INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Google zapytany o „kryzys” wyświetla 6 280 000 wyników w 0,45 sekundy. Czołowe miejsca zajmują odniesienia do kryzysu gospodarczego, finansowego, psychologicznego czy kryzysu w związku. Martha C. Nussbaum w książce Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów w alarmującym tonie pisze jednak, że najważniejszy rodzaj kryzysu dotyczy edukacji, z której rugowana jest humanistyka, formująca świadomych, samodzielnych i krytycznych obywateli. Ich miejsce zastępują „pokolenia użytecznych maszyn”, a „na naszych oczach rozstrzyga się przyszłość światowych demokracji”.
Humanistyka może spełnić funkcję edukacyjną tylko wtedy, gdy zasilają ją rzetelne badania akademickie. Jako jedność badania i nauczania, teoretyzowania i praktyki powinna być „polityką wrażliwości”, w ramach której humanista w sposób moralnie odpowiedzialny porusza się w sferze znaczeń i wartości. W tym sensie, zakorzenionym w filozofii Derridiańskiej, humanistyka oznacza „praktykowanie krytycznego oporu wobec wszystkich pojęć, wartości, idei czy kulturowych tendencji po to, by nie przekształciły się one w zawłaszczające dogmaty i ideologie”. Widać to szczególnie dobrze z perspektywy ontologii kulturowej, którą przyjęto w prezentowanej publikacji.
Rok wydania | 2018 |
---|---|
Liczba stron | 156 |
Kategoria | Filozofia współczesna |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-904-0 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp: O problemach z humanistyką | 7 |
Czym jest ontologia kulturowa | 14 |
Swoistość humanistyki w perspektywie ontologii kulturowej | 19 |
O czym jest ta praca | 22 |
Mapa I: Kultura | 29 |
Kultura jako rzeczywistość autonomiczna i ponadnaturalna | 36 |
Kultura jako część rzeczywistości społecznej | 45 |
Koncepcja kultury jako pomocnej w zrozumieniu rzeczywistości społecznej | 47 |
Wartościujące ujęcia kultury | 51 |
W stronę posthumanistyki | 57 |
Mapa II: Historia | 65 |
Historiozoficzne koncepcje dziejów | 66 |
Humanistyka a kwestia dziejów | 72 |
Mapa III: Wspólnota | 87 |
Substancjalistyczne koncepcje wspólnoty | 90 |
Niesubstancjalistyczne koncepcje wspólnoty | 97 |
Rekapitulacja | 108 |
Mapa IV: człowiek/ciało | 117 |
Merleau-Ponty: fenomenologia ciała | 122 |
Perspektywa gender i queer: „ciała, które znaczą” | 128 |
Nowy materializm i ontologia poheideggerowska: powrót materii i ciało jako relacja | 131 |
Zakończenie | 139 |
Jaka humanistyka? | 140 |
Literatura przywołana | 143 |
Summary | 155 |
The humanities from the point of view of cultural ontology | 155 |
Nota o Autorze | 157 |