Poezja jako iteratura

Poezja jako iteratura

Relacje między elementami języka poetyckiego w wierszu wolnym

1 opinia

Format:

ibuk

WYBIERZ RODZAJ DOSTĘPU

 

Dostęp online przez myIBUK

WYBIERZ DŁUGOŚĆ DOSTĘPU

6,15

Wypożycz na 24h i opłać sms-em

17,50

cena zawiera podatek VAT

ZAPŁAĆ SMS-EM

TA KSIĄŻKA JEST W ABONAMENCIE

Już od 19,90 zł miesięcznie za 5 ebooków!

WYBIERZ SWÓJ ABONAMENT

Książka dotyczy szczegółowych problemów składni poetyckiej w polskim współczesnym wierszu wolnym. Prezentowana koncepcja analizy języka poetyckiego koncentruje się na relacjach elementów językowych, a więc eksponuje przede wszystkim zależności składniowe. Część pierwsza - poświęcona kondensacji - rozpoczyna się rozważaniem kwestii wiersza wolnego w odniesieniu do czynników historycznoliterackich i kulturowych. Kolejne zagadnienia: relacyjność, eliptyczność i tabularność, stanowią dookreślenie pozytywnej definicji współczesnego wiersza wolnego, Wszystkie te zjawiska służą wprowadzeniu problemu akomodacji poetyckiej - stanowi to przedmiot części drugiej. Jednocześnie dookreślone zostaje ujęcie składni poetyckiej w nawiązaniu do wcześniejszych sposobów badania tego typu kwestii. Część trzecia prezentuje oryginalny sposób analizowania frazeologii w tekstach poetyckich - dotyczy procesu reminiscencji frazeologicznej, w której obrębie wyróżnia się zjawiska: ewokacji, konotacji i śladu frazeologicznego, Część czwarta - próby iteracyjne - zawiera sproblematyzowane analizy utworów uznanych poetów polskich. Próby te stanowią dowód na operatywność wszystkich omówionych w pracy narzędzi badawczych oraz wskazanych i zanalizowanych zjawisk językowych.


Liczba stron304
WydawcaWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
ISBN-13978-83-232-3239-1
Język publikacjipolski
Informacja o sprzedawcyRavelo Sp. z o.o.

Ciekawe propozycje

Spis treści

  POZÓR DEFEKTU (ITERACJA)    11
  I. KONDENSACJA WIERSZOWA    15
  1. Współczesny polski wiersz wolny – historia pewnego wyboru    15
    1.1. Wiersz wolny jako antybohater (w teorii)    17
    1.2. Wiersz wolny jako bohater (w praktyce historycznej)    20
    1.3. Wiersz wolny jako alter ego (w odbiorze)    24
    1.4. Wolny wiersz    26
    1.5. Znamiona obecności    27
  2. Wolność wiersza – glosa do definicji pozytywej    28
  3. Relacyjność składniowa wersów w wierszu wolnym    40
  4. Eliptyczność wersowa    55
    4.1. Problem przerzutni    59
    4.2. Symultaneizm    62
    4.3. Efekt elipsy    65
    4.4. Przejawy eliptyczności w wierszu wolnym    76
    4.5. Eliptyczność marginalna    85
  5. Tabularność wiersza wolnego    102
    5.1. Linearność jako konsekwencja odbioru standardowego    105
    5.2. Tabularność wynikająca z graficzności –kontekstualizacja prymarna    108
    5.3. Tabularność jako efekt nadmiarowości – kontekstualizacja wtórna    117
    5.4. Wolność (nie)odzyskana – wyjście w stronę redefinicj    122
  II. AKOMODACJA POETYCKA    125
  1. Obiekt i akomodacja – o składni poetyckiej we współczesnych wierszach polskich    125
    1.1. Elementarne założenia – stół, woda w garnuszku    126
    1.2. Ujęcia akomodacji – garnuszek z wodą    127
    1.3. Ilustrowanie zależności – garnuszek wody    131
    1.4. Ocean w szklance wody – próba podsumowania    143
  III. REMINISCENCJA FRAZEOLOGICZNA    145
  1. Powtórzenie niedokładne    145
  2. Reminiscencja frazeologiczna – ujęcie procesualne    159
  3. Sygnały frazeologiczności w poezji współczesnej    161
    3.1. Reflksja    161
    3.2. Odbiór ukierunkowany kategorialnie    164
    3.3. Początek pętli    167
    3.4. Sygnały frazeologiczności – implikacje    171
  4. Ewokacja frazeologizmów w odbiorze poezji współczesnej – czego nie widać    171
    4.1. Przydatność teatralnej metafory    171
    4.2. Ewokacja – frazeologizm wirtualny w odbiorze    172
    4.3. Powrót do tekstu – kolejny akt pierwszy    176
    4.4. Konotacja frazeologiczna jako źródło napięć tekstowych    176
    4.5. Powrót za kulisy – w stronę śladu    179
  5. Ślad frazeologiczny w poezji współczesnej    180
    5.1. Punkt widzenia    180
    5.2. Ślad frazeologiczny – punkt wyjścia    181
    5.3. Wiersze – punkt kontrolny    183
    5.4. Perspektywa – punkt na mapie    188
  6. Ślad frazeologiczny w odniesieniu do praktyki odbiorczej    189
    6.1. Dwutorowość semantyczna – kontekstualizacja prosta    189
    6.2. Supozycja frazeologiczna – kontekstualizacja złożona    195
  IV. PRÓBY ITERACYJNE    206
  1. Wpadaliśmy sobie / w zdania / na te same tematy. Kondensacja składniowa w poezji Ewy Lipskiej    206
    1.1. Retrospektywa i zamiar    206
    1.2. Kondensująca wolność wiersza    209
    1.3. Wielość ekspozycji    211
    1.4. Próba syntezy    221
  2. Apozycja, szereg, parataksa – retardacja a składnia poetycka Julii Hartwig    223
  3. Zataję siebie w kropce tego wiersza – językowe precjoza w poezji Urszuli Kozioł    233
    3.1. Szlif    235
    3.2. Barwa i masa    236
    3.3. Czystość    244
  4. Język poza językiem – żywioł palimpsestowości w poezji Jerzego Ficowskiego    245
    4.1. Dwutorowość sensu largo, czyli wrażliwości jednostek języka    248
    4.2. Reminiscencja, czyli jakości śladów frazeologicznych    255
    4.3. Parenteza wersowa, czyli intensywności metafory    260
  w wierszach Tadeusza Różewicza    266
    5.1. Rzeczowniki o implikowanej gęstości    267
    5.2. Czasowniki (i imiesłowy) o przestrzennej łączliwości    271
    5.3. Kondensacja niekategorialności    273
  PODSUMOWANIE    276
  NOTA BIBLIOGRAFICZNA    277
  BIBLIOGRAFIA    279
  INDEKS NAZWISK    295
  INDEKS RZECZOWY    299
  POETRY AS AN ITERATURE. THE RELATIONSHIP BETWEEN ELEMENTS OF POETIC LANGUAGE AND FREE VERSE (SUMMARY)    301
RozwińZwiń
W celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych przez nas usług, nasz portal internetowy wykorzystuje informacje przechowywane w przeglądarce internetowej w formie tzw. „cookies”. Poruszając się po naszej stronie internetowej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas „cookies”. Informacje o przechowywaniu „cookies”, warunkach ich przechowywania i uzyskiwania dostępu do nich znajdują się w Regulaminie.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia