Stulecie Sadu Rozstajnego

Stulecie Sadu Rozstajnego

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em.
Brak wydruku.

19,95

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Sad rozstajny ukazał się w roku 1912. W momencie wydania był to spóźniony debiut, z dzisiejszej perspektywy jest to pierwsza książka wielkiego poety. Warto się dokładnie przyjrzeć temu zbiorowi, usytuowanemu pomiędzy wczesnymi wierszami Bolesława Leśmiana, publikowanymi w młodopolskich czasopismach, a znakomitymi tomami ogłoszonymi w dwudziestoleciu międzywojennym. Warto zapytać, kim był Leśmian znajdujący się w połowie drogi do wielkości i jak pracowała wówczas jego poetycka wyobraźnia.


Pierwszym wrażeniem, jakie nasuwa się po lekturze dwudziestu dwu artykułów składających się na książkę Stulecie Sadu rozstajnego, jest przekonanie o potrzebie i sukcesie zaprezentowanych w niej spojrzeń badawczych oraz o bardzo dobrej, przemyślanej kompozycji całości. Prowadzi ona od rozważań nad tytułem Leśmianowskiego zbioru ku analizom wybranych jego wątków i przekrojów, dopełniającym się, ale i wchodzącym z sobą, dzięki sąsiedztwu, w wyraźny dialog nieraz odmiennych wniosków. Silne jest też wrażenie, że przy oczywistym zindywidualizowaniu studiów pisanych przez wielu autorów, z kilku pokoleń i „szkół” literaturoznawczych, niniejsza praca jest całością zwartą, komplementarną, stanowiącą w istocie wieloaspektową monografię Sadu..., wiele mówiącą także o późniejszej twórczości Leśmiana.
Konstrukcja tej książki daje ważny, przekrojowy wgląd w leśmianologię i rozmaite metody analizy tekstu, na których zyskuje wyłaniający się z niej obraz zbioru interpretowanego po latach, i wiele mówi o naszych – polonistycznych, poetologicznych – orientacjach i przeorientowaniach, o zmieniających się obszarach lektury i mocno rozciągniętej skali, normie historycznoliterackiego czy interpretacyjnego pisarstwa naukowego.
Z recenzji dr hab. Danuty Opackiej-Walasek, prof. UŚ


Liczba stron396
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN-13978-83-233-9052-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

POLECAMY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Maria Podraza-Kwiatkowska, Z rozważań nad tytułem Sad rozstajny    7
  
  Dawid Maria Osiński, Momentalność i nawrotowość cyklu jako struktury wyrażania w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana, czyli po co Leśmianowi cykle poetyckie    21
  
  Anna Czabanowska-Wróbel, Leśmian i powtórzenie. Tarcza wśród Poematów zazdrosnych    53
  
  Barbara Stelmaszczyk, Leśmianowski „cień”– symbol rozszerzonej przestrzeni podmiotu    69
  
  Urszula M. Pilch, Podmiot zamknięty w spojrzeniu. Sad rozstajny Bolesława Leśmiana    85
  
  Wojciech Owczarski, Sen rozstajny    101
  
  Wojciech Gutowski, Z księgi przeczuć. Wstęp do Leśmianowskiej poetyki marzenia    117
  
  Hanna Ratuszna, „A ja ciągle czuję czyjś wzrok, przez otchłanie...” – o nastroju melancholijnym w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana    137
  
  Radosław Okulicz-Kozaryn, Od wywołańców do oddaleńców. Poetycka bohema w Sadzie rozstajnym i jej antenaci    159
  
  Dorota Wojda, Światło i mrok. Ekonomia poetycka Sadu rozstajnego    167
  
  Marzena Woźniak-Łabieniec, Między mrokiem a światłem. Epistemologiczne peregrynacje podmiotu w wierszu Oczy w niebiosach (z cyklu Poematy zazdrosne)    191
  
  Bogusław Grodzki, O widzeniach dziennych i epifaniach nocnych w Sadzie rozstajnym    205
  
  Paweł Próchniak, Noc rozstajna (wrażenie)    231
  
  Małgorzata Okulicz-Kozaryn, „Leżę na wznak na łące…” Leśmiana a młodopolskie wtajemniczenia w naturę    243
  
  Eliza Krzyńska-Nawrocka, Ogród w Sadzie    253
  
  Marek Kurkiewicz, „Niechaj szumią, szemrzą, dzwonią chóry bezimiennych głosów...”. Akustyczny wymiar świata Sadu rozstajnego Bolesława Leśmiana    271
  
  Ewa Kołodziejczyk, Fonosfera Sadu rozstajnego    293
  
  Anna Spólna, Dotyk i niedotykalne w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana    305
  
  Marzena Karwowska, Wątki antropologiczne w Sadzie rozstajnym Bolesława Leśmiana    321
  
  Rafał Milan, Sidi-Numan – poemat (nie)zazdrosny o ciało? Leśmianowski głos na temat ciała (w poezji)    341
  
  Michał Nawrocki, Glossy do Nieznanej podróży Sindbada-Żeglarza    351
  
  Marian Stala, Coś srebrnego dzieje się w chmur dali. Dziesięć uwag o księżycu w poezji Bolesława Leśmiana    363
  
  Bibliografia przedmiotowa w twórczości Bolesława Leśmiana. Wybór    379
  Indeks    387
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia