Cyberplemiona

Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

79,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 39,50 zł  


79,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Internet zrewolucjonizował życie społeczne i polityczne, wywracając do góry nogami dotychczasowe zasady prowadzenia kampanii i docierania do poszczególnych grup głosujących. Wybory ostatnich kilku lat na całym świecie pokazały, że media społecznościowe to nie tylko egalitarny przekaz, możliwość komunikacji z politykami i szansa na odejście od kierowanego jednostronnie przekazu radiowego czy telewizyjnego. Głośna sprawa Cambridge Analytica i prowadzona od czasu Brexitu wojna z fake newsami ujawniły również ciemną stronę życia politycznego na Facebooku.
W najnowszej książce Paweł Matuszewski przygląda się ostatnim wyborom parlamentarnym w Polsce oraz sposobowi prowadzenia kampanii na Facebooku. Na podstawie klasycznych oraz współczesnych teorii badań społecznych socjolog stara się uchwycić nowe zjawiska zachodzące w Internecie między wyborcami, politykami i partiami. By tego dokonać, wykorzystuje konstrukt cyberplemion – wyizolowanych wspólnot, istniejących wyłącznie w świecie cyfrowym, między którymi zachodzą najróżniejsze relacje: od rzadko spotykanych i ściśle uwarunkowanych migracji do znacznie powszechniejszych otwartych konfliktów i sporów.
Cyberplemiona to jedna z pierwszych książek w Polsce, która Facebooka traktuje jako obszar badawczy a za przedmiot badań obiera sobie aktywność potencjalnych wyborców i zwolenników konkretnych partii politycznych. Opierając się na dokładnych analizach wykonanych przy pomocy autorskich narzędzi, Matuszewski opisuje m.in. zjawisko polaryzacji przekonań, której źródłem są określone sposoby zdobywania informacji oraz reakcje społeczne innych użytkowników. Autor przygląda się również pozornej różnorodności danych, stanowisk oraz informacji, którą miały gwarantować media społecznościowe. Na podstawie setek tysięcy zebranych komentarzy i wypowiedzi charakteryzuje przekonania popleczników partii politycznych w kluczowych dla nich kwestiach ekonomicznych i społecznych.


Rok wydania2018
Liczba stron370
KategoriaPolitologia
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20140-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie    7
  1. Perspektywa teoretyczna    17
    1.1. Socjologia analityczna jako dyrektywa badawcza    19
    1.2. Działania oparte na racjach. Teoria działania społecznego Raymonda Boudona    29
    1.3. Działania oparte na czynnikach pozaracjonalnych. Teoria działania społecznego Jona Elstera    49
    1.4. Formowanie się „cyberplemion”    54
    1.5. Hipotezy badawcze    61
  2. Znaczenie Internetu oraz mediów społecznościowych we współczesnym życiu publicznym    67
    2.1. Media społecznościowe    68
    2.2. Facebook jako obszar badań socjologicznych    71
    2.3. Aktywność obywatelska i polityczna w Internecie    77
  3. Internet oraz media społecznościowe jako źródło informacji i przestrzeń obywatelskiej dyskusji    95
    3.1. Polaryzacja przekonań    100
    3.2. Społeczny mechanizm polaryzacji przekonań    106
      3.2.1. Zdobywanie informacji. Mechanizmy generujące działanie    108
      3.2.2. Reakcja społeczna na działanie użytkownika. Mechanizmy sytuacyjne    117
      3.2.3. Interakcja społeczna. Mechanizmy sytuacyjne    129
      3.2.4. Podsumowanie modelu. Mechanizm transformacyjny    132
  4. Iluzja różnorodności? Wymiana informacji na Facebooku    135
    4.1. Rozkład sympatii politycznych na Facebooku    136
    4.2. Komentowanie w trakcie kampanii parlamentarnej    153
    4.3. Informacje, na które powołują się użytkownicy Facebooka    170
  5. Charakterystyka przekonań w cyberplemionach. Analiza dyskusji politycznych prowadzonych w trakcie kampanii    183
    5.1. Kwestie ekonomiczne    192
      5.1.1. Partia KORWiN    192
      5.1.2. Ruch Kukiz ’15    193
      5.1.3. Nowoczesna    194
      5.1.4. Prawo i Sprawiedliwość    194
      5.1.5. Platforma Obywatelska    195
      5.1.6. PSL    196
      5.1.7. Partia Razem    196
      5.1.8. Zjednoczona Lewica    198
    5.2. Kwestie społeczne    203
      5.2.1. Partia KORWiN    205
      5.2.2. Ruch Kukiz ‘15    205
      5.2.3. Nowoczesna    206
      5.2.4. Prawo i Sprawiedliwość    207
      5.2.5. Platforma Obywatelska    208
      5.2.6. Polskie Stronnictwo Ludowe    209
      5.2.7. Partia Razem    209
      5.2.8. Zjednoczona Lewica    209
    5.3. System polityczny    214
    5.4. Podsumowanie    220
  Zakończenie    228
  Nota metodologiczna    235
    Podstawowe informacje o zbiorze danych    236
    Przygotowanie danych tekstowych do analizy    237
    Analiza treści    241
    Analiza polaryzacji przekonań w dyskusjach pod postami    246
    Opis modeli statystycznych w analizach komentarzy    253
  ANEKS    261
    Członkowie cyberplemion komentujący na stronach fanowskich    262
    Wyniki analiz statystycznych komentarzy    266
      Kwestie ekonomiczne    266
      Kwestie społeczne    300
      Kwestie dotyczące systemu politycznego    346
  Bibliografia    355
RozwińZwiń