EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, pdf, ibuk
Koszty związane z podejmowaniem studiów to jeden ze słabiej zbadanych aspektów wzrostu zainteresowania edukacją na poziomie wyższym w Polsce. Co roku setki tysięcy gospodarstw domowych w Polsce przeznaczają na ten cel niebagatelne środki. Chcąc kontynuować kształcenie, młodzi ludzie nie tylko inwestują poważne kwoty, lecz także często odsuwają w czasie decyzję o wejściu na rynek pracy, a tym samym tracą dochody z pracy, które mogliby uzyskać, aktywizując się zawodowo po ukończeniu szkół średnich. Jednocześnie znaczące fundusze na szkolnictwo wyższe asygnuje państwo.
Prezentowane wyniki analiz zostały opracowane w ramach projektu badawczego „Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania wyborów osób w wieku 19–30 lat dotyczących studiowania”, realizowanego przez zespół z Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych.
Autorzy identyfikują mechanizmy występujące w kontaktach między czterema głównymi interesariuszami procesu kształcenia na poziomie wyższym: uczelniami publicznymi, prywatnymi, studentami (i ich gospodarstwami domowymi) oraz państwem. Stosując najnowsze podejścia metodologiczne z zakresu ekonomii eksperymentalnej i wyboru warunkowego, podejmują próbę pomiaru wielkości, struktury oraz zróżnicowania kosztów edukacji na poziomie wyższym z perspektywy zarówno studenta, jak i uczelni.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 478 |
Kategoria | Zarządzanie projektami |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2755-8 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska | 11 |
Rozdział 1. Metodologiczne podstawy badań – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska | 21 |
1.1. Kategorie nakładów, kosztów i wydatków w analizie kształcenia na poziomie wyższym | 21 |
1.2. Zarys metodologii badań kosztów kształcenia ponoszonych przez uczelnie wyższe | 25 |
1.3. Zarys metodologii badania wydatków na kształcenie wyższe ponoszonych przez osoby prywatne | 30 |
1.4. Podsumowanie | 33 |
Rozdział 2. Rynek usług edukacyjnych na poziomie wyższym | |
w perspektywie ekonomicznej – ujęcie modelowe – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska | 35 |
2.1. Podmioty występujące na rynku usług edukacji wyższej | 37 |
2.1.1. Konkurencja monopolistyczna po stronie podaży usług edukacyjnych | 37 |
2.1.2. Determinanty kształtowania się popytu na usługi edukacyjne | 46 |
2.1.3. Rola państwa na rynku usług edukacji wyższej | 52 |
2.1.4. Podmioty po stronie popytowej na rynku edukacji wyższej | 62 |
2.2. Czynniki determinujące stronę podażową i koszty dostarczania usług edukacyjnych | 66 |
2.2.1. Ceny usług edukacyjnych | 66 |
2.2.2. Funkcja celu uczelni a koszty usług edukacyjnych | 67 |
2.2.3. Wytwarzanie usług i koszty | 68 |
2.3. Podsumowanie | 71 |
Rozdział 3. Prawne uwarunkowania kształtowania kosztów kształcenia i ich finansowania w szkołach wyższych – Anna Białek-Jaworska, Marek Żukowski | 75 |
3.1. Algorytm dotacji podstawowej na działalność dydaktyczną | 76 |
3.2. Minimum kadrowe, pensum i alokacja zasobów kadrowych | 86 |
3.3. Regulacje prawne wysokości wynagrodzeń nauczycieli akademickich | 92 |
3.4. Podział czasu pracy nauczycieli akademickich na działalność dydaktyczną, badawczą i organizacyjną | 98 |
3.5. Rozdzielna ewidencja przychodów i kosztów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych | 102 |
3.6. Cel kalkulacji kosztów kształcenia w szkołach wyższych | 104 |
3.7. Wpływ zarządzania finansami uczelni na kształtowanie kosztów kształcenia – zarządzanie przez budżet wpływów i wydatków, a nie przychodów i kosztów | 109 |
3.8. Podsumowanie | 111 |
Rozdział 4. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich finansowania w świetle danych zastanych – Anna Białek-Jaworska | 114 |
4.1. Wydatki na szkolnictwo wyższe z perspektywy makroekonomicznej | 115 |
4.2. Znaczenie udziału przychodów z działalności dydaktycznej w przychodach operacyjnych szkół wyższych | 118 |
4.3. Przychody z działalności dydaktycznej | 122 |
4.4. Koszty działalności dydaktycznej | 128 |
4.4.1. Wynik na działalności dydaktycznej a wynik brutto | 133 |
4.4.2. Koszty działalności dydaktycznej a koszty rodzajowe | 136 |
4.5. System pomocy materialnej dla studentów w szkołach wyższych i jego wpływ na koszty kształcenia | 141 |
4.6. Koszty jednostkowe kształcenia (według GUS) | 150 |
4.7. Koszty działalności dydaktycznej szkół wyższych i źródła ich finansowania w 2013 roku | 157 |
4.8. Rekomendacje w zakresie sprawozdawczości dotyczącej finansów szkół wyższych | 185 |
4.9. Podsumowanie | 187 |
Rozdział 5. Ewidencja i zarządzanie kosztami w szkołach wyższych – Piotr Modzelewski, Marcin Dwórznik | 191 |
5.1. Sposoby ewidencji i planowania kosztów | 193 |
5.1.1. Proces budżetowania | 193 |
5.1.2. Sposób podziału dotacji | 197 |
5.1.3. Ewidencja kosztów w uczelniach wyższych | 199 |
5.2. Struktura kosztów i przychodów | 202 |
5.2.1. Koszty bezpośrednie i pośrednie | 202 |
5.2.2. Rozliczanie kosztów nieruchomości | 207 |
5.2.3. Koszty zmienne i koszty stałe kształcenia | 209 |
5.2.4. Główne grupy kosztów kształcenia | 213 |
5.2.5. Źródła finansowania procesu dydaktyki | 214 |
5.3. Zarządzanie kosztami | 217 |
5.3.1. Relacja między kosztami kształcenia i źródłami ich finansowania (przychodami) | 217 |
5.3.2. Rachunek kosztów kształcenia – rozliczanie kosztów związanych z prowadzeniem procesu dydaktyki | 218 |
5.3.3. Źródła oszczędności kosztów kształcenia | 221 |
5.4. Podsumowanie | 225 |
Rozdział 6. Koszty a jakość procesu kształcenia – Jacek Liwiński | 229 |
6.1. Determinanty jakości kształcenia w szkołach wyższych | 230 |
6.2. Wpływ zmian demograficznych i legislacyjnych na ofertę edukacyjną i jakość procesu kształcenia | 245 |
6.3. Podsumowanie | 265 |
6.4. Aneks statystyczny | 267 |
Rozdział 7. Nakłady i koszty pracy nauczycieli akademickich – Urszula Sztanderska, Barbara Bobrowicz, Tomasz Gajderowicz, Marek Giergiczny | 271 |
7.1. Problem wyodrębnienia kosztu pracy nauczyciela akademickiego | 273 |
7.2. Zbiory danych do analizy kosztów pracy nauczycieli akademickich | 278 |
7.3. Wynagrodzenia nauczycieli akademickich | 281 |
7.4. Nakłady pracy ponoszone w związku z pracą w uczelni | 290 |
7.5. Faktyczna a preferowana struktura czasu pracy | 297 |
7.6. Badanie preferencji nauczycieli akademickich w zakresie zatrudnienia w kontekście kosztów pracy | 299 |
7.6.1. Metoda wyboru warunkowego w badaniu preferencji nauczycieli akademickich | 300 |
7.6.2. Dobór atrybutów kontraktu zatrudnienia nauczycieli akademickich | 304 |
7.6.3. Wyniki estymacji modeli ekonometrycznych wyboru | |
preferowanych ofert zatrudnienia | 310 |
7.6.3.1. Model podstawowy zakładający liniową specyfikację funkcji użyteczności | 311 |
7.6.4. Model z interakcjami | 315 |
7.6.4.1. Model zakładający liniową specyfikację funkcji | |
użyteczności z parametrami specyficznymi dla dziedzin nauki | 317 |
7.6.5. Wnioski z badania preferencji nauczycieli akademickich | 323 |
7.7. Podsumowanie | 326 |
Rozdział 8. Prywatne nakłady ponoszone na kształcenie na poziomie wyższym – Leszek Wincenciak, Leszek Morawski, Przemysław Kusztelak, Tomasz Gajderowicz, Ewa Cukrowska-Torzewska | 329 |
8.1. Nakłady prywatne i czas przeznaczany na studiowanie w Polsce według danych zastanych | 331 |
8.1.1. Prywatne nakłady finansowe na edukację wyższą według danych zastanych | 331 |
8.1.2. Czas przeznaczany na edukację wyższą według danych zastanych | 336 |
8.2. Bezpośrednie koszty studiowania na podstawie badania specjalnego – analiza przekrojowa | 337 |
8.2.1. Wprowadzenie | 337 |
8.2.2. Prywatne nakłady finansowe na kształcenie wyższe | 338 |
8.2.2.1. Nakłady bieżące | 344 |
8.2.2.2. Wydatki dodatkowe związane z mieszkaniem i wyżywieniem | 348 |
8.2.2.3. Wydatki związane z korzystaniem ze sprzętu i aparatury | 350 |
8.2.3. Źródła pokrycia wydatków edukacyjnych | 351 |
8.3. Koszt alternatywny studiowania – strumień utraconych wynagrodzeń | 354 |
8.3.1. Podstawy metodologiczne szacowania równań wynagrodzeń | 354 |
8.3.2. Konstrukcja modelu dla danych pochodzących z Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności | 359 |
8.4. Bilans czasu przeznaczonego na kształcenie | 367 |
8.4.1. Czas poświęcany na aktywność związaną z kształceniem | 367 |
8.4.2. Czas rezydualny względem pracy zarobkowej na pełny etat | 372 |
8.4.3. Wycena czasu rezydualnego | 375 |
8.4.3.1. Wycena czasu rezydualnego metodą „rynkową” | 377 |
8.4.3.2. Wycena czasu rezydualnego metodą eksperymentalną | 378 |
8.4.3.3. Wycena czasu rezydualnego metodą wyboru | |
warunkowego (ang. Discrete Choice Experiment) | 386 |
8.5. Podsumowanie | 391 |
8.6. Aneks | 393 |
Podsumowanie. Koszty kształcenia wyższego w świetle badań – Urszula Sztanderska, Gabriela Grotkowska | 449 |
Bibliografia | 461 |
Spis tabel | 469 |
Spis rysunków | 473 |
Spis wykresów | 474 |