Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

50,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

50,00

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Szanowni Państwo, mając na uwadze dobro jednostki, społeczeństwa, praktykę pedagogiczną, społeczną aktywność pragniemy Państwu zaproponować
publikację „Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu”. Naszym zamiarem była wierność naczelnemu postulatowi przyświecającemu praktyce i teorii. Jak pisze Andrzej Radziewicz-Winnicki: „Decyduje on o jedności działania w obszarze nauk humanistycznych, jakim pozostaje istota uspołecznienia każdej
dziedziny nauki oraz wiarygodnym i aktywnym jego kontakcie z zewnętrznym otoczeniem. Taka wiedza powinna być dostępna w szerokim zakresie (w postaci badań i refleksji) szerokim kręgom osób przejawiających określone potrzeby poznawcze i intencje prospołecznego działania” (A. Radziewicz-
Winnicki, 2008, s. 113), w każdym czasie, a w szczególności w okresie dynamicznych przeobrażeń. Zygmunt Bauman określa współczesność poprzez „Płynne życie” i płynną nowoczesność” jako zjawiska blisko spokrewnione (Z. Bauman, 2007, s. 5). Według opinii cytowanego Autora społeczeństwo „płynnej nowoczesności” to społeczeństwo, w którym warunki
działania ulegają zmianie, zanim sposoby działania zdążą zakrzepnąć w zwyczajowych i rutynowych formułach. Płynność życia i płynność społeczeństwa
zasilają się i wzmacniają wzajemnie. Płynne życie, podobnie jak płynne społeczeństwo, nie potrafi zbyt długo zachowywać swego kształtu ani utrzymać stabilnego kursu (Z. Bauman, 2007, s. 5). Zapewne cechą charakterystyczną społeczeństwa „płynnej nowoczesności” jest dynamika przemian, która obejmuje swoim zasięgiem wszystkie sfery życia człowieka, która niesie jak pisze Tadeusz Lewowicki „zarówno odwieczne, jak i nowe zagrożenia. Nasilają się tendencje nacjonalistyczne, konflikty społeczne.
Nierzadkie są wybuchy nietolerancji (...). Obawą napawa upowszechnianie się rozmaitych patologii życia społecznego, z lekiem patrzymy na zniszczenia
towarzyszące współczesnej cywilizacji” (T. Lewowicki, 1999, s. 391). Rozmiar tych odwiecznych i nowych zagrożeń jest duży. Spotęgowany przez media może sprawiać wrażenie, że tylko zagrożenia, zjawiska patologii stały się imperatywem współczesnej jednostki na życie. Jednak „Podstawowe
zagrożenia, dostrzegane wyzwania i nadzieje, spodziewane szanse, które niesie współczesność i które łączymy z niepodległą przeszłością są
wspólne edukacji i pedagogice. Są to m.in. nadzieje na pokojowe współistnienie i współpracę państw i społeczeństw, na demokrację, postęp w zakresie
ochrony zdrowia i środowiska życia człowieka, lepsze warunki życia i korzystania z dóbr stanowiących wytwór cywilizacji” (T. Lewowicki, 1999, Wstęp s. 39). Współczesny czas współczesna doba nastawiona jest na działanie, na poszukiwanie, rozwiązań, zmian jakościowych w funkcjonowaniu wszystkich dziedzin życia społecznego, również w życiu pedagogicznym, a co zatem idzie, wszelkich form i poziomów edukacji i praktyki pedagogicznej.
Wydaje się konieczne skierowanie wszelkich możliwych aktywności, w tym dyskursu pedagogicznego wokół teorii i praktyki pedagogicznej. Działanie
to pozwoli na uznanie refleksji, diagnozy, oceny i analizy pedagogicznej, w kontekście odpowiedzialności społecznej, czynników ją warunkujących, które mogą/powinny stać się przyczynkiem do prognozowania, a następnie
podejmowanych trafnych decyzji dotyczących pedagogicznego i społecznego działania, z którymi związana jest opieka, pomoc społeczna, praca socjalna jako tradycyjnymi przedmiotami zainteresowań pedagogiki. Współczesny pedagog powinien być przygotowany na rozwiązywanie różnorakich problemów człowieka funkcjonującego w społeczeństwie wielokulturowym, w ponowoczesności, z uwzględnieniem bagażu własnych doświadczeń socjalizacyjnych. Jak pisze Bogusław Śliwerski: „Być pedagogiem to przecież także w jakiejś mierze sprawowanie delegowanej przez rodziców czy społeczeństwo władzy „nad rządem dusz ludzkich” (B. Śliwerski, 2011, s. 77).


Liczba stron230
WydawcaWyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
ISBN-13978-83-62897-79-7
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ebook dostępny na rozdziały


Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Bezpieczeństwo mieszkańców w prewencji policji w środowisku ryzyka »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Bezrobocie wśród młodzieży - poważny problem społeczno-ekonomiczny »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Człowiek w świecie uzależnień »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Kompetencje zawodowe pracowników socjalnych »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Kryzys rodziny zastępczej wynikający z niepowodzeń wychowawczych »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Mniej szościowa orientacja seksualna powodem nierówności społecznej »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Praca socjalna w sprywatyzowanym świecie. Dylematy profesjonalizmu »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Prawda jako wartość rodziny adopcyjnej »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Przeciwdziałanie marginalizacji i wykluczeniu społecznemu w ramach projektów unijnych »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Przekaz tradycji religijnej wyzwaniem dla współczesnej rodziny (na przykładzie kultu Świętego Rocha) »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Rodzicielstwo adopcyjne w Polsce jako forma kompensacji sieroctwa społecznego - w świetle rozważań teoretycznych i uregulowań prawnych »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Rola organizacji pozarządowych w procesie budowania społeczeństwa obywatelskiego »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Teoretyczno-praktyczne implikacje nowej analizy instytucjonalnej i jej przydatność w ocenie skutków transformacji »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Wokół problemów wykluczenia i marginalizacji społecznej w Polsce »

Myśleć o społeczeństwie. Teoria i praktyka w pedagogicznym i społecznym działaniu - Współczesne społeczeństwo w stosunku do rodziny i młodego pokolenia »


TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ciekawe propozycje

W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia