Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym

2 oceny

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

15,96  21,00

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 21,00 zł (-24%)

Najniższa cena z 30 dni: 13,44 zł  


15,96

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym prezentuje różnorodne sposoby funkcjonowania muzyki w polskim teatrze dramatycznym ostatniego dwudziestopięciolecia. Odnosząc się do twórczości wybranych reżyserów i współpracujących z nimi kompozytorów autorka podejmuje szereg zagadnień teoretycznych, ściśle wiążących się z obecnością muzyki w przedstawieniu teatralnym: począwszy od kwestii związanych z percepcją muzyki scenicznej, przez klasyfikację zjawisk akustycznych w teatrze oraz wpływ nowych mediów na sposób kształtowania dźwięku, aż po różnorodne ujęcia znaczenia muzycznego.
Ogniwem spajającym poszczególne fragmenty monografii jest kategoria przestrzeni muzycznej, którą w najbardziej ogólnym i metaforycznym sensie rozumieć należy tu jako pewien specyficzny sposób funkcjonowania dźwiękowości w przedstawieniu teatralnym. Analizując inscenizacje takich twórców, jak Jerzy Jarocki, Jerzy Grzegorzewski, Krystian Lupa, Andrzej Dziuk, Krzysztof Warlikowski czy Jan Klata, autorka stara się nie tylko zwrócić uwagę na szczególną istotność warstwy muzycznej spektaklu teatralnego, ale przede wszystkim wskazać możliwe metody i narzędzia służące jej badaniu.


Rok wydania2017
Liczba stron284
KategoriaTeatr
WydawcaUniwersytet Śląski
ISBN-13978-83-226-3164-5
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

INNE EBOOKI AUTORA

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Spis treści
  
  Wstęp /    7
  
  ROZDZIAŁ I Muzyka i teatr – rys historyczny
  Od syntezy do hierarchii /    25
  Narodziny tragedii z ducha muzyki, czyli teoretyczne próby powrotu do antycznej jedności sztuk /    32
  Wagner i Gesamtkunstwerk /    39
  Muzyka sceniczna w okresie reformy teatru /    43
  
  ROZDZIAŁ II Percepcja muzyki w przedstawieniu teatralnym
  Przestrzenie dźwiękowe /    55
  Muzyka, hałas i cisza /    60
  O dźwiękowości w teatrze i modelach jej percepcji /    63
  Muzyczne znaczenia /    70
  O „języku muzycznym” i jego negacji /    72
  Muzyka w systemach znaków teatralnych /    80
  ROZDZIAŁ III Muzyka i świat przedstawiony
  Teatralna fonosfera w dobie nowych mediów /    87
  Muzyka a fikcja teatralna /    96
  „Zburzyć logikę muzyczną”: kompozycje Stanisława Radwana w inscenizacjach Jerzego Jarockiego i Jerzego Grzegorzewskiego /    109
  Muzyczne pejzaże przedstawień Krystiana Lupy /    138
  Kabaretowy żywioł muzyczny w spektaklach Andrzeja Dziuka i Teatru Witkacego w Zakopanem /    155
  To ostatnia niedziela – songi w przedstawieniach Krzysztofa Warlikowskiego /    170
  Covery, mash-upy, remiksy: „umuzycznienie” w spektaklach Jana Klaty /    187
  
  ROZDZIAŁ IV Performatywny wymiar muzyki scenicznej
  Od rozumienia do emergencji znaczenia /    205
  Rytm a materialna obecność ciała /    212
  Dźwiękowa przestrzeń performatywna /    228
  Muzyka – ciało – proksemika /    239
  
  Zakończenie /    251
  Bibliografia /    257
  Spis ilustracji /    266
  Indeks osób /    269
  Summary /    276
  Résumé /    278
  Zusammenfassung /    280
RozwińZwiń