EBOOKI WYDAWCY
Redakcja:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
W humanistyce kwestie mające związek z wykonaniem, a zatem performowaniem muzyki zawsze stanowiły nieodłączny element refleksji teoretycznej zajmowały miejsce w podziale dziedzin jednakże celem publikacji jest skonceptualizowanie sytuacji wykonawcy muzyki i wtedy konwencje odbioru oraz podziały gatunkowe neutralizują refleksję nad cielesnym wymiarem performansu. Dlatego wydaje się, iż ważne jest wskazanie, odsłonięcie i nazwanie tych teoretycznych barier oraz spojrzenie na performans od strony muzyczności ciała i ucieleśnienia muzyki. Muzyka może być traktowana jako byt abstrakcyjny, jak przekonywali Boecjusz i Leibniz, a dzisiaj kognitywiści, jednakże wykonywana uzyskuje materialność, a audialna natura pojedynczej realizacji abstrakcyjnego utworu stanowi istotny komponent dzieła muzycznego jako takiego. Wykonanie zakłada obecność ciała wykonawcy, które staje się elementem całego estetycznego doświadczenia. Oś refleksji zebranych w niniejszym tomie artykułów, dość umownie zgrupowanych w dwóch lustrzanych częściach, oscyluje zatem wokół zagadnień muzyczności ciała wykonawcy – z jednej, oraz cielesności performansu – z drugiej strony. Spojrzenie na performans od strony muzyki i ciała pozwala odświeżyć nasze podejście do istniejących już i historycznie opisanych stanowisk zajmowanych wobec ciała wykonawcy i oświetlić je z nowej perspektywy. Z tak postawionego problemu wyłania się wielość optyk metodologicznych, a te ukazują dychotomię torów badawczych. Jedne z nich będą nadal traktować ciało jako instrument, inne z kolei zwrócą uwagę na symbiozę świadomości i cielesności; jedne będą kładły nacisk na audialność, drugie z kolei będą podkreślać fuzję audialno-wizualną. Znamienne, że w każdym przypadku sztuka wykonawcza, jak również same dzieła inicjują podobnie inspirujące akademickie dyskusje.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 390 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3106-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
EBOOKI WYDAWCY
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp (Jacek Mikołajczyk, Maria Popczyk) / | 7 |
Małgorzata Kądziela: Performatywność i jej funkcje w wybranych modelach performatywnych w muzyce / | 15 |
Lilianna Bieszczad: Nowe rozumienie „materialności” działań aktora/performera w kontekście zwrotu performatywnego /31 | |
Część pierwsza | |
Muzyczność ciała – cielesność performansu | |
Małgorzata A. Szyszkowska: Zakryte, nieobecne, niejednoznaczne: uwagi na temat cielesności śpiewu i instrumentalnego rozumienia ciała w tradycjach wokalnych / | 51 |
Jacek Mikołajczyk: O fizyczność głosu. Skandal śpiewającego ciała / | 74 |
Pola Sobaś-Mikołajczyk: „A jednak żałuję, że […] moją twarz wydrukują obok zdjęcia małej czarnej”. Ciało Deborah Voigt i Tary Erraught wobec mitu Callas i współczesnej debaty o zjawisku fat-shamingu w operze /86 | |
Marta Kula: Rytmika E. Jaques-Dalcroze’a – przez ruch do muzyki / | 99 |
Anastasia Nabokina: Poza ramą. Wizerunki kobiet i mężczyzn w Jeziorze łabędzim i Giselle Matsa Eka / | 111 |
Anna Kawalec: Antropolog czyta taniec. Alfred Gell i rytuał ida / | 132 |
Jakub Petri: Doświadczenie estetyczne w ekstremalnych środowiskach audiowizualnych / | 148 |
Piotr Zawojski: Sonowizualne strategie Ryoji Ikedy. Ciało jako wielofunkcyjny instrument polisensoryczny / | 160 |
Grzegorz Kondrasiuk: Cyrk – ciało – muzyka – performans /181 | |
Alicja Głutkowska-Polniak: Muzyk rockowy (jako performer) – wpływ „świata dizajnu” na kreację artysty / | 193 |
Część druga | |
Cielesność aktora – muzyczność performansu | |
Artur Duda: Impuls muzyczny w aktorstwie cielesno-performatywnym / | 211 |
Piotr Morawski: Bogusławski tańczy. Tworzenie ciała muzycznego / | 233 |
Magdalena Figzał: Muzyka a gest performatywny w przedstawieniach Krzysztofa Warlikowskiego / | 250 |
Małgorzata Andrzejak-Nowara: Lucyfer wcielony – kreacja Mariusza Bonaszewskiego w Sprawie Jerzego Jarockiego / | 266 |
Katarzyna Peplinska: ,,Umrzeć to byłaby wielka przygoda”. Piotruś Pan w reżyserii Roberta Wilsona / | 284 |
Beata Popczyk-Szczęsna: Ciała obecne – ciała znaczące – „Ciała obce” / | 296 |
Aneta Głowacka: Ciało i głos. Teatr chórowy Marty Górnickiej / | 311 |
Weronika Łucyk: „Chopin bez fortepianu” – muzyka we władzy spojrzenia / | 328 |
Ewa Wąchocka: Głos, muzyka, ciało w teatrze radiowym / | 346 |
Noty biograficzne / | 367 |
Indeks nazwisk / | 375 |