INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Książka Przestrzenie muzyczne w polskim teatrze współczesnym prezentuje różnorodne sposoby funkcjonowania muzyki w polskim teatrze dramatycznym ostatniego dwudziestopięciolecia. Odnosząc się do twórczości wybranych reżyserów i współpracujących z nimi kompozytorów autorka podejmuje szereg zagadnień teoretycznych, ściśle wiążących się z obecnością muzyki w przedstawieniu teatralnym: począwszy od kwestii związanych z percepcją muzyki scenicznej, przez klasyfikację zjawisk akustycznych w teatrze oraz wpływ nowych mediów na sposób kształtowania dźwięku, aż po różnorodne ujęcia znaczenia muzycznego.
Ogniwem spajającym poszczególne fragmenty monografii jest kategoria przestrzeni muzycznej, którą w najbardziej ogólnym i metaforycznym sensie rozumieć należy tu jako pewien specyficzny sposób funkcjonowania dźwiękowości w przedstawieniu teatralnym. Analizując inscenizacje takich twórców, jak Jerzy Jarocki, Jerzy Grzegorzewski, Krystian Lupa, Andrzej Dziuk, Krzysztof Warlikowski czy Jan Klata, autorka stara się nie tylko zwrócić uwagę na szczególną istotność warstwy muzycznej spektaklu teatralnego, ale przede wszystkim wskazać możliwe metody i narzędzia służące jej badaniu.
Rok wydania | 2017 |
---|---|
Liczba stron | 284 |
Kategoria | Teatr |
Wydawca | Uniwersytet Śląski |
ISBN-13 | 978-83-226-3164-5 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Spis treści | |
Wstęp / | 7 |
ROZDZIAŁ I Muzyka i teatr – rys historyczny | |
Od syntezy do hierarchii / | 25 |
Narodziny tragedii z ducha muzyki, czyli teoretyczne próby powrotu do antycznej jedności sztuk / | 32 |
Wagner i Gesamtkunstwerk / | 39 |
Muzyka sceniczna w okresie reformy teatru / | 43 |
ROZDZIAŁ II Percepcja muzyki w przedstawieniu teatralnym | |
Przestrzenie dźwiękowe / | 55 |
Muzyka, hałas i cisza / | 60 |
O dźwiękowości w teatrze i modelach jej percepcji / | 63 |
Muzyczne znaczenia / | 70 |
O „języku muzycznym” i jego negacji / | 72 |
Muzyka w systemach znaków teatralnych / | 80 |
ROZDZIAŁ III Muzyka i świat przedstawiony | |
Teatralna fonosfera w dobie nowych mediów / | 87 |
Muzyka a fikcja teatralna / | 96 |
„Zburzyć logikę muzyczną”: kompozycje Stanisława Radwana w inscenizacjach Jerzego Jarockiego i Jerzego Grzegorzewskiego / | 109 |
Muzyczne pejzaże przedstawień Krystiana Lupy / | 138 |
Kabaretowy żywioł muzyczny w spektaklach Andrzeja Dziuka i Teatru Witkacego w Zakopanem / | 155 |
To ostatnia niedziela – songi w przedstawieniach Krzysztofa Warlikowskiego / | 170 |
Covery, mash-upy, remiksy: „umuzycznienie” w spektaklach Jana Klaty / | 187 |
ROZDZIAŁ IV Performatywny wymiar muzyki scenicznej | |
Od rozumienia do emergencji znaczenia / | 205 |
Rytm a materialna obecność ciała / | 212 |
Dźwiękowa przestrzeń performatywna / | 228 |
Muzyka – ciało – proksemika / | 239 |
Zakończenie / | 251 |
Bibliografia / | 257 |
Spis ilustracji / | 266 |
Indeks osób / | 269 |
Summary / | 276 |
Résumé / | 278 |
Zusammenfassung / | 280 |