INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
ibuk
Pierwszy polski podręcznik dla studentów pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii i socjologii przygotowujących się do pracy zawodowej w zakresie doradztwa i poradnictwa psychologicznego, rodzinnego, szkolnego lub zawodowego. Przydatny również dla specjalistów zawodowo zajmujących się poradnictwem, doradztwem lub terapią.
Książka:
- wyjaśnia podstawy teoretyczne i najważniejsze pojęcia z zakresu poradnictwa i poradoznawstwa;
- przedstawia główne kierunki badań nad poradnictwem w ujęciu humanistycznym i społeczno-ekonomicznym;
- omawia metody i formy pomocy doradczej;
- prezentuje scenariusze działań współczesnych doradców;
- zawiera praktyczne przykłady rozwiązywania sytuacji problemowych;
- pokazuje złożoność praktyki poradniczej i jej wieloaspektowość.
W sierpniu 2005 roku profesor Alicja Kargulowa została uhonorowana za ten podręcznik indywidualną Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
Opinie o książce:
Praca składa się z ośmiu klarownie i w sposób uzasadniony wyodrębnionych rozdziałów. Autorka konsekwentnie, zgodnie z tytułem książki przeplata teorię z praktyką, pisząc o poradoznawstwie (teoria) i poradnictwie (praktyka) w rozdziałach 1-3. W kolejnych rozdziałach, zgodnie z podtytułem, prezentuje odmiany poradoznawczego dyskursu: neopozystywistyczny, humanistyczny, krytyczny i postmodernisty. Treści poszczególnych rozdziałów są kompetentnie dobrane i podane, co oznacza, że Autorka pogodziła złożoność analizowanej materii z przystępnością języka.
(dr H. Solarczyk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika)
Podjęte w publikacji kwestie zakotwiczają się z jednej strony w szeroko rozumianych zjawiskach i tendencjach kulturowych, z drugiej zaś - w problemach wiążących się z doświadczeniami i przeżyciami pojedynczych osób. [...] Zamieszczony na końcu książki Słownik przynosi objaśnienie używanych w niej pojęć i zwrotów.
(dr Grażyna Teusz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)
W pracy Autorka prezentuje szeroki przegląd zagadnień związanych z toczącym się współcześnie dyskursem poradoznawczym. Jest to niezaprzeczalnie jeden z plusów podręcznika. Teoretyczno-empiryczne ujęcie owego dyskursu doprowadza Autorkę do wypracowania autorskiego podejścia do wykorzystania w poradnictwie różnych opcji metodologicznych.
(dr A. Paszkowska-Rogacz, Uniwersytet Łódzki)
Rok wydania | 2007 |
---|---|
Liczba stron | 232 |
Kategoria | Poradnictwo |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-14224-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Poradoznawstwo | 15 |
1.1. Dlaczego "poradoznawstwo"? | 15 |
1.2. Poradoznawstwo jako zbiór instytucji i piśmiennictwo naukowe | 16 |
1.3. Wiedza poradoznawcza | 17 |
1.3.1. Źródła wiedzy poradoznawczej | 19 |
1.3.2. Strukturyzacja i aplikacja pozytywistycznej wiedzy poradoznawczej | 26 |
1.3.3. Strukturyzacja i aplikacja heurystycznej wiedzy poradoznawczej | 32 |
1.4. Przechowywanie i dystrybucja wiedzy poradoznawczej | 35 |
Rozdział 2. Poradnictwo | 37 |
2.1. Poradnictwo jako działanie społeczne | 37 |
2.1.1. Podmiot działania poradniczego | 38 |
2.1.2. Przedmiot działania poradniczego | 42 |
2.1.3. Środki działania w poradnictwie | 44 |
2.1.4. Metody działania poradniczego | 45 |
2.2. Poradnictwo jako interakcja międzyosobowa | 47 |
2.3. Poradnictwo jako działalność zorganizowana | 50 |
2.4. Poradnictwo jako forma pomocy społecznej | 53 |
2.5. Tożsamość poradnictwa - podsumowanie | 55 |
Rozdział 3. Granice autonomii poradoznawstwa i poradnictwa | 58 |
3.1. O poradoznawstwie raz jeszcze | 58 |
3.2. Naturalistyczne podejście do praktyki poradniczej | 59 |
3.3. Postawa oświeceniowa w poradoznawstwie | 61 |
3.4. Rozumienie i interpretacja rzeczywistości poradniczej | 65 |
Rozdział 4. Kierunki badań nad poradnictwem | 70 |
4.1. Początki badań | 70 |
4.2. Kierunek pozytywistyczny: racjonalno-instrumentalny | 71 |
4.3. Kierunek interpretatywny: rozumiejąco-adaptacyjny | 74 |
4.4. Emancypacyjno-krytyczny kierunek badań | 77 |
4.5. Paradygmat postmodernistyczny w badaniach poradoznawczych | 80 |
Rozdział 5. Dyskurs w nurcie neopozytywistycznym: Optymalizacja startu zawodowego młodzieży | 83 |
5.1. Start zawodowy, porada zawodowa - trudności definicyjne | 84 |
5.2. Psychospołeczne regulatory jakości startu edukacyjnego | 85 |
5.3. Typologia młodzieży startującej w zawodzie | 89 |
5.4. Organizacja i przebieg badań nad korzystaniem z porad | 93 |
5.5. Szkolne i rodzinne uwarunkowania startu zawodowego badanych | 96 |
5.5.1. Szkolne uwarunkowania startu zawodowego | 96 |
5.5.2. Rodzinne uwarunkowania startu zawodowego | 98 |
5.6. Charakter pracy poradni w zakresie optymalizowania startu zawodowego badanych | 101 |
5.7. Wykorzystanie porad przez różne grupy młodzieży | 103 |
5.8. Efektywność porad w świetle badań dystansowych | 106 |
5.9. Podsumowanie badań | 111 |
Załącznik - Ocena wyboru zawodu | 115 |
Rozdział 6. Dyskurs w paradygmacie humanistycznym | 116 |
6.1. Ograniczenia poradnictwa dla rodziców. Refleksje na marginesie filmu "Zabójca ze szkolnej ławy" | 117 |
6.1.1. Przedmiot interpretacji | 117 |
6.1.2. Uczestnicy poradnictwa | 118 |
6.1.3. Doradcy bohaterów filmu | 122 |
6.1.4. Metody pomocy poradniczej i doradczej | 125 |
6.2. Odczucie trzykrotnego pęknięcia w codziennej rzeczywistości przy zasięganiu porady w instytucji | 131 |
6.2.1. Rozwój zainteresowań badawczych problemami życia codziennego | 131 |
6.2.2. Odczucie danej sytuacji jako problemowej - pierwsze pęknięcie w codziennej rzeczywistości | 134 |
6.2.3. Sytuacja zgłoszenia się do poradni - drugie pęknięcie w codziennej rzeczywistości | 137 |
6.2.4. Przyjmowanie porady - trzecie pęknięcie w codziennej rzeczywistości | 140 |
Rozdział 7. Przykład dyskursu (mało)krytycznego. Poradnictwo dla dorosłych z perspektywy studium dystansu międzypokoleniowego | 144 |
7.1. Postfiguratywny charakter poradnictwa dla dorosłych | 144 |
7.2. Kofiguracja w poradnictwie dla dorosłych | 146 |
7.3. Miejsce poradnictwa dla dorosłych w kulturze prefiguratywnej | 150 |
7.4. Współczesne poradnictwo dla dorosłych i jego deformacje | 152 |
Rozdział 8. Dyskurs postmodernistyczny. Kulturowe scenariusze działania współczesnych doradców | 157 |
8.1. Monolityczny scenariusz działania modernistycznego doradcy | 157 |
8.2. Ponowoczesna rzeczywistość społeczna jako nowy kontekst działalności doradcy | 162 |
8.3. Zmiana sytuacji społecznej doradcy | 167 |
8.4. Scenariusze działania współczesnych doradców | 173 |
Zakończenie | 188 |
Słownik | 195 |
Bibliografia | 215 |
Indeks osób | 227 |
Indeks rzeczowy | 230 |