Świętokrzyskie środowisko przyrodnicze jako wartość edukacyjno-kulturowa

-20%

Świętokrzyskie środowisko przyrodnicze jako wartość edukacyjno-kulturowa

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

19,68  24,60

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 24,60 zł (-20%)

Najniższa cena z 30 dni: 17,71 zł  


19,68

w tym VAT

Publikacja prezentuje wielowymiarowe ujęcie przyrody jako wartości oraz wzajemnych zależności i odniesień do płaszczyzny człowiek a środowisko. Szczególnym wyznacznikiem ochrony środowiska są działania odnoszące się do szeroko rozumianej relacji: człowiek – kultura – przyroda. Wzajemne zależności są uwarunkowane czynnikami kulturowego wpływu na środowisko oraz oddziaływania środowiska na preferowane wartości. Przyroda jest nieodłącznym elementem życia każdego człowieka i stanowi dla niego wartość. Jednostka ludzka jako element składowy, ma wpływ na kierunek rozwoju, a przez to jej ochrona jest jednym z priorytetów zrównoważonego rozwoju. Przyroda jako wartość została doceniona przez gospodarkę, politykę, rozwój i upowszechnianie w edukacji. Wartość natury w życiu człowieka, staje się coraz bardziej świadoma. Ludzie coraz częściej podejmują działania proekologiczne, co jest najlepszym wyrazem skuteczności promowania przyrody wśród osób dorosłych. Diagnoza potrzeb środowiska przyrodniczego i kulturowego, rozpoznawanie postaw i świadomości społecznej warunkuje podejmowanie działań mających na celu promowanie przyrody jako wartości. Publikacja przeznaczona jest dla nauczycieli, studentów, pracowników naukowych.


Rok wydania2017
Liczba stron309
KategoriaEkologia i ochrona środowiska
WydawcaUniwersytet Jana Kochanowskiego
ISBN-13978-83-7133-696-6
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  Wstęp    7
  1. Walory przyrodnicze województwa świętokrzyskiego    11
  2. Wartościowanie środowiska    23
  2.1. Aksjologiczny paradygmat przyrody    23
  2.2. „Wartość” – analizy definicyjne i zakres pojęcia    33
  2.3. Wartość jako kategoria w różnych dyscyplinach naukowych    40
  3. Świadomość środowiskowa i proces jej kształtowania    47
  4. Przyroda jako nośnik treści i wartości w świetle pedagogiki konstruktywistycznej    59
  4.1. Przyroda źródłem informacji i nośnikiem wartości    59
  4.2. Istota i założenia pedagogiki konstruktywistycznej    67
  4.3. Aspekty przekazywania wiedzy o wartości przyrody w ujęciu pedagogiki konstruktywistycznej    75
  5. Przyroda źródłem wiedzy i podstawą wychowania dorosłych    79
  5.1. Przyroda jako wartość, którą należy chronić    79
  5.2. Kształcenie przyrodnicze dorosłego społeczeństwa    81
  5.3. Edukacja przyrodnicza dorosłych z wykorzystaniem założeń pedagogiki konstruktywistycznej    92
  6. Wychowanie w szacunku dla przyrody i odpowiedzialności za nią    97
  6.1. Aspekt środowiskowy w procesie wychowania    97
  6.2. Postawy środowiskowe jako stosunek do środowiska    99
  6.3. Kultura ekologiczna    104
  7. Metodologiczne podstawy badań na temat przyrody jako wartości dla mieszkańców województwa świętokrzyskiego    109
  7.1. Problematyka badawcza    109
  7.2. Cele, problemy i hipotezy badawcze    111
  7.3. Zmienne i wskaźniki    113
  7.4. Charakterystyka metod i narzędzi badawczych    114
  7.5. Organizacja i przebieg badań    121
  8. Aksjologiczny wymiar przyrody – kontekst empiryczny    123
  8.1. Ogólna charakterystyka próby badawczej    123
  8.2. Wartości preferowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego    129
  8.2.1. Skojarzenia respondentów dotyczące pojęcia „wartość”    129
  8.2.2. Preferencje respondentów dotyczące kategoryzacji pojęcia „wartość”    140
  8.2.3. Wartości najistotniejsze w życiu respondentów    146
  8.3. Przyroda jako wartość w opinii mieszkańców województwa świętokrzyskiego    157
  8.3.1. Znaczenie przyrody w życiu respondentów    157
  8.3.2. Propagowanie walorów przyrody w randze wartości    175
  8.3.3. Uznanie przyrody za gwarancję lepszego zrozumienia siebie    179
  8.4. Działania podejmowane przez mieszkańców województwa świętokrzyskiego na rzecz ochrony i promocji walorów przyrodniczych    184
  8.4.1. Przyczyny nieangażowania się w jakiekolwiek działania na rzecz ochrony przyrody    199
  8.4.2. Informowanie o walorach przyrodniczych    205
  8.4.3. Inicjowanie działań dotyczących ochrony i promocji środowiska przyrodniczego    207
  8.5. Propozycje rozwijania świadomości przyrodniczej w społeczeństwie lokalnym    220
  8.6. Czynniki powodujące niedocenianie wartości przyrody    238
  8.7. Dyskusja wyników    251
  9. Konstruktywistyczna strategia inicjowania aktywności społeczeństwa w kontekście podejmowanych działań prośrodowiskowych    263
  Podsumowanie    271
  Piśmiennictwo    281
  Netografia    292
  Załączniki    295
  Spis tabel    301
  Spis rysunków    305
  Abstract    311
RozwińZwiń