INNE EBOOKI AUTORA
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Jednym z ważniejszych przejawów obecności historii w przestrzeni publicznej jest turystyka kulturowa, która przeżywa dzisiaj widoczny renesans. Oprócz tradycyjnych form aktywności bardzo popularne stały się w ostatnich latach choćby spacery miejskie, które pozwalają odkrywać tajemnice swojej okolicy. Coraz więcej ludzi interesuje się własnym otoczeniem i jego historią, nie tylko lokalną, lecz także regionalną.
Przedstawiamy publikację na temat wykorzystania historii i dziedzictwa w turystyce kulturowej. Autor – wykładowca akademicki, a równocześnie wieloletni organizator turystyki – oprócz ukazania podstawowych aspektów teoretycznych: zakresu pojęcia i obszaru działań turystyki kulturowej, jej roli w popularyzacji dziedzictwa narodowego i rozwijaniu tożsamości historycznej czy znaczenia w promocji miejscowości i regionów, zapoznaje czytelnika z różnymi formami aktywności, typowymi atrakcjami i sposobami organizacji imprez turystycznych. Książka zawiera wiele praktycznych wskazówek oraz przykłady dobrych praktyk, dzięki czemu pomoże każdemu organizatorowi rozwinąć skrzydła i jak najpełniej wykorzystać potencjał historyczny danego miejsca lub rejonu.
Książka jest poradnikiem eksperckim dla osób związanych zawodowo z turystyką, może być też podręcznikiem pomocniczym dla studentów kierunków historycznych i pokrewnych (m.in. popularyzacja historii, historia w przestrzeni publicznej, turystyka historyczna, animacja kultury, muzealnictwo), a także doskonałym kompendium dla amatorów historii, np. rekonstruktorów, jak i czynnych pracowników instytucji kultury.
Seria HISTORIA W DZIAŁANIU ma odkryć przed czytelnikiem najnowsze trendy w popularyzacji historii i dziedzictwa narodowego, pokazać nowoczesne formy przekazu, które najlepiej docierają w dzisiejszych czasach do szerokiego grona odbiorców, a także zaprezentować konkretne przykłady działalności, którą można się zainspirować. Będzie przedstawiać różnorodne obszary działania historii w przestrzeni publicznej, a w związku z tym różne aspekty pracy historyka czy animatora kultury. Przekona nas, że historia nie jest martwą i nudną przeszłością, lecz żyje nadal w naszym otoczeniu, także tym najbliższym. HISTORIA W DZIAŁANIU jest również praktycznym poradnikiem, jak najskuteczniej realizować nowoczesną promocję dziedzictwa narodowego.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 398 |
Kategoria | Historia kultury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20093-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
WPROWADZENIE | 9 |
ROZDZIAŁ 1 | 11 |
Czym jest turystyka kulturowa? | 11 |
1.1. Turystyka kulturowa jako rodzaj turystyki ze specyficzną grupą atrakcji | 11 |
1.2. Turystyka kulturowa jasko forma uczestnictwa w kulturze | 26 |
1.3. Turystyka kulturowa jako instrument dystrybucji dziedzictwa | 33 |
1.4. Doświadczenie „swojego” i „obcego” budujące tożsamość i otwartość | 39 |
ROZDZIAŁ 2 | 45 |
Jak turystyka kulturowa współtworzy identyfikację narodową i regionalną | 45 |
2.1. Szlaki dziedzictwa | 45 |
2.2. Centra interpretacji dziedzictwa i historii oraz ekomuzea | 50 |
Studium przypadku: Centrum interpretacji dziedzictwa Brama | |
Poznania ICHOT jako organizator spotkania z dziedzictwem i przeszłością | 55 |
2.3. Propozycje turystycznych gier tematycznych | 57 |
2.4. Eventy żywej historii | 60 |
2.5. Turyści we własnym mieście? | 62 |
Studium przypadku: „Nowy” Szlak Piastowski | 64 |
ROZDZIAŁ 3 | 71 |
Turystyka kulturowa w edukacji historycznej | 71 |
3.1. Edukacyjne funkcje turystyki kulturowej | 73 |
3.2. Atrakcyjny kontekst i warunki doświadczania i nauki poza szkołą | 75 |
3.3. Doświadczenie na miejscu akcji | 79 |
3.4.Edukacja po szkole | 81 |
3.5. Narracja z pierwszej ręki | 83 |
3.6. Własne i zapożyczone metody edukacji historycznej w turystyce | 85 |
3.7. Przykłady nowoczesnych metod edukacji historycznej w turystyce | 89 |
Studium przypadku: Przykład zwiedzania fabularyzowanego. | |
Czarownica z Freiburga (Die Hexe von Frieburg) | 98 |
ROZDZIAŁ 4 | 99 |
Produkty i programy turystyki kulturowej: od spaceru do wyprawy | 99 |
4.1. Spacer historyczny | 99 |
4.2. Trasa tematyczna | 103 |
4.3. Warsztat tematyczny lub kreatywny | 107 |
4.4. Pakiet lokalny | 109 |
4.5. Pobyt przeżyciowy i kreatywny | 112 |
4.6. Inscenizacja jako moduł zorganizowanej turystyki | 114 |
4.7.Wycieczka krok po kroku | 119 |
Studium przypadku: Schwarzwald Tourismus – oferta warsztatów kreatywnych dla turystów 2016 | 122 |
ROZDZIAŁ 5 | 127 |
Jakie zasoby i walory historii eksploatuje turystyka kulturowa? | 127 |
5.1. Miejsca wydarzeń | 127 |
5.2. Procesy historyczne | 129 |
5.3. Dokumenty historii | 130 |
5.4. Idee i pomysły oraz ich losy | 134 |
5.5. Teksty kultury | 138 |
5.6. Biografie wybitnych ludzi | 142 |
5.7. Dzieje grup i społeczności | 144 |
5.8. Historia zwykłych ludzi | 150 |
Studium przypadku: Pakiet Wycieczka „Solidarność” jako forma edukacyjnego wykorzystania miejsc i dokumentów historii | 153 |
ROZDZIAŁ 6 | 155 |
Odmiany turystyki ukierunkowanej na historię i dziedzictwo | 155 |
6.1. Podstawy typologii form turystyki kulturowej | 155 |
6.2. Turystyka dziedzictwa kulturowego | 158 |
6.3. Turystyka historyczna i turystyka żywej historii | 166 |
6.4. Turystyka archeologiczna (archeoturystyka) | 171 |
6.5. Turystyka miejska | 174 |
6.6. Regionalna turystyka kulturowa | 176 |
6.7. Turystyka etniczna do korzeni (roots tourism) | 179 |
6.8. Podróże tematyczne (z wątkiem historycznym) | 182 |
6.9. Kulturowa turystyka militarna | 187 |
Studium przypadku: XVII Festiwal Słowian i Wikingów, program 2016 | 192 |
ROZDZIAŁ 7 | 195 |
Organizatorzy i wykonawcy | 195 |
7.1. Organizatorzy turystyki | 195 |
7.2. Gospodarze zasobów i walorów | 198 |
7.3. Samorządy i ich agendy | 205 |
7.4. Organizatorzy eventów | 207 |
7.5. Samodzielni interpretatorzy | 209 |
7.6. Nauczyciele | 215 |
7.7. Twórcy i pasjonaci | 216 |
7.8.Pozostali | 217 |
Studium przypadku: Jak powstaje wycieczka kulturowa | 218 |
ROZDZIAŁ 8 | 223 |
Obiekty i miejsca związane z historią jako walory i atrakcje turystyczne | 223 |
8.1. Autentyczność jako magnes turystyczny | 223 |
8.2. Fenomen atrakcji turystycznej | 231 |
8.3. Udostępnianie atrakcji | 238 |
8.4. Atrakcja jako przestrzeń współpracy | 243 |
8.5. Obiekt, miejsce i przestrzeń jako pole konfliktów | 251 |
Studium przypadku: Muzeum (nie) chce turystów | 260 |
ROZDZIAŁ 9 | 263 |
Zagospodarowanie miejsc i kolekcji na potrzeby turystyki | 263 |
9.1. Misja i ochrona a turystyka | 263 |
9.2. Wymagania podstawowe | 268 |
9.3. Współczesne standardy obsługi turystów | 272 |
9.4. Problematyka interpretacji i narracji | 274 |
9.5. Zagospodarowanie miejsc historycznych na potrzeby turystyki | 284 |
Studium przypadku: Oferta turystyczna Twierdzy Bourtange (Holandia) | 298 |
ROZDZIAŁ 10 | 303 |
Współpraca gospodarzy z turystyką i turystami | 303 |
10.1. Kształtowanie wzajemnych relacji partnerów | 303 |
10.2. Oferta własna atrakcji a potrzeby organizatorów turystyki | 308 |
10.3. Proponowane modele współdziałania | 313 |
10.4. Promocja obiektów i jej adresaci | 321 |
10.5. Prawne ramy organizowania TKHD | 326 |
Studium przypadku: Porozumienie między obiektem, samorządem i szlakiem o dostępności i obsłudze turystów | 332 |
ZAKOŃCZENIE | 337 |
Przyszłość edukacji historycznej w turystyce – prognozy i wnioski dla interesariuszy | 337 |
BIBLIOGRAFIA | 347 |
INDEKS RZECZOWY | 361 |
SPIS SCHEMATÓW TABLIC I ILUSTRACJI | 377 |