Dynamika transgresji twórczych

Studia przypadków pedagogów

1 ocena

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,16  19,95

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 19,95 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 11,97 zł  


15,16

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Przedmiotem refleksji teoretycznej oraz badań empirycznych w prezentowanej pracy jest kategoria twórczych transgresji. Słowo „transgresja”, wprowadzone do psychologii przez Józefa Kozieleckiego (1987), odnosi się do takich działań, których nadrzędnym celem jest przekraczanie granic możliwości człowieka, istniejących zarówno w świadomości wewnętrznej, jak i w otaczającej rzeczywistości. Określenie transgresji jako twórczych zawęża obszar tych badań do czynności konstruktywnych, stanowiących źródło rozwoju osobistego, zawodowego oraz działań nowych i cennych w ujęciu społecznym.
Ze Wstępu
Przedstawiony w pracy projekt badań jakościowych jest niezwykle wartościowy i oryginalny. Istnieje potrzeba podejmowania tego typu eksploracji ze względu na znaczenie tej problematyki dla rozwoju człowieka i planowania możliwych form jego wsparcia w procesach edukacyjnych, a także niedosyt analiz tego typu w polskiej literaturze naukowej.
Z recenzji prof. dr hab. Agaty Cudowskiej


Rok wydania2017
Liczba stron188
KategoriaMetodologia badań psychologicznych
WydawcaWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN-13978-83-8088-761-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    9
  
  Rozdział 1. Transgresje – kluczowe pojęcia i koncepcje    13
  1.1. Transcendentna natura życia w ujęciu Georga Simmla    14
  1.1.1. „Jesteśmy skalami” – graniczny charakter ludzkiej egzystencji    15
  1.1.2. „Transcendowanie siebie” – jako istota rozwoju    16
  1.1.3. Przekraczanie granic jako źródło przemian w kulturze    19
  1.1.4. Aprobata twórczych możliwości człowieka – podsumowanie    22
  1.2. Transgresyjność natury ludzkiej w ujęciu Józefa Kozieleckiego    22
  1.2.1. Działania transgresyjne jako główny przedmiot zainteresowań    23
  1.2.2. Różnorodność transgresji    24
  1.2.3. „Granica psychologiczna” jako pojęcie kluczowe paradygmatu    29
  1.2.4. Problem transgresyjny jako dylemat twórczy    31
  1.3. Próba syntezy teorii wiodących    33
  
  Rozdział 2. Sprawca transgresji w świetle literatury    37
  2.1. Homo transgressivus jako sprawca przekraczania granic    37
  2.2. Transgresja przez szaleństwo – portret romantyczny    42
  2.3. Outsider jako wychodzący poza przeciętność    46
  2.4. Transgresjonista jako odmieniec – biografie nietypowe kulturowo    49
  2.5. Twórca jako osoba samorealizująca się    50
  2.6. Geniusz – portret umysłów niepospolitych    52
  2.7. Beyonder – portret transgresyjny jako teoretyczny zespół cech    56
  2.8. Rozmaite oblicza transgresyjności – podsumowanie    59
  
  Rozdział 3. Założenia metodologiczne badań własnych    61
  3.1. Przedmiot badań i ramy pojęciowe    61
  3.2. Problematyka badawcza    63
  3.3. Metoda badań    64
  3.4. Osoby biorące udział w badaniu    65
  3.5. Procedura badawcza i techniki zbierania danych     67
  3.6. Przebieg badań    71
  3.7. Analiza materiału badawczego    72
  
  Rozdział 4. Portrety transgresyjnych pedagogów – indywidualne sposoby przekraczania granic    75
  4.1. Transgresjonista interakcyjny    77
  4.2. Transgresjonista prognostyczny    90
  4.3. Transgresjonista emancypacyjny    100
  4.4. Transgresjonista inkrementalny    112
  4.5. Transgresjonista aksjologiczny    120
  4.6. Przegląd strategii transgresyjnych    128
  
  Rozdział 5: Typy doświadczeń transgresyjnych    139
  5.1. Transgresja jako doświadczenie egzystencjalne – „Wyjście ze świata myślanego”    141
  5.2. Transgresja jako doświadczenie relacyjne – „Spotkanie w różnicy”    144
  5.3. Transgresja jako doświadczanie generacyjne – „Kontynuacja Ja w przyszłych pokoleniach”    146
  
  Rozdział 6: Dynamika transgresji twórczych– uogólnienia teoretyczne    151
  6.1. Transgresja jako spiralny proces (samo)uczenia się – prezentacja modelu    151
  6.2. Transgresja jako zmiana jakościowa    156
  6.3. Transgresja – zespół cech czy proces? Podsumowanie i refleksje    158
  
  Bibliografia    161
  Spis tabel i rysunków    171
  Aneks 1: Klasyfikacja VIA – sił i cnót charakteru w ujęciu Petersona i Seligmana (2004)    173
  Aneks 2: Skala Transgresji Ryszarda Studenskiego    175
  Aneks 3: Kwestionariusz VIA-IS (Values in Action – Inventory of Strenghts)    177
  Aneks 4: Lista dyspozycji do wywiadu    186
RozwińZwiń