INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Przedmiotem refleksji teoretycznej oraz badań empirycznych w prezentowanej pracy jest kategoria twórczych transgresji. Słowo „transgresja”, wprowadzone do psychologii przez Józefa Kozieleckiego (1987), odnosi się do takich działań, których nadrzędnym celem jest przekraczanie granic możliwości człowieka, istniejących zarówno w świadomości wewnętrznej, jak i w otaczającej rzeczywistości. Określenie transgresji jako twórczych zawęża obszar tych badań do czynności konstruktywnych, stanowiących źródło rozwoju osobistego, zawodowego oraz działań nowych i cennych w ujęciu społecznym.
Ze Wstępu
Przedstawiony w pracy projekt badań jakościowych jest niezwykle wartościowy i oryginalny. Istnieje potrzeba podejmowania tego typu eksploracji ze względu na znaczenie tej problematyki dla rozwoju człowieka i planowania możliwych form jego wsparcia w procesach edukacyjnych, a także niedosyt analiz tego typu w polskiej literaturze naukowej.
Z recenzji prof. dr hab. Agaty Cudowskiej
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 188 |
Kategoria | Metodologia badań psychologicznych |
Wydawca | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego |
ISBN-13 | 978-83-8088-761-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 9 |
Rozdział 1. Transgresje – kluczowe pojęcia i koncepcje | 13 |
1.1. Transcendentna natura życia w ujęciu Georga Simmla | 14 |
1.1.1. „Jesteśmy skalami” – graniczny charakter ludzkiej egzystencji | 15 |
1.1.2. „Transcendowanie siebie” – jako istota rozwoju | 16 |
1.1.3. Przekraczanie granic jako źródło przemian w kulturze | 19 |
1.1.4. Aprobata twórczych możliwości człowieka – podsumowanie | 22 |
1.2. Transgresyjność natury ludzkiej w ujęciu Józefa Kozieleckiego | 22 |
1.2.1. Działania transgresyjne jako główny przedmiot zainteresowań | 23 |
1.2.2. Różnorodność transgresji | 24 |
1.2.3. „Granica psychologiczna” jako pojęcie kluczowe paradygmatu | 29 |
1.2.4. Problem transgresyjny jako dylemat twórczy | 31 |
1.3. Próba syntezy teorii wiodących | 33 |
Rozdział 2. Sprawca transgresji w świetle literatury | 37 |
2.1. Homo transgressivus jako sprawca przekraczania granic | 37 |
2.2. Transgresja przez szaleństwo – portret romantyczny | 42 |
2.3. Outsider jako wychodzący poza przeciętność | 46 |
2.4. Transgresjonista jako odmieniec – biografie nietypowe kulturowo | 49 |
2.5. Twórca jako osoba samorealizująca się | 50 |
2.6. Geniusz – portret umysłów niepospolitych | 52 |
2.7. Beyonder – portret transgresyjny jako teoretyczny zespół cech | 56 |
2.8. Rozmaite oblicza transgresyjności – podsumowanie | 59 |
Rozdział 3. Założenia metodologiczne badań własnych | 61 |
3.1. Przedmiot badań i ramy pojęciowe | 61 |
3.2. Problematyka badawcza | 63 |
3.3. Metoda badań | 64 |
3.4. Osoby biorące udział w badaniu | 65 |
3.5. Procedura badawcza i techniki zbierania danych | 67 |
3.6. Przebieg badań | 71 |
3.7. Analiza materiału badawczego | 72 |
Rozdział 4. Portrety transgresyjnych pedagogów – indywidualne sposoby przekraczania granic | 75 |
4.1. Transgresjonista interakcyjny | 77 |
4.2. Transgresjonista prognostyczny | 90 |
4.3. Transgresjonista emancypacyjny | 100 |
4.4. Transgresjonista inkrementalny | 112 |
4.5. Transgresjonista aksjologiczny | 120 |
4.6. Przegląd strategii transgresyjnych | 128 |
Rozdział 5: Typy doświadczeń transgresyjnych | 139 |
5.1. Transgresja jako doświadczenie egzystencjalne – „Wyjście ze świata myślanego” | 141 |
5.2. Transgresja jako doświadczenie relacyjne – „Spotkanie w różnicy” | 144 |
5.3. Transgresja jako doświadczanie generacyjne – „Kontynuacja Ja w przyszłych pokoleniach” | 146 |
Rozdział 6: Dynamika transgresji twórczych– uogólnienia teoretyczne | 151 |
6.1. Transgresja jako spiralny proces (samo)uczenia się – prezentacja modelu | 151 |
6.2. Transgresja jako zmiana jakościowa | 156 |
6.3. Transgresja – zespół cech czy proces? Podsumowanie i refleksje | 158 |
Bibliografia | 161 |
Spis tabel i rysunków | 171 |
Aneks 1: Klasyfikacja VIA – sił i cnót charakteru w ujęciu Petersona i Seligmana (2004) | 173 |
Aneks 2: Skala Transgresji Ryszarda Studenskiego | 175 |
Aneks 3: Kwestionariusz VIA-IS (Values in Action – Inventory of Strenghts) | 177 |
Aneks 4: Lista dyspozycji do wywiadu | 186 |