Od zapału do wypalenia? Funkcjonowanie nauczycieli w codzienności szkolnej

-20%

Od zapału do wypalenia? Funkcjonowanie nauczycieli w codzienności szkolnej

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

22,63  28,29

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 28,29 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 20,37 zł  


22,63

w tym VAT

Problematyka podjęta w treści niniejszej książki ukazuje problemy związane z funkcjonowaniem nauczycieli w roli zawodowej oraz zagrożeń wpływających na ich jakość. W publikacji znaleźć można informacje o roli i zadaniach nauczycieli, koncepcje ich rozwoju profesjonalnego, czynniki determinujące funkcjonowanie zawodowe oraz ewaluację jakości tego funkcjonowania. Wiele uwagi poświęcono wypaleniu zawodowemu jako czynnikowi zakłócającemu skuteczne realizowanie zadań wynikających z pełnionej funkcji zawodowej. Koncentruje się wokół odnalezienia i scharakteryzowania powiązań pomiędzy poziomem funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli a poziomem ich poczucia wypalenia zawodowego. Zagadnienie to jest wyjątkowo aktualne i istotne nie tylko dla samych nauczycieli, ale także dla społeczeństwa, którego przyszłość w dużej mierze zależy od poziomu nauczycielskiego profesjonalizmu, wyznaczającego skuteczność oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych. Książka stanowi próbę ukazania zależności pomiędzy funkcjonowaniem profesjonalnym a poczuciem wypalenia zawodowego nauczycieli, wpisując się tym samym w nurt myśli pedeutologicznej, wzbogacając ją teoretycznie, metodologicznie i empirycznie. Jej publikacji towarzyszy nadzieja, że omówiona problematyka stanie się inspiracją dla osób chcących zrozumieć istotę bycia nauczycielem profesjonalistą oraz poszukujących rozwiązań w zakresie optymalizacji funkcjonowania nauczycieli w zmieniającej się codzienności szkolnej, a dla samych nauczycieli stanie się bodźcem do autoewaluacji własnych możliwości i ograniczeń.


Rok wydania2017
Liczba stron367
KategoriaEdukacja
WydawcaUniwersytet Jana Kochanowskiego
ISBN-13978-83-7133-684-3
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wprowadzenie     7
  Rozdział    1
  Funkcjonowanie profesjonalne nauczycieli
  1.1. Funkcje i zadania nauczycieli     13
  1.2. Rozwój profesjonalny nauczycieli w kontekście oczekiwań społecznych     23
  1.3. Uwarunkowania funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli     33
  1.4. Ewaluacja jakości funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli     49
  Rozdział    2
  Problematyka wypalenia zawodowego nauczycieli
  2.1. Pojęcie i symptomy wypalenia     55
  2.2. Etapy rozwoju wypalenia     65
  2.3. Determinanty wypalenia     70
  2.4. Sposoby radzenia sobie z wypaleniem     82
  Rozdział    3
  Założenia metodologiczne badań własnych
  3.1. Problematyka badań     89
  3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze     93
  3.3. Dobór terenu badań i próby badawczej     98
  3.4. Organizacja badań i sposób opracowania zgromadzonego materiału
  empirycznego     104
  Rozdział    4
  Wyniki badań funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli
  4.1. Motywy wyboru zawodu nauczyciela     111
  4.2. Funkcjonowanie profesjonalne nauczycieli w zakresie dojrzałości
  osobowościowej i kompetencji zawodowych     115
  4.3. Umiejętność radzenia sobie nauczycieli w sytuacjach stresowych     158
  4.4. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli     164
  4.5. Potrzeby nauczycieli w zakresie rozwoju i doskonalenia zawodowego     174
  4.6. Wsparcie nauczycieli w funkcjonowaniu profesjonalnym     212
  Rozdział    5
  Poczucie wypalenia zawodowego badanych nauczycieli
  5.1. Poczucie emocjonalnego wyczerpania     221
  5.2. Poczucie depersonalizacji     225
  5.3. Poczucie obniżonego zaangażowania w pracę i spadku efektywności
  działań     227
  5.4. Poczucie zawężenia kontaktów interpersonalnych     231
  5.5. Poczucie zmęczenia fizycznego     234
  5.6. Ogólny poziom poczucia wypalenia zawodowego     237
  5.7. Sposoby przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu stosowane przez
  nauczycieli     242
  Rozdział    6
  Funkcjonowanie profesjonalne a poczucie wypalenia zawodowego nauczycieli
  6.1. Ogólny poziom funkcjonowania profesjonalnego nauczycieli a poczucie
  wypalenia     255
  6.2. Dojrzałość osobowościowa nauczycieli a poczucie wypalenia     260
  6.3. Kompetencje zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia     266
  6.4. Potrzeby rozwojowe i doskonalenie zawodowe nauczycieli a poczucie
  wypalenia     276
  6.5. Umiejętność radzenia sobie ze stresem a poczucie wypalenia     281
  6.6. Sukcesy osobiste i zawodowe nauczycieli a poczucie wypalenia     286
  Podsumowanie     289
  Propozycje działań wzmacniających poziom funkcjonowania profesjonalnego
  i zapobiegających wypaleniu zawodowemu nauczycieli     303
  Załączniki     321
  Bibliografia     347
  Spis tabel, wykresów i schematów     367
RozwińZwiń