Standardy i procedury pielęgniarskiej praktyki klinicznej

na stanowisku edukatora do spraw diabetologii

1 opinia

Format:

mobi, epub, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

33,04  47,20

Format: epub, mobi

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

33,0447,20

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Edukacja diabetologiczna jest elementem całościowego postępowania terapeutycznego w cukrzycy. Jej głównym celem jest kształtowanie kompetencji pacjenta do samozarządzania cukrzycą, we współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, rodziną i najbliższym otoczeniem, zorientowanych na osiągnięcie indywidualnych celów leczenia oraz zadowalającej jakości życia. Przygotowanie pacjenta do samoopieki, samokontroli i jego rodziny do świadczenia opieki nieprofesjonalnej jest jednym z zadań zawodowych pielęgniarki i położnej mających swoje uregulowania prawne.


Podstawą do stworzenia niniejszego opracowania jest podjęcie próby doskonalenia jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii. Stanowi pracę twórczą grupy pielęgniarek i położnych zaangażowanej w opiekę nad osobą z cukrzycą.


Niezmiernie ważnym elementem prezentowanego standardu są: „Mierniki i instrumenty oceny jakości edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę i położną na stanowisku edukatora ds. diabetologii”. Uwzględniono również propozycję kryteriów kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną. Pomocne w praktyce mogą być indywidualne karty edukacji diabetologicznej oraz procedury.


Standard to pożądany i osiągalny poziom wykonania, według którego jest oceniana rzeczywista praktyka. Celem standardu jest zapewnienie dostępu do aktualnej wiedzy pielęgniarskiej/położniczej, poprawienie procesu podejmowanych interwencji pielęgniarskich/położniczych, poprawa jakości świadczonych usług pielęgniarskich/położniczych, zabezpieczenie przed prawnymi skutkami niepowodzeń procesu pielęgnowania, w przypadku postępowania zgodnego z wytycznymi, optymalizację kosztów i jakości pielęgniarskich świadczeń zdrowotnych w obszarze diabetologii.
Standard praktyki klinicznej na stanowisku edukatora ds. diabetologii wskazuje na konkretne kompetencje profesjonalisty odpowiedzialnego za edukację pacjenta diabetologicznego, które gwarantują odpowiedni poziom jego wiedzy i umiejętności, a także kształtują otwartą, kreatywną postawę.


Standard umożliwi edukatorom ds. diabetologii optymalny udział w realizacji zadań systemu ochrony zdrowia w stosunku do osób chorych na cukrzycę przez zmiany sposobu organizacji i udzielania świadczeń zdrowotnych.


Liczba stron128
WydawcaPZWL Wydawnictwo Lekarskie
ISBN-13978-83-200-5559-7
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Standard pielęgniarskiej praktyki klinicznej na stanowisku E. ds. D 1
    Cel standardu    1
    Grupa docelowa    1
    Oświadczenia standardowe    2
  Standard I. Podstawy teoretyczne pracy pielęgniarki/położnej na stanowisku E. ds. D 3
    Uzasadnienie    3
    Kryteria struktury    4
    Kryteria procesu    4
    Kryteria wyniku    5
  Standard II. Gromadzenie i ocena danych prowadzona przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 7
    Uzasadnienie    7
    Kryteria struktury    8
    Kryteria procesu    8
    Kryteria wyniku    11
  Standard III. Formułowanie diagnozy pielęgniarskiej do celów edukacji diabetologicznej    13
    Uzasadnienie    13
    Kryteria struktury    13
    Kryteria procesu    14
    Kryteria wyniku    15
  Standard IV. Planowanie edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 16
    Uzasadnienie    16
    Kryteria struktury    16
    Kryteria procesu    20
    Kryteria wyniku    22
  Standard V. Realizacja planu edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położą na stanowisku E. ds. D 24
    Uzasadnienie    24
    Kryteria struktury    24
    Kryteria procesu    26
    Przekazywanie wiedzy    26
    Kształtowanie umiejętności    28
    Kształtowanie postawy    28
    Inne zadania i interwencje    30
    Kryteria wyniku    33
  Standard VI. Ewaluacja edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 37
    Uzasadnienie    37
    Kryteria struktury    38
    Kryteria procesu    39
    Kryteria wyniku    40
  Standard VII. Współpraca interdyscyplinarna w edukacji diabetologicznej prowadzonej przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D 43
    Uzasadnienie    43
    Kryteria struktury    44
    Kryteria procesu    44
    Kryteria wyniku    45
  Standard VIII. Rozwój umiejętności zawodowych pielęgniarki/położnej na stanowisku E. ds. D 46
    Uzasadnienie    46
    Kryteria struktury    46
    Kryteria procesu    47
    Kryteria wyniku    48
  Standard IX. Doskonalenie jakości opieki sprawowanej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D 49
    Uzasadnienie    49
    Kryteria struktury    50
    Kryteria procesu    50
    Kryteria wyniku    51
  Standard X. Postępowanie według zasad etyki zawodowej pielęgniarki/ położnej na stanowisku E. ds. D 53
    Uzasadnienie    53
    Kryteria struktury    53
    Kryteria procesu    54
    Kryteria wyniku    54
  Standard XI. Prowadzenie badań naukowych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D.    56
    Uzasadnienie    56
    Kryteria struktury    56
    Kryteria procesu    57
    Kryteria wyniku    58
  Załączniki    59
  Załącznik 1.
  Słownik wybranych pojęć użytych w standardzie®    59
  Użyte w standardzie pojęcia pochodzące z katalogu ICNP    63
  Załącznik 2. Zasady organizacji edukacji diabetologicznej    65
  Załącznik 3. Obszary i poziomy edukacji diabetologicznej    67
  Załącznik 4. Miejsce świadczenia edukacji diabetologicznej przez pielęgniarkę/ położną na stanowisku E. ds. D.    68
  Załącznik 5. Lokalizacja    68
  Załącznik 6. Warunki lokalowe i wyposażenie pomieszczenia, środki dydaktyczne w miejscu edukacji diabetologicznej    69
  Załącznik 7. Zalecenia w opiece diabetologicznej PFED 71
  Załącznik 8. Kategoryzacji pacjentów według zdolności do samokontroli i samoopieki oraz zapotrzebowania na edukację diabetologiczną    99
  Załącznik 9. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 1    101
  Załącznik 10. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 2. Żywienie    105
  Załącznik 11. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 3. Samokontrola glikemii z użyciem glukometru    108
  Załącznik 12. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 4. System ciągłego monitorowania glikemii (CGM )    111
  Załącznik 13. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 5. Terapia z użyciem ciągłego podskórnego wlewu insuliny (OPI )    113
  Załącznik 14. Indywidualna karta edukacji diabetologicznej nr 6. Podawanie insuliny wstrzykiwaczem typu pen    116
  Załącznik 15. Propozycje oceny jakości i efektywności świadczeń wykonywanych przez pielęgniarkę/położną na stanowisku E. ds. D.    118
  Piśmiennictwo    124
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia