EBOOKI WYDAWCY
-20%
Wydawca:
Format:
KUPUJESZ FRAGMENT EBOOKA: Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieżyRozdział: 03 Rozdz. 4 - Metodologiczne podstawy badań własnych; Rozdz. 5 - Diagnoza aktywności młodzieży gimnazjalnej w przestrzeni wirtualnej
Współcześnie coraz częściej znaczącym środowiskiem życia i funkcjonowania jednostki staje się przestrzeń internetowa. Intensywne korzystanie z nowych technologii, w tym zwłaszcza z mediów społecznościowych, sprawia, że stają się one jednym ze środowisk socjalizacyjnych, niemal równorzędnym ze środowiskiem rodziny czy szkoły. Z tego względu zwraca się uwagę na konieczność wdrożenia szerokiego programu edukacji do mediów, którego celem nie byłoby ograniczenie kontaktu człowiek – nowe technologie, lecz nauka takiego z nich korzystania, aby służyły one dobru człowieka. Takie stanowisko było punktem wyjścia do napisania niniejszej monografii, która w założeniu miała stanowić teoretyczną i empiryczną bazę dla podejmowania różnego typu inicjatyw edukacyjnych. Publikacja w założeniu przeznaczona jest nie tylko dla teoretyków pedagogiki i nauk pokrewnych, ale też dla praktyków zajmujących się szeroko rozumianą działalnością profilaktyczną i edukacją medialną.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Kategoria | Socjologia edukacji |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3195-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp (Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy) / | 9 |
Rozdział 1 Przestrzeń wirtualna jako nowe środowisko socjalizacyjne | |
Karina Leksy | |
1.1. Kultura popularna — ustalenia definicyjne / | 17 |
1.2. Dyskusja wokół kultury popularnej / | 21 |
1.3. Socjalizacja w popkulturze / | 27 |
1.4. Nowe media / | 29 |
1.5. Media społecznościowe / | 35 |
1.6. Autoprezentacja i tendencje narcystyczne użytkowników portali społecznościowych jako przejaw społecznego ekshibicjonizmu / | 40 |
Rozdział 2 Zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu | |
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz | |
2.1. Uzależnienie od Internetu / | 51 |
2.2. Cyberbullying / | 53 |
2.3. Grooming — pedofilia w Internecie / | 57 |
2.4. Seksting i cyberpornografia / | 59 |
2.5. Budowanie sieciowej tożsamości a wirtualne znajomości / | 63 |
Rozdział 3 Adolescencja — między dzieciństwem a dorosłością | |
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz | |
3.1. Prawidłowości rozwojowe w okresie adolescencji — wybrane zagadnienia / | 71 |
3.2. Kryzys adolescencyjny / | 76 |
3.3. Młodzież w świecie ponowoczesnym / | 79 |
Rozdział 4 Metodologiczne podstawy badań własnych | |
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy | |
4.1. Problematyka badawcza / | 85 |
4.2. Metoda, technika i narzędzie badawcze / | 90 |
4.3. Procedura badawcza / | 91 |
4.4. Dobór próby badawczej / | 92 |
Rozdział 5 Diagnoza aktywności młodzieży gimnazjalnej w przestrzeni wirtualnej | |
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy | |
5.1. Znaczenie Internetu w życiu badanej młodzieży / | 97 |
5.2. Zachowania podejmowane przez badaną młodzież w świecie wirtualnym / | 105 |
5.3. Sposoby autoprezentacji badanej młodzieży w Internecie / | 109 |
5.4. Psychospołeczne funkcjonowanie badanej młodzieży a podejmowana przez nią aktywność w Internecie / | 113 |
5.5. Dostrzegane przez gimnazjalistów zagrożenia związane z korzystaniem z Internetu /123 | |
5.6. Zachowania mające wpływ na bezpieczeństwo podejmowane przez badaną młodzież w przestrzeni wirtualnej / | 135 |
5.7. Problemy w funkcjonowaniu biopsychospołecznym doświadczane przez gimnazjalistów w aspekcie użytkowania Internetu / | 138 |
5.8. Rola rodziców w zakresie korzystania przez badanych z Internetu / | 147 |
Rozdział 6 Korzystanie z Internetu przez młodzież gimnazjalną w kontekście zagrożeń z nim związanych — weryfikacja hipotez | |
Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy | |
6.1. Postrzeganie zagrożeń w Internecie a płeć respondentów / | 155 |
6.2. Czas spędzany na korzystaniu z Internetu a postrzeganie przez młodzież zagrożeń z nim związanych / | 156 |
6.3. Ekshibicjonizm społeczny w Internecie a płeć badanych oraz czas spędzany w sieci / | 157 |
6.4. Osiągnięcia szkolne badanych a czas spędzany w Internecie / | 158 |
6.5. Występowanie problemów zdrowotnych oraz aktywność fizyczna respondentów a czas spędzany na korzystaniu z Internetu / | 160 |
6.6. Kontrola rodzicielska aktywności respondentów w sieci a wykształcenie rodziców / | 161 |
6.7. Sposób korzystania z Internetu a miejsce zamieszkania respondentów / | 163 |
Podsumowanie (Katarzyna Borzucka-Sitkiewicz, Karina Leksy) / | 165 |
Aneks 1 / | 171 |
Aneks 2 / | 185 |
Bibliografia / | 199 |
Summary / | 209 |
Zusammenfassung / | 209 |