Wiedzieć i rozumieć, aby być obywatelem

Studium empiryczne

1 opinia

Format:

pdf, ibuk

DODAJ DO ABONAMENTU

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

10,02  16,70

Format: pdf

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

Cena początkowa: 16,70 zł (-40%)

Najniższa cena z 30 dni: 9,24 zł  


10,02

w tym VAT

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 24,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Edukacja obywatelska w czasie kryzysów ekonomicznych i politycznych, w czasie doraźności i relatywizacji wartości oraz postępującego zaniku więzi społecznych nabiera szczególnego znaczenia.


Jednym z podstawowych zadań szkoły jest wychowanie młodych obywateli dysponujących bogatym zasobem cnót i kompetencji obywatelskich określanych w kategoriach świadomości oraz motywacji i dyspozycji do uczestnictwa społecznego. Czy szkoła wywiązuje się z tego zadania w Polsce, Europie i w świecie?


Międzynarodowe badania ICCS (International Civic and Citizenship Education Study), których wyniki są przedmiotem analiz w tej książce, objęły trzy wymiary: systemy szkolnej edukacji obywatelskiej, wiedzę obywatelską oraz postawy obywatelskie czternastolatków. Problematyka publikacji dotyczy dwóch pierwszych. Autorka dokładnie przedstawia i poddaje analizie rezultaty badania wiedzy obywatelskiej polskich gimnazjalistów na tle ich rówieśników z 37 krajów świata.


Książka jest adresowana zarówno do środowiska pedagogów akademickich oraz przedstawicieli nauk społecznych, jak i władz oświatowych oraz nauczycieli na co dzień zajmujących się wychowaniem młodzieży.


*********


To know and understand to be a citizen. An empirical study


The book presents the results of the international research called the International Civic and Citizenship Education Study. The research covered: systems of school civic education, civic knowledge and civic attitudes of 14-year-olds. The issue of the publication concerns the first two issues. The author presents and analyzes the results of the study of civic knowledge of Polish middle school students against the background of their peers from 37 countries around the world.


Rok wydania2013
Liczba stron210
KategoriaMetody badań społecznych
WydawcaUniwersytet Warszawski
ISBN-13978-83-235-1432-9
Numer wydania1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyePWN sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  Wstęp    7
  
  Rozdział 1. Obywatelstwo, społeczeństwo obywatelskie i obywatelskość    17
  1.1. Obywatelstwo i obywatel    17
  1.2. Społeczeństwo obywatelskie i obywatelskość    24
  1.3. Współczesne podejścia do obywatelstwa: model indywidualistyczny vs. wspólnotowy    35
  1.4. Uczestnictwo obywatelskie    39
  
  Rozdział 2. Badanie obywatelstwa, społeczeństwa obywatelskiego – poszukiwanie wskaźników empirycznych    47
  2.1. Metodologia i wyniki międzynarodowych badań empirycznych    47
  2.2. Wyniki wybranych badań polskich    56
  2.3. International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2009 – historyczny i teoretyczny kontekst badania    61
  
  Rozdział 3. Edukacja obywatelska w badanych krajach    78
  3.1. Edukacja obywatelska w Europie    79
  3.2. Wybrane konteksty edukacji w badanych krajach    84
  3.3. Szkolne kształcenie obywatelskie w badanych krajach    89
  3.4. Kształcenie obywatelskie w Polsce    95
  
  Rozdział 4. Wiedza obywatelska 14-latków    99
  4.1. Wyniki na skali wiedzy obywatelskiej    100
  4.2. Analiza wybranych pytań testu    109
  4.3. Porównanie wyników 14-latków w CIVED i ICCS    120
  4.4. Braki w wiedzy polskich uczniów    123
  4.5. Najważniejsze wnioski z badania wiedzy obywatelskiej    128
  
  Rozdział 5. Uwarunkowania wyników testu wiedzy obywatelskiej    129
  5.1. Uwarunkowania wiedzy obywatelskiej w próbie międzynarodowej    129
  5.2. Uwarunkowania wyników testu wiedzy obywatelskiej w Polsce    148
  5.3. Związki wiedzy obywatelskiej z innymi czynnikami – analizy w próbie międzynarodowej    161
  5.4. Wnioski z badania uwarunkowań wiedzy obywatelskiej 14-latków    170
  
  Rozdział 6. Edukacja obywatelska w opiniach nauczycieli    172
  6.1. Odpowiedzialność za edukację obywatelską w szkole i jej cele    174
  6.2. Szkolna edukacja obywatelska a aktywność na rzecz środowiska    179
  6.3. Samoocena kompetencji nauczycielskich    183
  6.4. Doskonalenie edukacji obywatelskiej    185
  6.5. Analiza wybranych elementów kultury szkoły    187
  Podsumowanie wyników badania i refleksje końcowe    190
  
  Bibliografia    199
  Spis tabel, wykresów i rysunków    207
RozwińZwiń