Humanistyka z perspektywy ontologii kulturowej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,08  22,45

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

19,0822,45

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

Google zapytany o „kryzys” wyświetla 6 280 000 wyników w 0,45 sekundy. Czołowe miejsca zajmują odniesienia do kryzysu gospodarczego, finansowego, psychologicznego czy kryzysu w związku. Martha C. Nussbaum w książce Nie dla zysku. Dlaczego demokracja potrzebuje humanistów w alarmującym tonie pisze jednak, że najważniejszy rodzaj kryzysu dotyczy edukacji, z której rugowana jest humanistyka, formująca świadomych, samodzielnych i krytycznych obywateli. Ich miejsce zastępują „pokolenia użytecznych maszyn”, a „na naszych oczach rozstrzyga się przyszłość światowych demokracji”.
Humanistyka może spełnić funkcję edukacyjną tylko wtedy, gdy zasilają ją rzetelne badania akademickie. Jako jedność badania i nauczania, teoretyzowania i praktyki powinna być „polityką wrażliwości”, w ramach której humanista w sposób moralnie odpowiedzialny porusza się w sferze znaczeń i wartości. W tym sensie, zakorzenionym w filozofii Derridiańskiej, humanistyka oznacza „praktykowanie krytycznego oporu wobec wszystkich pojęć, wartości, idei czy kulturowych tendencji po to, by nie przekształciły się one w zawłaszczające dogmaty i ideologie”. Widać to szczególnie dobrze z perspektywy ontologii kulturowej, którą przyjęto w prezentowanej publikacji.


Liczba stron156
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-904-0
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp: O problemach z humanistyką    7
  Czym jest ontologia kulturowa    14
  Swoistość humanistyki w perspektywie ontologii kulturowej    19
  O czym jest ta praca    22
  Mapa I: Kultura    29
  Kultura jako rzeczywistość autonomiczna i ponadnaturalna    36
  Kultura jako część rzeczywistości społecznej    45
  Koncepcja kultury jako pomocnej w zrozumieniu rzeczywistości społecznej    47
  Wartościujące ujęcia kultury    51
  W stronę posthumanistyki    57
  Mapa II: Historia    65
  Historiozoficzne koncepcje dziejów    66
  Humanistyka a kwestia dziejów    72
  Mapa III: Wspólnota    87
  Substancjalistyczne koncepcje wspólnoty    90
  Niesubstancjalistyczne koncepcje wspólnoty    97
  Rekapitulacja    108
  Mapa IV: człowiek/ciało    117
  Merleau-Ponty: fenomenologia ciała    122
  Perspektywa gender i queer: „ciała, które znaczą”    128
  Nowy materializm i ontologia poheideggerowska: powrót materii i ciało jako relacja    131
  Zakończenie    139
  Jaka humanistyka?    140
  Literatura przywołana    143
  Summary    155
  The humanities from the point of view of cultural ontology    155
  Nota o Autorze    157
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia