Historia w turystyce kulturowej

1 opinia

Format:

epub, mobi, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

74,00

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 37,00 zł  


74,00

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Jednym z ważniejszych przejawów obecności historii w przestrzeni publicznej jest turystyka kulturowa, która przeżywa dzisiaj widoczny renesans. Oprócz tradycyjnych form aktywności bardzo popularne stały się w ostatnich latach choćby spacery miejskie, które pozwalają odkrywać tajemnice swojej okolicy. Coraz więcej ludzi interesuje się własnym otoczeniem i jego historią, nie tylko lokalną, lecz także regionalną.
Przedstawiamy publikację na temat wykorzystania historii i dziedzictwa w turystyce kulturowej. Autor – wykładowca akademicki, a równocześnie wieloletni organizator turystyki – oprócz ukazania podstawowych aspektów teoretycznych: zakresu pojęcia i obszaru działań turystyki kulturowej, jej roli w popularyzacji dziedzictwa narodowego i rozwijaniu tożsamości historycznej czy znaczenia w promocji miejscowości i regionów, zapoznaje czytelnika z różnymi formami aktywności, typowymi atrakcjami i sposobami organizacji imprez turystycznych. Książka zawiera wiele praktycznych wskazówek oraz przykłady dobrych praktyk, dzięki czemu pomoże każdemu organizatorowi rozwinąć skrzydła i jak najpełniej wykorzystać potencjał historyczny danego miejsca lub rejonu.
Książka jest poradnikiem eksperckim dla osób związanych zawodowo z turystyką, może być też podręcznikiem pomocniczym dla studentów kierunków historycznych i pokrewnych (m.in. popularyzacja historii, historia w przestrzeni publicznej, turystyka historyczna, animacja kultury, muzealnictwo), a także doskonałym kompendium dla amatorów historii, np. rekonstruktorów, jak i czynnych pracowników instytucji kultury.
Seria HISTORIA W DZIAŁANIU ma odkryć przed czytelnikiem najnowsze trendy w popularyzacji historii i dziedzictwa narodowego, pokazać nowoczesne formy przekazu, które najlepiej docierają w dzisiejszych czasach do szerokiego grona odbiorców, a także zaprezentować konkretne przykłady działalności, którą można się zainspirować. Będzie przedstawiać różnorodne obszary działania historii w przestrzeni publicznej, a w związku z tym różne aspekty pracy historyka czy animatora kultury. Przekona nas, że historia nie jest martwą i nudną przeszłością, lecz żyje nadal w naszym otoczeniu, także tym najbliższym. HISTORIA W DZIAŁANIU jest również praktycznym poradnikiem, jak najskuteczniej realizować nowoczesną promocję dziedzictwa narodowego.


Rok wydania2018
Liczba stron398
KategoriaHistoria kultury
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-20093-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  WPROWADZENIE    9
  ROZDZIAŁ 1    11
  Czym jest turystyka kulturowa?    11
  1.1. Turystyka kulturowa jako rodzaj turystyki ze specyficzną grupą atrakcji    11
  1.2. Turystyka kulturowa jasko forma uczestnictwa w kulturze    26
  1.3. Turystyka kulturowa jako instrument dystrybucji dziedzictwa    33
  1.4. Doświadczenie „swojego” i „obcego” budujące tożsamość i otwartość    39
  ROZDZIAŁ 2    45
  Jak turystyka kulturowa współtworzy identyfikację narodową i regionalną    45
  2.1. Szlaki dziedzictwa    45
  2.2. Centra interpretacji dziedzictwa i historii oraz ekomuzea    50
  Studium przypadku: Centrum interpretacji dziedzictwa Brama
  Poznania ICHOT jako organizator spotkania z dziedzictwem i przeszłością    55
  2.3. Propozycje turystycznych gier tematycznych    57
  2.4. Eventy żywej historii    60
  2.5. Turyści we własnym mieście?    62
  Studium przypadku: „Nowy” Szlak Piastowski    64
  ROZDZIAŁ 3    71
  Turystyka kulturowa w edukacji historycznej    71
  3.1. Edukacyjne funkcje turystyki kulturowej    73
  3.2. Atrakcyjny kontekst i warunki doświadczania i nauki poza szkołą    75
  3.3. Doświadczenie na miejscu akcji    79
  3.4.Edukacja po szkole    81
  3.5. Narracja z pierwszej ręki    83
  3.6. Własne i zapożyczone metody edukacji historycznej w turystyce    85
  3.7. Przykłady nowoczesnych metod edukacji historycznej w turystyce    89
  Studium przypadku: Przykład zwiedzania fabularyzowanego.
  Czarownica z Freiburga (Die Hexe von Frieburg)    98
  ROZDZIAŁ 4    99
  Produkty i programy turystyki kulturowej: od spaceru do wyprawy    99
  4.1. Spacer historyczny    99
  4.2. Trasa tematyczna    103
  4.3. Warsztat tematyczny lub kreatywny    107
  4.4. Pakiet lokalny    109
  4.5. Pobyt przeżyciowy i kreatywny    112
  4.6. Inscenizacja jako moduł zorganizowanej turystyki    114
  4.7.Wycieczka krok po kroku    119
  Studium przypadku: Schwarzwald Tourismus – oferta warsztatów kreatywnych dla turystów 2016    122
  ROZDZIAŁ 5    127
  Jakie zasoby i walory historii eksploatuje turystyka kulturowa?    127
  5.1. Miejsca wydarzeń    127
  5.2. Procesy historyczne    129
  5.3. Dokumenty historii    130
  5.4. Idee i pomysły oraz ich losy    134
  5.5. Teksty kultury    138
  5.6. Biografie wybitnych ludzi    142
  5.7. Dzieje grup i społeczności    144
  5.8. Historia zwykłych ludzi    150
  Studium przypadku: Pakiet Wycieczka „Solidarność” jako forma edukacyjnego wykorzystania miejsc i dokumentów historii    153
  ROZDZIAŁ 6    155
  Odmiany turystyki ukierunkowanej na historię i dziedzictwo    155
  6.1. Podstawy typologii form turystyki kulturowej    155
  6.2. Turystyka dziedzictwa kulturowego    158
  6.3. Turystyka historyczna i turystyka żywej historii    166
  6.4. Turystyka archeologiczna (archeoturystyka)    171
  6.5. Turystyka miejska    174
  6.6. Regionalna turystyka kulturowa    176
  6.7. Turystyka etniczna do korzeni (roots tourism)    179
  6.8. Podróże tematyczne (z wątkiem historycznym)    182
  6.9. Kulturowa turystyka militarna    187
  Studium przypadku: XVII Festiwal Słowian i Wikingów, program 2016    192
  ROZDZIAŁ 7    195
  Organizatorzy i wykonawcy    195
  7.1. Organizatorzy turystyki    195
  7.2. Gospodarze zasobów i walorów    198
  7.3. Samorządy i ich agendy    205
  7.4. Organizatorzy eventów    207
  7.5. Samodzielni interpretatorzy    209
  7.6. Nauczyciele    215
  7.7. Twórcy i pasjonaci    216
  7.8.Pozostali    217
  Studium przypadku: Jak powstaje wycieczka kulturowa    218
  ROZDZIAŁ 8    223
  Obiekty i miejsca związane z historią jako walory i atrakcje turystyczne    223
  8.1. Autentyczność jako magnes turystyczny    223
  8.2. Fenomen atrakcji turystycznej    231
  8.3. Udostępnianie atrakcji    238
  8.4. Atrakcja jako przestrzeń współpracy    243
  8.5. Obiekt, miejsce i przestrzeń jako pole konfliktów    251
  Studium przypadku: Muzeum (nie) chce turystów    260
  ROZDZIAŁ 9    263
  Zagospodarowanie miejsc i kolekcji na potrzeby turystyki    263
  9.1. Misja i ochrona a turystyka    263
  9.2. Wymagania podstawowe    268
  9.3. Współczesne standardy obsługi turystów    272
  9.4. Problematyka interpretacji i narracji    274
  9.5. Zagospodarowanie miejsc historycznych na potrzeby turystyki    284
  Studium przypadku: Oferta turystyczna Twierdzy Bourtange (Holandia)    298
  ROZDZIAŁ 10    303
  Współpraca gospodarzy z turystyką i turystami    303
  10.1. Kształtowanie wzajemnych relacji partnerów    303
  10.2. Oferta własna atrakcji a potrzeby organizatorów turystyki    308
  10.3. Proponowane modele współdziałania    313
  10.4. Promocja obiektów i jej adresaci    321
  10.5. Prawne ramy organizowania TKHD    326
  Studium przypadku: Porozumienie między obiektem, samorządem i szlakiem o dostępności i obsłudze turystów    332
  ZAKOŃCZENIE    337
  Przyszłość edukacji historycznej w turystyce – prognozy i wnioski dla interesariuszy    337
  BIBLIOGRAFIA    347
  INDEKS RZECZOWY    361
  SPIS SCHEMATÓW TABLIC I ILUSTRACJI    377
RozwińZwiń