EBOOKI WYDAWCY
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Badania etnometodologiczne to jeden z najbardziej radykalnych i kontrowersyjnych nurtów w ramach socjologii jakościowej. Ich przedmiotem jest wiedza potoczna, najzwyklejsze codzienne czynności i zachowania. Książka jest uznawana za początek tego empirycznie nastawionego zwrotu w socjologii. Wielokrotnie krytykowana za banalizowanie nauki, stała się od czasu swojego wydania kultową lekturą dla rzeszy młodych badaczy, zainspirowanych poszukiwaniem w mikropraktykach dnia codziennego podstaw porządku społecznego.
W badaniach etnometodologicznych codzienne czynności są traktowane jako metody stosowane przez uczestników życia społecznego w celu nadania tymże waloru racjonalności i uzyskania możliwości zreferowania ich, gdyby zaszła taka potrzeba, czyli ich „wytłumaczenia”. Te metody są stosowane w sposób zwrotny zarówno w odniesieniu do praktyk społecznych, okoliczności praktycznych, potocznego pojmowania struktur społecznych, jak i do praktycznej logiki socjologii. Te refleksyjnie stosowane metody pozwalają dotrzeć do tychże zjawisk i zrozumieć, na czym one polegają i dlatego na nich skupiają się nasze dociekania. (fragment tekstu)
Badania etnometodologiczne nie mają na celu wykazania ani wykpienia niczyich błędów i wskazania właściwej drogi. Chociaż mają w założeniu służyć za podręcznikowe podstawy metodologii socjologicznej, nie są w żadnym razie uzupełnieniem „standardowych” procedur, lecz ich alternatywą. Nie sugerują, jak poprawić działania praktyczne – jak by można było stwierdzić, że działania praktyczne są lepsze lub gorsze, niż się wydają. Nie oferują argumentów humanistycznych, nie podważają ani nie potwierdzają żadnych teorii. (fragment tekstu
Liczba stron | 362 |
---|---|
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-17940-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Przedmowa | 1 |
Źródła | 7 |
Rozdział 1. Co to jest etnometodologia? | 9 |
Niespełnione programowe rozróżnienie na wyrażenia obiektywne i wskazujące oraz utopijny postulat wymienności wyrażeń wskazujących na obiektywne | 13 |
„Nieinteresująca” podstawowa zwrotność sprawozdań | 16 |
Analizowalność działania-w-kontekście jako dokonanie praktyczne | 19 |
Co to jest etnometodologia? | 21 |
Cele i strategie badawcze | 46 |
Rozdział 2. Badania rutynowych podstaw codziennych czynności | 51 |
Problem | 51 |
Jak zauważyć oczywistość? | 52 |
Zasadnicze właściwości rozumienia potocznego | 54 |
Podstawowe porozumienie i „adekwatne” rozpoznawanie potocznych zdarzeń | 61 |
Podstawowy kontekst rozumienia a emocje | 66 |
Podstawowy kontekst rozumienia a szok | 71 |
Znaczenie rozumienia potocznego dla faktu, że modele uczestnika życia społecznego ukazują go jako niezdolnego do wydawania własnych sądów | 88 |
Uwagi końcowe | 98 |
Rozdział 3. Potoczne pojmowanie struktur społecznych: dokumentarna metoda interpretacji w zastosowaniu amatorów i profesjonalistów | 99 |
Dokumentarna metoda interpretacji | 100 |
Eksperyment | 102 |
Przykłady z badań naukowych | 117 |
Decyzje badawcze jako zwykłe zdroworozsądkowe decyzje | 119 |
Problem | 123 |
Rozdział 4. Reguły podejmowania prawidłowych decyzji przez sędziów przysięgłych | 128 |
Czynności przysięgłych jako socjologiczna metoda badawcza | 128 |
Reguły formułowania orzeczeń przez sędziów przysięgłych | 132 |
Formułowanie orzeczeń przez sędziego przysięgłego | 136 |
Podejmowanie decyzji „na zdrowy rozsądek” w sytuacjach wyboru | 140 |
Rozdział 5. Techniki osiągania statusu płci w przypadku osoby o niejednoznacznych cechach płciowych. Część 1 | 143 |
Agnes | 146 |
Agnes, naturalna, normalna kobieta | 149 |
„Przynależność” naturalnej, normalnej kobiecości | 164 |
Przechodzenie testów płci | 168 |
Testy płci | 172 |
Testy, do których nie stosuje się model gry | 178 |
Przegląd technik kontroli | 201 |
Techniki przechodzenia | 204 |
Techniki kontroli jako manipulacja strukturą znaczeń. Oswajanie „okoliczności praktycznych” | 210 |
Okoliczności praktyczne | 214 |
Agnes, praktyczna metodolożka | 220 |
Agnes, osoba świadomie normalna | 222 |
Rozdział 6. Dlaczego kartoteki pacjentów muszą być prowadzone ,,źle"? | 228 |
Problem | 228 |
„Normalne, naturalne problemy” | 233 |
Źródła „normalnych, naturalnych problemów” | 236 |
Krytyczne źródło problemów: buchalteryjne a kontrfaktyczne czytanie zawartości dokumentacji medycznej | 242 |
Rozdział 7. Adekwatność metodologiczna ilościowych badań kryteriów i praktyk selekcji pacjentów do otwartych klinik psychiatrycznych | 255 |
Porównania populacji osób zakwalifikowanych z populacją osób zakwalifikowanych na kolejnym etapie | 266 |
Porównania populacji osób wyeliminowanych z populacją osób wyeliminowanych na kolejnym etapie | 269 |
Dane | 279 |
Koncepcja | 294 |
Wnioski | 300 |
Problem selekcji | 307 |
Uwagi końcowe | 319 |
Dodatek 1 | 320 |
Dodatek 2 | 323 |
Analizowane badania | 325 |
Rozdział 8. Racjonalne właściwości postępowania naukowego i potocznego | 327 |
Zachowania racjonalne | 328 |
Racjonalność naukowa | 335 |
Założenia dwóch nastawień | 338 |
Metodologia | 344 |
Normy postępowania | 346 |
Elementy racjonalności jako dane | 349 |
Zakończenie | 351 |
Aneks do rozdziału 5 | 352 |
Bibliografia | 356 |
Indeks nazwisk | 360 |