INNE EBOOKI AUTORA
Autor:
Wydawca:
Format:
pdf, ibuk
Edukacja obywatelska w czasie kryzysów ekonomicznych i politycznych, w czasie doraźności i relatywizacji wartości oraz postępującego zaniku więzi społecznych nabiera szczególnego znaczenia.
Jednym z podstawowych zadań szkoły jest wychowanie młodych obywateli dysponujących bogatym zasobem cnót i kompetencji obywatelskich określanych w kategoriach świadomości oraz motywacji i dyspozycji do uczestnictwa społecznego. Czy szkoła wywiązuje się z tego zadania w Polsce, Europie i w świecie?
Międzynarodowe badania ICCS (International Civic and Citizenship Education Study), których wyniki są przedmiotem analiz w tej książce, objęły trzy wymiary: systemy szkolnej edukacji obywatelskiej, wiedzę obywatelską oraz postawy obywatelskie czternastolatków. Problematyka publikacji dotyczy dwóch pierwszych. Autorka dokładnie przedstawia i poddaje analizie rezultaty badania wiedzy obywatelskiej polskich gimnazjalistów na tle ich rówieśników z 37 krajów świata.
Książka jest adresowana zarówno do środowiska pedagogów akademickich oraz przedstawicieli nauk społecznych, jak i władz oświatowych oraz nauczycieli na co dzień zajmujących się wychowaniem młodzieży.
*********
To know and understand to be a citizen. An empirical study
The book presents the results of the international research called the International Civic and Citizenship Education Study. The research covered: systems of school civic education, civic knowledge and civic attitudes of 14-year-olds. The issue of the publication concerns the first two issues. The author presents and analyzes the results of the study of civic knowledge of Polish middle school students against the background of their peers from 37 countries around the world.
Rok wydania | 2013 |
---|---|
Liczba stron | 210 |
Kategoria | Metody badań społecznych |
Wydawca | Uniwersytet Warszawski |
ISBN-13 | 978-83-235-1432-9 |
Numer wydania | 1 |
Język publikacji | polski |
Informacja o sprzedawcy | ePWN sp. z o.o. |
INNE EBOOKI AUTORA
POLECAMY
Ciekawe propozycje
Spis treści
Wstęp | 7 |
Rozdział 1. Obywatelstwo, społeczeństwo obywatelskie i obywatelskość | 17 |
1.1. Obywatelstwo i obywatel | 17 |
1.2. Społeczeństwo obywatelskie i obywatelskość | 24 |
1.3. Współczesne podejścia do obywatelstwa: model indywidualistyczny vs. wspólnotowy | 35 |
1.4. Uczestnictwo obywatelskie | 39 |
Rozdział 2. Badanie obywatelstwa, społeczeństwa obywatelskiego – poszukiwanie wskaźników empirycznych | 47 |
2.1. Metodologia i wyniki międzynarodowych badań empirycznych | 47 |
2.2. Wyniki wybranych badań polskich | 56 |
2.3. International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2009 – historyczny i teoretyczny kontekst badania | 61 |
Rozdział 3. Edukacja obywatelska w badanych krajach | 78 |
3.1. Edukacja obywatelska w Europie | 79 |
3.2. Wybrane konteksty edukacji w badanych krajach | 84 |
3.3. Szkolne kształcenie obywatelskie w badanych krajach | 89 |
3.4. Kształcenie obywatelskie w Polsce | 95 |
Rozdział 4. Wiedza obywatelska 14-latków | 99 |
4.1. Wyniki na skali wiedzy obywatelskiej | 100 |
4.2. Analiza wybranych pytań testu | 109 |
4.3. Porównanie wyników 14-latków w CIVED i ICCS | 120 |
4.4. Braki w wiedzy polskich uczniów | 123 |
4.5. Najważniejsze wnioski z badania wiedzy obywatelskiej | 128 |
Rozdział 5. Uwarunkowania wyników testu wiedzy obywatelskiej | 129 |
5.1. Uwarunkowania wiedzy obywatelskiej w próbie międzynarodowej | 129 |
5.2. Uwarunkowania wyników testu wiedzy obywatelskiej w Polsce | 148 |
5.3. Związki wiedzy obywatelskiej z innymi czynnikami – analizy w próbie międzynarodowej | 161 |
5.4. Wnioski z badania uwarunkowań wiedzy obywatelskiej 14-latków | 170 |
Rozdział 6. Edukacja obywatelska w opiniach nauczycieli | 172 |
6.1. Odpowiedzialność za edukację obywatelską w szkole i jej cele | 174 |
6.2. Szkolna edukacja obywatelska a aktywność na rzecz środowiska | 179 |
6.3. Samoocena kompetencji nauczycielskich | 183 |
6.4. Doskonalenie edukacji obywatelskiej | 185 |
6.5. Analiza wybranych elementów kultury szkoły | 187 |
Podsumowanie wyników badania i refleksje końcowe | 190 |
Bibliografia | 199 |
Spis tabel, wykresów i rysunków | 207 |