INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Monografia pt. „Ludowa kultura muzyczna Śląska Cieszyńskiego ze szczególnym uwzględnieniem Beskidu Śląskiego. Folklor pieśniowy Istebnej, Koniakowa i Jaworzynki – źródła repertuarowe a ich transformacje” jest podsumowaniem wieloletnich obserwacji i badań na terenie Śląska Cieszyńskiego (w tym Beskidu Śląskiego) pod kątem szeroko rozumianego folkloru muzycznego i jego przekształceń. Folklor i folklor muzyczny omawianego obszaru został przedstawiony w kontekście historycznym i kulturowym, a wcześniejsze badania Zaolzia posłużyły do analizy komparatystycznej. Praca ma charakter interdyscyplinarny i jest próbą ukazania przemian repertuarowych w obrębie pieśniowym na linii folklor-folkloryzm-folk (zawiera analizę muzykologiczną zebranego materiału pieśniowego w kontekście zbiorów zastanych – śpiewników aż do czasów współczesnych – przekształcenia w obrębie działań tzw. folkowych). Skierowana jest do osób zainteresowanych folklorem muzycznym w szerokim rozumieniu tj. folklorystów, muzykologów, antropologów, kulturoznawców, animatorów.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 364 |
Kategoria | Historia sztuki |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3126-3 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wprowadzenie / | 9 |
Rozdział 1. Specyfika badań własnych / | 15 |
1.1. Przedmiot, cel i zakres badań / | 15 |
1.2. Przegląd badań i literatury. Folklorystyka polska i czeska / | 17 |
1.2.1. Folklorystyka polska / | 17 |
1.2.2. Folklorystyka czeska i morawska / | 19 |
1.3. Dobór materiałów źródłowych wydanych / | 21 |
1.4. Uwagi metodologiczne / | 22 |
1.5. Terminologia. Folklor, folkloryzm, folk / | 26 |
Rozdział 2. Śląsk Cieszyński na tle Polski – uwarunkowania historyczne, geograficzne i kulturowe / | 37 |
2.1. Regiony etnograficzne w Polsce / | 37 |
2.1.1. Polska muzyka ludowa, badania, programy, zbiory / | 40 |
2.1.2. Specyfika polskiej muzyki ludowej / | 44 |
2.2. Śląsk a Śląsk Cieszyński – zawirowania historyczne / | 55 |
2.2.1. Nazewnictwo / | 55 |
2.2.2. Początki Śląska. Pierwsze granice / | 56 |
2.2.3. Piastowie i Habsburgowie / | 57 |
2.2.4. Zmiany społeczne / | 59 |
2.2.5. Warstwy społeczne – specyfika / | 60 |
2.2.6. Pod władzą austriacką / | 63 |
2.2.7. Problemy społeczno‑ekonomiczne / | 64 |
2.3. Położenie Śląska Cieszyńskiego / | 66 |
2.3.1. Cieszyn jako centralny ośrodek kulturowy. Początki / | 66 |
2.3.2. Mieszczaństwo / | 69 |
2.4. Polskie życie kulturalne i polityczne na Śląsku Cieszyńskim od 1848 do 1920 roku / | 71 |
2.5. Rok 1920 / | 74 |
2.6. Okres II wojny światowej / | 75 |
2.7. Lata powojenne (do 1989 roku) / | 77 |
2.8. Trójwieś (Istebna, Koniaków, Jaworzynka) – położenie i specyfika regionalna w kontekście Beskidu Śląskiego / | 78 |
2.9. Elementy beskidzkiej kultury materialnej i duchowej / | 83 |
2.9.1. Strój ludowy (przeszłość – teraźniejszość) / /84 | |
2.9.2. Język. Gwara / | 85 |
2.9.3. Instrumentarium ludowe / | 87 |
2.9.4. Tańce / | 91 |
2.10. Zespoły, imprezy, organizacje / | 95 |
Rozdział 3. Rozwój folklorystyki muzycznej na Śląsku Cieszyńskim – historia i źródła / | 99 |
3.1. Cieszyńskie zbiory pieśniowe oraz materiały prasowe. Działacze folkloryści / | 99 |
3.2. Czeskie i morawskie pieśni ludowe – badania / | 110 |
Rozdział 4. Specyfika cieszyńskiej pieśni ludowej. Przegląd materiałów zastanych. Charakterystyka | |
zebranego zbioru pieśni / | 115 |
4.1. Pieśń ludowa. Przegląd wybranych systematyk / | 115 |
4.1.1. Systematyka funkcjonalno‑treściowa / | 115 |
4.1.2. Systematyka hasłowa / | 117 |
4.1.3. Systematyka wariantowa / | 117 |
4.1.4. Systematyka według kryteriów muzycznych / | 118 |
4.2. Specyfika pieśni cieszyńskiej – cechy / | 120 |
4.3. Materiał badawczy – systematyka i charakterystyka / | 123 |
4.3.1. Systematyka pieśni według funkcji i treści / | 124 |
4.3.2. Materiał własny a materiały źródłowe / | 129 |
4.3.3. Konkluzja / | 155 |
4.4. Analiza zbioru – kryteria muzyczne / | 157 |
4.4.1. Tonalność / | 157 |
4.4.2. Linia melodyczna / | 161 |
4.4.3. Zwroty inicjalne i zwroty kadencyjne oraz interwały najczęściej w nich występujące / | 162 |
4.4.4. Metrorytmika / | 165 |
4.4.5. Forma / | 167 |
4.5. Podsumowanie / | 169 |
Rozdział 5. Przekształcenia repertuaru źródłowego we współczesności. Drugi byt folkloru – kapele ludowe i zespoły folkowe. Opinie / | 173 |
5.1. Zmiany endogenne i egzogenne a problem pogranicza / | 173 |
5.2. Kapele ludowe / | 186 |
5.2.1. Specyfika regionalna w Polsce / | 187 |
5.2.2. Wybitni muzykanci związani z Beskidem Śląskim / | 189 |
5.2.3. Kapele działające współcześnie – drugi byt folkloru / | 190 |
5.3. Kapele folkowe – Beskid / | 192 |
5.4. Hybrydy / | 194 |
5.5. Podsumowanie / | 197 |
Rozdział 6. Przekaz międzypokoleniowy a koncepcje wychowania muzycznego oparte na folklorze / | 199 |
6.1. Przekaz międzypokoleniowy / | 199 |
6.2. Przegląd wybranych koncepcji muzycznych opartych na folklorze / | 200 |
6.3. Koncepcje polskie – geneza i wpływy / | 204 |
6.4. Koncepcje wychowania muzycznego – Śląsk Cieszyński / | 208 |
Rozdział 7. Znajomość pieśniowego repertuaru ludowego wśród dzieci i młodzieży Śląska Cieszyńskiego. Metody i wyniki przeprowadzonych badań własnych / | 213 |
7.1. Podstawy metodologiczne badań własnych / | 213 |
7.2. Analiza i interpretacja wyników przeprowadzonych badań własnych / | 217 |
7.3. Weryfikacja hipotez. Uogólnienia i wnioski z przeprowadzonych badań własnych / | 238 |
Wnioski końcowe / | 241 |
Aneksy / | 245 |
Aneks 1. Materiały źródłowe – śpiewniki / | 245 |
Aneks 2. Materiały źródłowe – badania terenowe / | 277 |
Aneks 3. Fotografie / | 319 |
Bibliografia / | 333 |
Indeks nazwisk / | 351 |
Spis rycin, tabel i wykresów / | 357 |
Summary / | 359 |
Shrnuti / | 361 |