Koszty kształcenia wyższego

1 opinia

Format:

epub, mobi, pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

12,00

Format: epub, mobi, pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 12,00 zł  


12,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Koszty związane z podejmowaniem studiów to jeden ze słabiej zbadanych aspektów wzrostu zainteresowania edukacją na poziomie wyższym w Polsce. Co roku setki tysięcy gospodarstw domowych w Polsce przeznaczają na ten cel niebagatelne środki. Chcąc kontynuować kształcenie, młodzi ludzie nie tylko inwestują poważne kwoty, lecz także często odsuwają w czasie decyzję o wejściu na rynek pracy, a tym samym tracą dochody z pracy, które mogliby uzyskać, aktywizując się zawodowo po ukończeniu szkół średnich. Jednocześnie znaczące fundusze na szkolnictwo wyższe asygnuje państwo.


Prezentowane wyniki analiz zostały opracowane w ramach projektu badawczego „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19–30 lat dotyczących studiowania”, realizowanego przez zespół z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.


Autorzy identyfikują mechanizmy występujące w kontaktach między czterema głównymi interesariuszami procesu kształcenia na poziomie wyższym: uczelniami publicznymi, prywatnymi, studentami (i ich gospodarstwami domowymi) oraz państwem. Stosując najnowsze podejścia metodologiczne z zakresu ekonomii eksperymentalnej i wyboru warunkowego, podejmują próbę pomiaru wielkości, struktury oraz zróżnicowania kosztów edukacji na poziomie wyższym z perspektywy zarówno studenta, jak i uczelni.


Rok wydania2017
Liczba stron478
KategoriaZarządzanie projektami
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-2755-8
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wprowadzenie – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska     11
  
  Rozdział 1. Metodologiczne podstawy badań – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska    21
  1.1. Kategorie nakładów, kosztów i wydatków w analizie kształcenia na poziomie wyższym    21
  1.2. Zarys metodologii badań kosztów kształcenia ponoszonych przez uczelnie wyższe    25
  1.3. Zarys metodologii badania wydatków na kształcenie wyższe ponoszonych przez osoby prywatne    30
  1.4. Podsumowanie    33
  
  Rozdział 2. Rynek usług edukacyjnych na poziomie wyższym
  w perspektywie ekonomicznej – ujęcie modelowe – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska    35
  2.1. Podmioty występujące na rynku usług edukacji wyższej    37
  2.1.1. Konkurencja monopolistyczna po stronie podaży usług edukacyjnych    37
  2.1.2. Determinanty kształtowania się popytu na usługi edukacyjne    46
  2.1.3. Rola państwa na rynku usług edukacji wyższej    52
  2.1.4. Podmioty po stronie popytowej na rynku edukacji wyższej    62
  2.2. Czynniki determinujące stronę podażową i koszty dostarczania usług edukacyjnych    66
  2.2.1. Ceny usług edukacyjnych    66
  2.2.2. Funkcja celu uczelni a koszty usług edukacyjnych    67
  2.2.3. Wytwarzanie usług i koszty    68
  2.3. Podsumowanie    71
  
  Rozdział 3. Prawne uwarunkowania kształtowania kosztów kształcenia i ich finansowania w szkołach wyższych – Anna Białek-Jaworska, Marek Żukowski    75
  3.1. Algorytm dotacji podstawowej na działalność dydaktyczną    76
  3.2. Minimum kadrowe, pensum i alokacja zasobów kadrowych    86
  3.3. Regulacje prawne wysokości wynagrodzeń nauczycieli akademickich    92
  3.4. Podział czasu pracy nauczycieli akademickich na działalność dydaktyczną, badawczą i organizacyjną    98
  3.5. Rozdzielna ewidencja przychodów i kosztów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych    102
  3.6. Cel kalkulacji kosztów kształcenia w szkołach wyższych    104
  3.7. Wpływ zarządzania finansami uczelni na kształtowanie kosztów kształcenia – zarządzanie przez budżet wpływów i wydatków, a nie przychodów i kosztów    109
  3.8. Podsumowanie    111
  
  Rozdział 4. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich finansowania w świetle danych zastanych – Anna Białek-Jaworska    114
  4.1. Wydatki na szkolnictwo wyższe z perspektywy makroekonomicznej    115
  4.2. Znaczenie udziału przychodów z działalności dydaktycznej w przychodach operacyjnych szkół wyższych    118
  4.3. Przychody z działalności dydaktycznej    122
  4.4. Koszty działalności dydaktycznej    128
  4.4.1. Wynik na działalności dydaktycznej a wynik brutto    133
  4.4.2. Koszty działalności dydaktycznej a koszty rodzajowe    136
  4.5. System pomocy materialnej dla studentów w szkołach wyższych i jego wpływ na koszty kształcenia    141
  4.6. Koszty jednostkowe kształcenia (według GUS)    150
  4.7. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich finansowania w 2013 roku    157
  4.8. Rekomendacje w zakresie sprawozdawczości dotyczącej finansów szkół wyższych    185
  4.9. Podsumowanie    187
  
  Rozdział 5. Ewidencja i zarządzanie kosztami w szkołach wyższych – Piotr Modzelewski, Marcin Dwórznik    191
  5.1. Sposoby ewidencji i planowania kosztów    193
  5.1.1. Proces budżetowania    193
  5.1.2. Sposób podziału dotacji    197
  5.1.3. Ewidencja kosztów w uczelniach wyższych    199
  5.2. Struktura kosztów i przychodów    202
  5.2.1. Koszty bezpośrednie i pośrednie    202
  5.2.2. Rozliczanie kosztów nieruchomości    207
  5.2.3. Koszty zmienne i koszty stałe kształcenia    209
  5.2.4. Główne grupy kosztów kształcenia    213
  5.2.5. Źródła finansowania procesu dydaktyki    214
  5.3. Zarządzanie kosztami    217
  5.3.1. Relacja między kosztami kształcenia i źródłami ich finansowania (przychodami)    217
  5.3.2. Rachunek kosztów kształcenia – rozliczanie kosztów związanych z prowadzeniem procesu dydaktyki    218
  5.3.3. Źródła oszczędności kosztów kształcenia    221
  5.4. Podsumowanie    225
  
  Rozdział 6. Koszty a jakość procesu kształcenia – Jacek Liwiński    229
  6.1. Determinanty jakości kształcenia w szkołach wyższych    230
  6.2. Wpływ zmian demograficznych i legislacyjnych na ofertę edukacyjną i jakość procesu kształcenia    245
  6.3. Podsumowanie    265
  6.4. Aneks statystyczny    267
  
  Rozdział 7. Nakłady i koszty pracy nauczycieli akademickich – Urszula Sztanderska, Barbara Bobrowicz, Tomasz Gajderowicz, Marek Giergiczny    271
  7.1. Problem wyodrębnienia kosztu pracy nauczyciela akademickiego    273
  7.2. Zbiory danych do analizy kosztów pracy nauczycieli akademickich    278
  7.3. Wynagrodzenia nauczycieli akademickich    281
  7.4. Nakłady pracy ponoszone w związku z pracą w uczelni    290
  7.5. Faktyczna a preferowana struktura czasu pracy    297
  7.6. Badanie preferencji nauczycieli akademickich w zakresie zatrudnienia w kontekście kosztów pracy    299
  7.6.1. Metoda wyboru warunkowego w badaniu preferencji nauczycieli akademickich    300
  7.6.2. Dobór atrybutów kontraktu zatrudnienia nauczycieli akademickich    304
  7.6.3. Wyniki estymacji modeli ekonometrycznych wyboru
  preferowanych ofert zatrudnienia    310
  7.6.3.1. Model podstawowy zakładający liniową specyfikację funkcji użyteczności    311
  7.6.4. Model z interakcjami    315
  7.6.4.1. Model zakładający liniową specyfikację funkcji
  użyteczności z parametrami specyficznymi dla dziedzin nauki    317
  7.6.5. Wnioski z badania preferencji nauczycieli akademickich    323
  7.7. Podsumowanie    326
  
  Rozdział 8. Prywatne nakłady ponoszone na kształcenie na poziomie wyższym – Leszek Wincenciak, Leszek Morawski, Przemysław Kusztelak, Tomasz Gajderowicz, Ewa Cukrowska-Torzewska    329
  8.1. Nakłady prywatne i czas przeznaczany na studiowanie w Polsce według danych zastanych    331
  8.1.1. Prywatne nakłady finansowe na edukację wyższą według danych zastanych    331
  8.1.2. Czas przeznaczany na edukację wyższą według danych zastanych    336
  8.2. Bezpośrednie koszty studiowania na podstawie badania specjalnego – analiza przekrojowa    337
  8.2.1. Wprowadzenie    337
  8.2.2. Prywatne nakłady finansowe na kształcenie wyższe    338
  8.2.2.1. Nakłady bieżące    344
  8.2.2.2. Wydatki dodatkowe związane z mieszkaniem i wyżywieniem    348
  8.2.2.3. Wydatki związane z korzystaniem ze sprzętu i aparatury    350
  8.2.3. Źródła pokrycia wydatków edukacyjnych    351
  8.3. Koszt alternatywny studiowania – strumień utraconych wynagrodzeń    354
  8.3.1. Podstawy metodologiczne szacowania równań wynagrodzeń    354
  8.3.2. Konstrukcja modelu dla danych pochodzących z Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności    359
  8.4. Bilans czasu przeznaczonego na kształcenie    367
  8.4.1. Czas poświęcany na aktywność związaną z kształceniem    367
  8.4.2. Czas rezydualny względem pracy zarobkowej na pełny etat    372
  8.4.3. Wycena czasu rezydualnego    375
  8.4.3.1. Wycena czasu rezydualnego metodą „rynkową”    377
  8.4.3.2. Wycena czasu rezydualnego metodą eksperymentalną    378
  8.4.3.3. Wycena czasu rezydualnego metodą wyboru
  warunkowego (ang. Discrete Choice Experiment)    386
  8.5. Podsumowanie    391
  8.6. Aneks    393
  Podsumowanie. Koszty kształcenia wyższego w świetle badań – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska    449
  
  Bibliografia    461
  Spis tabel    469
  Spis rysunków    473
  Spis wykresów    474
RozwińZwiń