POLECAMY
-20%
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Problematyka podjęta w treści niniejszej książki ukazuje problemy związane z funkcjonowaniem nauczycieli w roli zawodowej oraz zagrożeń wpływających na ich jakość. W publikacji znaleźć można informacje o roli i zadaniach nauczycieli, koncepcje ich rozwoju profesjonalnego, czynniki determinujące funkcjonowanie zawodowe oraz ewaluację jakości tego funkcjonowania. Wiele uwagi poświęcono wypaleniu zawodowemu jako czynnikowi zakłócającemu skuteczne realizowanie zadań wynikających z pełnionej funkcji zawodowej. Koncentruje się wokół odnalezienia i scharakteryzowania powiązań pomiędzy poziomem funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli a poziomem ich poczucia wypalenia zawodowego. Zagadnienie to jest wyjątkowo aktualne i istotne nie tylko dla samych nauczycieli, ale także dla społeczeństwa, którego przyszłość w dużej mierze zależy od poziomu nauczycielskiego profesjonalizmu, wyznaczającego skuteczność oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Książka stanowi próbę ukazania zależności pomiędzy funkcjonowaniem profesjonalnym a poczuciem wypalenia zawodowego nauczycieli, wpisując się tym samym w nurt myśli pedeutologicznej, wzbogacając ją teoretycznie, metodologicznie i empirycznie. Jej publikacji towarzyszy nadzieja, że omówiona problematyka stanie się inspiracją dla osób chcących zrozumieć istotę bycia nauczycielem profesjonalistą oraz poszukujących rozwiązań w zakresie optymalizacji funkcjonowania nauczycieli w zmieniającej się codzienności szkolnej, a dla samych nauczycieli stanie się bodźcem do autoewaluacji własnych możliwości i ograniczeń.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 367 |
Kategoria | Edukacja |
Wydawca | Uniwersytet Jana Kochanowskiego |
ISBN-13 | 978-83-7133-684-3 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie | 7 |
Rozdział | 1 |
Funkcjonowanie profesjonalne nauczycieli | |
1.1. Funkcje i zadania nauczycieli | 13 |
1.2. Rozwój profesjonalny nauczycieli w kontekście oczekiwań społecznych | 23 |
1.3. Uwarunkowania funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli | 33 |
1.4. Ewaluacja jakości funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli | 49 |
Rozdział | 2 |
Problematyka wypalenia zawodowego nauczycieli | |
2.1. Pojęcie i symptomy wypalenia | 55 |
2.2. Etapy rozwoju wypalenia | 65 |
2.3. Determinanty wypalenia | 70 |
2.4. Sposoby radzenia sobie z wypaleniem | 82 |
Rozdział | 3 |
Założenia metodologiczne badań własnych | |
3.1. Problematyka badań | 89 |
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze | 93 |
3.3. Dobór terenu badań i próby badawczej | 98 |
3.4. Organizacja badań i sposób opracowania zgromadzonego materiału | |
empirycznego | 104 |
Rozdział | 4 |
Wyniki badań funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli | |
4.1. Motywy wyboru zawodu nauczyciela | 111 |
4.2. Funkcjonowanie profesjonalne nauczycieli w zakresie dojrzałości | |
osobowościowej i kompetencji zawodowych | 115 |
4.3. Umiejętność radzenia sobie nauczycieli w sytuacjach stresowych | 158 |
4.4. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli | 164 |
4.5. Potrzeby nauczycieli w zakresie rozwoju i doskonalenia zawodowego | 174 |
4.6. Wsparcie nauczycieli w funkcjonowaniu profesjonalnym | 212 |
Rozdział | 5 |
Poczucie wypalenia zawodowego badanych nauczycieli | |
5.1. Poczucie emocjonalnego wyczerpania | 221 |
5.2. Poczucie depersonalizacji | 225 |
5.3. Poczucie obniżonego zaangażowania w pracę i spadku efektywności | |
działań | 227 |
5.4. Poczucie zawężenia kontaktów interpersonalnych | 231 |
5.5. Poczucie zmęczenia fizycznego | 234 |
5.6. Ogólny poziom poczucia wypalenia zawodowego | 237 |
5.7. Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu stosowane przez | |
nauczycieli | 242 |
Rozdział | 6 |
Funkcjonowanie profesjonalne a poczucie wypalenia zawodowego nauczycieli | |
6.1. Ogólny poziom funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli a poczucie | |
wypalenia | 255 |
6.2. Dojrzałość osobowościowa nauczycieli a poczucie wypalenia | 260 |
6.3. Kompetencje zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia | 266 |
6.4. Potrzeby rozwojowe i doskonalenie zawodowe nauczycieli a poczucie | |
wypalenia | 276 |
6.5. Umiejętność radzenia sobie ze stresem a poczucie wypalenia | 281 |
6.6. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia | 286 |
Podsumowanie | 289 |
Propozycje działań wzmacniających poziom funkcjonowania profesjonalnego | |
i zapobiegających wypaleniu zawodowemu nauczycieli | 303 |
Załączniki | 321 |
Bibliografia | 347 |
Spis tabel, wykresów i schematów | 367 |