Autokreacja małżonków bezdzietnych do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego

Perspektywa pedagogiczno-antropologiczna

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

14,07  23,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 23,45 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 14,07 zł  


14,07

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Autor publikacji podjął tematykę rodzicielstwa adopcyjnego małżeństw doświadczających niepowodzenia prokreacyjnego i związanej z tym niezamierzonej bezdzietności. Zaprezentował własną koncepcję autokreacji małżonków do wielowymiarowego rodzicielstwa. Proces autokreacji ujmowany całościowo obejmuje świadomą pracę nad sobą małżonków, transformatywne uczenie się biograficzne, autoformacyjne kierowanie własnym rozwojem osobowym oraz samokształtowanie ja rodzica adopcyjnego w horyzoncie agatologicznym i aksjologicznym. Złożony, wielowymiarowy charakter autokreacji został ujęty na gruncie integralnej koncepcji człowieka, a problematykę usytuowano także w kontekście antropologicznym, aksjologicznym i egzystencjalnym.


Rok wydania2018
Liczba stron382
KategoriaEdukacja
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8142-050-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    13
  
  1. Autokreacja w ujęciach interdyscyplinarnych i ujęciu pedagogicznym    33
  1.1. Autokreacja w perspektywie egzystencjalnego stawania się i samospełnienia    35
  1.2. Autokreacja w perspektywie kreatywnego myślenia i rozwoju osobowości    50
  1.3. Autokreacja w perspektywie pedagogicznych aspektów samokształtowania    62
  1.4. Autokreacja w perspektywie biograficznej    81
  1.5. Autokreacja w perspektywie pedagogii agatologicznej    90
  1.6. W stronę całościowego ujmowania autokreacji w refleksji pedagogicznej – autorska propozycja    98
  1.6.1. Pedagogiczne konteksty autokreacji ujmowanej całościowo    100
  1.6.2. Autokreacja małżonków bezdzietnych jako warunek otwarcia się na rodzicielstwo adopcyjne    104
  
  2. Egzystencjalne wymiary doświadczenia niezamierzonej bezdzietności    115
  2.1. Wokół wybranych aspektów dylematu egzystencji człowieka    117
  2.2. Bycie i stawanie się człowieka w perspektywie duchowego wymiaru egzystencji    128
  2.2.1. Sensotwórczy charakter zwrócenia się ku drugiemu człowiekowi    129
  2.2.2. Wielowymiarowość ludzkiego bytu w świetle koncepcji dymensjonalnej    132
  2.3. Dyskusja wokół antropologicznych i pedagogicznych aspektów zrodzenia z siebie człowieka    139
  2.3.1. Koncepcja człowieka jako bytu osobowego w różnych ujęciach i przybliżeniach    140
  2.3.2. Osobowa perspektywa płodności i prokreacji    146
  2.4. Doświadczenie niezamierzonej bezdzietności w perspektywie cierpienia egzystencjalnego    152
  2.4.1. Niepłodność biologiczna jako źródło lęku i cierpienia egzystencjalnego    152
  2.4.2. Osobotwórczy wymiar cierpienia małżonków doświadczających niezamierzonej bezdzietności    160
  2.5. Inspirowana nadzieją autokreacja do rodzicielstwa adopcyjnego na etapie preparentalnym (perspektywa pedagogii nadziei)    165
  
  3. Aksjosfera małżonków jako podstawa otwarcia się na rodzicielstwo adopcyjne    173
  3.1. Człowiek a świat wartości    175
  3.1.1. Rozumienie wartości w świetle subiektywizmu i obiektywizmu aksjologicznego    177
  3.1.2. Wokół koncepcji hierarchicznego porządku wartości    182
  3.2. Znaczenie aksjosfery małżonków w sposobie odniesienia się do rodzicielstwa adopcyjnego    188
  3.3. Aksjologiczne podstawy wychowania w świetle etyki wartości    195
  3.3.1. Człowiek jako wartość pierwotna źródłem refleksji o wychowaniu i samowychowaniu    197
  3.3.2. Wychowanie i samowychowanie zorientowane na wartości etyczne drogą osobowej autokreacji    205
  3.4. Wartości i sens życia z perspektywy analizy egzystencjalnej i pedagogicznej    216
  3.4.1. Źródłowe znaczenie wartości i sensu życia dla osobowej autokreacji człowieka    217
  3.4.2. Obecność drugiego człowieka w aksjologicznej perspektywie pedagogicznej    225
  3.5. Autokreacja małżonków do rodzicielstwa adopcyjnego w perspektywie odpowiedzi na wezwanie wartości etycznych    228
  
  4. W stronę mentalnego przekroczenia granicy (nie)płodności biologicznej    235
  4.1. Na drogach samostanowienia w ludzkim życiu    237
  4.2. Pragnienie rodzicielstwa sensotwórczą siłą samookreślenia i samoakceptacji    241
  4.2.1. Samookreślenie małżonków wobec dylematu wyboru wartości rodzicielstwa    242
  4.2.2. Poziomy samoakceptacji małżonków w sytuacji niepowodzenia prokreacyjnego    246
  4.3. Spotkanie z drugim człowiekiem jako źródło samookreślenia i samopotwierdzenia ważności rodzicielstwa    253
  4.3.1. Spotkanie z drugim człowiekiem jako wydarzenie    254
  4.3.2. Bycie naprzeciw ty drugiego jako przestrzeń samookreślenia i samopotwierdzenia małżonków    260
  4.4. Transcendowanie własnej niepłodności biologicznej źródłem samospełnienia przez czyn moralnie godziwy    263
  
  5. Autokreacja do wielowymiarowego rodzicielstwa adopcyjnego z perspektywy pedagogiczno-antropologicznej    273
  5.1. Autokreacja do rodzicielstwa adopcyjnego w świetle intencjonalnego zwrócenia się ku drugiemu    276
  5.1.1. Intencjonalność jako warunek autokreacji    276
  5.1.2. Obszary intencjonalności jako podłoże wielowariantowości autokreacji    278
  5.1.3. Drogi autokreacji do rodzicielstwa adopcyjnego    284
  5.2. Nabywanie gotowości do rodzicielstwa adopcyjnego z perspektywy Tischnerowskiego „Genesis z ducha”    289
  5.2.1. Kategoria ja aksjologicznego jako źródłowe doświadczenie ja osoby    290
  5.2.2. „Zostać zrodzonym” i „zrodzić siebie” – perspektywa intencjonalności transcendentalnej    297
  5.3. Osobowa perspektywa miłości rodzicielskiej    301
  5.3.1. Integralne rozumienie miłości    302
  5.3.2. Miłość rodzicielska drogą do duchowego jednoczenia rodzica z dzieckiem    307
  5.4. Rodzicielstwo adopcyjne w świetle kategorii daru z siebie    313
  5.4.1. Osobowy charakter daru z siebie    314
  5.4.2. Rodzicielstwo jako wzajemność doświadczania daru obecności i miłości    318
  5.5. Posiadanie dziecka a bycie rodzicem – w stronę osobowej relacji rodzicielskiej i integralnego ujęcia wychowania    326
  5.6. Wielowymiarowość rodzicielstwa adopcyjnego w perspektywie autokreacji małżonków ujmowanej całościowo – autorskie podejście modelowe    334
  
  Zakończenie    349
  Bibliografia     359
  Summary    385
RozwińZwiń