O teorii i praktyce poradnictwa

O teorii i praktyce poradnictwa

Odmiany poradoznawczego dyskursu

5 ocen

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Pierwszy polski podręcznik dla studentów pedagogiki, pedagogiki specjalnej, psychologii i socjologii przygotowujących się do pracy zawodowej w zakresie doradztwa i poradnictwa psychologicznego, rodzinnego, szkolnego lub zawodowego. Przydatny również dla specjalistów zawodowo zajmujących się poradnictwem, doradztwem lub terapią.

Książka:
- wyjaśnia podstawy teoretyczne i najważniejsze pojęcia z zakresu poradnictwa i poradoznawstwa;
- przedstawia główne kierunki badań nad poradnictwem w ujęciu humanistycznym i społeczno-ekonomicznym;
- omawia metody i formy pomocy doradczej;
- prezentuje scenariusze działań współczesnych doradców;
- zawiera praktyczne przykłady rozwiązywania sytuacji problemowych;
- pokazuje złożoność praktyki poradniczej i jej wieloaspektowość.

W sierpniu 2005 roku profesor Alicja Kargulowa została uhonorowana za ten podręcznik indywidualną Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.

Opinie o książce:
Praca składa się z ośmiu klarownie i w sposób uzasadniony wyodrębnionych rozdziałów. Autorka konsekwentnie, zgodnie z tytułem książki przeplata teorię z praktyką, pisząc o poradoznawstwie (teoria) i poradnictwie (praktyka) w rozdziałach 1-3. W kolejnych rozdziałach, zgodnie z podtytułem, prezentuje odmiany poradoznawczego dyskursu: neopozystywistyczny, humanistyczny, krytyczny i postmodernisty. Treści poszczególnych rozdziałów są kompetentnie dobrane i podane, co oznacza, że Autorka pogodziła złożoność analizowanej materii z przystępnością języka.
(dr H. Solarczyk, Uniwersytet Mikołaja Kopernika)

Podjęte w publikacji kwestie zakotwiczają się z jednej strony w szeroko rozumianych zjawiskach i tendencjach kulturowych, z drugiej zaś - w problemach wiążących się z doświadczeniami i przeżyciami pojedynczych osób. [...] Zamieszczony na końcu książki Słownik przynosi objaśnienie używanych w niej pojęć i zwrotów.
(dr Grażyna Teusz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

W pracy Autorka prezentuje szeroki przegląd zagadnień związanych z toczącym się współcześnie dyskursem poradoznawczym. Jest to niezaprzeczalnie jeden z plusów podręcznika. Teoretyczno-empiryczne ujęcie owego dyskursu doprowadza Autorkę do wypracowania autorskiego podejścia do wykorzystania w poradnictwie różnych opcji metodologicznych.
(dr A. Paszkowska-Rogacz, Uniwersytet Łódzki)


Rok wydania2007
Liczba stron232
KategoriaPoradnictwo
WydawcaWydawnictwo Naukowe PWN
ISBN-13978-83-01-14224-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  Rozdział 1. Poradoznawstwo    15
    1.1. Dlaczego "poradoznawstwo"?    15
    1.2. Poradoznawstwo jako zbiór instytucji i piśmiennictwo naukowe    16
    1.3. Wiedza poradoznawcza    17
      1.3.1. Źródła wiedzy poradoznawczej    19
      1.3.2. Strukturyzacja i aplikacja pozytywistycznej wiedzy poradoznawczej    26
      1.3.3. Strukturyzacja i aplikacja heurystycznej wiedzy poradoznawczej    32
    1.4. Przechowywanie i dystrybucja wiedzy poradoznawczej    35
  Rozdział 2. Poradnictwo    37
    2.1. Poradnictwo jako działanie społeczne    37
      2.1.1. Podmiot działania poradniczego    38
      2.1.2. Przedmiot działania poradniczego    42
      2.1.3. Środki działania w poradnictwie    44
      2.1.4. Metody działania poradniczego    45
    2.2. Poradnictwo jako interakcja międzyosobowa    47
    2.3. Poradnictwo jako działalność zorganizowana    50
    2.4. Poradnictwo jako forma pomocy społecznej    53
    2.5. Tożsamość poradnictwa - podsumowanie    55
  Rozdział 3. Granice autonomii poradoznawstwa i poradnictwa    58
    3.1. O poradoznawstwie raz jeszcze    58
    3.2. Naturalistyczne podejście do praktyki poradniczej    59
    3.3. Postawa oświeceniowa w poradoznawstwie    61
    3.4. Rozumienie i interpretacja rzeczywistości poradniczej    65
  Rozdział 4. Kierunki badań nad poradnictwem    70
    4.1. Początki badań    70
    4.2. Kierunek pozytywistyczny: racjonalno-instrumentalny    71
    4.3. Kierunek interpretatywny: rozumiejąco-adaptacyjny    74
    4.4. Emancypacyjno-krytyczny kierunek badań    77
    4.5. Paradygmat postmodernistyczny w badaniach poradoznawczych    80
  Rozdział 5. Dyskurs w nurcie neopozytywistycznym: Optymalizacja startu zawodowego młodzieży    83
    5.1. Start zawodowy, porada zawodowa - trudności definicyjne    84
    5.2. Psychospołeczne regulatory jakości startu edukacyjnego    85
    5.3. Typologia młodzieży startującej w zawodzie    89
    5.4. Organizacja i przebieg badań nad korzystaniem z porad    93
    5.5. Szkolne i rodzinne uwarunkowania startu zawodowego badanych    96
      5.5.1. Szkolne uwarunkowania startu zawodowego    96
      5.5.2. Rodzinne uwarunkowania startu zawodowego    98
    5.6. Charakter pracy poradni w zakresie optymalizowania startu zawodowego badanych    101
    5.7. Wykorzystanie porad przez różne grupy młodzieży    103
    5.8. Efektywność porad w świetle badań dystansowych    106
    5.9. Podsumowanie badań    111
    Załącznik - Ocena wyboru zawodu    115
  Rozdział 6. Dyskurs w paradygmacie humanistycznym    116
    6.1. Ograniczenia poradnictwa dla rodziców. Refleksje na marginesie filmu "Zabójca ze szkolnej ławy"    117
      6.1.1. Przedmiot interpretacji    117
      6.1.2. Uczestnicy poradnictwa    118
      6.1.3. Doradcy bohaterów filmu    122
      6.1.4. Metody pomocy poradniczej i doradczej    125
    6.2. Odczucie trzykrotnego pęknięcia w codziennej rzeczywistości przy zasięganiu porady w instytucji    131
      6.2.1. Rozwój zainteresowań badawczych problemami życia codziennego    131
      6.2.2. Odczucie danej sytuacji jako problemowej - pierwsze pęknięcie w codziennej rzeczywistości    134
      6.2.3. Sytuacja zgłoszenia się do poradni - drugie pęknięcie w codziennej rzeczywistości    137
      6.2.4. Przyjmowanie porady - trzecie pęknięcie w codziennej rzeczywistości    140
  Rozdział 7. Przykład dyskursu (mało)krytycznego. Poradnictwo dla dorosłych z perspektywy studium dystansu międzypokoleniowego    144
    7.1. Postfiguratywny charakter poradnictwa dla dorosłych    144
    7.2. Kofiguracja w poradnictwie dla dorosłych    146
    7.3. Miejsce poradnictwa dla dorosłych w kulturze prefiguratywnej    150
    7.4. Współczesne poradnictwo dla dorosłych i jego deformacje    152
  Rozdział 8. Dyskurs postmodernistyczny. Kulturowe scenariusze działania współczesnych doradców    157
    8.1. Monolityczny scenariusz działania modernistycznego doradcy    157
    8.2. Ponowoczesna rzeczywistość społeczna jako nowy kontekst działalności doradcy    162
    8.3. Zmiana sytuacji społecznej doradcy    167
    8.4. Scenariusze działania współczesnych doradców    173
  Zakończenie    188
  Słownik    195
  Bibliografia    215
  Indeks osób    227
  Indeks rzeczowy    230
RozwińZwiń