POLECAMY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
epub, mobi, ibuk
Edukacja diabetologiczna jest elementem całościowego postępowania terapeutycznego w cukrzycy. Jej głównym celem jest kształtowanie kompetencji pacjenta do samozarządzania cukrzycą, we współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, rodziną i najbliższym otoczeniem, zorientowanych na osiągnięcie indywidualnych celów leczenia oraz zadowalającej jakości życia. Przygotowanie pacjenta do samoopieki, samokontroli i jego rodziny do świadczenia opieki nieprofesjonalnej jest jednym z zadań zawodowych pielęgniarki i położnej mających swoje uregulowania prawne.
Podstawą do stworzenia niniejszego opracowania jest podjęcie próby doskonalenia jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Stanowi pracę twórczą grupy pielęgniarek i położnych zaangażowanej w opiekę nad osobą z cukrzycą.
Niezmiernie ważnym elementem prezentowanego standardu są: „Mierniki i instrumenty oceny jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii”. Uwzględniono również propozycję kryteriów kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną. Pomocne w praktyce mogą być indywidualne karty edukacji diabetologicznej oraz procedury.
Standard to pożądany i osiągalny poziom wykonania, według którego jest oceniana rzeczywista praktyka. Celem standardu jest zapewnienie dostępu do aktualnej wiedzy pielęgniarskiej/położniczej, poprawienie procesu podejmowanych interwencji pielęgniarskich/położniczych, poprawa jakości świadczonych usług pielęgniarskich/położniczych, zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń procesu pielęgnowania, w przypadku postępowania zgodnego z wytycznymi, optymalizację kosztów i jakości pielęgniarskich świadczeń zdrowotnych w obszarze diabetologii.
Standard praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii wskazuje na konkretne kompetencje profesjonalisty odpowiedzialnego za edukację pacjenta diabetologicznego, które gwarantują odpowiedni poziom jego wiedzy i umiejętności, a także kształtują otwartą, kreatywną postawę.
Standard umożliwi edukatorom ds. diabetologii optymalny udział w realizacji zadań systemu ochrony zdrowia w stosunku do osób chorych na cukrzycę przez zmiany sposobu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 128 |
Kategoria | Pielęgniarstwo |
Wydawca | PZWL Wydawnictwo Lekarskie |
ISBN-13 | 978-83-200-5559-7 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Standard pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku E. ds. D 1 | |
Cel standardu | 1 |
Grupa docelowa | 1 |
Oświadczenia standardowe | 2 |
Standard I. Podstawy teoretyczne pracy pielęgniarki/położnej na stanowisku E. ds. D 3 | |
Uzasadnienie | 3 |
Kryteria struktury | 4 |
Kryteria procesu | 4 |
Kryteria wyniku | 5 |
Standard II. Gromadzenie i ocena danych prowadzona przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 7 | |
Uzasadnienie | 7 |
Kryteria struktury | 8 |
Kryteria procesu | 8 |
Kryteria wyniku | 11 |
Standard III. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej do celów edukacji diabetologicznej | 13 |
Uzasadnienie | 13 |
Kryteria struktury | 13 |
Kryteria procesu | 14 |
Kryteria wyniku | 15 |
Standard IV. Planowanie edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 16 | |
Uzasadnienie | 16 |
Kryteria struktury | 16 |
Kryteria procesu | 20 |
Kryteria wyniku | 22 |
Standard V. Realizacja planu edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położą na stanowisku E. ds. D 24 | |
Uzasadnienie | 24 |
Kryteria struktury | 24 |
Kryteria procesu | 26 |
Przekazywanie wiedzy | 26 |
Kształtowanie umiejętności | 28 |
Kształtowanie postawy | 28 |
Inne zadania i interwencje | 30 |
Kryteria wyniku | 33 |
Standard VI. Ewaluacja edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 37 | |
Uzasadnienie | 37 |
Kryteria struktury | 38 |
Kryteria procesu | 39 |
Kryteria wyniku | 40 |
Standard VII. Współpraca interdyscyplinarna w edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 43 | |
Uzasadnienie | 43 |
Kryteria struktury | 44 |
Kryteria procesu | 44 |
Kryteria wyniku | 45 |
Standard VIII. Rozwój umiejętności zawodowych pielęgniarki/położnej na stanowisku E. ds. D 46 | |
Uzasadnienie | 46 |
Kryteria struktury | 46 |
Kryteria procesu | 47 |
Kryteria wyniku | 48 |
Standard IX. Doskonalenie jakości opieki sprawowanej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 49 | |
Uzasadnienie | 49 |
Kryteria struktury | 50 |
Kryteria procesu | 50 |
Kryteria wyniku | 51 |
Standard X. Postępowanie według zasad etyki zawodowej pielęgniarki/ położnej na stanowisku E. ds. D 53 | |
Uzasadnienie | 53 |
Kryteria struktury | 53 |
Kryteria procesu | 54 |
Kryteria wyniku | 54 |
Standard XI. Prowadzenie badań naukowych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D. | 56 |
Uzasadnienie | 56 |
Kryteria struktury | 56 |
Kryteria procesu | 57 |
Kryteria wyniku | 58 |
Załączniki | 59 |
Załącznik 1. | |
Słownik wybranych pojęć użytych w standardzie® | 59 |
Użyte w standardzie pojęcia pochodzące z katalogu ICNP | 63 |
Załącznik 2. Zasady organizacji edukacji diabetologicznej | 65 |
Załącznik 3. Obszary i poziomy edukacji diabetologicznej | 67 |
Załącznik 4. Miejsce świadczenia edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D. | 68 |
Załącznik 5. Lokalizacja | 68 |
Załącznik 6. Warunki lokalowe i wyposażenie pomieszczenia, środki dydaktyczne w miejscu edukacji diabetologicznej | 69 |
Załącznik 7. Zalecenia w opiece diabetologicznej PFED 71 | |
Załącznik 8. Kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną | 99 |
Załącznik 9. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 1 | 101 |
Załącznik 10. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 2. Żywienie | 105 |
Załącznik 11. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 3. Samokontrola glikemii z użyciem glukometru | 108 |
Załącznik 12. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 4. System ciągłego monitorowania glikemii (CGM ) | 111 |
Załącznik 13. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 5. Terapia z użyciem ciągłego podskórnego wlewu insuliny (OPI ) | 113 |
Załącznik 14. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 6. Podawanie insuliny wstrzykiwaczem typu pen | 116 |
Załącznik 15. Propozycje oceny jakości i efektywności świadczeń wykonywanych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D. | 118 |
Piśmiennictwo | 124 |