Przejęcie i wycofanie z obrotu (delisting) zagranicznej spółki publicznej

Przejęcie i wycofanie z obrotu (delisting) zagranicznej spółki publicznej

1 opinia

Format:

ibuk

RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa:

Najniższa cena z 30 dni: 6,92 zł  


6,92

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Monografia poświęcona jest przede wszystkim tematyce przejęcia zagranicznej spółki publicznej, tj. spółki publicznej (giełdowej) w rozumieniu prawa polskiego, której siedziba znajduje się za granicą. Ponadto monografia omawia zagadnienie wycofania z obrotu (tzw. delisting) zagranicznej spółki publicznej, albowiem delisting częstokroć następuje po przejęciu spółki publicznej. Podstawowa problematyka dotyczy kolizji praw różnych państw, które mogą mieć zastosowanie przy tego typu procesach. Publikację podzielono na sześć rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono definicję zagranicznej spółki publicznej, scharakteryzowano też elementy składowe tej definicji. Rozdział drugi stanowi zarys problematyki związanej z przejęciami spółek publicznych, w szczególności tymi o charakterze transgranicznym. Rozdział trzeci poświęcono analizie właściwości prawa przy przejęciu zagranicznej spółki publicznej. Tego typu proces jest obarczony problematyką konfliktu systemów prawnych różnych państw, które mogą mieć zastosowanie przy przeprowadzaniu transgranicznej transakcji tego rodzaju. W rozdziale czwartym zawarto opis rozwiązań kolizyjnoprawnych dotyczących przejęć spółek publicznych, zharmonizowanych w ramach ustawodawstwa Unii Europejskiej. Przedstawiono również analizę porównawczo prawną implementacji tych rozwiązań w kilku państwach członkowskich Unii Europejskiej. Rozdział piąty zawiera analizę procesu przejęcia zagranicznej spółki publicznej w świetle prawa polskiego. Akcent został położony na aspekty kolizyjnoprawne takiego procesu. W rozdziale szóstym przedstawiona została problematyka delistingu zagranicznej spółki publicznej, w tym przede wszystkim zagadnień kolizyjnoprawnych związanych z takim procesem. Ponadto, dokonana została analiza zagadnienia wycofania z obrotu giełdowego zagranicznej spółki publicznej w świetle prawa polskiego.


Monografia stanowi pierwsze w polskim piśmiennictwie tak obszerne, systemowe i prawnoporównawcze opracowanie problematyki przejęć i delistingu zagranicznej spółki publicznej. Ze względu na fakt, że na polskim rynku kapitałowym notowanych jest ponad 50 zagranicznych spółek publicznych, problematyka omówiona w monografii ma charakter praktyczny dla tych podmiotów, ich akcjonariuszy (inwestorów) oraz innych uczestników rynku kapitałowego (funduszy, banków itd.).


Rok wydania2018
Liczba stron336
KategoriaPrawo międzynarodowe
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3312-1
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wykaz skrótów    11
  Przedmowa    13
  Rozdział I. Zagraniczna spółka publiczna    17
  1. Wstęp    17
  2. Zdolność emisyjna – uwagi ogólne    18
    2.1. Zdolność emisyjna według prawa obcego    21
    2.2. Zdolność emisyjna według prawa polskiego    22
      2.2.1. Główny statut papieru wartościowego    22
      2.2.2. Kwalifikacja papieru wartościowego według prawa polskiego    26
  3. Dematerializacja papierów wartościowych    29
    3.1. Uwagi ogólne    29
    3.2. Dematerializacja systemowa oraz autonomiczna    33
    3.3. Dematerializacja obligatoryjna oraz fakultatywna    36
    3.4. Dematerializacja pierwotna oraz następcza    39
  4. Dematerializacja zagranicznych papierów wartościowych    40
    4.1. Uwagi ogólne    40
    4.2. Zdolność dematerializacyjna według prawa obcego    42
    4.3. Zdolność dematerializacyjna według prawa polskiego    46
    4.4. Dematerializacja zagranicznych papierów wartościowych – KDPW jako depozyt macierzysty
    albo wtórny    47
      4.4.1. KDPW jako depozyt macierzysty    48
      4.4.2. KDPW jako depozyt wtórny    49
  5. Pojęcie zagranicznej spółki publicznej    52
    5.1. Definicja spółki publicznej oraz zagranicznej spółki publicznej– wątpliwości    53
      5.1.1. Ekwiwalentność pojęć na przykładzie „akcji”    54
    5.2. Propozycja definicji pojęcia zagranicznej spółki publiczne    59
    5.3. Definicja zagranicznej spółki publicznej – postulatyde lege ferenda    59
      5.3.1. Postulat odejścia od kryterium dematerializacji    60
      5.3.2. Postulat odejścia od użycia pojęcia akcji    63
      5.3.3. Propozycja nowej definicji legalnej pojęcia spółki publiczne    64
  6. Uzyskanie statusu spółki publicznej przez spółkę zagraniczną – wzmianka    64
    6.1. Zawarcie umowy z KDPW    65
      6.1.1. Strony umowy    65
      6.1.2. Uzyskanie upoważnienia do zawarcia umowy    66
      6.1.3. Obowiązek złożenia wniosku    67
      6.1.4. Zawarcie umowy    69
    6.2. Złożenie papierów wartościowych wydanych w formie dokumentu do depozytu    70
      6.2.1. Złożenie zagranicznych papierów wartościowych do depozytu    71
    6.3. Rejestracja papierów wartościowych w depozycie    73
  Rozdział II. Kolizyjnoprawna problematyka transgranicznych transakcji na rynkach kapitałowych    75
  1. Wstęp    75
  2. Ogólny zarys problemu    75
    2.1. Uwagi wstępne    75
    2.2. Problematyka rozgraniczenia lex societatis od lex mercatus    79
    2.3. Funkcje i cele prawa rynku kapitałowego    84
    2.4. Prywatnoprawny i publicznoprawny charakter prawa rynku kapitałowego    87
    2.5. Wpływ publicznoprawnych elementów prawa rynku kapitałowego na zagadnienia kolizyjnoprawne    88
      2.5.1. Problematyka unilateralizmu    89
      2.5.2. Problematyka eksterytorialności prawa rynku kapitałowego    92
      2.5.3. Możliwe przyczyny unilateralizmu i eksterytorialności kolizyjno-prawnych rozwiązań w ramach prawa rynku kapitałowego    96
    2.6. Rozwiązania umożliwiające unikanie konfliktów przy transgranicznychtransakcjach na rynkach kapitałowych    98
    2.7. Podsumowanie    101
  3. Zarys problemu w kontekście transgranicznego przejęcia spółki publicznej    103
    3.1. Uwagi wstępne    103
    3.2. Prawo przejęć    104
      3.2.1. Funkcje i cele prawa przejęć    104
      3.2.2. Interdyscyplinarność prawa przejęć    106
      3.2.3. Wezwanie jako podstawowy instrument prawa przejęć    107
        3.2.3.1. Wezwanie w celu przejęcia spółki publicznej    107
        3.2.3.2. Wezwanie mające na celu nabycie znacznego pakietu akcji w krótkim okresie    109
    3.3. Różnice w unormowaniu prawa przejęć    112
    3.4. Kolizyjnoprawna problematyka prawa przejęć    113
      3.4.1. Problematyka unilateralnego uregulowania kolizyjnoprawnych zagadnień prawa przejęć    114
      3.4.2. Skutki unilateralnego uregulowania kolizyjnoprawnych zagadnień prawa przejęć    116
      3.4.3. Możliwe sposoby unikania konfliktów kolizyjnoprawnych przy transgranicznych przejęciach    117
    3.5. Podsumowanie    118
  Rozdział III. Prawo właściwe przy transgranicznym przejęciu spółki publicznej    120
  1. Wstęp    120
  2. Propozycje dotyczące prawa właściwego przy transgranicznym przejęciu spółki publicznej     120
    2.1. Uwagi ogólne    120
    2.2. Przyporządkowanie całości zagadnień prawa przejęć do lex societatis    123
      2.2.1. Argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem    123
      2.2.2. Argumenty przemawiające przeciwko takiemu rozwiązaniu    125
    2.3. Przyporządkowanie całości zagadnień prawa przejęć do lex mercatus    128
      2.3.1. Argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem    128
      2.3.2. Argumenty przemawiające przeciwko takiemu rozwiązaniu    129
    2.4. Rozgraniczenie zagadnień prawa przejęć i przyporządkowanie ich do lex societatis
    oraz do lex mercatus    132
      2.4.1. Argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem    132
      2.4.2. Argumenty przemawiające przeciwko takiemu rozwiązaniu    134
    2.5. Podsumowanie    135
  3. Rozgraniczenie zakresów statutu personalnego (lex societatis) oraz statutu rynku kapitałowego (lex mercatus) przy transgranicznym przejęciu spółki publicznej    136
    3.1. Zakres statutu personalnego (lex societatis) przy transgranicznym przejęciu spółki publicznej    137
      3.1.1. Uwagi ogólne    137
      3.1.2. Zakres statutu personalnego (lex societatis) w przypadku spółek publicznych – wzmianka    137
      3.1.3. Aspekty prawa przejęć wchodzące do zakresu statutu personalnego (lex societatis)    139
        3.1.3.1. Obowiązek (prawo) ogłoszenia wezwania mającego na celu przejęcie spółki publicznej     139
        3.1.3.2. Strategie i środki obrony przed przejęciami podejmowane przez zarządzających
        spółką przejmowaną     145
        3.1.3.3. Strategie i środki obrony przed przejęciami o charakterze prawnospółkowym    150
        3.1.3.4. Strategie i środki obrony przed przejęciami o charakterze umownym    153
        3.1.3.5. Obowiązki informacyjne ciążące na podmiocie przejmowanym    156
        3.1.3.6. Obowiązki informacyjne ciążące na podmiocie przejmującym    157
        3.1.3.7. Squeeze-out oraz sell-out    159
        3.1.3.8. Kwestie związane z sytuacją interesariuszy spółki przejmowanej    162
        3.1.3.9. Cywilnoprawne sankcje związane z niewykonaniem obowiązków wynikających z prawa przejęć    162
    3.2. Zakres statutu rynku kapitałowego (lex mercatus)    164
      3.2.1. Obowiązek (prawo) ogłoszenia wezwania mającego na celu nabycie znacznego pakietu akcji
      w krótkim okresie    164
      3.2.2. Obowiązek ujawnienia stanu posiadania    166
      3.2.3. Obowiązek ujawnienia informacji objętych zakresem oferty przejęcia lub wezwania    167
      3.2.4. Cena oferowana przy przejęciu i w wezwaniu    169
      3.2.5. Kwestie proceduralne związane z przejęciem i wezwaniem    171
  4. Propozycje łączników dla statutu personalnego spółki przejmowanej (lex societatis) oraz statutu rynku kapitałowego (lex mercatus) przy transgranicznym przejęciu spółki publicznej . .    173
    4.1. Łączniki dla statutu personalnego spółki przejmowanej (lex societatis)     173
      4.1.1. Teoria siedziby    173
      4.1.2. Teoria inkorporacji    176
    4.2. Łączniki dla statutu rynku kapitałowego (lex mercatus)    177
      4.2.1. Uwagi ogólne    177
      4.2.2. Łączniki personalne    178
      4.2.3. Łączniki przedmiotowe    183
        4.2.3.1. Łączniki związane z rynkiem    183
        4.2.3.2. Łączniki związane z organem nadzoru    187
      4.2.4. Łączniki mieszane    188
  5. Alternatywne możliwości określenia prawa właściwego – wzmianka    190
    5.1. Zastosowanie lex contractus    190
    5.2. Zastosowanie lex societatis przejmującego    192
  Rozdział IV. Harmonizacja przepisów kolizyjnoprawnych dotyczących przejęć spółek publicznych w UE    193
  1. Wstęp    193
  2. Ogólne informacje o Dyrektywie 2004/25/WE    193
    2.1. Wprowadzenie    193
    2.2. Cele Dyrektywy    196
    2.3. Instrumenty harmonizacji zastosowane w Dyrektywie    197
    2.4. Zakres zastosowania Dyrektywy    199
      2.4.1. Zakres podmiotowy    199
      2.4.2. Zakres przedmiotowy    200
  3. Rozwiązania kolizyjnoprawne zawarte w Dyrektywie    201
    3.1. Wprowadzenie    201
    3.2. Normy kolizyjne zawarte w Dyrektywie    202
      3.2.1. Wprowadzenie    202
        3.2.1.1. Notowanie w państwie siedziby    203
        3.2.1.2. Brak notowania w państwie siedziby    204
      3.2.2. Rozgraniczenie zakresów statutu personalnego spółki przejmowanej (lex societatis) oraz statutu rynku kapitałowego (lex mercatus) w Dyrektywie    204
        3.2.2.1. Uwagi ogólne    204
        3.2.2.2. Zakres statutu personalnego (lex societatis)    205
        3.2.2.3. Zakres statutu rynku kapitałowego (lex mercatus)    207
      3.2.3. Łączniki dla statutu personalnego spółki przejmowanej (lex societatis) oraz statutu rynku kapitałowego (lex mercatus) stosowane w Dyrektywie    208
        3.2.3.1. Łącznik dla statutu personalnego (lex societatis)    208
        3.2.3.2. Łącznik dla statutu rynku kapitałowego (lex mercatus)    209
          3.2.3.2.1. Notowanie na jednym rynku zagranicznym    210
          3.2.3.2.2. Notowanie na kilku rynkach zagranicznych    210
            3.2.3.2.2.1. Sukcesywne dopuszczenie do obrotu na kilku rynkach zagranicznych    211
            3.2.3.2.2.2. Jednoczesne dopuszczenie do obrotu na kilku rynkach zagranicznych    211
      3.2.4. Podsumowanie    214
    3.3. Normy jurysdykcyjne zawarte w Dyrektywie    215
    3.4. Ocena kolizyjnoprawnych rozwiązań zawartych w Dyrektywie    216
      3.4.1. Ocena rozgraniczenia zakresów statutów    216
      3.4.2. Ocena zastosowanych łączników    218
      3.4.3. Postulat przyporządkowania całości zagadnień prawa przejęć do lex societatis    219
      3.4.4. Problematyka zbyt wąskiego określenia zakresu zastosowania Dyrektywy w przestrzeni    221
      3.4.5. Podsumowanie    225
  4. Rozwiązania kolizyjnoprawne w poszczególnych państwach członkowskich UE – wzmianka    225
    4.1. Wprowadzenie    225
    4.2. Wielka Brytania    226
    4.3. Niemcy    228
      4.3.1. Rozgraniczenie lex societatis od lex mercatus w prawie niemieckim    230
    4.4. Włochy    232
    4.5. Holandia    234
    4.6. Luksemburg    236
    4.7. Podsumowanie    236
  Rozdział V. Przejęcie zagranicznej spółki publicznej w świetle polskiego prawa    238
  1. Wstęp    238
  2. Przejęcie zagranicznej spółki publicznej z siedzibą w UE notowanej na rynku regulowanym     239
    2.1. Uwagi ogólne    239
    2.2. Zakres zastosowania art. 90a u.o.p.    240
    2.3. Zagadnienia kolizyjnoprawne zawarte w art. 90a u.o.p.    241
    2.4. Kwestie problematyczne związane z aktualnym brzmieniem art. 90a u.o.p.    43
      2.4.1. Zawężenie zakresu zastosowania art. 90a u.o.p.    243
        2.4.1.1. Zagraniczne spółki publiczne    243
        2.4.1.2. Polskie spółki publiczne    247
      2.4.2. Wątpliwości związane z określeniem zakresu statutu personalnego (lex societatis)    249
        2.4.2.1. Zbyt wąskie określenie zakresu statutu personalnego (lex societatis)    249
        2.4.2.2. Brak wyłączeń zastosowania przepisów u.o.p. o charakterze prawnospółkowym    249
      2.4.3. Wątpliwości związane z określeniem zakresu statutu rynku kapitałowego (lex mercatus)    253
        2.4.3.1. Brak precyzyjnego wskazania aspektów wchodzących do za-kresu statutu rynku kapitałowego
        (lex mercatus)    253
        2.4.3.2. Zawężenie zakresu zastosowania polskiego prawa dla statutu rynku kapitałowego (lex mercatus)    254
      2.4.4. Brak implementacji rozwiązań dotyczących wzajemnego uznawania dokumentów ofertowych    257
    2.5. Podsumowanie    258
      2.5.1. Kwestia dopuszczalności bezpośredniego stosowania przepisów kolizyjnoprawnych dyrektyw UE    261
  3. Przejęcie zagranicznej spółki publicznej z siedzibą w państwie trzecim (poza UE) notowanej na rynku regulowanym    267
  4. Przejęcie zagranicznej spółki publicznej notowanej w alternatywnym systemie obrotu    270
  5. Podsumowanie    271
  Rozdział VI. Wycofanie z obrotu (delisting) zagranicznej spółki publicznej    272
  1. Wstęp    272
  2. Delisting spółki publicznej    273
    2.1. Uwagi ogólne    273
      2.1.1. Delisting obligatoryjny    273
      2.1.2. Delisting dobrowolny    274
    2.2. Delisting jako instrument prawa handlowego lub prawa rynku kapitałowego    275
      2.2.1. Uwagi ogólne    275
      2.2.2. Problematyka delistingu na przykładzie prawa niemieckiego    277
  3. Wycofanie zagranicznej spółki publicznej z obrotu na rynku regulowanym    281
    3.1. Wycofanie spółki publicznej z obrotu na rynku regulowanym     281
      3.1.1. Zniesienie dematerializacji    282
      3.1.2. Wykluczenie z obrotu na GPW w drodze decyzji zarządu GPW    284
    3.2. Wycofanie zagranicznej spółki publicznej z obrotu na rynku regulowanym    286
      3.2.1. Zniesienie dematerializacji papierów wartościowych zagranicznej spółki publicznej    286
        3.2.1.1. Rematerializacja dobrowolna    286
        3.2.1.2. Rematerializacja obligatoryjna    292
          3.2.1.2.1. Zakres zastosowania    292
          3.2.1.2.2. Zagadnienia proceduralne    294
          3.2.1.2.3. Obowiązki z art. 91 u.o.p. w relacji do lex societatis zagranicznej spółki publicznej    296
        3.2.1.3. Czynności techniczne związane ze zniesieniem dematerializacji    300
      3.2.2. Wykluczenie z obrotu na GPW zagranicznej spółki publicznej w drodze decyzji zarządu GPW    301
        3.2.2.1. Casus delistingu Global City Holdings N.V     303
    3.3. Podsumowanie    306
  4. Wycofanie zagranicznej spółki publicznej z obrotu w alternatywnym systemie obrotu    308
    4.1. Zniesienie dematerializacji    308
      4.1.1. Rematerializacja dobrowolna    308
      4.1.2. Rematerializacja obligatoryjna    310
    4.2. Wykluczenie z obrotu w alternatywnym systemie obrotu w drodze decyzji organizatora obrotu    310
    4.3. Podsumowanie    311
  Podsumowanie    312
  Bibliografia    324
  Takeover and delisting of a foreign public company (Summary)    335
RozwińZwiń