INNE EBOOKI AUTORA
-20%
Autor:
Format:
pdf, ibuk
Monografia jest poświęcona idei troski w teorii pielęgniarstwa, która w tej dyscyplinie stanowi najważniejszy paradygmat. Dzięki niemu pielęgniarstwo zachowuje swoją tożsamość. Można zatem przypuszczać, że jego wykładnia jest precyzyjnie określona. Tymczasem sens owego paradygmatu jest wieloznaczny i ma postać płynną.
Nieuchwytność jego kwintesencji dała asumpt do tworzenia rozmaitych interpretacji. Liczba koncepcji, którą obrósł ten temat, zwłaszcza na Zachodzie, jest wprost niewyobrażalna. Oryginalności poglądów jednakże nie zawsze towarzyszy ich klarowność. Wśród tych miscellanea łatwo można popaść w dezorientację i stracić rozeznanie w stopniu ważności poszczególnych konceptów. W Polsce - poza kilkoma publikacjami - na temat idei troski w pielęgniarstwie prawie się nie dyskutuje.
Przemyślenia zawarte w książce wypełniają nie tylko tę lukę, ale również porządkują podstawowe kategorie myślowe oraz dostarczają klucza do ich zrozumienia. Zagadnienie idei troski zostało w rozprawie nakreślone z szerokiej perspektywy filozoficznej w sposób zwięzły i przejrzysty. Jej wartość polega też na tym, że zawiera jakościowo nową wiedzę i poszerza horyzonty poznawcze.
Książkę można śmiało zaliczyć do panteonu prac znaczących dla pielęgniarstwa. Jest to tym bardziej słuszne, że tego typu publikacja w polskiej literaturze poświęconej filozofii pielęgniarstwa jak dotąd nie powstała.
Rok wydania | 2014 |
---|---|
Liczba stron | 340 |
Kategoria | Etyka |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego |
ISBN-13 | 978-83-233-9075-6 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wprowadzenie | 9 |
Część I: Genealogia idei troski i jej wykładnia w pielęgniarstwie do lat sześćdziesiątych XX wieku | 21 |
1. Kulturowo-filozoficzne źródła idei troski | 21 |
2. Idea troski w ujęciu wczesnochrześcijańskim | 28 |
2.1. Idea caritas w teorii św. Augustyna | 30 |
2.1.1. Fundament ontologiczny caritas | 33 |
2.1.2. Antropologiczny aspekt caritas | 34 |
2.1.3. Relacyjność miłości | 36 |
2.1.4. Dobra miłość i jej porządek | 38 |
2.1.5. Elementy wzmacniające caritas | 43 |
Część II: Wpływ filozoficznego dyskursu na pojmowanie idei troski we współczesnym pielęgniarstwie | 51 |
1. Idea troski w perspektywie egzystencjalno-fenomenologicznej | 51 |
1.2. Ontologiczno-egzystencjalny wymiar troski | 52 |
1.2.1. Komponenty troski | 54 |
1.2.2. Moment wybiegania w przód | 54 |
1.2.3. Moment bycia w świecie | 55 |
1.2.4. Moment bycia przy | 55 |
1.2.5. Zatroskanie | 56 |
1.2.6. Troskliwość niepełna | 56 |
1.2.7. Troskliwość upadła w Się | 57 |
1.2.8. Troskliwość zastępczo-zdominowująca | 58 |
1.2.9. Troskliwość występująco-uwalniająca | 59 |
1.2.10. Sumienie jako zew troski | 59 |
2. Troska jako pomoc we wzroście innego | 62 |
2.1. Pomoc innemu w jego wzroście kwintesencją troski | 67 |
2.1.1. Pojęcie innego | 68 |
2.2. Ranga zaangażowania | 69 |
2.3. Rozwój wiedzy | 70 |
2.4. Zmienne rytmy | 71 |
2.5. Cierpliwość | 72 |
2.6. Uczciwość | 72 |
2.7. Zaufanie | 73 |
2.8. Pokora | 74 |
2.9. Nadzieja | 75 |
2.10. Odwaga | 75 |
2.11. Prymat procesu nad ostatecznym rezultatem | 76 |
3. Troska jako naturalny sposób bycia pielęgniarki | 78 |
3.1. Główne założenia filozofii troski jako sposobu bycia | 82 |
3.2. Czynniki karatowe w filozofii troski jako sposobu bycia | 82 |
3.2.1. Tworzenie humanistyczno-altruistycznego systemu wartości | 82 |
3.2.2. Wprowadzenie wiary i nadziei | 83 |
3.2.3. Doskonalenie i kultywowanie swojej wrażliwości oraz wrażliwości innych ludzi | 84 |
3.2.4. Rozwój relacji międzyludzkich ukonstytuowanych na pomaganiu i zaufaniu | 86 |
3.2.5. Popieranie i akceptacja wyrażania negatywnych oraz pozytywnych emocji | 88 |
3.2.6. Konsekwentne stosowanie naukowej metody do rozwiązywania problemów występujących w procesie podejmowania decyzji | 89 |
3.2.7. Promowanie interpersonalnego nauczania i uczenia się | 89 |
3.2.8. Zabezpieczenie wspierającego, ochraniającego i korygującego środowiska psychicznego, fizycznego, socjokulturowego oraz duchowego | 90 |
3.2.9. Pomoc w zaspokajaniu ludzkich potrzeb | 92 |
3.2.10. Uznanie czynników egzystencjalno-fenomenologicznych | 93 |
3.3. Reguły transpersonalnego wymiaru troski | 94 |
3.4. Reguła momentu troskliwości | 97 |
4. Dialogiczna postać troski | 100 |
4.1. Twarz | 101 |
4.2. Bliskość | 102 |
4.3. Odpowiedzialność | 105 |
4.4. Substytucja | 106 |
4.5. Relacja dialogiczna w horyzoncie wartości | 108 |
5. Troska jako fundament odpowiedzialności za istnienie innego | 116 |
5.1. Eminentne paradygmaty troski pojętej jako odpowiedzialność | 117 |
5.1.1. Troska jako odpowiedzialność totalna | 118 |
5.1.2. Ciągłość konstytutywna cechą troski jako odpowiedzialności | 118 |
6. Aktywistyczna natura troski | 119 |
6.1. Fazy realizacji troski | 121 |
6.1.1. Rozpoznanie | 122 |
6.1.2. Zatroszczenie się | 122 |
6.1.3. Udzielanie troski | 122 |
6.1.4. Otrzymywanie troski | 123 |
6.2. Elementy aktywistycznej etyki troski | 124 |
6.2.1. Baczna uwaga | 124 |
6.2.2. Odpowiedzialność | 125 |
6.2.3. Kompetencje | 126 |
6.2.4. Właściwa reakcja | 126 |
6.3. Uwarunkowania troski | 127 |
7. Troska jako wartość i cnota moralna | 129 |
7.1. Współczucie | 131 |
7.1.1. Asystowanie | 131 |
7.1.2. Zapewnienie | 132 |
7.1.3. Kompetencje | 132 |
8. Idea troski proweniencji feministycznej | 140 |
8.1. Argument z kazusu Heinza | 145 |
8.2. Argument z teorii percepcji Gestalt | 146 |
8.3. Argument ze studium aborcji | 147 |
9. Troska esencją kobiecej natury w teorii Nel Noddings | 150 |
9.1. Prawzór paradoksów kobiecej troski | 154 |
9.2. Różnica między troską naturalną a troską etyczną | 157 |
9.3. Ideał troski etycznej | 158 |
10. Idea troski w perspektywie transkulturowej | 164 |
Zakończenie | 173 |
Bibliografia | 175 |