Analizy weryfikacyjne – przeszłe i obecne doświadczenia badawcze

Tom XIII

1 opinia

Format:

ibuk

Autorki, uczennice twórców i przedstawicieli łódzkiej szkoły metodologicznej w socjologii, podejmują refleksję nad analizami weryfikacyjnymi, które przez wiele lat stanowiły w tej szkole przedmiot dociekań teoretycznych oraz empirycznych. Szczególnie ważnym punktem odniesienia dla tych rozważań jest unikatowa w metodologii badań sondażowych koncepcja analiz weryfikacji wewnętrznej autorstwa Jana Lutyńskiego. Próbie zmierzenia się z dorobkiem szkoły, jego omówieniu i ocenie, towarzyszą głosy jej przedstawicieli odnoszących się z dzisiejszej perspektywy do ówczesnych koncepcji, przedsięwzięć badawczych i dokonań. Wzbogacenie retrospektywy o ten element było możliwe dzięki przeprowadzeniu wywiadów z większością badaczy tworzących szkołę. W efekcie w zagadnienia natury metodologicznej wplecione są wątki interesujące z punktu widzenia socjologii jako nauki. Kontynuując zainteresowania badawcze swoich nauczycieli, autorki eksplorują też możliwości szeroko rozumianej weryfikacji wewnętrznej i badają technikę winiet zakotwiczających.


Liczba stron126
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-836-4
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Od Redakcji    9
  Rozdział 1. Analizy weryfikacyjne w łódzkiej szkole metodologicznej    11
  1.1. Łódzka szkoła metodologiczna – krótka historia i ramy instytucjonalne    11
  1.2. Przedmiot zainteresowań socjologów z łódzkiej szkoły metodologicznej    16
  1.3. Analizy weryfikacyjne – koncepcja teoretyczna Jana Lutyńskiego    22
  1.3.1. Założenia metodologiczne prowadzenia analiz weryfikacyjnych    24
  1.3.2. Weryfikacja zewnętrzna – procedury, metody, ograniczenia    25
  1.3.3. Weryfikacja wewnętrzna – procedury, metody, ograniczenia    28
  1.4. Analizy weryfikacyjne z dzisiejszej perspektywy – ocena współpracowników i uczniów Jana Lutyńskiego    34
  Rozdział 2. Nowe możliwości weryfikacji wewnętrznej. Winiety zakotwiczające jako technika obiektywizacji samoocen respondentów w badaniach sondażowych    39
  2.1. Błąd, jakim mogą być obciążone samooceny    40
  2.2. Konstrukcja narzędzia    43
  2.3. Założenia techniki    45
  2.4. Nieparametryczna metoda opracowania materiałów – modele relatywnych rang    48
  2.5. Parametryczna metoda opracowania materiałów – model CHOPIT    59
  Rozdział 3. Empiryczne zastosowania techniki winiet zakotwiczających    65
  3.1. Cel badań i baza materiałowa    66
  3.2. Wyniki badania sytuacji materialnej    67
  3.2.1. Ustalenie dominującego wzoru uporządkowania winiet    69
  3.2.2. Wyniki metody nieparametrycznej    72
  3.2.3. Wyniki metody parametrycznej    83
  3.3. Wyniki badania potrzeby doskonalenia własnych kwalifikacji zawodowych    86
  3.3.1. Ustalenie dominującego wzoru uporządkowania winiet    89
  3.3.2. Wyniki metody nieparametrycznej    92
  3.3.3. Wyniki metody parametrycznej    103
  3.4. Podsumowanie    106
  Zakończenie    111
  Bibliografia    115
  Załączniki    121
  Verification analysis in social surveys. Past and present research experiences (Summary)    125
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia