POLECAMY
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Publikacja będąca próbą przesunięcia dyskusji na temat pojęcia "kara kryminalna" z intuicji i pojęć niejasnych na poziom wiedzy pewnej, określonej, a jednocześnie dającej ogólny obraz, czym jest kara w jej różnych formach organizacyjnych. Obraz pozwalający zrozumieć jej znaczenie dla społeczeństwa, ale też jej nieuchronnie negatywne oddziaływanie na ludzi, które możemy minimalizować, ale którego nie możemy uniknąć, jeśli już decydujemy się karami posługiwać.
Zrozumienie natury fenomenu kary kryminalnej pozwalającej nam represjonować innych ludzi, ale też określającej zasady, na jakich możemy to robić, stanowi istotny przyczynek zarówno do debaty aksjologicznej, jak i do dyskusji kryminologicznej na temat wyboru strategii zapobiegania przestępczości. Integralnokulturowa teoria kary stara się więc określić podstawę penologiczną dla koncepcji rozwijanych w ramach penitencjarystyki i polityki kryminalnej. Znając lepiej uwarunkowania i mechanizmy społeczno-kulturowe działania kar, możemy bardziej świadomie kształtować granice między kompetencjami polityki kryminalnej i polityki społecznej czy edukacyjnej oraz zdrowotnej, dokonując wyborów o charakterze cywilizacyjnym.
Rok wydania | 2006 |
---|---|
Liczba stron | 368 |
Kategoria | Prawo karne |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-2810-4 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 17 |
Rozdział I. Penologia: dyscyplina pokrewna nauce prawa karnego | 22 |
Kara jako przedmiot badań filozofii, nauk społecznych i humanistycznych | 25 |
Nauka prawa karnego a nauki pokrewne | 27 |
Przedmiot nauk penitencjarnych | 28 |
Przedmiot penologii | 34 |
Rozdział II. Podstawy badań integralnokulturowych | 46 |
Kategoria podłoża historyczno-kulturowego | 47 |
Pojęcie zła w karze kryminalnej | 50 |
Metafizyka kary w badaniach kultury | 50 |
Zagadnienie sensu kary jako fenomenu kultury | 52 |
Pytanie o differentiae specificae kary kryminalnej | 54 |
Pytanie o ciągłość historyczną kary kryminalnej | 56 |
Fatum jako źródło kary | 58 |
Kara jako następstwo grzechu | 60 |
Kulturowo-religijne podstawy pojęcia winy | 64 |
Kulturowe przesłanki rozwoju pojęcia winy w prawie karnym | 65 |
Kulturowo-religijne źródła rozważań o wolnej woli | 68 |
Kulturowa tożsamość kary | 70 |
Kategoria instytucji społecznej | 71 |
Rozwinięta definicja kary kryminalnej i jej znaczenie badawcze | 78 |
Rozdział III. Podstawy kształtowania się refleksji penologicznej | 82 |
Starożytność | 82 |
Od Średniowiecza ku nowożytności | 87 |
Klasyfikacje teoretycznych kierunków racjonalizacji kary | 98 |
Teorie kary warunkowanej instynktem lub nienawiścią | 105 |
Podstawy teoretyczne koncepcji z kręgu pozytywizmu penologicznego | 109 |
Rozwój teoretycznych nurtów antropologii i socjologii kryminalnej w kierunku penologicznych ideałów obrony społecznej i resocjalizacji | 117 |
Wpływ ideałów resocjalizacji na tożsamość kary kryminalnej w formie organizacyjnej pozbawienia wolności | 122 |
Rozdział IV. Niepokoje współczesności | 128 |
Renesans neoklasyczny i humanitarna krytyka kary | 128 |
Między nową penologią a populizmem i powrotem retoryki faszystowskiej | 145 |
Rozdział V. Jeremy Bentham. Najbardziej wpływowa koncepcja penologiczna czasów nowożytnych | 167 |
Znaczenie penologii Jeremy’ego Benthama (1748-1832) | 169 |
Podstawy oraz kontekst myśli społecznej i filozoficznej Jeremy’ego Benthama | 170 |
Pojęcie kary w myśli Jeremy’ego Benthama | 174 |
Ustawowy i sędziowski wymiar kary | 176 |
Okoliczności istotne przy ustalaniu stosunku pomiędzy karą a przestępstwem | 181 |
O zasadach wymiaru kary | 183 |
Cele kary i jej rodzaje | 185 |
Cel główny: prewencja generalna | 186 |
Poprawa skazanego | 187 |
Unieszkodliwienie sprawcy | 190 |
Odszkodowanie i kary majątkowe | 191 |
Kara więzienia | 192 |
Więzienie a reformy penitencjarne | 195 |
Kara śmierci | 197 |
Kary fizyczne | 198 |
Jeremy Bentham – penologia środka | 201 |
Rozdział VI. Analiza pojęcia kary. Doświadczenia anglosaskie | 205 |
Punkt wyjścia debaty: idea kary retrybutywnej na przełomie XIX i XX wieku | 208 |
F.H. Bradley: Krytyka praktycznego rozumu versus darwinizm | 208 |
T.H. Green: Refleksje pokantowskie, kara jako strażnik praw | 209 |
B. Bosanquet: Od Kanta do heglizmu | 211 |
H. Rashdall: Niechrześcijański aspekt retrybucji | 212 |
A.C. Ewing: Potępienie złego uczynku | 212 |
W.D. Ross: Kara jako spełniona obietnica | 213 |
J.D. Mabott: O całkowitej błędności utylitarnych racjonalizacji kary | 214 |
Wokół argumentów A.M. Quintona: Semantyka kary | 219 |
A. Flew: O pułapce argumentu ontologicznego w teoriach penologicznych | 221 |
J. Rawls: O utylitaryzmie kary retrybutywnej | 223 |
K.G. Armstrong: O (o)błędnej krytyce kary retrybutywnej | 228 |
J.F. Doyle: Hegel po amerykańsku – kara jako warunek sprawiedliwego ładu | 232 |
H.L.A. Harta prolegomena do teorii kary kryminalnej | 234 |
O znaczeniu rozważań H.L.A. Harta | 234 |
Podstawy koncepcji H.L.A. Harta | 235 |
Usprawiedliwienia kary (justifying aims) a zasady jej wymierzania (distribution) | 235 |
Zagadnienia dyspensy, niekaralności i wyrozumiałości przy wymierzaniu kar | 240 |
Indywidualizacja kary | 247 |
Rozdział VII. Socjologia kary | 252 |
O tragiczności kary kryminalnej | 252 |
Historyczność: genealogia kary kryminalnej | 253 |
Świętość i świadomość zbiorowa | 258 |
Społeczno-gospodarczy determinizm rozwoju form organizacyjnych kary kryminalnej? | 266 |
E.B. Paszukanis: Kara jako gescheft | 273 |
Michel Foucault i kompulsywna racjonalność penalité | 279 |
Posłowie | 291 |
Literatura cytowana | 295 |
Indeks nazwisk | 320 |
Podsumowanie | 329 |
Summary | 341 |
Zusammenfassung | 354 |