauczycieli oraz przedstawił koncepcję i wyniki własnych badań w tym zakresie.
Odmienność doświadczeń wywoływała wzajemne zaciekawienie i sprzyjała międzypokoleniowemu uczeniu się. Badani nauczyciele, wypowiadając się na temat ich międzypokoleniowego uczenia się, podkreślali, że w relacjach z nauczycielami z innych pokoleń uczyli się „interpretować szkołę z perspektywy ucznia” oraz postrzegać ją z szerszej temporalnej perspektywy niż tylko zakreślonej przez czas ich pracy w placówce. Poznając minione już uwarunkowania pracy w zawodzie nauczyciela, mogli lepiej i bardziej krytycznie rozumieć siebie i świadomiej antycypować przyszłość zawodową.
Z Zakończenia
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 248 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8142-013-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział I. Uczenie się | 13 |
Wprowadzenie | 13 |
1. Pojęcie „uczenie się” i rola uczenia się w edukacji | 14 |
2. Podstawowe założenia wybranych teorii uczenia się | 23 |
2.1. Behawiorystyczna teoria uczenia się | 25 |
2.2. Poznawcze ujęcie uczenia się | 30 |
2.3. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury | 34 |
2.4. Andragogiczna teoria uczenia się w ujęciu Malcolma S. Knowlesa | 39 |
2.5. Transformatywne uczenie się według Jacka Mezirowa | 43 |
2.6. Uczenie się jako element kultury edukacji Jeromego Brunera | 47 |
2.7. Teoria trzech wymiarów uczenia się Knuda Illerisa | 56 |
Podsumowanie | 75 |
Rozdział II. Nauczyciel w szkole jako dorosły uczący się w miejscu pracy | 77 |
Wprowadzenie | 77 |
1. Nauczyciel jako zawód | 78 |
1.1. Zawód nauczyciela w ujęciu normatywnym | 79 |
1.2. .Zawód nauczyciela w ujęciu empirycznym | 84 |
1.3. Zawód nauczyciela w ujęciu humanistycznym | 88 |
2. Uczenie się nauczycieli w miejscu pracy | 91 |
3. Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli | 97 |
Podsumowanie | 104 |
Rozdział III. Podstawy metodologiczne badań własnych | 107 |
Wprowadzenie | 107 |
1. Przyjęty cel badań i jego uzasadnienie | 108 |
2. Przedmiot badań i problematyka badawcza | 110 |
3. Jakościowe podejście badawcze | 111 |
4. Dobór próby badawczej | 112 |
5. Organizacja i przebieg badań | 114 |
Podsumowanie | 115 |
Rozdział IV. Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli w szkole podstawowej i gimnazjum | 117 |
Wprowadzenie | 117 |
1. Ogólna charakterystyka badanych | 118 |
2. Sylwetki nauczycieli | 119 |
2.1. Przypadek 1 (P1) – Piotr Brzeziński | 119 |
2.2. Przypadek 2 (P2) – Agnieszka Tomczak | 122 |
2.3. Przypadek 3 (P3) – Elżbieta Szymańska | 126 |
2.4. Przypadek 4 (P4) – Anna Kruszyńska | 131 |
2.5. Przypadek 5 (P5) – Marta Świeboda | 135 |
2.6. Przypadek 6 (P6) – Michał Mistrzak | 140 |
2.7. Przypadek 7 (P7) – Lidia Zamborska | 144 |
2.8. Przypadek 8 (P8) – Beata Nowicka | 148 |
2.9. Przypadek 9 (P9) – Krystyna Kaczmarek | 153 |
3. Wymiary międzypokoleniowego uczenia się nauczycieli | 158 |
3.1. „Uczyłam się tego, czego mi brakowało” – poznawczy wymiar międzypokoleniowego uczenia się | 158 |
3.2. „Młodzi mnie ożywiają, dodają energii” – emocjonalny wymiar międzypokoleniowego uczenia się | 165 |
3.3. „Poczucie przynależności do środowiska nauczycielskiego, bezpieczeństwo, osadzenie w szkolnej rzeczywistości i pewność działania…” – społeczny wymiar międzypokoleniowego uczenia się | 171 |
4. Międzypokoleniowo nabywane i rozwijane kwalifikacje nauczycieli | 176 |
4.1. Kwalifikacje intelektualne | 177 |
4.2. Kwalifikacje percepcyjne | 180 |
4.3. Kwalifikacje w zakresie samokontroli | 187 |
4.4. Kwalifikacje indywidualizacyjne | 194 |
4.5. Kwalifikacje społeczne | 201 |
4.6. Kwalifikacje motywacyjne | 208 |
5. Podsumowanie wyników badań | 217 |
6. Wnioski dla praktyki oświatowej | 227 |
Zakończenie | 231 |
Bibliografia | 235 |
Spis rycin i tabel | 247 |