(Nie)przygotowani. Metafora szkoły w polskiej poezji współczesnej

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

23,63  31,50

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

23,6331,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka podejmuje temat wykorzystania w poezji wielkiej metafory ŻYCIE TO SZKOŁA. W celu możliwie szerokiego ujęcia tytułowego problemu w publikacji przywołano kilkaset wierszy i tekstów piosenek autorstwa kilkudziesięciu twórców — od utworów z dwudziestolecia międzywojennego, stanowiących istotną tradycję dla późniejszych ujęć, po tomiki reprezentantów roczników dziewięćdziesiątych. Pierwsza część, Etapy, poświęcona została sposobom użycia metafory szkoły w poezji dwóch okresów: lat 1945-1989 i po roku 1989. Chronologiczne ujęcie pozwala ukazać międzypokoleniowe podobieństwa i różnice w wykorzystaniu szkolnych elementów w funkcji metaforyzującej. W części drugiej (Tematy) zaprezentowano elementy szkolnej rzeczywistości (przybory, typy szkół i etapy edukacji, nauczycieli i uczniów, rozkład zajęć, sposoby kontroli osiągnięć), które budują metafory, umożliwiając zwerbalizowanie w poezji wielu doświadczeń egzystencjalnych (miłości i śmierci, przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, poznania samego siebie czy Innego). Zarówno ponadczasowość szkoły jako wielkiej metafory, jak i zmieniające się z czasem strategie metaforyzacji składają się na wielofunkcyjność tego rodzaju twórczych praktyk, które pozwalają uchwycić liczne aspekty życia.


Liczba stron466
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3287-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

EBOOKI WYDAWCY

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wykaz skrótów /    9
  Wstęp(ny kurs) /    11
  Metafora szkoły /    11
  W polskiej poezji współczesnej /    18
  
  CZĘŚĆ I. ETAPY
  ROZDZIAŁ 1. Wychowanie do życia w reżimie: „wagarowicze” i „buntownicy” (1945–1989)
  Praca domowa z wojny /    37
  PRL – Państwo Regulujące Lekcje /    46
  Apolityczne wiersze epoki politycznej /    49
  Lekcje (nie tylko) religii /    58
  Noblistka „w szkole świata” i w świecie szkoły /    62
  Absolwenci – rocznik 1968 /    65
  Buntownik z lekcji śpiewu /    79
  Rok szkolny 1988/1989 /    82
  Jak przeżyć szkołę: strategie /    83
  
  ROZDZIAŁ 2. (Po)nowoczesny system edukacji: „starszaki” i „nowi” (po roku 1989)
  „Oblewanie” wolności /    87
  „Starszaki”, czyli (dys)kontynuacje /    91
  Wieczny początkujący /    99
  „Zawieszeni”, czyli „z kim się bawić?” /    103
  „Nowi”, czyli „przeciw, a nawet za” /    109
  „Poety‑belfra” lekcje sabotażu /    115
  (De)scholaryzatorzy /    119
  
  CZĘŚĆ II. TEMATY
  ROZDZIAŁ 3. Przedmioty do przedmiotów, czyli wyprawka szkolna
  Wyprawka przed wyprawą /    127
  Poeci w mundurkach, z tornistrem przez świat /    127
  Długopisy wierszopisów /    134
  „Humor” zeszytów /    142
  Ala ma kota i wzięcie /    147
  Pakować się rozważnie /    164
  
  ROZDZIAŁ 4. Informator kandydata, czyli typy szkół i etapy edukacji
  „A życia ile się trzeba uczyć?” /    169
  Przedszkolne „zabawy” /    170
  Katalog szkół /    179
  Niewygodna pierwsza klasa (i kolejne) /    186
  Studia o poezji – poezja o studiach /    194
  Kształcenie ustawiczne: blaski i cienie (z przewagą cieni) /    213
  Od przedszkola do doktora (i dalej) /    218
  
  ROZDZIAŁ 5. Studiowanie tableau, czyli nauczyciele i uczniowie
  (Nie)zbadany nauczyciel /    221
  Panowie (i panie) od umierania /    223
  Nauczyciele (nie do) życia /    236
  Kadra poza szkołą /    246
  Z Innym w ławce /    250
  „Nasze klasy” /    258
  W uczniowskim stroju /    265
  „Panody” i inne wiersze /    274
  
  ROZDZIAŁ 6. Wszystko zgodnie z planem, czyli harmonogram zajęć
  Rozpoczęcie (roku szkolnego). (Se)lekcje /    279
  Lekcja 1: język polski /    284
  Lekcja 2: historia /    300
  Lekcja 3: religia /    307
  Lekcja 4: języki obce /    310
  Blok matematyczno‑przyrodniczy /    316
  Po lekcjach. Zajęcia dodatkowe /    320
  Czas na przerwę /    335
  Dzień Wagarowicza, czyli (nie)usprawiedliwieni /    338
  (Wieczne) wakacje /    343
  Lekcja na całe życie /    347
  
  ROZDZIAŁ 7. Sesja zwana życiem, czyli sposoby kontroli osiągnięć
  „Klasówka z metafory” /    351
  Kartki o kartkówkach (i wypracowaniach) /    352
  Dyktat dyktand /    357
  Pytanie o odpytywanie /    360
  Egzegeza egzaminu /    369
  Z dzienniczka /    390
  „Śmierć na pięć?” /    394
  Zakończenie. Powtórzenie wiadomości (dobrych i złych) /    399
  
  Bibliografia /    405
  Indeks utworów /    431
  Indeks nazwisk /    445
  Streszczenie /    457
  Résume /    459
  Summary /    461
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia