INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Format:
ibuk
Przewodnim tematem książki jest problematyka phronesis, pojęcia rozumianego od czasów Arystotelesa jako mądrość praktyczna, przeciwstawiona mądrości teoretycznej (sophia) i mądrości technicznej (techne). Phronesis, w interpretacji nowoczesnej, stanowi jedno z centralnych pojęć hermeneutycznie interpretowanej humanistyki; wskazuje na problem rozumienia pojmowanego jako, związana z sumieniem i etyką, próba odnajdywania się człowieka współczesnego w otaczającym go świecie. Monografia jest próbą zarysowania hermeneutycznego problemu rozumienia, będącego zawsze samorozumieniem, w kontekście zjawisk takich jak nihilizm, tożsamość, doświadczenie religijne, polityka i dialog.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 280 |
Kategoria | Teoria literatury |
Wydawca | Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza |
ISBN-13 | 978-83-232-3018-2 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp ‒ Phronesis: racjonalność hermeneutyczna | 9 |
CZĘŚĆ I: HERMENEUTYKA I HUMANISTYKA | |
Rozdział I. Phronesis i hermeneutyka Hansa-Georga Gada-mera | 37 |
1. Humanistyka wobec innych nauk | 37 |
2. Humanistyka jako phronesis | 42 |
2.1. Ogólne ‒ szczególne. Problem aplikacji | 43 |
2.2. Doświadczenie | 47 |
2.3. Historyczność | 48 |
2.4. Dialogowość | 50 |
2.5. Hermeneutyka i retoryka | 52 |
Rozdział II. Phronesis i nihilizm albo Franz Kafka czytany w duchu hermeneutyki radykalnej | 55 |
1. Nowoczesność i nihilizm | 55 |
2. Phronesis | 57 |
3. Phronesis, nowoczesność i nihilizm (John D. Caputo) | 60 |
4. Phronimos nowoczesny: przypadek Józefa K. | 66 |
Rozdział III. „Bytem, który może być rozumiany, jest język”. Zwrot lingwistyczny w hermeneutyce | 74 |
1. Język i świat | 74 |
2. Zwrot lingwistyczny w humanistyce ‒ przegląd wybranych stanowisk | 78 |
3. Zwrot lingwistyczny i hermeneutyka | 86 |
Rozdział IV. Zwrot narratywistyczny w hermeneutyce | 104 |
1. Humanistyka ‒ hermeneutyka ‒ Heidegger | 104 |
2. Hermeneutyka narracyjna Paula Ricoeura | 109 |
3. Tożsamość i narracja | 116 |
Rozdział V. Humanistyka i polityka | 121 |
1. Nauka i polityka na biegunach | 121 |
2. Wobec dekonstrukcji: nauka jako humanistyka; polityka jako filozofia spraw ludzkich | 125 |
3. Pułapki postmodernizmu | 130 |
4. Humanistyka jako praca Syzyfa | 136 |
CZĘŚĆ II: EGZYSTENCJA I TRANSCENDENCJA | |
Rozdział I. Bez fundamentów. Nihilizm i nowoczesność | 143 |
1. Formuły nowoczesności nihilistycznej – wstępne rozpoznania | 143 |
2. Nowoczesność i nihilizm w hasłach | 150 |
2.1. „Bóg umarł” (Nietzsche) | 151 |
2.2. „Jeżeli Boga nie ma, to wszystko wolno” (Dostojewski) | 153 |
2.3. „Odczarowanie świata” (Weber) | 155 |
2.4. „Wszystko, co stałe, ulatnia się w powietrzu, a to, co święte, desakralizuje się” (Marks) | 159 |
2.5. Anomia (Durkheim) | 162 |
Rozdział II. Wobec Heideggera: rozumienie jako powracanie do bycia-sobą | 169 |
1. W kręgu etyki autentyczności | 169 |
2. Bycie-w-świecie jako troska | 174 |
3. Bycie-w-świecie jako upadanie i zew sumienia | 176 |
4. Wezwanie ku byciu winnym | 178 |
5. Zdecydowanie jako bycie sobą | 180 |
Rozdział III. Dialogiczność i demitologizacja Ja solipsystycznego | 184 |
1. Dwa mity solipsyzmu: epistemologiczny i autokreacyjny | 185 |
2. Wobec Innego | 192 |
Rozdział IV. Teologia ukryta albo kontr-kontrkultura. Na marginesie twórczości Michela Houellebecqa | 210 |
1. Teologia ukryta | 210 |
2. Kontrkultura jako odpowiedź na alienacje nowoczesności | 215 |
3. Kontr-kontrkultura | 218 |
4. Teologia ukryta Michela Houellebecqa | 225 |
Rozdział V. „Iść, dokąd iść nie można”. O pasji niemożliwego, teologii wydarzenia i Bogu słabym w hermeneutyce radykalnej Johna D. Caputo | 231 |
1. Religia, dekonstrukcja, phronesis | 231 |
2. Pasja niemożliwego | 241 |
3. Teologia wydarzenia | 248 |
4. Bóg słaby | 253 |
Zamiast zakończenia: W poszukiwaniu sensu | 261 |
Nota edytorska | 267 |
Indeks nazwisk | 269 |
In search of meaning. Phronesis and hermeneutics (Summary) | 277 |