INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Uczymy dzieci programowania to przewodnik dla rodziców i nauczycieli, przeznaczony do uczenia dzieci podstaw programowania i rozwiązywania problemów za pomocą Pythona, potężnego języka wykorzystywanego na zajęciach uniwersyteckich i przez firmy technologiczne, takie jak Google i IBM.
Informacja o autorze/ redaktorze:
Dr Bryson Payne od ponad 15 lat wykłada informatykę na Uniwersytecie w Północnej Georgii. Uczył również matematyki oraz programowania na poziomie szkoły średniej. Kontynuuje swoją pracę w szkołach K-12, aby promować edukację technologiczną.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 322 |
Kategoria | Programowanie |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe PWN |
ISBN-13 | 978-83-01-20066-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
PODZIĘKOWANIA XIX | |
WPROWADZENIE | |
O CO CHODZI W PROGRAMOWANIU I DLACZEGO JEST TO DOBRE DLA TWOICH DZIECI? XXI | |
Dlaczego dzieci powinny się uczyć kodować? XXII | |
Programowanie to zabawa XXII | |
Programowanie to umiejętność przydatna na rynku pracy XXII | |
Gdzie dzieci mogą się uczyć programowania? XXIII | |
Jak korzystać z tej książki XXIV | |
Eksploruj! XXIV | |
Róbmy to razem! XXV | |
Zasoby w internecie XXVI | |
Programowanie = rozwiązywanie problemów XXVI | |
1 PODSTAWY PYTHONA: POZNAJ SWOJE ŚRODOWISKO 1 | |
Pierwsze kroki w Pythonie 3 | |
1. Pobieranie Pythona 4 | |
2. Instalowanie Pythona 5 | |
3. Testowanie Pythona za pomocą programu 5 | |
Pisanie programów w pythonie 6 | |
Wykonywanie programów w pythonie 6 | |
Co już umiesz 8 | |
Zadania programistyczne 9 | |
Zadanie 1: Mad Libs 9 | |
Zadanie 2: Jeszcze więcej Mad Libs! 10 | |
2 GRAFIKA ŻÓŁWIA: MALOWANIE W PYTHONIE 11 | |
Nasz pierwszy program z żółwiem 12 | |
Jak to działa 13 | |
Co się dzieje 14 | |
Żółw na fali 16 | |
Żółw w kółeczku 17 | |
Dodawanie odrobiny koloru 19 | |
Czterobarwna spirala 20 | |
Zmienianie kolorów tła 23 | |
Jedna zmienna, aby rządzić nimi wszystkimi 25 | |
Co już umiesz 27 | |
Zadania programistyczne 27 | |
Zadanie 1: Zmienianie liczby boków 27 | |
Zadanie 2: Ile ma być boków? 28 | |
Zadanie 3: Piłeczka z gumek 28 | |
3 LICZBY I ZMIENNE: PYTHON LICZY 31 | |
Zmienne, czyli gdzie trzymamy nasze rzeczy 32 | |
Liczby i działania matematyczne w Pythonie 34 | |
Liczby w pythonie 34 | |
Operatory w pythonie 35 | |
Wykonywanie działań matematycznych w powłoce Pythona 36 | |
Błędy składniowe: co powiedziałyście? 37 | |
Zmienne w powłoce Pythona 38 | |
Programowanie z użyciem operatorów: obliczanie ceny pizzy 40 | |
Łańcuchy: prawdziwe znaki w Pythonie 43 | |
Ulepszanie kolorowej spirali za pomocą łańcuchów 45 | |
Listy: wszystkie rzeczy w jednym miejscu 47 | |
Python odrabia za ciebie zadanie domowe 49 | |
Co już umiesz 52 | |
Zadania programistyczne 53 | |
Zadanie 1: Okragłe spirale 53 | |
Zadanie 2: Spirale z różnymi imionami 53 | |
4 PĘTLE TO ŚWIETNA ZABAWA (MOŻESZ TO POWTÓRZYĆ) 55 | |
Tworzenie własnych pętli for, 57 | |
Użycie pętli for do narysowania rozety z czterema okręgami 58 | |
Modyfikowanie pętli for, aby utworzyć rozetę z sześciu okręgów 60 | |
Ulepszanie programu z rozetą za pomocą danych wprowadzanych przez użytkownika 61 | |
Główne pętle gry i pętle while 63 | |
Spirala rodzinna 67 | |
Składanie wszystkiego w całość: spirala robi się wiralna 70 | |
Co już umiesz 76 | |
Zadania programistyczne 77 | |
Zadanie 1: Rozety spiralne 77 | |
Zadanie 2: Spirala ze spiralami rodzinnymi 78 | |
5 WARUNKI (CO SIĘ STANIE JEŚLI?) 79 | |
Instrukcje if 81 | |
Poznaj wartości logiczne 83 | |
Operatory porównania 84 | |
Masz za mało lat! 86 | |
Instrukcje else 87 | |
Wielokąty czy rozety 89 | |
Parzyste czy nieparzyste? 90 | |
Instrukcje elif 94 | |
Warunki złożone: if, and, or, not 95 | |
Tajne komunikaty 98 | |
Eksperymenty z łańcuchami 99 | |
Wartość znaku (znaków) 101 | |
Nasz program do kodowania/dekodowania 103 | |
Co już umiesz 104 | |
Zadania programistyczne 106 | |
Zadanie 1: Kolorowe rozety i spirale 106 | |
Zadanie 2: Klucze zdefiniowane przez użytkownika 106 | |
6 LOSOWE GRY I ZABAWY: ŚMIAŁO, ZARYZYKUJ! 109 | |
Zgadywanka 110 | |
Kolorowe losowe spirale 113 | |
Wybierz dowolny kolor 114 | |
Koordynowanie ruchów 115 | |
Jaki rozmiar ma nasze płótno? 117 | |
Składanie wszystkiego w całość 119 | |
Kamień, papier, nożyce 121 | |
Wybierz kartę, dowolną kartę 124 | |
Przygotowywanie talii 124 | |
Rozdawanie kart 125 | |
Liczenie kart 126 | |
Kontynuowanie gry 128 | |
Składanie wszystkiego w całość 130 | |
Rzut kostkami: uproszczona wersja gry w kości 131 | |
Konfiguracja gry 132 | |
Sortowanie kostek 133 | |
Testowanie wyrzuconych wartości 134 | |
Składanie wszystkiego w całość 135 | |
Kalejdoskop 139 | |
Co już umiesz 143 | |
Zadania programistyczne 145 | |
Zadanie 1: Losowe boki i grubość 145 | |
Zadanie 2: Realistyczne lustrzane spirale 145 | |
Zadanie 3: Wojna 146 | |
7 FUNKCJE: TO NA PEWNO SIĘ JAKOŚ NAZYWA 147 | |
Łączenie elementów programu w funkcje 148 | |
Definiowanie funkcji losowa_spirala() 149 | |
Wywoływanie funkcji losowa_spirala() 150 | |
Parametry: zasilanie funkcji 152 | |
Buźki w losowych miejscach 152 | |
Składanie wszystkiego w całość 158 | |
Return: liczy się to, co oddajesz 160 | |
Zwracanie wartości z funkcji 160 | |
Używanie zwracanych wartości w programie 161 | |
Odrobina interakcji 164 | |
Obsługa zdarzeń: rysowanie żółwiem 164 | |
Nasłuchiwanie zdarzeń klawiatury: rysowanie strzałką 167 | |
Obsługa zdarzeń za pomocą parametrów: klikaj spirale 170 | |
Jeszcze jeden krok dalej: kliknięcie i uśmiech 173 | |
Kliknij kalejdoskop 175 | |
Funkcja rysuj_kalejdoskop() 175 | |
Funkcja rysuj_spiralę() 176 | |
Składanie wszystkiego w całość 177 | |
Co już umiesz 179 | |
Zadania programistyczne 180 | |
Zadanie 1: Lustrzane buźki 180 | |
Zadanie 2: Więcej obliczeń na piłeczkach pingpongowych 180 | |
Zadanie 3: Ulepszony program do malowania 181 | |
8 CZASOMIERZE I ANIMACJE: JAK BY TO ZROBIŁ DISNEY? 183 | |
Graficzne interfejsy użytkownika z Pygame 184 | |
Rysowanie kropki za pomocą Pygame 185 | |
Co nowego w Pygame 188 | |
Elementy gry 190 | |
Dokładny pomiar czasu: przemieszczaj się i odbijaj 194 | |
Przemieszczanie buźki 195 | |
Animowanie buźki za pomocą klasy Clock 197 | |
Odbijanie się buźki od ściany 199 | |
Odbijanie się buźki od czterech ścian 206 | |
Co już umiesz 210 | |
Zadania programistyczne 212 | |
Zadanie 1: Kropka zmieniająca kolor 212 | |
Zadanie 2: 100 losowych kropek 212 | |
Zadanie 3: Zatrzęsienie kropek 214 | |
9 KOMUNIKACJA Z UŻYTKOWNIKIEM: WEJDŹ DO GRY 217 | |
Wprowadzanie interakcji: klikaj i przeciągaj 218 | |
Klikanie kropkami 218 | |
Malowanie przeciąganiem 221 | |
Zaawansowana interakcja: eksplozja buziek 225 | |
Duszki buziek 226 | |
Konfigurowanie duszków 229 | |
Aktualizowanie duszków 231 | |
Buźki większe i mniejsze 232 | |
Składanie wszystkiego w całość 233 | |
Przebij Balonik, wersja 1.0 235 | |
Wykrywanie kolizji i usuwanie duszków 235 | |
Składanie wszystkiego w całość 237 | |
Co już umiesz 239 | |
Zadania programistyczne 240 | |
Zadanie 1: Kropki o losowych kolorach 240 | |
Zadanie 2: Malowanie w kolorach 240 | |
Zadanie 3: Rzucanie buźkami 241 | |
10 TWORZENIE GIER: PROGRAMOWANIE DLA PRZYJEMNOŚCI 243 | |
Tworzenie szkieletu gry: Buźka Pong, wersja 1.0 244 | |
Rysowanie planszy i pionków 246 | |
Śledzenie wyniku 248 | |
Wyświetlanie wyniku 253 | |
Składanie wszystkiego w całość 256 | |
Zwiększanie trudności i zakończenie gry: Buźka Pong, wersja 2.0 258 | |
Koniec gry 258 | |
Zagraj ponownie 259 | |
Coraz szybciej 260 | |
Składanie wszystkiego w całość 263 | |
Dodawanie kolejnych funkcji: Przebij Balonik v2.0 265 | |
Dodawanie dźwięku za pomocą Pygame 265 | |
Śledzenie i wyświetlanie postępu gracza 267 | |
Składanie wszystkiego w całość 271 | |
Co już umiesz 274 | |
Zadania programistyczne 275 | |
Zadanie 1: Efekty dźwiękowe 276 | |
Zadanie 2: Trafienia i pudła 276 | |
Zadanie 3: Resetowanie baloników 276 | |
A KONFIGURACJA PYTHONA W SYSTEMACH WINDOWS, MAC I LINUX 277 | |
Python dla Windows 278 | |
Pobieranie instalatora 278 | |
Uruchamianie instalatora 279 | |
Testowanie Pythona 283 | |
Python dla systemu Mac 285 | |
Pobieranie instalatora 285 | |
Uruchamianie instalatora 286 | |
Testowanie Pythona 289 | |
Python dla Linuksa 290 | |
B KONFIGURACJA PYGAME W SYSTEMACH WINDOWS, MAC I LINUX 293 | |
Pygame dla systemu Windows 294 | |
Pygame dla systemu Mac 298 | |
Python 2.7 i Pygame 1.9.2 298 | |
Pygame dla Linuksa 301 | |
Pygame dla Pythona 2 301 | |
C TWORZENIE WŁASNYCH MODUŁÓW 303 | |
Tworzenie modułu KolorowaSpirala 304 | |
Używanie modułu KolorowaSpirala 305 | |
Wielokrotne używanie modułu KolorowaSpirala 306 | |
Dodatkowe zasoby 308 | |
SŁOWNICZEK 309 | |
SKOROWIDZ 315 | |